Paard schrikt of doet alsof..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirei

Paard schrikt of doet alsof..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 08:39

Hoi Allemaal,

Na 2 jaar blessures bij mijn paard, ben ik eindelijk sinds half maart weer actief bezig met mijn haflinger. Om de dag ga ik rijden of longeren.
Met opstijgen krijg ik altijd hulp, diegene staat alleen maar voor mijn haflinger, anders staat hij met geen mogelijkheid stil. Tijdens het rijden loopt hij fantastisch, nog nooit zo goed geweest. Alleen ....hij is net een bommetje....het is net of hij van alles schrikt..na een half uurtje verdwijnt dit wel maar het is niet ontspannen beginnen.

Nu is het misschien dat ik ook moet wennen want sinds ik hem kocht had ik blessures met hem, maar ik weet even niet wat ik kan doen met hem. Ik krijg vanaf augustus weer les, maar wil graag alvast wat tips....Ik wil ook graag buitenritjes met hem gaan maken maar zo durf ik het nog niet te doen aangezien hij vanalles schrikt (of gewoon een reden zoekt om te schrikken)

Hij staat nu overdag op wei, en wordt verder niet bijgevoerd, alleen een handje basisbrok als beloning..
Wie heeft er tips???

EllyC

Re: Paard schrikt of doet alsof..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:02

Paarden doen nooit alsof.....

Afhankelijk van ruiter en/of energieniveau schrikken ze alleen wat sneller/feller.
Vaak gat de ruiter er toch wel naar zitten als ie een paar keer goed geschrokken is. Is makkelijk zeggen maar dat moet je dus juist niet doen want dan vererger je het alleen maar. Ga dus eens bij jezelf na wat jij er aan bijdraagt om de schrikreactie te verminderen.
Je zou dan kunnen denken aan de training eens anders te beginnen dan normaal, bv even longeren dan erop en gelijk gaan galopperen ipv eerst losstappen. Ofwel het standaar patroon doorbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:34

Paarden kunnen helemaal niet doen alsof :')

Verder ga ik met jury mee, ben het daar helemaal mee eens :j

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:02

Ik sluit me ook bij jury aan. Daarnaast wil "aan het werk zetten" ook wel helpen, zo houd je zijn aandacht bij jou in plaats van bij zijn omgeving. Rijd veel voltes, wendingen en overgangen.

Waarom ga je pas in augustus lessen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:03

Heb je al aan Bach bloesem gedacht?

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:09

even korte reactie zit namelijk op mn werk...

Ik ga/kan pas lessen vanaf augustus omdat ik midden in de verhuizen van mijzelf en mijn paard zit. Nu heb ik een instructeur gevonden maar die kan ook ivm vakantie pas vanaf augustus.
Nu ga ik zelf ook nog op vakantie dus die paar weekjes komen we nog wel door ;-)

Wat jury zegt ga ik zeker uit proberen, en aan het werk zetten probeer ik inderdaad ook te doen en dan gaat het redelijk goed. Het is alleen echt de eerste 20 min dat hij als een bommetje loopt...

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:10

Nou paarden kunnen volgens mij wel degelijk alsof doen...

Op onze manege lopen de paarden iedere dag (muv zondag en vakanties) zo'n 2 uur per dag in dezelfde bakken (3x binnen bakken, 4 buitenbakken of bos). En toch zijn het iedere keer dezelfde paarden die ineens schrikken of bang zijn in bepaalde hoeken. Dit terwijl ze er al jaren lopen en er niks veranderd. Het is vaak zelfs zo dat ze het eerste uur braaf hun rondje lopen, en het 2e uur iedere keer schrikken. Dus ze kunnen wel zeker doen alsof... (Proberen onder het werk uit te komen)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:12

lotteElb schreef:
Nou paarden kunnen volgens mij wel degelijk alsof doen...

