Staken en protest.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Staken en protest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:50

Ik heb mijn nu net 4jarige ruin ongeveer 7 maanden, met 3 maand winterstop.
In het begin reden we gewoon netjes en deed hij wat ik vroeg, maar toen begon hij te klieren. Eerst bokken en niet aan willen springen, maar daar hield hij weer mee op.
Nu is hij een paar weken geleden begonnen met staken. Eerst vanuit draf ineens stilstaan, dan gaf ik hem een tik of dreef ik hem aan en ging hij wel weer, maar hij ging steeds meer en meer stoppen. Toen begon hij tegen de omheining aan te drukken en ik wil mijn been natuurlijk niet tegen de omheining hebben dus dan stuur ik hem opzij. Nu sinds een week geleden krijg ik hem geen stap harder dan stap. Ik kan hem de bocht snel om sturen, aandrijven, schoppen, hem een tik geven wat ik wil, maar hij vertikt het gewoon.
Het enige wat er gebeurt is dat hij begint te bokken, met zijn hoofd te slaan of steigert.
Zonder een ruiter doet hij het wel en als iemand anders even met een longeerzweep naar hem zwaait doet hij het ook, maar zodra ik alleen rij krijg ik hem an m'n leven niet in draf.
Help?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:53

Is het onwil. Of is het niet kunnen? Is je zadel na gekeken? en de rug van je paard? Doet hij het bij andere ruiters ook?

Deze dingen zou ik eerst door lopen voor je met zwepen begint. Dat lijkt mij voor nu het verstandigste.

Edit: ik zie dat het om een draver gaat? Dan zou ik zeker de rug(en eigenlijk ook benen) laten nakijken. Met 4 zal hij niet op de baan geweest zijn. En kan het goed zijn dat hij een probleem in de rug/bekken heeft waardoor hij niet geschikt was voor de baan. Verder ook goed rechtrichten. Vaak zijn zulke jongen paarden scheef. Wat zegt je instructrice er van?(of heb je geen les?)

En met de galop moet je heeel rustig aan beginnen. Dat ze die met 4 jaar nog niet goed onder de knie hebben is helemaal niet raar. Daar kunnen jaren over heen gaan ;)

Edit1: toevoeging

edit 2: nog een toevoeging

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:00

Hij kan wel goed galopperen. Toen ik hem kreeg deed hij het ook gewoon goed en voordat hij zo vervelend begon te staken galoppeerde hij ook gewoon rondjes, dus hij kan het wel.
Hij kan ook best draven, als je er even met de longeerzweep achteraan gaat met iemand erop doet hij het ook gewoon, maar hij vertikt het gewoon.

Hij doet het inderdaad bij andere ruiters ook.
Zadel en rug zijn niet nagekeken, maar ik was toch al van plan er een dierenarts bij te halen, ondanks dat we niet denken dat hij pijn heeft ofzo.

Ik heb geen les trouwens. Ik nam hem eerst altijd mee naar les, maar dat kan als hij zo vervelend doet echt niet, want dan zit ik iedereen in de weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:04

Wolferus schreef:
Hij kan wel goed galopperen. Toen ik hem kreeg deed hij het ook gewoon goed en voordat hij zo vervelend begon te staken galoppeerde hij ook gewoon rondjes, dus hij kan het wel.
Hij kan ook best draven, als je er even met de longeerzweep achteraan gaat met iemand erop doet hij het ook gewoon, maar hij vertikt het gewoon.

Hij doet het inderdaad bij andere ruiters ook.
Zadel en rug zijn niet nagekeken, maar ik was toch al van plan er een dierenarts bij te halen, ondanks dat we neit denken dat hij pijn heeft ofzo.

Een paard laat het niet zomaar merken dat er iets niet goed is. Mijn paard(dus ook een draver) heeft een probleem in zijn bekken. Hij liep op een gegeven moment heel slecht. Maar loop lust had hij nog. En laten merken dat hij pijn had? Echt niet..
Hij heeft nu een maand kreupel gestaan. En is 3 keer behandeld door de osteo (cq DA)

Dus je paard een keer na laten kijken is héél verstandig.

Verder moet je bij zo'n jong paard iedere 6 maanden het zadel na laten kijken. En wanneer er grote veranderingen in training zijn geweest (de 3 maanden rust) ook .Dus dat zou ik ook zo snel mogelijk laten doen als ik jou was.

Edit: in je andere topic scheef je dat de DA zou komen om te kijken of hij een klop hengst is. Is dit zo? En is hij nu gecastreerd?

ZoZenn

Re: Staken en protest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:21

Hij bleek geen klophengst te zijn, maar gewoon een beetje overenthousiast dat hij met 10 merries in de wei stond :P

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 09:32

iemand nog?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:33

wat zegt je instructeur hiervan en hoe helpt die je hiermee?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:31

Hij is net 4 schrijf je. Ik zou toch echt les nemen, zeker met zo'n jonkie

Verder inderdaad pijn uitsluiten, het is voor ons "leken" haast onmogelijk dat goed te beoordelen.

