paard met problemen. verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

paard met problemen. verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 19:07

hoi hoi!

dit bericht heb ik ook al op een andere site gezet maar daar kreeg ik weinig reacties en al zeker geen reacties waar ik wat mee kon.
ik zet het daarom hier nog een keer neer en ik hoop dat het duidelijk is voor jullie.
je mag me ook altijd een pbtje sturen en verhalen uit de praktijk zijn ook zeker welkom!

ik ben nu al bijna drie jaar de eigenaar van een eigen paard. het is een haflinger ruin.
er zit een heel verhaal achter. ik heb hem gekocht toen hij nog maar vier jaar was. ik was toen veertien. ik ben daarvoor een keer van een paard gevallen waarbij ik mijn rug kneusde en een tijdje niet kon rijden. daarna heb ik daardoor angst gekregen. toen ik mijn paard kreeg had ik nog steeds last van angst. het was dus niet het goede moment.
ik kreeg daarna op de manege een instructrice die nogal bazig was en mij totaal niet lag. ik heb daar wel veel van geleerd want onbewust heeft ze mij over mijn angst heen geholpen.
in de tussentijd heb ik mijn eigen paard ook een paar keer mee naar de manege gehad. die instructice heeft er een week opgereden omdat hij nog niks kende. dit ging helemaal niet goed. hij werd bang van haar omdat ze zo lomp is en het heeft ons meer kwaad gedaan dan goed.
het rijden ging steeds slechter en ik reed onder begeleiding van mijn buurvrouw. die rijdt al heel lang en heeft veel ervaring.
naar een jaar ben ik gestopt. ik durfde niet meer en ik kon het niet meer.
bij de manege ging het wel steeds beter. dus ben ik naar een jaar wel weer gaan rijden op mijn eigen. alleen begon hij opnieuw te treiteren. ik ben weer gestopt.
nu ben ik weer begonnen naar een paard maand winter. het ging wel goed in het begin. hij begon weer te proberen maar we kwamen er weer overheen. ik heb een instructrice ingeschakeld omdat ik het niet alleen wilde doen. ik heb een goede klik met haar en ze kan goed lesgeven. ik heb nu zo'n 10 tot 20 lessen gehad. het gaat soms goed en soms slecht. hij heeft zo zijn momenten. maar meestal probeert hij er toch onder uit te komen.
ik ben niet heel angstig meer maar heb er toch nog wel eens weer last van.
het gekke is dat ik ook andere paarden heb beleerd en doorgereden. dan ben ik ook nooit bang. het gaat altijd goed ook proberen ze me wel uit.
maar bij mijn eigen wordt ik al bang van het kleinste bokje.
nu gaat het wel beter en ben ik niet meer bang maar ik wordt zo moe van zijn moeilijk doen. hij probeert telkens maar weer.
ik heb gekeken naar eventuele pijn enz.maar daar schijnt weinig sprake van te zijn. het is dus proberen.
inmiddels ben ik er zat van dat ik naar mijn idee weinig opschiet.
mijn moeder vind daarom dat ik misschien beter een ander paard kan kopen. een kwpner ofzo. een paard van een jaar of 6 a 7. een paard waar ik wedstrijden mee kan starten en op de ponyclub mee kan rijden. nou ja ik ben 17 dus over een jaar tussen de paarden.
ik rij nu ook een kwpner op stal. het is wel een dame opzich maar het gaat heel goed. ze probeert het wel maar als je haar even aanpakt loopt ze super. ze is wat aan de hete kant dus doorlopen doet ze wel. ik vind haar te oud want ze is al 12 maar verder zou dit een goed paard voor mij zijn.
nu vraag ik me af wat jullie vinden?
moet ik mijn paard verkopen en een kwpner weerkopen of moet ik het toch zo verder proberen.