Op onze manege lopen de paarden iedere dag (muv zondag en vakanties) zo'n 2 uur per dag in dezelfde bakken (3x binnen bakken, 4 buitenbakken of bos). En toch zijn het iedere keer dezelfde paarden die ineens schrikken of bang zijn in bepaalde hoeken. Dit terwijl ze er al jaren lopen en er niks veranderd. Het is vaak zelfs zo dat ze het eerste uur braaf hun rondje lopen, en het 2e uur iedere keer schrikken. Dus ze kunnen wel zeker doen alsof... (Proberen onder het werk uit te komen)

Ik twijfel ook, volgens mij kunnen ze wel degelijk doen alsof.

Ik reed voor mensen een pony die bij mij doodbraaf was. Maar zodra hun dochter erop ging (na mij!) was het overal schrikken.. Ze zat er echt lekker ontspannen op, dus dat was het niet.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:13

Voor mij gaat het bij het opstappen al mis. De meeste ongelukken gebeuren met op en afstijgen doordat de paarden niet netjes stilstaan. Ook dit is een stuk opvoeding. Als jou paardje netjes stilstaat kun jij dan al zijn concentratie vragen. Je stapt dan rustig op en gaat zitten, schikt alles zoals je het wil hebben en stapt dan rustig weg. Op dat moment heb jij al vanaf moment 1 de controle. Dit kost wat training maar voor mij heel belangrijk.

Daarbij is ook belangrijk dat de kudde leider de opgeving in de gaten houd en dus "bepaald" of iets eng is of niet. Jou paardje is op dit moment tijdens het rijden de kuddeleider. Zorg dat zijn aandacht bij jou komt en blijft. Wissel vaker iets af en soms is een rammeltje met je been of hand al voldoende om de aandacht weer te vragen.

Succes!

En lotteElb paarden leven geheel in het NU en kunnen niet denken zoals wij mensen doen. Ze kunnen niet bedenken "GOH laten we nu eens even schrikken!" Waarschijnlijk ligt het toch aan de ruiter die er dan op rijd.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:12

Die van mij is de 1e 20 min ook erg gespannen (ligt voor 100% aan mij). Dus vanaf maandag ben ik gelijk gaan beginnen als ik erop zit. Wel lekker 10 min instappen maar wel aan het werk! Veel voltes, openen sluiten, stelling en buiging! Ik moet zeggen dat het wel goed gaat! Dat losstappen met een lang teugeltje komt vanzelf wel, eerst maar eens rustig kunnen beginnen!
Laatst bijgewerkt door StEpHaNiE66 op 02-06-10 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:21

Ik rijd ook een rennerig bommetje. Ik ga ook altijd gelijk aan het werk met slangevoltes en om de binnenhoefslag slalommen tegen het rennerige. Wel losjes dus ik laat haar wel kijken en ik laat haar gewoon los van voren maar door de figuren wordt ze vanzelf rustiger en zakt ze zelfs af en toe.
Als ze schrikt dan doe ik net alsof ik het niet merk en rijdt gewoon het figuur verder.
Zodra je iedere keer gaat reageren op alles wat zij doet of ziet dan wordt het vaak alleen maar erger.
Gewoon lekker met jezelf bezig zijn, jouw houding, jouw ademhaling (altijd blijven ademen :+ ) en alleen maar lekker sturen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:26

Paarden doen wel degelijk aan nep-schrikken. :j Zo doen ze aan zelf-stimulatie. (ieuw dat klinkt vies)
Een paard die niet genoeg geestelijke stimulansen heeft in het dagelijks leven, bv dus een paard wat twee jaar stil heeft gestaan door blessures, gaat die zoeken in van alles en nog wat. Dit is geen kwestie van uitproberen van de ruiter, of stieren. Het is gewoon een soort wakker maken van de geest door het paard zelf. Over het algemeen doen ze dit als ze zich verder lekker voelen. Een paard wat pijn heeft zal dit niet doen. Eigenlijk is dit dus een erg goed teken voor je.
Dit is ook de reden dat een paard niet gauw bakkabouters zal zien (of zoeken) als je ze meer aan het werk zet. Aan het werk zetten tegen bakkabouters en bermtrollen hoeft geen hard werken te zijn. Gewoon veel afwisselende stelling en overgangetjes scheelt al vrij veel. Hou hem bezig in zijn koppie, en hij zal geen reden hebben om kabouters, trollen, of gevaarlijke Yeti's te zien.

