Lastig linkerbeen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Lastig linkerbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 08:45

Hey,

Als ik 'mijn' merrie door een hoek wil duwen, of stelling wil vragen in een hoek leg ik mijn binnenbeen aan. Dit gaat op rechts erg goed, maar met links krijg ik het gewoon niet voor elkaar. Als ik een gebroken lijn wil rijden, en ik wil voorkomen dat ze naar binnen 'kiept' probeer ik op tijd stelling te vragen. Maar dat lukt dan niet goed doordat mijn linkerbeen niet meewerkt. (ik schop niet met mijn binnenbeen, ik leg het aan.. en geef dan beendruk.. maar dat lukt gewoon niet)

Kennen meer mensen dit, en hoe lossen zij dit op?

Groetjs, Judith

upendo

Re: Lastig linkerbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:46

Heb je les? :Y)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:55

Kan komen omdat het paard de buiging niet aan kan nemen doordat jij of te veel in de buitenkant zit op het moment van stelling en buiging vragen of het dier moet wat gegymd worden.
Waarschijnlijk gooit ze jou ook naar buiten in de hoeken?
Past het zadel goed ?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:57

Ik had het ook, maar ik heb mijn knie verbrijzeld gehad. Ik heb heel veel geoefend en de spieren en knie sterker gemaakt (ook op de grond naast het paard).

Als je het heel veel doet en herhaalt en er heel erg consequent mee bezig bent, merk je vanzelf dat het beter gaat. :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:19

Knik je niet in in je heup? Laat je paard je wel recht zitten?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:22

Upendo, ja ik heb les. Maar misschien kan ik hier nog tips krijgen. Daar is dit forum toch voor?

Ik geloof dat het zadel gewoon goed past, dat is speciaal opgemeten voor haar zover ik heb begrepen. En ze gooit me naar mijn weten niet naar 'buiten' in de boeken. Ze kiept gewoon te 'snel' naar binnen bij bijvoorbeeld een gebrokenlijn. Ze doet dat wel maar op 1 kant.. ligt het misschien daar aan?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:25

het kan zijn dat het paard ook niet recht is
mijn pony is dat namelijk ook niet en ik heb het zelfde als jij alleen bij mij gaat hij ook nog eens tegen mijn linkerbeen aan lopen
ik heb de kracht niet in m linkerbeen om hem er omheen te buigen zeg maar en ik krijg hem ook niet op zij voor mijn linkerbeen.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:28

Ik kan haar ook echt niet naar buiten duwen met mijn linker been, of opzij duwen.. dat lukt mij gewoonweg niet.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:30

Judith1601 schreef:
Ik kan haar ook echt niet naar buiten duwen met mijn linker been, of opzij duwen.. dat lukt mij gewoonweg niet.

nou ik heb precies het zelfde en als er iemand anders op zit is het geen probleem
ik weet niet of dat bij jou ook het geval is als iemand andersjou paard rijd?

dus bij mij ligt het echt aan me eigen been.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:44

Nouja, anderen hebben er geen last van... Maar andere meisje wat erop rijdt, rijd niet met stelling. Maar met haar naar buitenduwen op het linkerbeen heeft zij weer geen probleem. Dus wat dat betreft ligt het aan mijzelf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:14

Misschien eens het wijken voor druk vanaf de grond goed gaan aanleren, want het heeft in principe niks met kracht te maken.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:16

nee maar het is raar dat het rechts om geen probleem is en links om wel.
mijn linkerbeen lijdt een eigen leven dus het ligt bij mij wel degelijk aan de kracht van mijn been.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:16

Ik kan het ook niet. Bij mij komt het omdat ik een spastische hemiplegie op links heb. Wat inhoud dat de spierspanning op links te hoog is waardoor je dus (klinkt krom) veel minder kracht in je linker been hebt. Bij mij was het een kwestie van oefenen oefenen oefenen, ook naast het paard je beenspieren oefenen en je pony heel gevoelig op de hulpen krijgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:30

RandyOrton25 schreef:
mijn linkerbeen lijdt een eigen leven dus het ligt bij mij wel degelijk aan de kracht van mijn been.

Je rijd geen paard op kracht met je been, met je been geef je ene aanwijzing.
Als je bedenkt dat een paard daar een vlieg wel voelt, dan voelt hij een lichte druk van jou been ook wel.
Ga je eens echt in de techniek verdiepen en ga los en grondwerk doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:53

midgie schreef:
RandyOrton25 schreef:

Als je bedenkt dat een paard daar een vlieg wel voelt, dan voelt hij een lichte druk van jou been ook wel.

Je hebt wel degelijk kracht nodig in je benen om correcte hulpen te geven en dat merk je pas wanneer je het niet meer kan.
Je hebt geen kracht nodig om te schoppen (alla manege ruiters, die missen juist die kracht). De kracht die je nodig hebt, gebruik je normaal nooit (in het leven buiten om paardrijden) en het been moet stil liggen en correct aan duwen. Dus wel degelijk kracht in je benen nodig.

Je moet je spieren sterker maken, zoals ik al eerder aangaf. Dan vooral je binnenbovenbeen spier. Dus het aanklemmen, stom weg gezegd.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:58

Quir schreef:
midgie schreef:

Je hebt wel degelijk kracht nodig in je benen om correcte hulpen te geven en dat merk je pas wanneer je het niet meer kan.
Je hebt geen kracht nodig om te schoppen (alla manege ruiters, die missen juist die kracht). De kracht die je nodig hebt, gebruik je normaal nooit (in het leven buiten om paardrijden) en het been moet stil liggen en correct aan duwen. Dus wel degelijk kracht in je benen nodig.

