Pony bokt me er af wat denken jullie dat er aan de hand is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liindax

Pony bokt me er af wat denken jullie dat er aan de hand is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:25

Hejj bokkers !

Na de zoveelste keer er af gevallen te zijn en elke keer in de lappenmand te zitten (hersenschudding gekneusde arm enz) vraag ik jullie om hulp..

Mijn hafinger ruin van 5 jaar bokt me er af .. }>

Ik dacht eerst dat het misschien aan het zadel lag had namelijk een ander zadel
Maar hij doet het ook met zijn zadel waar k altijd met hem mee rij en deze zadels liggen allebei goed van laatst na gekeken en opgevuld

Dit is wat hij doet:

Ik wil opstappen en ik zit nog niet of hij draaid zich om en begint keihard te rennen en reageerd niet meer op de teugels

Dan gooitie zn hoofd tussen zn benen en begint te bokken of hij gaat in een keer van uit het rennen stil staan met zn hoofd naar beneden

Nou en als k dus op de grond lig komtie naar me toe als of er niks aan de hand is

Hij doet het niet elke keer ik heb tussen de vallen door ook wel weer gewoon gereden waar hij af en toe er ook wel vandoor wou vliegen maar best te houden was

Hij is vorrige maand naar de tandarts geweest
Hij krijgt ook geen extra voer gewoon gras of hooi en wat muslie zonder haver maar niet elke dag

Ik heb nooit problemen met hem gehad kon altijd zo opstappen en met hem weg rijden

Zou hij pijn of iets hebben of er iets niet goed in zijn rug zijn dat wanner je er op gaat zitten het zeer doet
Of is dit zijn leeftijd ?

Ik ben er best toe bereid om hem te helpen om eventueel naar masseur of iets toe te doen
Maar ik stap liever niet meteen weer op deze rodeo stier omdat k al voor de zoveelste keer thuis zit..

Wat denken jullie ? ook al is het lastig om dat te zeggen van achter een beeldscherm

Bedankt alvast ;)

Groetjes Linda

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:36

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn haflinger.
Zij had een ongeluk gehad en daarna kwam ik er gewoon niet meer op.
Ik heb het heel langzaam op moeten bouwen, in het begin hielden twee mensen hem vast zodat ik kon opstappen.
Ik zou eerst dat opstappen en afstappen heel vaak herhalen met iemand erbij, zodat het paard leert dat die braaf stil moet staan. Eerst houdt diegene hem vast en stap jij op, dan blijft diegene ernaast staan en stap jij op, en dan gaat de ander steeds verder weg staan en stap jij op, zo leert het paard rustig te blijven staan.
Als je dan weg wilt stappen, doe je een paar passen stappen en hatlhouden, paar passen stappen en halthouden. Zo leert het paard op jou wachten en krijg jij de controle over je paard.
Ik wens je er veel succes mee, die van mij heeft er behoorlijk lang over gedaan voordat ik helemaal alleen kon opstappen, maar die word nu gereden door een 10 jarig meisje, dus met wat tijd en geduld komt het zeker goed.

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:12

De haflinger die ik reed had ook altijd zulk gedrag alleen ging ze niet bokken,

maar vluchten voor opstappen, en onder het rijden heel erg voorwaarts
alleen bij deze haflinger was er iets met de nieren op de rug en had dus pijn waneer ik haar aan het trainen was,

ze wou haar rug ook nooit los laten dit hebben we laten behandelen door een speciaal iemand,

ik zou niet weten waarom jou haffie dit doet,
probeer eens wat op bepaalde spieren enzo te drukken kijken of ze hier op reageert,

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:14

Dankje Oke ja als iemand hem vast houd nu ik er over na denk doet hij het niet. Ik kan er wel gewoon op stappen maar als k dan zit gaatie er van door

Volgens mij is er ook niks gebeurd waar die misschien van kan zijn geschrokken ofzo

Bij mij kon er ook een meisje van 8 op rijden maar dat durf k nu niet meer aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:15

Doet hij dit ook met een betere ruiter erop?
En wat doet hij met longeren, als je 'm flink aan het werk zet?

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:18

Janine1997 schreef:

alleen bij deze haflinger was er iets met de nieren op de rug en had dus pijn waneer ik haar aan het trainen was,

ze wou haar rug ook nooit los laten dit hebben we laten behandelen door een speciaal iemand,

probeer eens wat op bepaalde spieren enzo te drukken kijken of ze hier op reageert,

Ja dat heb ik geprobeerd ;) hij geeft eigenlijk helemaal geen reactie als k over zn rug ga en stevig druk
Hij is de laatste tijd wel wat voorwaartser als voorheen

Heb je dat laten doen door een masseur of iets ging t toen beter ?

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:22

Sonja schreef:
Doet hij dit ook met een betere ruiter erop?
En wat doet hij met longeren, als je 'm flink aan het werk zet?