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:30

noooit alsof? nou de mijn wel hoor! :+
je moet m af en toe 'ns zien...

om m af te leiden rijdt ik veel figuren, overgangen enz. ;)

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 07:26

Gisterenavond weer lekker gereden.
Het begon op zich goed, meteen zoals een aantal van jullie hadden aangegeven direct aan het werk gezet maar na verloop van tijd begon hij weer...en hij werd zo sterk.. Ik heb mn man gevraagd de pensioneigenaresse te vragen om even tekomen kijken..en zij gaf nog wat tips zoals direct op volte als zn oren strak naar voren gaan en je de spanning weer begint te voelen. Zodra ik weer controle over hem had (ik had het idee dat ik die kwijt was) moest ik van haar in een flinke draf, na een tijdje gaf hij zich over en liep heerlijk...
Ook de overgangen rijden ging daarna weer lekker. :-D

Hij ziet er inderdaad na al die blessures en problemen erg goed eruit en je ziet aan hem dat hij zich ook goed voelt, hij straalt en zijn ogen zijn ook weer mooi levendig.Ben zo blij dat we doorgezet hebben die twee jaar !

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:39

Misschien moet je pony wennen aan je.

x

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:46

wat bedoel je met wennen jenniferlevy???
Ik heb hem al sinds 2006 en ja hij heeft 2 jaar lang stilgestaan door een blessure maar daardoor moest ik wel elke dag komen om hem en zijn blessure te verzorgen....

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:26

dag dames,
Ik heb vier weken een merrie op proef van vier jaar. Het is een paardje die veel schrikt en gebruikaanwijzing heeft. Maar nu zit ik met een probleem. ik vind het niet erg als ze af en toe schrikt, maar ze begint elke keer in dezelfde hoek. Als ik al op de helft van de bak zit dat voel je dat ze helemaal gespannen raakt. Ze vliegt weg en is nu al een paar keer omhoog gegaan. Terwijl er in de andere bak meestal niks aan de hand is, ja iets schrikkerig maar niet zo achterlijk als dat. Ook buiten is ze super braaf. Hebben jullie hier ook tips voor, ik ben iemand die wel wil doorzetten, maar wordt hier een beetje angstig van. Ik rij nu constant in de andere bak, maar die is erg klein en in de winter is alleen de grote bak tot beschikking. Wie kan me tips geven dat ik toch normaal kan rijden. Ik ga morgen zowiezo de tips die al gegeven zijn direct toepassen, maar ik vind het zo raar dat het alleen die hoek is.

groetjes Seraja

Bojoura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:49

Mijn paard kijkt constand om haar heen om te kijken; hmm is er iets hier waar ik van kan schrikken.
Dat merk ik zo ;
de 1e keer dat je langs een plek rijd; Je paard galopeerd weg
de 2e keer ; ik laat mijn paard even kijken, en er is niks meer aan de hand,
maar dan 2 meter verder is er wel weer wat engs;
Wat bij mij hielp : eerst even 2 rondjes stappen zonder veel contact met de mond zodat je paard vrij is om te kijken
:j

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:41

Anne Marie schreef:
Paarden doen wel degelijk aan nep-schrikken. :j Zo doen ze aan zelf-stimulatie. (ieuw dat klinkt vies)
Een paard die niet genoeg geestelijke stimulansen heeft in het dagelijks leven, bv dus een paard wat twee jaar stil heeft gestaan door blessures, gaat die zoeken in van alles en nog wat. Dit is geen kwestie van uitproberen van de ruiter, of stieren. Het is gewoon een soort wakker maken van de geest door het paard zelf. Over het algemeen doen ze dit als ze zich verder lekker voelen. Een paard wat pijn heeft zal dit niet doen. Eigenlijk is dit dus een erg goed teken voor je.
Dit is ook de reden dat een paard niet gauw bakkabouters zal zien (of zoeken) als je ze meer aan het werk zet. Aan het werk zetten tegen bakkabouters en bermtrollen hoeft geen hard werken te zijn. Gewoon veel afwisselende stelling en overgangetjes scheelt al vrij veel. Hou hem bezig in zijn koppie, en hij zal geen reden hebben om kabouters, trollen, of gevaarlijke Yeti's te zien.