En verder gewoon geduldig gaan werken aan de basis. Dus niks opporren met de longeerzweep om 'm te laten draven.

success!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:26

Zonder dat iemand hem ''opport'' met de longeerzweep doet hij tegenwoordig niks meer xD
Dan stap ik dus gewoon een uur lang ..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:47

De enige adviezen die ik je kan geven op dit moment is zeer zeker les nemen. Je kan dit duidelijk niet in je eentje oplossen. Het is een jong dier, er sluipen dan zo snel fouten in die je er dan maar heel moeizaam weer uitkrijgt. Verder is het zeer verstandig je zadel en zijn rug na te laten kijken. Het niet willen draven onder de man is niet voor niets!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:40

Wolferus schreef:
Zonder dat iemand hem ''opport'' met de longeerzweep doet hij tegenwoordig niks meer xD
Dan stap ik dus gewoon een uur lang ..

Waarom laat je hem dan niet na kijken? en je zadel?

De enige reden die ik kan bedenken om dat niet te doen. Is omdat het geld kost. Maargoed paarden houden kost geld. En dat er dan eens iets is met je paard hoort er ook bij ;)

En nadat je paard volledig gecheckt en behandeld is. Les gaan nemen. Dat ik heel belangrijk

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:46

Anoniem schreef:
Is het onwil. Of is het niet kunnen? Is je zadel na gekeken? en de rug van je paard? Doet hij het bij andere ruiters ook?

Deze dingen zou ik eerst door lopen voor je met zwepen begint. Dat lijkt mij voor nu het verstandigste.

Edit: ik zie dat het om een draver gaat? Dan zou ik zeker de rug(en eigenlijk ook benen) laten nakijken. Met 4 zal hij niet op de baan geweest zijn. En kan het goed zijn dat hij een probleem in de rug/bekken heeft waardoor hij niet geschikt was voor de baan. Verder ook goed rechtrichten. Vaak zijn zulke jongen paarden scheef. Wat zegt je instructrice er van?(of heb je geen les?)

En met de galop moet je heeel rustig aan beginnen. Dat ze die met 4 jaar nog niet goed onder de knie hebben is helemaal niet raar. Daar kunnen jaren over heen gaan ;)

jaa, hier ben ik het ook mee eens ;)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:46

trouwens, ik zou ook les gaan nemen als ik jou was ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:00

Ik nam ook les en wil ook wel lessen, maar als hij zich zo gedraagt kan ik hem dus niet meenemen naar de ponyclub les, want dan zit ik iedereen telkens in de weg met zijn gestaakt enz en ik ga niet nóg een externe les betalen.
Ik zal ook de dierenarts even bellen om hem te laten checken en door wie laat je het zadel nakijken? Een zadelmaker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:04

Wolferus schreef:
Ik nam ook les en wil ook wel lessen, maar als hij zich zo gedraagt kan ik hem dus niet meenemen naar de ponyclub les, want dan zit ik iedereen telkens in de weg met zijn gestaakt enz en ik ga niet nóg een externe les betalen.
Ik zal ook de dierenarts even bellen om hem te laten checken en door wie laat je het zadel nakijken? Een zadelmaker?

Jep een zadel maker. Mijn DA kan ook zadels passen (niet aanpassen). Dus even informeren of jou DA dat ook kan. Even uitleggen aan je DA wat het probleem is. Dan kan hij gerichter kijken

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:16

Hulp zoeken is denk ik de enige optie. Anders kan je er beter niet meer op gaan zitten. Het gedrag zal op deze manier alleen maar erger worden, aangezien het voor je paard tot nu toe gunstig resultaat opgeleverd heeft...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:58

Zou zeker een goeie instructrice zoeken en die vind je vaak niet op de pony club, daar hoort zo`n jong groen dier ook nog niet te lopen.
Zoek in elk geval de fout bij je eigen techniek, leer een paard op de juiste manier trainen en lees eens wat meer erover,

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:15

zo wat een bekend verhaal het paard wat ik nu rij
deed ook tijd protesteren..
bokken tegen mijn been , doordrammen op het bit,
ik had letterlijk geen rem..hoofd in de lucht en gaan met de banaan..
zadel was goed..ik deed een x een hackamore om en ik had een totaal ander paard.. nou ja 1+1 = 2 hup tandarts erbij.. en ja hoor afgebroken kies, en veeeeeeel
haken..
daarna weekje rust, veel grondwerk met dubbele longe om haar meer rechtte richten
en toen heb ik de overstap gemaakt naar western en dit is een plezier voor ons beide..
ze bokt af en toe nog wel eens tegen mijn been maar dat is omdat ze mij even niet begrijpt of ik
te scherp inkom.. voornamelijk op volte werk de buitenschouder opvangen heeft ze moeite mee..
maar zelfs dan blijf ik rustig en zeg kom op ezra.. je kunt het wel ( ff heel kinderlijk) en dan blijf ik rustig in mijn been aangeven wat ik van haar wil.. en daarna doet ze het en beloon ik haar daarvoor.. ( als ze bokt niet he) alleen als ze het goed doet.. en ze doet het steeds minder hoor,

mijn tip..
grond werk met dubbele longe..
misschien een x kraker..harry van den oever geloof ik is een aanrader..ik wil hem ook een x laten komen voor Ezra
rechtrichten niet te veel oefeningen maar basic.
rust en geduld..
tandarts laten komen ook nooit verkeerd.
ik rij nu in de western laag en diep.. en dit werkte voor ons ook beter als opgericht. misschien ook een tip

maar heel veel sucses ermee.. en hoop dat je eruit komt net als ik :)