ik ben absouluut niet verwend en je moet weten dat ik met heel veel verdriet al drie jaar aanklooi en het maar niet lukken wil. ik zou echt met veel pijn mijn paard moeten verkopen maar ik wil doen wat het beste is voor hem en voor mij. hij kan het wel en ik kan het ook. alleen lukt het samen niet meer doordat we zoveel hebben meegemaakt.

ik ben benieuwd naar jullie reacties!

groetjes,
Maaike

onley

Re: paard met problemen. verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:11

nou ja ik zeg je kwpners daar kunnen ook rotbokken tussen zitten
maar ik denk dat verkopen toch de beste oplossing is

ik zit in hetzelfde schuitje enkel heb ik die van mij al bijna 7 jaar.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 19:15

onley schreef:
nou ja ik zeg je kwpners daar kunnen ook rotbokken tussen zitten
maar ik denk dat verkopen toch de beste oplossing is

ik zit in hetzelfde schuitje enkel heb ik die van mij al bijna 7 jaar.

daar heb ik ook een verhaal over gelezen op die andere site.
ik heb die van mij 3 jaar nu.
maar ik zie geen verbetering.
het is ook niet zo dat ik perse een kwpner wil hebben maar gewoon een paard met een wat makkelijker karakter.
een wedstrijd type dat wil werken.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:01

waarom neem je dan niet die kwpner van 12 jaar?
ik weet niet of je wedstrijden wilt rijden gewoon voor de lol of echt om te presteren.
de mijne van 17 jaar beweegt alsof ze 6 is.
en misschien kan je die kwpner eerst leasen of verzorgen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:06

Als die van 12 gezond is, waarom niet? Salinero bijvoorbeeld is nog ouder en die heeft al heel wat meer kilometers in de benen waarschijnlijk ;-)

Als het niet klikt heb ik er geen problemen mee als iemand zijn paard verkoopt hoor. Als het wel klikt trouwens ook niet :D

Wat ik wil zeggen, als jij je beter voelt op een ander paard, lekker doen en niet koste wat kost aan blijven modderen!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:10

Van die twaalfjarige kun jij nog heel veel jaren plezier hebben dus waarom die dan niet. Twaalf is echt niet oud hoor.
Maar jouw haflinger maakt gebruik van de ruimte die jij hem geeft, bewust of onbewust: een paard doet niet alsof - jij reageert waarschijnlijk op hem in plaats van dat hij luistert en reageert op jou. Als dat al jaren zo gaat dan doe je er verstandiger aan hem weg te doen en opnieuw te beginnen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 20:12

rayo_de_sol schreef:
waarom neem je dan niet die kwpner van 12 jaar?
ik weet niet of je wedstrijden wilt rijden gewoon voor de lol of echt om te presteren.
de mijne van 17 jaar beweegt alsof ze 6 is.
en misschien kan je die kwpner eerst leasen of verzorgen?

rayo_de_sol schreef:
ik wil wedstrijden rijden en zij is ook niet heel gemakkelijk. niet dat het erg is maar om een paard dan nog zo te gaan trainen. plus dat ze nog wel wat vast wil gaan zitten. ik ben bang dat die naar een paar jaar ook wel stijf is. dan heb ik er nog niks aan. bovendien is het een echt heethoofd. iets wat ik ook nog wel eens wil zijn. ze is niet zo geschikt om bij huis te staan. ze staat op een stal en dat is ook meer iets voor haar.

WowAmigo schreef:
Als die van 12 gezond is, waarom niet? Salinero bijvoorbeeld is nog ouder en die heeft al heel wat meer kilometers in de benen waarschijnlijk ;-)

Als het niet klikt heb ik er geen problemen mee als iemand zijn paard verkoopt hoor. Als het wel klikt trouwens ook niet :D

Wat ik wil zeggen, als jij je beter voelt op een ander paard, lekker doen en niet koste wat kost aan blijven modderen!

