Problemen met Galop! Hellup!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BelleA

Problemen met Galop! Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 20:06

Mijn 4 jarige merrie (en ik ook) hebben nog wat problemen met de galop!
Het aanspringen etc gaat prima maar dan is het grote probleem het door blijven galoperen! Ze vind dit zeer moeilijk (nou denk ik ook dat ik haar gewoon niet voldoende kan aansturen want heb haar wel is door de bak zien gaan met ruiter!, en het is mij een keer gelukt om 5 min achter elkaar te galoperen) Ik weet niet wat ik verder kan doen! ik wil niet te veel been gebruiken maar wil wel dat ze snapt dat ze door moet gaan!

Iemand tips?

Afbeelding
Belle met ginny.. met haar ging t prima!
Afbeelding
Ik met belle galop... voor de bocht valt ze terug in draf.
Afbeelding
Net aangesprongen..

Ik heb een tijdje geen les meer gehad maar staat voor donderdag weer een in de planning! maar wilde ook weten of julli enog tips hadden zodat ik er voor mn les nog even aan kon werken!

bedankt!

laliz

Re: Problemen met Galop! Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:08

Als ik zo kijk denk ik dat je binnenteugel in ieder geval een stuk naar voren mag. Probeer hem eens aan te wijzen waar hij heen moet met je binnenhand. Galopperen op de AC-lijn om aan zijn balans te werken en drijven = reactie.

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:30

oke! bedankt voor de tip.. ga t morgen even proberen :D

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:43

niet klemmen met je bovenbenen, dan kan je paard niet vooruit. Vooral proberen je bovenbenen te ontspannen, Succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:48

als ik je zie zitten op deze foto's lijkt het erop dat je zelf niet mee zit in de beweging van je paard,je zit mooi rechtop maar voor een jong dier is dat lastig mee te nemen. probeer mee te leunen naar voren toe,kijk maar s naar de bovenste foto en los in je bekken blijven probeer mee te bewegen in het ritme van je paard dus van achter naar voor . eventueel kun je stukjes verlichte zit aannemen om je paard niet in de rug te belemmeren en om je eigen balans te trainen. succes

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:48

Werk je niet teveel terug met je handen?

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:50

Let op je eigen houding/ bovenlichaam en de positie van je handen. Ik denk (foto) dat je hiermee waarschijnlijk ongemerkt terugwerkt.
Wellicht dat je zelf niet helemaal in balans op je paard zit, de hoeken zijn voor een jong paard sowieso al lastiger. Als er de ruiter dan ook niet in balans zit, zal ze sneller terug vallen.

Succes met je les donderdag! Leuk paardje heb je trouwens.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:51

hoe gaat dat buiten? op een lang stuk?
vaak is het een goede oefening om buiten een lekker zandpad op te zoeken.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:55

zoals suuzepuus zegt..
Buiten op lange paden is een goede oefening, zo heb ik het er bij mijn merrie ook goed in gekregen..
Hoe doet ze het als je aan het longeren bent? Galoppeerd ze dan wel door?
Probeer goed in het zadel te blijven 'kleven' als ik de laatse foto zo zie, heb je er zelf ook wat moeite mee, klopt dat?
Probeer zo goed mogelijk te blijven zitten, dan belast jij je paard ook niet.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:00

suuzepuus schreef:
hoe gaat dat buiten? op een lang stuk?
vaak is het een goede oefening om buiten een lekker zandpad op te zoeken.

Moet eerlijk zeggen dat ik het nut hiervan een beetje betwijfel, bij die eerste foto loopt ie gewoon netjes de hoek door, daarom denk ik dat het een ruiterfout is en niet de fout van 't paard
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 01-06-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:02

ook mijn idee ,ook omdat paard er met andere ruiter er geen problemen mee heeft

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:02

maar ik denk dat de ruiter er juist ook van leert om het buiten te oefenen. in elk geval het zitten. dan kan ze dat daarna in de bak gebruiken. buiten hoeft ze al nie te sturen en evt ook niet te buigen. dat kan ze verder uit gaan bouwen buiten!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:03

ik ga ervanuit dat het een communicatie fout is tussen ruiter en paard.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:04

Paard valt aardig uit mekaar. Denk dat ze het daar ook niet makkelijker mee krijgt om door te galopperen. Iig succes met lessen!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:04

suuzepuus schreef:
maar ik denk dat de ruiter er juist ook van leert om het buiten te oefenen. in elk geval het zitten. dan kan ze dat daarna in de bak gebruiken. buiten hoeft ze al nie te sturen en evt ook niet te buigen. dat kan ze verder uit gaan bouwen buiten!

ook helemaal mee eens!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:06

suuzepuus schreef:

Veel paarden, zeker van die leeftijd, lopen buiten toch wat meer gespannen en zijn daarom ook weer moeilijker uit te zitten.
Dit moet je de TS natuurlijk in haar eigen situatie bekijken maar vandaar mijn twijfels, misschien is het wel het proberen waard inderdaad
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 01-06-10 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:07

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom Belle niet in galop blijft bij jou, je zult in de les van donderdag merken dat je instructrice daar vast snel genoeg op in zal springen.

Meestal ligt de oorzaak bij de ruiter. Een terugwerkende hand?Een onrustige zit?

Valt ze altijd op dezelfde momenten terug of voel je het goed aankomen? Zoja, je kunt haar dan ook voor zijn, want waarschijnlijk als jij al eerder de hulp geeft om door te blijven galopperen (dus een keer extra been) ben jij haar juist voor, nu is ze jou te snel af. Daarnaast zou ik er niet voor kiezen om 5 minuten achter elkaar te galopperen, maar liever kiezen voor 1 of 2 rondjes, weer terugpakken, aangalopperen, stukje naar voren schakelen, volte, weer terug. Zodat ze met jou bezig en blijft en jij ook het initiatief overneemt.

