Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)
Kleine tip als je je schouders naar achter wil houden (met zitles dus) is je handen achter je rug doen. Op die manier zijn je schouders vanzelf naar achter (het is alleen banketstaaf om je teugels erbij vast te houden, daaro aan een longeerlijn
) Elke schreef:Ik wil leren om recht op te zitten met mijn schouders naar achteren, en om in de draf naar achteren te kunnen zitten.
je moet natuurlijk wel het dekje vast maken dan... anders merk je snel genoeg hoe het met je evenwicht gesteld is

Lenn schreef:ik denk eigenlijk dat zonder zadel rijden niet echt prettig is voor je paard, in draf dan, omdat je dan veel te veel op hem bonkt (ligt natuurlijk wel aan type gangen) en hij zijn rug dan niet kan ontspannen en dan kan je toch niet fijn rijden.
)
op de manege waar ik rijd, daar ben ik begonnen met het rijden zonder zadel, dat heb ik ongeveer een half jaar volgehouden. later gingen meer mensen dit ook doen, maar deze konden dit helaas nog niet zogoed als ik
en vielen er dus telkens vanaf. nu ben ik dus weer bijna de enigste die dit doet. nu doet mijn instructrice weleen een les dat iedereen zonder zadel moet rijden. hier moeten dan wel wat mensen bij blijven om die ruiters er weer op te gooien, zelf erop komen kunnen de meeste ook niet. dit soort lessen zijn meestal het leukste om te zien