Met Longeren gaat het eigenlijk heel goed luisterd goed en bokt niet ofzo
alleen met galop heeft hij soms wat moeite

Vorrige week heeft er een andere ruiter op gezeten ging eerst best goed maar later begonnie ook wat sterker te worden denk hierbij aan steeds willen draven als je stapt

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:30

Liindax schreef:
Janine1997 schreef:

Ja dat heb ik geprobeerd ;) hij geeft eigenlijk helemaal geen reactie als k over zn rug ga en stevig druk
Hij is de laatste tijd wel wat voorwaartser als voorheen

Heb je dat laten doen door een masseur of iets ging t toen beter ?

ja ik heb er een soort masseur bij gehaalt die zich op de spieren en bewegingen van het paard richt, dit heeft niet echt veel geholpen maar hij is er wel losser door gaan lopen,
en ook nog iemand die contact zoekt met de geest van het paard heel ongelofelijk klinkt dit maar deze vrouw kon precies vertellen door voelen op spieren enzo,wat er aan de hand was, ze heeft ons medicijnen voor geschreven van dat homeopatisch spul ofzo gewoon voor mensen maar het hielp heel erg,

Anoniem

Re: Pony bokt me er af wat denken jullie dat er aan de hand is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:42

Haflingers zijn karakterpaardjes, die soms ook een beetje zo'n air hebben van "tsssk nu WEET ik het wel, blijf jij maar zitten, ik regel de rest". Ik denk dat jouw paardje dat ook een beetje heeft met rijden. Hij wordt sterker, zit lekker in z'n velletje, en gaat dan z'n eigen feestje vieren...
Toch kwestie van een beetje opvoeden en zijn energie VOOR je laten werken in plaats van tegen je. Maar daarvoor is wel wat rijkunst, ervaring en doorzettingsvermogen nodig.
Heb je een instructeur die je daarbij kan helpen?

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:00

Oke nou dat zou best kunnen dat het helpt natuurlijk k sta voor zulk soort dingen wel open
K zou alleen begod niet weten waar zo iemand hier in de buurt zit

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 16:10

Sonja schreef:
Haflingers zijn karakterpaardjes, die soms ook een beetje zo'n air hebben van "tsssk nu WEET ik het wel, blijf jij maar zitten, ik regel de rest". Ik denk dat jouw paardje dat ook een beetje heeft met rijden. Hij wordt sterker, zit lekker in z'n velletje, en gaat dan z'n eigen feestje vieren...
Toch kwestie van een beetje opvoeden en zijn energie VOOR je laten werken in plaats van tegen je. Maar daarvoor is wel wat rijkunst, ervaring en doorzettingsvermogen nodig.
Heb je een instructeur die je daarbij kan helpen?

Ja indd er zit wel een karakter in !

Ik heb op het moment geen les maar dat gaat wel binnenkort weer gebeuren! kan hierbij best ervaren hulp gebruiken

word er zelf wel onzekerder door zo het nu gaat..

Heb er ook aan gedacht om hem een weekje goed door te laten rijden door iemand die in dat vak zit zou dit een idee zijn ?
of is het dan nog het zefde liedje als ik er zelf op stap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:14

Door laten rijden is een goed idee, maar een weekje zal niet genoeg zijn voor bevestiging. Denk eerder aan een maandje, waarbij het dan ook handig is om zelf ook bij die trainer te gaan lessen in die tussentijd.
Mag ik vragen waar in Overijssel je ergens zit? Als je een beetje bij mij in de buurt zit heb ik namelijk nog wel een hele goede tip voor je.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:16

doet die het ook met longeren als die is bijgezet, of echt alleen met rijden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:18

Hoeveel uur komt hij buiten per dag?
Wat heeft de tandarts gevonden bij de controle?
Bit al gecontroleerd: geen scherpe randen aan je bit?
Ik zou hem in ieder geval eerst goed longeren een tijdje en daarna voorlopig ook voor je opstijgt.
Door laten rijden door een ervaren ruiter is zeker een goede optie en les nemen, zodat een instructeur kan kijken vanaf de grond wat er fout gaat.

Succes en beterschap.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:19

Danielle, hij doet het niet met longeren, dat zegt ze toch...

Ik zou Sonja volgen, als het paard geen pijn heeft dan neemt hij gewoon een loopje met je. Laat iemand met ervaring hem doorrijden en neem dan samen met die persoon les.
En een week is inderdaad niet lang genoeg.

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:22

Sonja schreef:
Door laten rijden is een goed idee, maar een weekje zal niet genoeg zijn voor bevestiging. Denk eerder aan een maandje, waarbij het dan ook handig is om zelf ook bij die trainer te gaan lessen in die tussentijd.
Mag ik vragen waar in Overijssel je ergens zit? Als je een beetje bij mij in de buurt zit heb ik namelijk nog wel een hele goede tip voor je.