Mijn fjord doet het ook, gewoon om uit te proberen. Meestal als hij lekker vrolijk is, of als hij terug wil naar z'n vrienden. Ik herken het 'nep' schrikken aan z'n houding, als hij bang is kijkt hij heel schichtig (weet niet hoe je het schrijft..) En gaan z'n oren alle kanten op, en voel ik al z'n spieren samentrekken, staart tussen de benen en dan vliegt hij er vervolgens van door. Soms is het paard gerust te stellen, door hem een aai te geven rustig blijven en praten. Bij het 'nep' schrikken doet hij eerst een beetje eigenwijs en bokkerig tot erg eigenwijs en bokkerig, vervolgens gooit hij z'n stierennek omhoog en vervolgens met al z'n kracht schiet hij er vandoor. Een gerust gesteld praatje of aaitje ervaart het paard als 'goed gedaan' inplaats van 'er is niks aan de hand'. Als hij vrolijk is wil hij al z'n energie eruit lopen, en als hij terug wil naar z'n vrienden probeert hij mij eraf te krijgen en vervolgens voor het hek van de bak te ijsberen tot hij terug mag. Ik zet net als in de quote hierboven mijn paard flink aan het werk, overgangen, figuren en als hij gaat, spoor ik hem aan zodat hij de volgende keer weet dat ervandoor gaan niet helpt. Verder suc6 met hem ;)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:50

Seraja schreef:
dag dames,
Ik heb vier weken een merrie op proef van vier jaar. Het is een paardje die veel schrikt en gebruikaanwijzing heeft. Maar nu zit ik met een probleem. ik vind het niet erg als ze af en toe schrikt, maar ze begint elke keer in dezelfde hoek. Als ik al op de helft van de bak zit dat voel je dat ze helemaal gespannen raakt. Ze vliegt weg en is nu al een paar keer omhoog gegaan. Terwijl er in de andere bak meestal niks aan de hand is, ja iets schrikkerig maar niet zo achterlijk als dat. Ook buiten is ze super braaf. Hebben jullie hier ook tips voor, ik ben iemand die wel wil doorzetten, maar wordt hier een beetje angstig van. Ik rij nu constant in de andere bak, maar die is erg klein en in de winter is alleen de grote bak tot beschikking. Wie kan me tips geven dat ik toch normaal kan rijden. Ik ga morgen zowiezo de tips die al gegeven zijn direct toepassen, maar ik vind het zo raar dat het alleen die hoek is.

groetjes Seraja

Mijn fjord had het ook, dan hij een bepaalde hoek eng vind en er steeds daar vandoor gaat. Doet je paard het aan de hand ook, daar schrikken en bang kijken? Als dit niet zo is, dan is het jou angst, en niet dat van je paard. Misschien heb jij, dat als je op die hoek afrijdt denkt: Als ze er maar niet vandoor gaat en bang gaat doen. Eenmaal in hoek aangekomen voelt je paard jou angst en zal hierop reageren door gespannen te raken. En als je paard die hoek op de grond dan wel eng vind, ligt het aan de hoek. Ga in beide gevallen op de grond aan het werk, loop zo vaak mogelijk door die hoek heen, geef hem wat lekkers als hij braaf door de hoek heen gaat. Vervolgend herhaal je dit onder het zadel, en gaat je paard braaf door de hoek, beloon het dan uitbundig. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:54

Paarden die te hoog in voer staan of waar haver in zit, kunnen ook zeer schrikachtig reageren.

