Sterke Fjord, ontloopt hulpen door te gaan rennen, tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xxfjordz

Sterke Fjord, ontloopt hulpen door te gaan rennen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 15:36

Ik heb een Fjord van 10 jaar. Ik rij haar boomloos en met een dubbelgebroken trens. Zodra ik in het bos rij en de teugels volledig los laat hoef ik maar galop te zeggen en we gaan, en ho te roepen of ze mindert vaart (dit duurt wel wat meters maar dan is ze prima terug te rijden op de stem en zit) maar zodra ik in de bak rij is er geen houden aan.

Zodra je iets van haar vraagt (bijvoorbeeld hals strekken) dan maakt ze hier meteen gebruik van door enorm te gaan rennen. Nou heb ik een tijdje les gehad maar na meer dan een jaartje lessen merkte ik nauwelijks verandering. Nu zei laatst iemand op stal dat ik teveel met mijn handen reed als het ging om het terugrijden.
Dit klopt inderdaad aangezien ik prima met mijn benen kan sturen maar de rem d.m.v. mijn zit er niet opzit, ik mijn teugels alsnog gebruik om vaart te minderen. Ik heb dit probleem al vanaf dat ik haar kocht (5 jaar geleden) en heb het gevoel dat het niet komt doordat ze het niet snapt of "vecht" tegen de trekkende hand.
Ze weet heel goed wanneer ik de hulpen geef om te remmen aangezien ze dit buiten ook prima doet!
ze heeft zo haar dagen waarop ze wel reageert maar het dan 2 rondjes duurt om haar vanuit de galop weer in een rustige, gecontroleerde draf terug te nemen.

Als iemand anders haar rijd heeft diegene hetzelfde probleem en zodra ik op andere paarden rijd heb ik nooit hetzelfde probleem.
Nu weet ik zelf heel goed dat bij 99% van de problemen de oorzaak bij de ruiter ligt maar aangezien ik nog steeds niemand het "juiste" heb zien doen begin ik nu toch echt te twijfelen of het niet gewoon haar eigenwijsheid is..
Grondwerk gaat prima en ik kan eigenlijk alles met haar maar het rijden in de bak is gewoonweg niet leuk meer.

Wie heeft hetzelfde probleem of tips die ik kan gebruiken tijdens het rijden?

aeolusnr1

Re: Sterke Fjord, ontloopt hulpen door te gaan rennen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:49

Maak het leuk maar vraag wel heel duidelijk wat je wil, geef geen milimeter toe
Verdeel dus alles in kleine onderdeeltjes en bouw zo verder op.
Ik ga ervan uit dat je dit gedrag zou moeten kunnen doorbreken op korte tijd, en ik bedoel met korte tijd bv 1 maand training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:59

Ik zou toch proberen om het op je zit te gaan oplossen. In draf bijvoorbeeld door langzamer te gaan lichtrijden, en evt ook op een kleine volte te zetten, zodat ze wel terug moet in tempo. De teugels zou ik niet te kort maken, licht contact is genoeg. Verder zou ik wel ophoudingen maken om aan te geven dat je langzamer wil, maar niet blijven trekken. Dus korte ophouding, paar passen ontspannen, weer een korte ophouding, paar passen ontspannen etc. Zodat je niet aan de voorkant zoveel stress opwekt dat ze alleen maar harder wegrent.

Als ze je hulpen in het bos snapt, dan snapt ze het in de bak ook. Tenzij je in de bak dingen anders doet? Rijd je in de bak anders (ander bit oid)? Zit je zelf meer gespannen omdat je er al van uitgaat dat ze gaat rennen? Heeft ze misschien moeite met haar evenwicht in de bak, omdat de ruimte kleiner is en je minder lange stukken rechtdoor kan?

Xxfjordz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 18:48

Ik zal meteen aan de slag gaan!