Ja precies ik denk als ik hem ergens naar toe breng gewoon moet kijken van daar uit hoe het gaat en hoelang het nodig is

Ik woon in Hasselt ;)

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 17:31

janouk schreef:
Hoeveel uur komt hij buiten per dag?
Wat heeft de tandarts gevonden bij de controle?
Bit al gecontroleerd: geen scherpe randen aan je bit?
Ik zou hem in ieder geval eerst goed longeren een tijdje en daarna voorlopig ook voor je opstijgt.
Door laten rijden door een ervaren ruiter is zeker een goede optie en les nemen, zodat een instructeur kan kijken vanaf de grond wat er fout gaat.

Succes en beterschap.

Dankje:)

Hij loopt de hele dag buiten met 2 shetlanders in het land en niet in het volle gras natuurlijk met in en uitloop schuurtje

De tandarts heeft weinig gevonden hij heeft zn kiezen bijgeveild en verder was er niks aan de hand zei hij

Het bit is verder in orde geen scherpe randen is een dubbelgebroken watertrensje verder nooit problemen mee gehad

En Longeren dat gaat zeker meer gebeuren wanneer het weer lukt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:37

Mijn paard deed dit ook toen ik hem net had (behalve het bokken en ik ben er nooit afgevallen). Instructrice heeft hem een keer gereden, toen deed hij niets, maar hij was wel zeer gespannen. Ik heb er toen een osteopaat bij gehaald en zij ontdekte dat hij op 2 punten vast zat in zijn rug, precies onder het zadel. Ze heeft hem behandeld en ik kreeg er een ander paard voor terug! Hij heeft het daarna nooit meer gedaan. Het deed gewoon pijn als ik ging zitten. Vaak gingen de eerste paar stappen nog goed, maar daarna vertrok hij gewoon.
Misschien heeft jouw haflinger een keertje vastgelegen, of een gekke beweging gemaakt in de wei, en zit er daarom nu iets niet goed. Ik zou er een osteopaat bijhalen, wel een erkende. (te vinden via icreo)

Succes met je haflinger!

edit: anderen zeiden ook tegen mij dat ik hem aan moest pakken en hem er doorheen moest rijden. Dat heb ik niet gedaan en daar ben ik nog altijd blij om!

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:22

Een paard zal nooit en te nimmer zomaar dit doen, zoals wel beweerd wordt. Het paard heeft waarschijnlijk gewoon geen respect voor je en probeert je zo uit. Loopt ie aan de hand wel is 'over je heen' of staat ie veel op je tenen? Als je aan de hand de baas bent, zal hij dit ook niet meer onder het zadel doen. Met iemand erbij opstappen lijkt logisch, maar door hem strak vast te houden, is het voor hem alleen maar duidelijker dat je bang bent of de situatie bedreigend is.
Ik zou er zoals Dune beweerd een osteopaat bij halen en het zadel nog een keer laten nakijken door een onafhankelijke zadelpasservice.. Daar kan ook nog wel eens wat anders uit komen. Dan weet je zeker dat je paard geen pijn lijdt en het aan het respect voor jou kan liggen

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:25

rug misschien even laten nakijken?
zadel ligt misschien niet goed?
doet ze dit ook bij iemand anders?
als dat niet zo is dan is het een spelletje.. is dat wel zo is er duidelijk iets met dr..

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:13

amber2202 schreef:
rug misschien even laten nakijken?
zadel ligt misschien niet goed?
doet ze dit ook bij iemand anders?
als dat niet zo is dan is het een spelletje.. is dat wel zo is er duidelijk iets met dr..

Even lezen, dan heb je al het antwoord op bijna al je vragen ;)

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:48

Bedankt voor jullie reacties ! :D

Hij gaat morgen met me mee naar stage (pension/manege)
en dan gaan we even verder kijken hoe of wat

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:34

Ik woon niet heel ver bij je vandaan (Staphorst)
Ik zou je best wel een keer willen helpen bij dit probleem als het zoch blijft voordoen.

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 21:37

Oke dankjewel!
Ik wacht eerst even af hoe het deze week gaat anders hoor je van me

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:53

Zet eens iemand erop die flink wat rij ervaring heeft en kijk wat hij dan doen. Misschien dat hij of zij wat suggesties heeft. En misschien als hij het daar niet doet dat je weet dat hij weet dat hij dit bij jou kan doen.

Het kan heel misschien iets zijn aan zijn rug of zijn voeten, die mogelijkheid is er altijd. Probeer eens een extra zadeldekje van wol of gel. Wat voor bitje gebruik je? Misschien een te scherp bitje wat hij niet leuk vind en reageert er dan zo op.

Je zegt dat hij dit doet als je opstapt en weg wilt rijden. Probeer eens op te stappen en iemand houd hem vast een rondje, wat doet hij dan?