Paard is niet gemotiveerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Paard is niet gemotiveerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 16:46

Mijn paard, Apache, 5 jarige ruin, Canezaro x Boreas (springgefokt dus) vindt het dress. werk niet leuk..hij is niet te motiveren voor het werk in de bak (dressuurmatig) nou is dressuur (helaas) de basis van alles en hoort het er toch bij (ik heb hem voor de springsport).

Hij loopt als een kreupele kameel rond, hij is heel los in zijn lijf maar kruipt snel achter de teugel en blijft graag in zijn eigen tempo hangen (in draf voornamelijk) trap je hem er een keer reeel in of sla je hem een keer dan krijg je een paar bokken om je oren en vliegt ie een keer apatisch vooruit om vervolgens weer terug te vallen in zijn oude tempo, hij is koel in zijn hoofd maar niet flegmatiek. Rij ik hem buiten dan is ie enthousiast en wil die ook wel voor je werken, staan er hindernissen dan gaan de oortjes er strak op en laat ie zich prima dressuurmatig rijden. Ook op andere terrein ziet ie de uitdaging er wel van in en doet ie wel zijn kunstje. Maar zowel de binnen als buitenbak op stal vindt ie saai, hoe maak ik hem toch enthousiast voor het dressuurwerk in de bak? Ik kan toch moeilijk voor de vorm een hindernis neerzetten of alleen maar in het bos dressuurmatig met hem werken :+

Afbeelding
Dit is gewoon het liefst wat ie doet..

Hoe maak ik hem enthousiast voor het dressuurwerk?

Marita

Re: Paard is niet gemotiveerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:53

Dressuurmatig met hem werken in combinatie met het springwerk. Dus eerst een half uur dressuur en dan (als beloning) een paar sprongetjes. Dan sla je twee vliegen in 1 klap.

Doet ie het bij een ander ook zo met alleen dressuur? Of geef je zelf wellicht toch ook een blokkade door? Heb je al eens geprobeerd om een ander erop te laten rijden?

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:44

Misschien dat het werkt als je hem bij dressuur ook 'uitdaging' geeft?
Dus niet alleen een paar figuren rijden, maar ook wat dingen waar hij wat meer moeite voor moet doen, zoals wijken, schouder binnenwaarts (ik weet niet wat jullie niveau in dressuur is, maar gewoon iets waar hij moeite voor moet doen)
En als hij goed zijn best heeft gedaan is afsluiten met een sprongetje natuurlijk een goede beloning :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:45

Je zegt het zelf al voor de vorm een hindernis neer zetten waarom niet?
En dan na het dresuren mag hij er een keertje overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:47

Waarom zou je niet 'iets' met balken combineren met z'n dressuurwerkje, als hij daar z'n lol uit haalt? Daarmee wil ik niet zeggen dat je elke dag moet gaan springen, maar eea laat zich prima combineren dus waarom zou je 'm pesten met alleen dressuurwerk?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:29

Citaat:
Hij loopt als een kreupele kameel rond, hij is heel los in zijn lijf maar kruipt snel achter de teugel en blijft graag in zijn eigen tempo hangen (in draf voornamelijk) trap je hem er een keer reeel in of sla je hem een keer dan krijg je een paar bokken om je oren en vliegt ie een keer apatisch vooruit om vervolgens weer terug te vallen in zijn oude tempo, hij is koel in zijn hoofd maar niet flegmatiek.

Tsja...als paard zou ik ook niet gemotiveerd zijn als er klappen vallen...
Mogelijk kun je je paard motiveren door beloningen i.p.v. hem te slaan. In kleine stapjes oefeningen aanbieden. Belonen als het correct uitgevoerd wordt. Is een oefening of raakt je paard de motivatie kwijt, dan even een stapje terug en niet doorploeteren. Op een later tijdstip nogmaals de oefening vragen.

Ik neem aan dat jij op school ook leert door waardering. Fouten maken mag, daar leer je van. Maar angst en pijn zijn geen goede leermeesters.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:47

Wat ik zelf merk, is dat als ik zelf in een goede bui ben, hij ook veel blijer is tijdens het werk, waarschijnlijk zet ik dit onbewust over op hem :P ! Ik weet niet of het iets zou helpen, maar gewoon zelf blijven lachen tijdens het rijden, gelijk wat er gebeurt.
Ik merk ook dat mijn paard zijn lievelingsoefeningen 'achterwaarts gaan' en 'aanspringen in galop vanuit stilstand' zijn, dus als ik voel dat hij gedemotiveerd raak, probeer ik zo'n oefeningen en lukt de rest ook plotseling weer beter. Probeer eventueel ook zo'n dressuurmatige oefeningen te vinden die jij & je paard leuk vinden en die je zo eens tussendoor kan doen ;) ?
Je kan natuurlijk ook cavalletti's rijden tijdens je dressuuroefeningen hé, goed voor de achterhand en de rugspieren, wat nodig is voor dressuur & springen :D !