Ik rij met hetzelfde bit en onze bak is 20 bij 40 dus ruim genoeg, zodra ik rechtuit rij na bijv. een galopje maakt ze er gebruik van door te gaan rennen. Ik probeer elke keer weer met veel geduld op te stappen en probeer er zelf zoveel mogelijk op te letten dat ik me ontspan dus zo hoop ik het voor haar zo "leuk" mogelijk te maken, maar uiteraard heb ik wel eens na een minuutje of 30 dat ik mezelf erop betrap dat ik te druk bezig ben en vergeet tussendoor ook is even lekker te ontspannen ;)
wel heeft ze moeite met haar evenwicht als ze meerdere dingen tegelijk moet doen wat ervoor zorgt dat ze nog meer gaat rennen..
kennen jullie enige oefeningetjes om haar evenwicht aan te sterken?

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:51

Het is al heel goed dat je aangeeft dat het aan jezelf ligt, een boel ruiters zouden het dier alleen maar in de mond gaan zitten. Dit levert bij mij alleen maar een negatieve reactie op. Begrenzen met de buitenteugel, en ik denk dat je het verschil wel weet met als je gewoon op je paard zit of als je echt goed zit, dat je probeert om jezelf heeel zwaar te maken en daar hoort het paard dan op te reageren. Verder heb ik niet echt tips voor je, maar veel succes ermee!

edit; en zoals Blijheid al zegt, in draf kan je het tempo ook wel bepalen door het tempo van jouw lichtrijden aan te passen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:36

Ook zou je kunnen proberen om zodra je paard rent, halt te houden, vier passen achterwaarts te gaan en weer verder te rijden. Puur zoals je bij grondwerk ook zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:44

Dat je bak 20X40 is hoeft niet te betekenen dat je flord geen moeite heeft met haar evenwicht. Het is toch heel wat anders dan op buitenrit, veel meer bochten kort na elkaar. Ook bij jonge paarden zie je daardoor dat ze vaak harder gaan lopen om maar overeind te blijven :j

Evenwicht oefenen is iets dan voor een groot deel vanzelf gaat als je veel in de bak rijd. Probeer in elk geval geen kleine wendingen te rijden (die zijn qua evenwicht nog moeilijker) maar grote voltes, gebroken lijnen etc.

Wat je misschien ook zou kunnen helpen is om vanuit stap aan te draven, maar voordat ze al rent weer terug naar stap te gaan. Zo ben je haar voor en draaft ze misschien kleine stukjes, maar wel op jou tempo. Die stukjes kan je dan steeds langer proberen te maken. Hetzelfde kan je dan doen met de galop.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:53

dat heb ik ook gehad met de fjord die ik toen had.
als ik gericht iets vroeg dan deed ze het gewoon níet, buffelde overal doorheen en als ik geluk had kon ik haar stilzetten tegen de kuilbult ofzo :+
het paard kende het wel allemaal, dat was het niet.
en verder ook hartstikke lief en meegaand, in de omgang maar ik kon er ook zo in de wei op zitten geen probleem.
maar wilde ik echt rijden en vroeg ik halt liep ze door, vroeg ik links ging ze alleen links als ze dat zelf ook toevallig net van plan was enz.
ander bit geprobeerd, toen hackamore dat ging iets beter maar nog niet goed.
en tot mijn stomme verbazing klom de hoefsmid er een keer op en kreeg alles wél van haar gedaan.
ik had waarschijnlijk te weinig overwicht en dat bleef ook zo, ik ben (vind ik zelf) gewoon niet het type voor zulke sterke paarden.
daarbij ook niet de meest briljante ruiter.

kan me voorstellen dat het je bij tijden wanhopig maakt en ik hoop voor je dat je het op kan lossen met les etc, succes in elk geval!
(wil ik niet mee impliceren dat het niet gaat lukken als dat missch zo overkomt, de aanhouder wint immers).

kan niet dezelde fjord zijn hoor die van mij was ouder ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:04