ben ik het wel mee eens. salinero is ongeveer zestien maar die presteert ook al op grand prix niveau. ook die stopt er zeer binnenkort mee. die is zelfs al gestopt. een paard wordt toch wel wat ouder en stijfer. en dat paard is ook niet de makkelijkste en ik wil ook graag springen kunnen. ze kan goed springen maar wil het nog wel eens eng gaan vinden. ik merk ook dat ze wat stijfer wordt en soms al een beetje gaat kreupelen. ze heeft gewoon heel veel op niveau gereden en ik merk dat ze er echt met een reden uit is gehaald.

bedankt voor de reacties!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 20:15

Michellette schreef:
Van die twaalfjarige kun jij nog heel veel jaren plezier hebben dus waarom die dan niet. Twaalf is echt niet oud hoor.
Maar jouw haflinger maakt gebruik van de ruimte die jij hem geeft, bewust of onbewust: een paard doet niet alsof - jij reageert waarschijnlijk op hem in plaats van dat hij luistert en reageert op jou. Als dat al jaren zo gaat dan doe je er verstandiger aan hem weg te doen en opnieuw te beginnen.

dat klopt ook zeker. mijn paard weet heel goed wat ik fout doe en wat hij kan doen bij mij.
bij een ander doet hij veel minder en dan kan hij ook meer. het is wel een heel geschikt wedstrijdpaard.
maar wij hebben gewoon geen klik meer ben ik bang. we kennen elkaar te goed.
toch vind ik twaalf te oud omdat ik ook graag de wedstrijd inwil.
zij is ook niet geschikt voor mij om thuis te staan denk ik. ik wil graag verder met een jonger paard op hoog niveau.
ik zal toch bij de b moeten beginnen. dan kan ik daar met haar wel beginnen maar tegen de tijd dat ik m/z ben is zij wel zo oud.
en ik merk dat ze al wat stijver wordt.
ik heb het liefst: (mijn droompaard hoor, dus een ideaalbeeld, niet realistisch gekeken hahah) een kwpn achtig warmbloed dus, jaar of 5/7, goed doorgereden, wedstrijdervaring mag maar hoeft niet, het liefst b/l niveau, schofthoogte tussen de 163 en 173, iets groter of kleiner mag maar niet veel. kleur en alles maakt me niks uit. wel graag een allrounder.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:40

Als een paard gezond is is 12 zeker niet oud hoor. Maar als ik lees dat hij onregelmatig is, dan is het een ander verhaal. Kreupelheden hebben vaak niks met leeftijd te maken, maar dan is er iets mis. Lijkt me dat dat eerst opgelost moet worden voor je verder kan rijden?

Dat je eigen paard precies weet wat er kan en wat jij toelaat is duidelijk, en dat is heel lastig te veranderen. Hij is ook niet gek!
Misschien dat het met een andere ruiter een totaal ander paard lijkt!
Dus zoek een nieuwe eigenaar is mijn advies.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:48

Tussen de regels door begrijp ik dat je sowieso liever een ander paard hebt en dat bevestigd wilt hebben? Het is een keuze die je zelf moet maken, dat kan een ander niet voor je doen.
Is er geen klik met je Haf, heb je niet de fut om door te zetten in slechtere periodes? Probeer eens na te gaan bij jezelf waar het verkeerd gaat. Want als je met je Haf niet doorzet als het eens een tijdje niet zo lekker gaat, denk je dat je dat dan wel doet met een ander paard? Want geloof me, slechtere periodes kom je altijd weer tegen.
Misschien dat je met echt goede begeleiding, structureel elke week om eens te beginnen, met je Haf wel weer lekker op gang komt. Vaak is het een kwestie van willen in dit soort situaties. Als het je gewoon tegen staat, moet je er niet aan beginnen, verkoop dan je Haf en bedenk hoe je verder wilt.
Veel succes!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:54

tja ik zou zeggen verkoop hem daar word hij ook gelukkiger van, misschien vind hij het werk dat je bied wel gewoon niet leuk/moeilijk/snapt hij niet wat je wilt etc etc

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:13

vosje2010 schreef:
Als een paard gezond is is 12 zeker niet oud hoor. Maar als ik lees dat hij onregelmatig is, dan is het een ander verhaal. Kreupelheden hebben vaak niks met leeftijd te maken, maar dan is er iets mis. Lijkt me dat dat eerst opgelost moet worden voor je verder kan rijden?