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:56

Ja, we hadden er ook zoeen, een aantal jaren geleden. Op zich een heel goed dressuurpaard (Uniform) maar hij moest wel minstens een keer per week springen om hem tevreden te houden. Ook als hij ergens een balk kon zien liggen was hij veel vrolijker. :)
Al vanaf dat hij enter was sprong hij uit zichzelf over een hindernisje heen en weer. :D
Je hebt van die paarden. Lekker in hun waarde laten, zou ik zeggen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:35

Bedankt voor jullie leuke en waardevolle reacties :j Misschien is het idd ook wel iets dat ik op hem overbreng, ik ben ook geen dress. ruiter :o Het is niet dat ik hem te pas en te onpas een klap verkoop hoor, rij hem bijna altijd zonder zweep en nooit met sporen ;) maar af en toe kan ie er ook een potje van maken! Ik ga zeker met jullie adviezen aan het werk!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:42

Slaan is nooit de oplossing, denk dat de oplossing is dat jij wat meer over de dressuur gaat leren en het je paard uit kan leggen , neem les van een goeie instructrice en leer ook de theoretische kant van het rijden eens, dan ga je misschien een andere kijk krijgen op het rijden alleen al , ook een springpaard moet de basis kennen , denk dat het eerder aan jou motivatie ligt.

Ga ook eens inzien waarom het paard bokt en vooruit schiet als hij onterecht op zijn donder krijgt, je wil het vast niet horen, maar jij ben de gene die in dit geval het probleem is.

IK zie ook niet graag een 5 jarige zo hoog springen het dier is niet eens uitgegroeid.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:21

De oorzaak is inmiddels al gevonden. Hij is in korte tijd zo uit elkaar gekomen dat zijn zadel is gaan knellen, dus het was geen kwestie van niet willen maar niet kunnen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 16:22

midgie schreef:
Slaan is nooit de oplossing, denk dat de oplossing is dat jij wat meer over de dressuur gaat leren en het je paard uit kan leggen , neem les van een goeie instructrice en leer ook de theoretische kant van het rijden eens, dan ga je misschien een andere kijk krijgen op het rijden alleen al , ook een springpaard moet de basis kennen , denk dat het eerder aan jou motivatie ligt.

Ga ook eens inzien waarom het paard bokt en vooruit schiet als hij onterecht op zijn donder krijgt, je wil het vast niet horen, maar jij ben de gene die in dit geval het probleem is.

IK zie ook niet graag een 5 jarige zo hoog springen het dier is niet eens uitgegroeid.

Haha zo hoog? Dat parcour stond op een kleine 80cm, een 5 jarige mag M springen. Echt weer zo'n bokt reactie.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:10

Nance heeft ook wel eens last van zo iets.

Dressuur is echt worstelen, ze spant zich er niet echt voor in, en gaat een beetje lopen klieren.

En springen is ze weer té enthousiast.

Achja, het is en blijft een springpaard. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:16

Wat doe je dan op bokt als je niet tegen zo`n reactie kan?
5 jaar is jong en of het nu M dressuur of springen is , het blijft een jong dier wat nog niet uit gegroeid is, misschien ook eens wat meer jezelf gaan verdiepen wat een paard nu echt is en niet een machine die alles maar moet doen ten kosten van alles,

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:22

midgie schreef:
Wat doe je dan op bokt als je niet tegen zo`n reactie kan?
5 jaar is jong en of het nu M dressuur of springen is , het blijft een jong dier wat nog niet uit gegroeid is, misschien ook eens wat meer jezelf gaan verdiepen wat een paard nu echt is en niet een machine die alles maar moet doen ten kosten van alles,

ik vind jou eerlijk gezegd een beetje overdreven reageren.

5 jaar is echt wel een redelijke leeftijd, en om nou maar meteen te zeggen dat de ts maar rijdt ten koste van haar paard...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:33

Ruinen schijnen met 5 vaak al uitgegroeid te zijn. Merries daarentegen schijnen verder te groeien tot 6 a 7.
Natuurlijk groeit ieder paard nog spier technisch gezien. Op 5 jarige leeftijd zo nu en dan 80 cm springen kan echt geen kwaad hoor?
Die van mij doet dat ook. Niet dagelijks en ook niet iedere week gewoon soms.