IK denk dat het idd wel aan de ruiter ligt, als je zelf al zegt dat je te veel met je handen rijd, zou dat wel eens heel goed e oorzaak kunnen zijn, als alles zoals zadel en gebit is nagekeken zul je toch zelf wat dieper in de techniek moeten gaan duiken en je hulpen onafhankelijk van mekaar gaan leren aanbieden.
Laat b.v eens de buiten teugel voor wat hij is en geef het dier de ruimte om te stellen en buigen zonder aan de buiten teugel te gaan begrenzen, laat het dier zich kunnen buigen, kan heel goed izjn dat hij voor de druk op beide teugels weg rent en als je alleen met de binnen teugel vraagt dat hij bij je blijft geef een paard altijd het gevoel dat hij weg kan , dan zal hij eerder bij je blijven een paard wat je op sluit wil 9 van de 10 vluchten of juist staken.

thessawiskey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:17

zet hem maar eens op de kleine volte,
begint hij al harder te lopen '' inhouden & loslaten'' & dat achter elkaar.
tot dat hij rustig word,
zo snel mogelijk nadat hij rustig word laat je hem maar eens halthouden & weten dat hij niet harder mag dan dat jij wilt!
of zet hem in z'n achteruit!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:29

Maar dan wel met de buitenteugel ophoudingen maken. :) Eventueel met de binnenteugel naar voren en van de hals af, richting aangeven naar de kant waar jij heen wilt.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:47

Ik heb ook een fjord, en ik heb dezelfde problemen als jij. Alleen omgekeerd. Die van mij is in de bak prima op zit of stemhulp terug te nemen, maar buiten zit er soms echt geen rem op. Ik ben er achter gekomen dat de problemen een combinatie zijn van de spanning die ik opbouw als zij mijn hulpen negeert en de kracht waarmee zij daarop reageert. Hoe meer je aan de teugels komt, hoe meer je fjord zicht sterk kan maken aan de voorkant. De oplossing is een afwisseling van korte teugelhulpen en lange zithulpen. Als je de teugelhulpen kort geeft, kan je fjord zicht niet sterk maken aan de voorkant. Door je zithulpen maak je het voor je paard moeilijk om door te gaan. Mijn Centered Riding instructrice heeft mij hier op gewezen. Het werkt voor mij en mijn fjord goed!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:51

ik zeg maar een ding fjord zucht...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:54

franka75 schreef:

oehoee!! dat mag je niet zéggen op bokt! :Y)

maar ik ben het er wel mee eens haha
niet alle gevallen hoor maar toch... !

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:58

haha tja het is toch vaak wel zo op uitzonderingen daargelaten

una2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:18

heb je al geprobeerd haar op het verkeerde been te zetten en haar nog iets harder te laten rennen; meegaan en nog iets meer gas geven? is maar een idee

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:00

los het voorwaarts op, dus been erbij, dan komt ze eerder weer op het bit en hebben jullie weer contact. Ga dan lekker veel schakelen (stap-draf-galop en binnen de gangen). Pak ook lekker wat voltes mee en probeer zelf daarbij niet op de voorhand te gaan zitten, ookal nodigd je paardje je ertoe uit om daar een gat te creëren. Goed gedrag mag beloont worden.

Xxfjordz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 15:23

Het lucht op dat ik niet de enige ben, haha! Bedankt voor de tips, ik ben nu bezig met het wat soepeler maken van haar en probeer de tips allemaal eens uit te proberen! nu het weer wat beter weer is en de bak dus weer wat beter te rijden is merk ik al wel weer iets meer vooruit gang omdat ik meer de kans krijg om nu ook goed te oefenen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:54

franka75 schreef:
haha tja het is toch vaak wel zo op uitzonderingen daargelaten

net alsof de gewone normaal te rijden fjorden een uitzondering zijn }:0
en hier heeft de ts toch niets aan,deze opmerking van je?

is het niet een idee om eens een andere instructie te proberen ts?

ik vind de tips van fjordfiesta erg goed,daar zou ik eens mee aan de gang gaan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:17

Ik lees een aantal problemen.