Dat je eigen paard precies weet wat er kan en wat jij toelaat is duidelijk, en dat is heel lastig te veranderen. Hij is ook niet gek!
Misschien dat het met een andere ruiter een totaal ander paard lijkt!
Dus zoek een nieuwe eigenaar is mijn advies.

met een andere ruiter is hij zeker een heel ander paard. tuurlijk hij probeert het nog wel maar hij loopt al veel beter.
mijn instructrice rijdt er ook wel eens op en die vind hem ook fijn te rijden.
onder haar doet hij echt zijn best en het ziet er ook heel goed uit.
nou dat andere paard is niet echt kreupel maar wordt wat stijver.

Alet74 schreef:
Tussen de regels door begrijp ik dat je sowieso liever een ander paard hebt en dat bevestigd wilt hebben? Het is een keuze die je zelf moet maken, dat kan een ander niet voor je doen.
Is er geen klik met je Haf, heb je niet de fut om door te zetten in slechtere periodes? Probeer eens na te gaan bij jezelf waar het verkeerd gaat. Want als je met je Haf niet doorzet als het eens een tijdje niet zo lekker gaat, denk je dat je dat dan wel doet met een ander paard? Want geloof me, slechtere periodes kom je altijd weer tegen.
Misschien dat je met echt goede begeleiding, structureel elke week om eens te beginnen, met je Haf wel weer lekker op gang komt. Vaak is het een kwestie van willen in dit soort situaties. Als het je gewoon tegen staat, moet je er niet aan beginnen, verkoop dan je Haf en bedenk hoe je verder wilt.
Veel succes!

door de reacties die ik heb gekregen ook van mensen uit mijn omgeving lijkt dit mij wel de beste keuze.
ik heb altijd erg mijn best gedaan om door te zetten maar iets hield mij tegen.
ik heb angst gehad met hem en dat is er tussen ons nooit meer helemaal uitgegaan.
met andere paarden durf ik altijd wel en ze kunnen wel gek doen maar bij deze ben ik altijd bang dat hij weer
wat probeert of dat het weer fout gaat.
op het moment gaat het goed maar toch houdt er iets me tegen.
ik heb ook een vaste instructrice en les en dat gaat ook wel beter maar soms gaat het toch weer minder.
als ik moe ben of weinig fut heb hoef ik niet te rijden omdat het dan vaak toch niet goed gaat.
hij voelt mij feilloos aan.
hij heeft ook een hele hoge intelligentie. leert nieuwe dingen makkelijk aan maar snapt daardoor heel goed wat hij kan proberen.
ik heb gewoon de klik niet meer denk ik en ik merk dat ik met andere paarden heel anders kan gaan rijden.

trustHim schreef:
tja ik zou zeggen verkoop hem daar word hij ook gelukkiger van, misschien vind hij het werk dat je bied wel gewoon niet leuk/moeilijk/snapt hij niet wat je wilt etc etc

op zich is dat het probleem niet. hij weet wat ik wil maar weet ook goed wat hij kan doen om er onder uit te komen.
en dat komt hem wel weer goed uit.
omdat ik nooit echt hem er door heb gepakt omdat ik niet durfde valt dat nu voor mij ook niet mee.
bij andere paarden doe ik dat moeiteloos maar bij hem durf ik het niet. iets houdt me tegen.
ik heb nu van iets anders geproefd en ik weet hoe het ook kan zijn en ook kan gaan.
met andere paarden loopt het heel goed doordat ik een hele andere start heb gehad en dat zou ik misschien ook thuis kunnen doen.
hij is heel slim en leert graag. mag graag buiten lopen en vindt springen en dressuur leuk.
hij is wel eigenwijs maar voor een goede ruiter een prachtige uitdaging omdat hij ook wel heel veel kan.