Vind jouw antwoord nogal kort door de bocht Midgie

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 19:28

Ik vraag me af waar jij je reacties op basseerd midgie. Ik meen het oprecht als ik zeg dat het me raakt als je zegt dat ik mijn paard behandel als een machine! Mijn paard heeft een luizenleventje wat dat betreft, hij is hele dagen paard op het land (12maanden per jaar) hij heeft sowieso 2 dagen vrij in de week, hij loopt 1x per week aan de longeerlijn en de rest van de dagen maakt ie een sprongetje (en daar geniet ie van, hoe hoger hoe mooier maar hij loopt tot nu toe niet hoger dan 80cm en dat springt ie met zijn ogen dicht) of loopt ie een paar dress. pasjes! Dat ie een keer een corrigerende tik krijgt wil niet zeggen dat ik hem afslacht en van hem het onmogelijke verwacht..ik vraag hem alleen om zijn aandacht erbij te houden! Mijn paard staat direct met zijn neus naar voren als ie me hoort en wil altijd met me mee. Zoals je al hebt kunnen lezen was het niet onwil van het dier maar deed zijn zadel hem pijn (ook die laat ik regelmatig checken om mijn paard!! Ik wil niet dat ie pijn heeft). Ik hoop dat je nog eens over je reacties na wil denken en niet iedereen zwartwit wil afschilderen die wedstrijden rijd want ja ik heb hem voor de wedstrijdsport maar niet ten koste van hem!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:56

5 jaar vind ik zelf heel erg jong al in het M te springen, maar dat is mijn mening , sorry als je je aangevallen voelt.
Ook een ruin is nog niet uitgegroeid met 5 en het feit dat je het over een kreupelen kameel en hem slaat totdat hij gaat bokken is in mijn ogen niet erg veel respect hebben voor je paard, als je eens de oorzaak van het bokken en als een kameel lopen bij jezelf gaat zoeken dan kom je een stuk verder denk ik, maar ja wie ben ik?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:01

Midgie dan lees je niet goed. TS rijd nog geen M. ze geeft alleen als vergelijk aan dat dat mag. Ze heeft het zelf over 80 cm... Scheelt 40 cm...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:03

En TS slaat haar paard ook niet totdat hij haar eraf bokt, als hij zich niet gedraagt en niet luistert krijgt hij een tik, waarop hij reageert met een bok.

Lees aub even goed ipv. meteen doelloos commentaar te geven ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:25

IK geef naar mijn mening geen doelloos commentaar, als ik zeg dat de fout bij de ruiter ligt, als je een paard een tik geeft en hij bokt daarop, moet je weten dat de hulp te groot is dat kan een keer gebeuren ja, maar ik begrijp dat het vaker is gebeurt, dus ja de fout ligt dan bij de te grote hulp, dat het paard geen dressuur werk wil doen en niet leuk vind ligt ook aan de ruiter, als je zelf technisch goed gaat kijken hoe je dit aan kan pakken dan zal het paard zeker met je mee gaan werken daar ben ik van overtuigt.
En ik heb gelezen dat het paard niet in het M springt, maar als je goed leest dan kom je daar ook uit dat dat niet over dit paard ging , maar in het algemeen, elk paard vind ik te jong om M te lopen/springen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:32

midgie schreef:
5 jaar vind ik zelf heel erg jong al in het M te springen, maar dat is mijn mening , sorry als je je aangevallen voelt.

Door het dikgedrukte kreeg ik het idee dat je dacht dat de TS M sprong en zich daardoor door jouw reactie aangevallen voelde.
Dan heb ik dat verkeerd begrepen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:33

Je vindt dat elk paard te jong is om M te rijden :?

Sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin. Als een paard het aankan kan je er prima M mee rijden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:37

Ieder zijn mening toch? We kunnen ook op een leuke manier zeggen dat we het niet met elkaar eens zijn. Hoeven we het standpunt van de ander niet meteen onzin te noemen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:51

Pollewoppy schreef:
midgie schreef:

Door het dikgedrukte kreeg ik het idee dat je dacht dat de TS M sprong en zich daardoor door jouw reactie aangevallen voelde.
Dan heb ik dat verkeerd begrepen.

MM ik zie nergens dik gedrukte letters van mij, dat gebruik ik zelfs nooit :?