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:06

Onze jonge paarden (ook onze draver) kunnen prima galopperen enkel niet in een bak omdat ze hun balans nog niet zo goed kunnen vinden is die 40 meter tot een bocht veel te kort. We beleren ze dus altijd buiten op lange paden. Daarnaast kan een paard van 4 jaar zich maar maximaal 15 minuten goed concentreren dus korte sessies maken. Vaak als paarden te snel zadelmak worden gemaakt gaat het in het begin makkelijk om dat ze overdonderd zijn en komt het protest na een paar maanden. Weer helemaal maar dan goed opnieuw beginnen is mijn advies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:31

Is er al een osteopaat bij geweest?
Tandarts?
Zadelmaker?

Dit eerst allemaal bij langs gaan, voordat je het paard nog langer dingen laat doen die hij niet (meer) kan.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:38

Doet hij het ook met longeren? Zou anders eerst weer beginnen met grondwerk...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:47

Hou je misschien de voorkant teveel vast? Ik heb geen protesten en stakingen gehad maar ik heb wel met mijn paard een fase gehad dat ik hem amper in draf en galop kreeg. Toen zat ik teveel aan de voorkant waardoor hij het niet meer snapte. gasgeven met de rem erop effect

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:59

Embe schreef:

Hij pubert ook wel wat met longeren, maar meestal doet hij het aan de lijn gewoon wel.
Tandarts is net geweest en komt ook regelmatig.
Ponyclub is omdat ik anders nooit met anderen samen kan rijden en dat gezellig is.
Zelfs als ik hem aan de lange teugel heb draaft hij niet aan, dus ik houd hem niet vast volgensmij.
Grondwerken is niet echt iets voor ons, dat is hij heel snel zat en dan stuift hij met z'n oren in z'n nek op mij af als hij geen zin meer heeft..
Ik ben een aantal maanden al opnieuw begonnen, omdat hij door de winterstop een tijd stil heeft moeten staan, dus nog eens opnieuw beginnen vind ik niet zo'n goed idee. Hij heeft wel telkens zijn tong naarbuiten tijdens het rijden, maar de tandarts is net geweest dus dat kan het niet zijn.
Ik zet hem nu 4 dagen stil en kijk of hij daarna wel weer luistert, zo niet, dan haal ik er een dierenarts bij en sowieso een zadelmaker omdat ik het zadel niet helemaal perfect vind liggen, maar dat is ook lastig, omdat hij een hele rechte rug heeft.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:04

Als hij tijdens een grondwerken op jou afstuift als ie geen zin meer heeft is er denk ik meer aan de hand... en daar zou ook wel eens de sleutel mbt het rijden kunnen liggen. Is er instructie die je kan helpen? Denk echt dat je er iemand bij moet halen en niet verder modderen in je eentje. Dit kan je niet 'even' leren van bokt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:50

Wolferus schreef:
Embe schreef:

Hij pubert ook wel wat met longeren, maar meestal doet hij het aan de lijn gewoon wel.
Tandarts is net geweest en komt ook regelmatig.
Ponyclub is omdat ik anders nooit met anderen samen kan rijden en dat gezellig is.
Zelfs als ik hem aan de lange teugel heb draaft hij niet aan, dus ik houd hem niet vast volgensmij.
Grondwerken is niet echt iets voor ons, dat is hij heel snel zat en dan stuift hij met z'n oren in z'n nek op mij af als hij geen zin meer heeft..
Ik ben een aantal maanden al opnieuw begonnen, omdat hij door de winterstop een tijd stil heeft moeten staan, dus nog eens opnieuw beginnen vind ik niet zo'n goed idee. Hij heeft wel telkens zijn tong naarbuiten tijdens het rijden, maar de tandarts is net geweest dus dat kan het niet zijn.
Ik zet hem nu 4 dagen stil en kijk of hij daarna wel weer luistert, zo niet, dan haal ik er een dierenarts bij en sowieso een zadelmaker omdat ik het zadel niet helemaal perfect vind liggen, maar dat is ook lastig, omdat hij een hele rechte rug heeft.

Waarom haal je niet gelijk een DA en zadelmaker er bij? met 4 dagen rust zal het wss niet beter worden. Als hij al 3 maanden rust er op heeft zitten.