bedankt voor de reacties!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:23

Zoals er al een paar hebben aangegeven, eigenlijk wil je maar één antwoord horen, want je paard is toch de boosdoener.
Je bent nu al zever dat het niet meer goed gaat komen met dit paard, dus idd enige oplossing is koop er een ander.
Maar zet jezelf ook aan het lessen, de problemen komen niet door het paard maar door een tekort aan ruiterkennis.
Een paard treiterd niet, die probeert niet zomaar uit, die neemt gewoon de vrijheid die hij krijgt van jou, en daar is op zich niks mis mee, want jij laat het toe.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:28

ook ik denk dat in jouw geval verkopen de beste oplossing is en dan een fijn ervaren paard terugkopen. Eentje waar je geen angst voor hebt en je plezier mee hebt in het rijden want zoals ik het begrijp heb je met deze helemaal geen plezier. Wat wel heel belangrijk is is dat je een eventueel ander paard goed laat keuren omdat het heel belangrijk is om een gezond paard te hebben. Je hebt er niks aan om er een te kopen en er na een tijdje achter te komen dat er gebreken aan zijn en dat je dan niet eens mee kunt doen aan wedstrijden of dat het paard lastig begint te worden van de gezondheidsproblemen die het heeft. Dus andere kopen en goed laten keuren door een dierenarts zou ik zo zeggen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:42

Wat probeert hij dan? Wat voor problemen heb je met hem? Wat vind jij onder het werk uit proberen te komen? (Zo denkt een paard namelijk niet.)

Ik ben eerlijk gezegd best verbaasd door de vele verkoopreacties hier.. Als je nog maar 17 bent heb je nog zoveel te leren op paardengebied, en misschien is de oplossing wel heel simpel.. Ik denk dat je juist hier nog meer van kan leren dt je dar later alleen maar je voordeel mee doet.

Hmm een paard van 12 wat al stijf wordt? Dat klinkt niet goed :n

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 07:21

Citaat:
ik heb het liefst: (mijn droompaard hoor, dus een ideaalbeeld, niet realistisch gekeken hahah) een kwpn achtig warmbloed dus, jaar of 5/7, goed doorgereden, wedstrijdervaring mag maar hoeft niet, het liefst b/l niveau, schofthoogte tussen de 163 en 173, iets groter of kleiner mag maar niet veel. kleur en alles maakt me niks uit. wel graag een allrounder.

Door deze post van TS sturen de mensen aan op verkoop, ze heeft gewoon het totaal verkeerde paard voor zichzelf gekocht!

Of haar droompaard bestaat, dat betwijfel ik, ik denk dat TS nog heel veel moet leren voordat ze van een eigen paard kan "genieten"

Maar dat is aan TS.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 07:38

Hmmm... Zoals ik kan lezen, heb je je beslissing eigenlijk al gemaakt. Voor je eigen gemoedsrust wil je die van anderen bevestigd zien, dat je volgens andere toch die juiste beslissing maakt.

Nou, wat ik weet (uit ervaring), haffen zijn niet de makkelijkste. Ik heb zelf ook een haf waar ik de laatste jaren ook een beetje mee aanmodder. Ik geef toe, ik heb ook aan verkopen gedacht. En iedereen gaf mij ook gelijk "verkoop hem en koop een beter paardje". Maar wat is beter? Wat is wijsheid?
Feit is, ik heb mn haf ondertss 11 jaar, en daar neem je nie zomaar even afscheid van (ik toch niet). Dus ik begin van vooraf aan, niet van héél het begin, maar gewoon anders. Ik wéét dat de klik er is tss hem en mij, want vroeger kon ik het wél.