De tip van het buitenrijden en galopperen op lange paden is ook fijn, mits je voldoende controle hebt op buitenrit.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:36

Misschien veel gaan longeren.
Mijne heeft een hele slechte galop en train veel met pessoateugel en longeren en daar leert ze veel meer balans te krijgen en langere afstanden galopperen. Bouw het dan wel rustig op, steeds langere stukken aan de longe laten galopperen.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:45

denk dat het probleem ligt in de balans. De eerste amazone zit het paard niet in de weg, geeft meer ondersteuning aan het paard. Als je paard niet genoeg gesteund wordt door de benen en zit en niet genoeg impuls heeft verliest ze haar balans in de bochten. Daardoor verkiest het paard in draf over te gaan omdat ze dan beter recht kan blijven.

Het probleem is een beetje leeftijdsgebonden, jong onervaren paard en ook deels rijtechnisch. Paard meer proberen verzamelen en balans aanleren.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:58

Ik kom dit probleem ook nog af en toe tegen met mijn 6-jarige. Wat ik dan doe en wat echt helpt is: aanspringen op een cirkel bij het verlaten van de hoefslag, daarbij de teugels goed meegeven (om aan te springen, maar niet losgooien natuurlijk :+ ) en paard met je zit vooruit duwen totdat hij in de galop zit - en natuurlijk ook de gebruikelijke beenhulpen erbij. Als hij eenmaal goed vertrokken is, laat je de binnenteugel redelijk losjes en hou je met de buitenteugel een goed contact dmv kleine kneepjes. Gebruik ritmische stemhulpen en hou ook je zit goed aan; zoals eerder aangegeven is het bij een moeilijk galopperend jong paard niet hét belangrijkste om mooi recht te zitten, maar vooral heel goed meegaan in zijn bewegingen zodat je hem zo min mogelijk in de weg zit. Galoppeer eerst op cirkel en breidt zo stilletjes uit. Verder nog 1 ding: herhaling, herhaling, herhaling, die doet het 'm nog steeds het beste :j

Lukt het even niet? Niet erg! Draaf even rustig nog wat rondjes of stap wat zodat de ontspanning er terug netjes in zit, ga niet beginnen jagen of boos worden, dat werkt averechts ..

PS: wat een leuk paardje en mooie setjes! Veel succes!

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 18:37

jeetje! wat een tips zeg! iedereen onwijs bedankt! kan veel dingen proberen!

EVen wat antwoorden! ik denk idd dat het voor een groot deel aanmij ligt! ik ben nog niet helemaal in balans met rijden! moet wel zeggen dat dat wat beter gaat :D maar heb ook gewoon de ervaring niet.. maar daarom de lessen!

Met longeren doet ze t altijd prima! het is echt iets met het rijden! Ik ben ook niet de enige die het heeft meerdere mensen (behalve ginny :P) hadden galoppeer problemen met haar.. denk dat het dan toch paard niet ervaren en ruiter niet weten hier mee om te gaan is.. geld dus ook voor mij.

Viel mij idd ook op op de fotos dat ik me handen echt vast zet! (scchhaaam) zal daar ook op proberen te letten..

Ik heb bij mij in de omgeving weinig buiten rij mogelijkheden! heeel balen! we konden (tot 15 mei ) naar t strand maar had toen nog niet het idee dat ik controle over dr zou hebben.. Heb er idd wel is over gedacht dat te doen.. hoop dat ik dat wel kan oppakken.. ik hoorde dat we hier vlakbij een strand hebben waar je wel in de zomer mag komen dus dat is een optie..

en het meezitten met de beweging is vooral in het begin een probleem.. als ze eenmaal door gallopeerd gaat t prima maar omdat ik zelf al zoeits heb van hmm ze valt terug ga ik denk niet mee???? Ik ben benieuwd hoe het gaat morgen!

Iig heeeel erg bedankt allemaal! heb er zeker wat aan! en bedankt voor de complimenten!

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 18:40

knollentuin schreef:
als ik je zie zitten op deze foto's lijkt het erop dat je zelf niet mee zit in de beweging van je paard,je zit mooi rechtop maar voor een jong dier is dat lastig mee te nemen. probeer mee te leunen naar voren toe,kijk maar s naar de bovenste foto en los in je bekken blijven probeer mee te bewegen in het ritme van je paard dus van achter naar voor . eventueel kun je stukjes verlichte zit aannemen om je paard niet in de rug te belemmeren en om je eigen balans te trainen. succes

dankjewel! goede tips :D

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 18:42

Pikeur schreef:
suuzepuus schreef:

Veel paarden, zeker van die leeftijd, lopen buiten toch wat meer gespannen en zijn daarom ook weer moeilijker uit te zitten.
Dit moet je de TS natuurlijk in haar eigen situatie bekijken maar vandaar mijn twijfels, misschien is het wel het proberen waard inderdaad

Belle is heel braaaffff!!!( kan wel heet worden maar zal altijd bij je blijven) Ze was er zeker nog niet aan toe om al naar buiten te gaan (winter/voorjaar)... maar idd zal zeker goed voor haar zijn :D hoop dit ook wel te gaan doen!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:43

ik denk omdat jij zo gefocust bent op 'hij valt terug hij valt terug'
dat je als het ware gaat 'mee galloperen' en blijft drijven drijven drijven en dat het paard niet meer op eigen benen galopeerd en terug valt. Gewoon op je kont zitten en als hij terug dreigt te vallen aandrijven, verder niet :)

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 18:45

@leeneliefje : probeer ik idd te doen :D wil niet te veel gaan drijven omdat ze er anders natuurlijk geen reed meer van snapt :D dankje voor je reactie!