Je moet je spieren sterker maken, zoals ik al eerder aangaf. Dan vooral je binnenbovenbeen spier. Dus het aanklemmen, stom weg gezegd.

Amen. Niks aan toe te voegen. Dus ik zal ook naast het paardrijden je beenspieren trainen :j

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:02

Eefske schreef:
midgie schreef:

Amen. Niks aan toe te voegen. Dus ik zal ook naast het paardrijden je beenspieren trainen :j[/quote]

fijn dat jullie het wel begrijpen het is ook altijd heel makkelijk om te roepen dat iemand zich in de techniek moet verdiepen en grondwerk moet gaan doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:12

RandyOrton25: Dat inderdaad ook heel makkelijk om te zeggen (en vaak zijn dat ook juist de mensen die niet weten hoe het werkt en het al helemaal niet kunnen ;) ). Je moet inderdaad ook de techniek beheersen, maar hiervoor heb je ook gewoon kracht voor nodig. Heel simpel, maar zonder spierkracht kom je nergens. Ook al hoor je niet met kracht te rijden, toch heb je het nodig om juist góéd te kunnen rijden en de correcte hulpen te kunnen geven.

Veel mensen denken dan altijd meteen aan de rondvliegende benen alle manege ruiters als het gaat om kracht, maar juist hiervoor heb je geen kracht voor nodig wel om correct rond te rijden. :)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 17:23

Ik heb geen rondvliegende benen als het goed is :) Al zit ik niet altijd even stil, maar ik ben geen Anky, ik ben me ervan bewust en doe mijn best :+ Trouwens, bedankt voor jullie reacties, hier leer ik erg veel van.

Wat ik doe is met mijn kuit, druk uitoefenen aan de kant waar ik wil dat ze inbuigt of als ik haar naar buiten wil duwen. Ik schop dus inderdaad niet. Ik ben ervan overtuigd dat je wel kracht nodig hebt inderdaad. Schoppen komt hard aan, en daar heb je niet veel kracht voor nodig... dat heeft geen nut! Rechts gaat het op die manier juist wel goed. Ik heb het idee dat het probleem vooral aan mijn been ligt. Ik merk namelijk dat mijn rechterbeen altijd(bijna altijd) netjes op de plek is waar die hoort, en mijn linker been nog wel eens wil wiebelen en wel nog eens graag de beugel verliest etc.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:27

Niet alleen je linkerbeen aandrukken zal je paard opzij zetten of doen buigen, je moet ook je gewicht op je binnen (linker) zitbeen knobbel zetten. Je buitenbeen waakt zijn achterhand (dat ie niet uitzwaait achter) en je buiten hand stuurt het paard de bocht om. In het begin mag je binnenhand best wat helpen, door hem ietswat naar binnen te verplaatsen (absoluut niet naar je toe halen, het is immers geen fiets. :D ).

Als je je gewicht op je buiten (rechter) zitbeen knobbel houdt, snapt je paard niet wat je wilt. Hij voelt druk buiten boven (je zit) en onderbeneden (binnenbeen) ook druk, dit heft elkaar op en hij zal gewoon recht uit lopen. Openen je de buiten kant met je zit, kan hij ook buigen en zal hij sneller om je binnenbeen heen gaan buigen. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:29

Hoeveel kracht wil je gebruiken dan, het paard kan op been aanleggen al buigen, dat hij naar binnen valt kunnen je misschien oplossen door een indirecte teugelhulp op de schouder en je zit.
Maar dan zal het paard wel moeten begrijpen wat je bedoelt.
Iets waar je op zit kun je niet verplaatsen met kracht en paardrijden is geen krachtsport, dus je hoeft echt geen enorme spieren in je benen te gaan ontwikkelen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:30

Hoe wil je ooit ever een teugelhulp op de schouder geven????

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:33

Hoe bestuur je dan het voorbeen in b.v schouder binnen als je dat netjes het been wil plaatsen als het paard het been naar buiten wil zetten?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:35

Niet dmv een teugelhulp op de schouder, want dan zou iedereen gruwelijk vaag op het paard zitten...

SB is de voorhand met je buitenbeen naar binnen rijden, je vangt het paard met je buitenteugel op zodat die niet weg loopt en de stelling houd. Binnenbeen waakt en zorgt voor de lengte buiging.

Komt nergens een teugelhulp op de schouder in voor.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:41

midgie schreef:
Hoeveel kracht wil je gebruiken dan, het paard kan op been aanleggen al buigen, dat hij naar binnen valt kunnen je misschien oplossen door een indirecte teugelhulp op de schouder en je zit.
Maar dan zal het paard wel moeten begrijpen wat je bedoelt.
Iets waar je op zit kun je niet verplaatsen met kracht en paardrijden is geen krachtsport, dus je hoeft echt geen enorme spieren in je benen te gaan ontwikkelen.

Alleen voor het stabiel houden van je onderbenen heb je al meer kracht nodig dan je zal denken. Als je dan tegelijkertijd ook nog die spieren moet aanspannen om een reactie van je paard te vragen is dit toch aardig wat kracht. Als je (laat ik het even op mezelf betrekken) een slap linkerpootje hebt dan is dit al vrij lastig.