1) sterke fjord: Elke paard is sterker dan de ruiter, zowel qua kracht als met het gewicht was ze kunnen inzetten.
Fjorden zijn hier wel vaak erg goed in, máár is het probleem nog altijd de techniek van de ruiter.
Aangezien dit trucje prima werkt, snap ik ook wel dat hij bij andere ruiters hetzelfde doet.
(neem het trucje van shetlanders, die hard rennen, stoppen en hun hoofd tussen de benen brengen, zodat het ruitertje voorover wordt gelanceerd, dat zie verder bijna geen paarden doen, terwijl dit wel te voorkomen is door de ruiter)

2) geen les meer: ik vind het meer dan logisch dat je stopt bij een instructeur waar je geen vooruitgang bij boekt, maar zoek dan een ander. Het ligt niet alleen aan de kwaliteit (wat de persoon heeft behaald) van een instructeur, maar ook aan de manier van uitleggen. Soms is het voor de 1 gelijk duidelijk en voor de ander niet.

Je geeft al aan dat je teveel met je handen rijdt en dat is dus precies waar dit vandaan komt.
Ik raad iig aan om korte ophoudingen te maken en bij de 3e x niet luisteren een harde ophouding te geven die hij niet kan negeren. Beter ix hard inkomen dan steeds klooien in de mond vind ik. Verder veel schakelen in een gang en dat natuurlijk zo veel mogelijk op je zit. Zorg ervoor dat je geen klapperende benen hebt én je recht boven je paard zit zonder een hol getrokken rug. Verder je schouders, armen en handen ontspannen. Hierin is les echt belangrijk, omdat veel mensen echt niet door hebben dat er vaak spanning in blijft zitten ookal zijn ze bezig met het proberen te ontspannen.Het is ook moeilijk om rechtop te zitten en te ontspannen én om dan ook nog hulpen te geven. Veel mensen gebruiken ook teveel binnenhand, waardoor je je paard ook erg belemmerd én wat je veel ziet is dat mensen niet recht boven hun paard blijven zitten maar mee gaan in de bocht. Echt klassieke foutes waarvan ik denk dat die wsl ook wel te vinden zullen zijn als je dit probleem hebt. Zo niet is dat natuurlijk top! ;)

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:27

franka75 schreef:

:j :j :j

Dat noemen ze ook wel karakter ;)

Ken een aantal fjorden met dit probleem, buitenrijden heerlijk, in de bak :(

Of met een ruiter met een beperking poeslief en schaapmak zijn (in de bak) en met een andere ruiter }>

les nemen is misschien een oplossing, zeker omdat je zelf aangeeft wat ruitertechnische verbeterpunten te hebben, andere oplossing is misschien opbouwen, paar minuten in de bak en dan buitenrit, volgende keer andersom en zo een beetje opbouwen. Ik ken 1 fjord waarbij dit geholpen heeft. (maar ik ken er meer die gewoon te koppig waren)

Succes met je fjordenbeest!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:30

franka75 schreef:

nee hoor, gewoon kwestie van goed op de plek zetten, er zijn zat fjorden die wel goed hun plek weten! ;)

Xxfjordz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:42

Dat les nemen verstandig is om dit probleem op te lossen dat klopt maar, de maneges zijn te ver om lopend te doen en ik beschik helaas niet over een trailer.. Nu kan je natuurlijk altijd les aan huis nemen maar hier zitten ook hogere kosten aan verbonden. Op dit moment zit dat er even niet in dus vandaar dat ik het probeer alles zelf zo goed mogelijk op te lossen. Wel heb ik regelmatig een lief stalmaatje dat mij is even een les geeft. (ze is geen opgeleide instructrice maar heeft het jaren uit passie gedaan ;))
Dus helaas kan ik daar nu even niet zoveel mee maar, ik ben wel van plan in de toekomst les te volgen.

nathalie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:17

Bij mij werkte kleine stukjes heel goed. Als je aandraaft heel langzaam lichtrijden en als hij te snel gaat meteen weer terug naar de stap. Dit heel consequent oefenen werkte bij mij heel goed. Het is wel een geduldskwestie :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:14

tjaaaa alleen met les kan je die dingen goed gaan aanpakken, zelf via tips wat gaan uitproberen is eigenlijk zoeken en vragen om moeilijkheden.