Oplossing krachtvoer zonder haver of vervanger van krachtvoer. Het kan een hele eenvoudige oplossing zijn! Probeer dat een maandje, dan weet je of het daaraan ligt.

Daarnaast idd afwisseling en aan het werk houden. Voel je je niet zeker op buitenrit, gewoon wandelen met je paard. Daar krijg je een wederzijdse band en vertrouwen mee.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:57

Wanneer een paard 'doet alsof hij schrikt' kan het verschillende oorzaken hebben.

[*]paard vindt het gevraagde niet zo leuk
[*]paard heeft last van zadel of hoofdstel tijdens doen van oefening
[*]paard heeft lichamelijke problemen, (hij weet dat hij iets moet doen en zet zich schrap door te doen alsof hij schrikt
[*]paard heeft magnesium te kort (de juiste soort magnesium) waardoor hij zenuwachtiger is en sneller reageert op hele kleine dingen (hier kom je achter door een bloedmonster te nemen)

Zo maar een paar redenen waarom hij dit kan doen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:13

thoraklover schreef:
Anne Marie schreef:
Mijn fjord doet het ook, gewoon om uit te proberen. Meestal als hij lekker vrolijk is, of als hij terug wil naar z'n vrienden. Ik herken het 'nep' schrikken aan z'n houding, als hij bang is kijkt hij heel schichtig (weet niet hoe je het schrijft..) En gaan z'n oren alle kanten op, en voel ik al z'n spieren samentrekken, staart tussen de benen en dan vliegt hij er vervolgens van door. Soms is het paard gerust te stellen, door hem een aai te geven rustig blijven en praten. Bij het 'nep' schrikken doet hij eerst een beetje eigenwijs en bokkerig tot erg eigenwijs en bokkerig, vervolgens gooit hij z'n stierennek omhoog en vervolgens met al z'n kracht schiet hij er vandoor. Een gerust gesteld praatje of aaitje ervaart het paard als 'goed gedaan' inplaats van 'er is niks aan de hand'. Als hij vrolijk is wil hij al z'n energie eruit lopen, en als hij terug wil naar z'n vrienden probeert hij mij eraf te krijgen en vervolgens voor het hek van de bak te ijsberen tot hij terug mag. Ik zet net als in de quote hierboven mijn paard flink aan het werk, overgangen, figuren en als hij gaat, spoor ik hem aan zodat hij de volgende keer weet dat ervandoor gaan niet helpt. Verder suc6 met hem ;)

@thoraklover: Niet banketstaaf bedoeld, maar je begrijpt zo te lezen totaal niet wat ik in mijn door jou gequote stukje bedoelde, en wil dan ook niet als referentie gebruikt worden om jouw methodes te bekrachtigen...

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:15

jury schreef:
Paarden doen nooit alsof.....

Afhankelijk van ruiter en/of energieniveau schrikken ze alleen wat sneller/feller.
Vaak gat de ruiter er toch wel naar zitten als ie een paar keer goed geschrokken is. Is makkelijk zeggen maar dat moet je dus juist niet doen want dan vererger je het alleen maar. Ga dus eens bij jezelf na wat jij er aan bijdraagt om de schrikreactie te verminderen.
Je zou dan kunnen denken aan de training eens anders te beginnen dan normaal, bv even longeren dan erop en gelijk gaan galopperen ipv eerst losstappen. Ofwel het standaar patroon doorbreken.

paarden doen niet echt 'alsof', maar sommige paarden zijn wel heel goed in het vinden van dingen die ze eng vinden om onder het werk uit te komen...
Wat mijn ervaring is met kijkerige paarden is om ze gewoon hard aan het werk te zetten, want zolang ze bezig zijn, hebben ze geen tijd om naar dingen te gaan kijken

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:18

zeg ik iets anders dan?
(wat heb ik overigens een typefouten gemaakt in dat eerdere bericht, foei :) )