Ik wil maar zeggen, het is maar wat je zélf wilt. Als je je verhaal even goed leest, heb je je beslissing al gemaakt. Hoe ver wil je nog gaan met je haf? Hoe ver kán je nog gaan? Je hebt naar eigen zeggen genoeg ervaring, dus die haf moet wel lukken. TENZIJ je er echt niks mee hebt, geen band, geen klik, niks. Dan moet je idd voor een ander paard gaan.
Maar gelijk wat hier ook gezegd wordt, door gelijk welk iemand, het is jíj die moet beslissen wat je al dan niet doet met je haf/kwpn? Verschil tss haf en kwpn is gróót, dus ik begrijp niet waarom je al voor een haf gegaan bent in de eerste plaats?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 07:51

Ik heb niet alle reactie's door gelezen, maar zoals je al zegt, anderen rijden erop, en dan gaat het beter. Ligt het probleem dan bij hem? Als ik jou was zou ik hem naar een bepaalde rij scholing doen, voor 2 mnden ong. en als het dan goed gaat het weer proberen. En vertrouwt hij je wel? Hoe is hij op stal naar je toe? Eerst lekker echte vriendjes worden, vertrouwen opbouwen. En het dan nog is proberen, en tja, lukt het dan niet. Dan zou ik hem wel verkopen als ik jou was.
Succes ermee!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:00

als de klik er niet is, dan zou ik hem idd verkopen,
maar houd er wel rekening mee dat KWPN veel flexibeler en dus
veel moeilijker kunnen zijn dan een haflinger :)
Maar dat zie je dan wel weer :j
Het blijft uiteindelijk je eigen keuze ,maar zoals ik lees denk ik dat je haf niet zo is alleen door zijn eigenwijze karakter.
succes ermee!

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:12

x_Marr schreef:
Wat probeert hij dan? Wat voor problemen heb je met hem? Wat vind jij onder het werk uit proberen te komen? (Zo denkt een paard namelijk niet.)

Ik ben eerlijk gezegd best verbaasd door de vele verkoopreacties hier.. Als je nog maar 17 bent heb je nog zoveel te leren op paardengebied, en misschien is de oplossing wel heel simpel.. Ik denk dat je juist hier nog meer van kan leren dt je dar later alleen maar je voordeel mee doet.

Hmm een paard van 12 wat al stijf wordt? Dat klinkt niet goed :n

Helemaal mee eens! :D

Een paard denkt inderdaad niet zo, het is vaak een samenhang van omstandigheden waar de ruiter over het algemeen toch echt de oorzaak van is.
Ga eens een cursus van Annemarie van der Toorn (monty roberts principe) en neem desnoods je Haf mee..
Maar als je nu al twijfelt en niet voor 100% achter je beslissing staat het te proberen, dan moet je er niet aan beginnen.
Gun hem een eerlijke kans.. en gun hem anders een eerlijke kans bij iemand anders.

Skoofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 13:47

Als jij je beter voelt op die andere pony van 12 jaar zou ik die ruin wel verkopen want als het niet klikt is er ook niet veel tegen te doen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 09:08

aeolusnr1 schreef:
Zoals er al een paar hebben aangegeven, eigenlijk wil je maar één antwoord horen, want je paard is toch de boosdoener.

mijn paard is niet de boosdoener het is puur het niet hebben van een klik en het botsen door het hebben van verschillende doelen. iedereen die een eigen paard heeft weet dat een paard ook wel een keer gaat proberen om onder het werk uit te komen. gewoon even treiteren en even staken. dit is zelfs heel normaal. dat doet de mijne ook wel maar ik was telkens zo bang dat ik er niet wat aan durfde te doen. nu heb ik dat niet meer maar ben er nu wel echt zat van.

janesmith schreef:
ook ik denk dat in jouw geval verkopen de beste oplossing is en dan een fijn ervaren paard terugkopen.

dat denk ik ook sowieso. een paard wat ik nu ga kopen wordt sowieso een stuk duurder denk ik omdat het dan om een wedstrijdpaard gaat en dan vind ik een goede keuring nog veel belangrijker.

er zijn wel paarden waarvan ik denk die voldoen aan mijn eisen. die kan ik ook wel vinden maar dat zijn hele anderen dan wat ik heb gekocht drie jaar geleden. ik zal hierna nog uitleggen hoe ik mijn paard heb gekocht. misschien veranderd je reactie dan.

het heeft ook grotendeels te maken met mij. we hebben denk ik geen klik meer en onze doelen liggen uit elkaar. ik wil graag snel meer en hij kent gewoon ook heel weinig. hij is helaas nooit goed doorgereden en we hebben geen goede start gehad.
die 12 jarige koop ik ook niet. de klik is er wel maar ze is me en te oud en te sensibel voor hier.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 09:12

oke ik zal even uitleggen hoe ik mijn paard heb gekocht.
het is een beetje een raar verhaal.
ik zeurde al jaren om een eigen pony, logisch als meisje van 14 wil je toch niets liever.
mijn buurvrouw zou wel mee gaan zoeken naar een pony/paard voor mij zodat ik zou kunnen rijden.
alleen bleek achteraf dat buurvrouw niet echt de meeste verstand had van paarden.
iedereen zei al koop iets als een new forest of een kwpn. daar kun je mooi mee vooruit en die willen wel werken.
maar buurvrouw is een haflinger/fjorden liefhebber en die vond dat veel geschikter voor mij.
dus wij gingen kijken bij een vierjarige ruin haflinger.
mijn paard dus. buurvrouw en ik erop en zij vond hem meteen heel geschikt.
ik vond hem wel leuk maar ik zat in mijn angstperiode en ik durfde niet goed.
toch hebben we dat paard maar gekocht. van een klik hebben was toen nog geen sprake.
ik wist nog amper wat dat was. ik was een manegeruiter.
buurvrouw zou mij ook wel even begeleiden bij het rijden en het doortrainen.
ze vond het paard zelf heel leuk maar als ik erop moest vond ik het vooral eng.
we kwamen ook niet verder want hij kende de galop niet en ik durfde het hem niet aan te leren.
ofwel buurvrouw was het al gauw zat doordat we niet verder kwamen en liet ons barsten.
ik heb hem lang stil gehad te staan en heb hem nu weer opgepakt.
het gaat wel redelijk maar ik weet nu wat het is om andere echte paarden te rijden.
geen manege paarden. en ik weet wat het is om een echte klik te hebben met een paard.
en ik merk steeds meer dat het niet is wat ik met hem heb.
we hebben verschillende doelen over wat we willen, kunnen, en hoe we dat willen bereiken.
Laatst bijgewerkt door Elles op 14-06-10 00:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Koeienletters naar normale grootte gezet, zonder bril zijn is de normale grootte ook prima te lezen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:20

moest je nu alles herhalen wat al gezegd is? En waarom type je opeens in formaat voor blinden en slechtzienden??

Leuk voor je buurvrouw zodra ze dit leest

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:36

Zo denkt een paard NIET. Hij zal hoogstens een keer proberen om niet te doen wat jij van hem vraagt, maar wanneer dat correct aangepakt wordt zal hetpaard het niet vaker doen. En grotendeels zal een paard het doen omdat het misschien te moeilijk voor hem is.
En een paard treitert al helemaal niet.
Maar het probleem ligt hier dus ook weer bij jezelf, want ik begrijp dat hij het nogsteeds doet(WAT doet hij precies? etc., heb ik al eerder gevraagd) ookal durf jij er nu wel wat aan te doen.

Hij is nu pas 7! Een paard is nooit te oud om goed doorgereden te worden. Je kan toch ook niet verwachten dat een paard zomaar even iets kent als het hem nooit geleerd is?

Wat ik zo lees is dat de fouten bij jou vandaan komen, dat geeft niet want iedereen maakt fouten, maar nu is het de tijd om ze op te lossen. En oplossen doe je niet met het paard verkopen.
Laatst bijgewerkt door Elles op 14-06-10 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige, enorme lappen quotes verwijderd