Hoe maken jullie je paard soepel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Hoe maken jullie je paard soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 16:09

Zoals de titel ook al zegt; hoe maken jullie je paard lekker soepel?
Dus goede nageeflijkheid, lekker ontstpannen, actieve achterhand, makkelijk te buigen naar beide kanten, enz.
Ik ben benieuwd hoe iedereen op bokt dat doet!

Wat ik meestal doe'
Voor actief aan het been ; Schakelen en schijnovergangen maken
Voor soepelheid ; Veel figuren rijden
Voor ontspanning ; Zelf ook lekker ontspannen rijden
Voor nageeflijkheid ; Goed actief van achteren rijden en licht contact voor houden

Brand maar los!!

Gina

Re: Hoe maken jullie je paard soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:10

Mag ik vragen wat schakelen en schijnovergangen zijn?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:13

Schakelen, draf --> galop of uitgetrekte draf --> gewone draf bijvoorbeeld.
En schijnovergang is net niet van stap naar draf.

Ik werk mijn paard los aan de hand en verder onder het zadel zoals jij (ts) beschrijft.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:15

Lekker actief rijden met veel (schijn)overgangen. Figuren rijden (slangenvoltes, achtjes, gebroken lijnen).
Ook voor het rijden laat ik haar haar spieren even oprekken in haar hals. Dat doe ik door haar een snoepje te geven bij haar schouder/buik, zodat ze haar hals helemaal moet buigen. Dit moet je niet in 1 keer doen maar rustig aan steeds verder laten inbuigen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:36

Overdag de paarden lekker naar buiten.
Indien nodig naar de fysio- ostheopaat.
Zorgen voor een passend zadel.
De tijd nemen voor het losrijden.
Inbuigen en overgangen rijden.

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:43

* Rechtrichten
* Massage middels de Jack Meagher methode (http://www.happy-athlete.nl/)
En natuurlijk zo lang mogelijk naar buiten en alles wat nog meer eigenlijk vanzelfsprekend is.

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:47

Ik begin altijd met veel stelling rijden en af en toe ook eventjes lekker laag rijden en kunnen ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:52

ik rij altijd eerst een minuut of 10 lang laag, werkelijk met de neus op de grond goed achterbeen gebruik, veel overgangen maken veel slangenvoltes en voltes rijden, dan pak ik ze iets op vraag veel midden draf-arbeidsdraf-middendraf voltes verkleinen vergroten.
Pasje wijken en schouder voor.
Dan is die van mij lekker los:D

littlegirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:13

Goed door de hoeken rijden :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:22

Ik begin altijd met het werken aan de hand. Ondertreden op de volte, schouderbinnenwaarts, travers ed. Dit doe ik zowel rechts als links en kijk of er eventueel blokkades zitten. Daarna ga ik rijden en doe ik precies hetzelfde in het zadel. Ik begin met het ondertreden op de volte en pak vanuit daar het rechte lijnen werk mee. Tot slot rijd ik nog een paar voltes of 8jes en stap daarna lekker uit. Ik doe trouwens nu nog alleen maar alles in stap, over enkele maanden moeten deze oefeningen ook in draf kunnen en uiteindelijk ook in de galop.
Bij al deze oefeningen is de correcte lengtebuiging en het voorwaarts neerwaarts strekken erg belangrijk. Het doel is naar de oprichting toe te werken maar dat kan niet zonder genoeg draagkracht. Door de juiste lengtebuiging en een ondertredend achterbeen zal de stuwkracht steeds beter omgezet worden in draagkracht.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:29

Jullie zeggen bijna allemaal , veel stelling, voltes etc. Maar dat is harstikke slecht voor de pezen en banden. (als je dat direct vanaf het begin met rijden doet) Ik neem aan dat jullie dat niet de eerste 10-15 minuten doen. Een paard heeft ook een warming up nodig met eerst rechtuit lopen totdat ze warm gelopen zijn, dat hoort ook bij soepel maken. Voor mij tenminste. :-)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:10

Mijn paard is erg stijf en duurt ongeveer 20 minuten voor hij losser wordt.Ik hou het hier even in de gaten om te kijken of er nuttige tips zijn

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:33

goed instappen en uitstappen doe ik zoiezo altijd!

in het begin lekker laag rijden, veel in de stap doen, zoals schouderbinnenwaarts/stelling/buiging.
volte rijden, slangenvolte en 8tjes rijden, goed door de hoeken wil ook wel helpen voor fijnere stelling, daarna wat oppakken in de stap, dan een rustig drafje en daaruit uitbouwen met tempoverschillen en de zelfde oefeningen doen in de stap! en af en toe het paard de hals laten strkken!
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 27-05-10 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:35

veel overgangen rijden en af en toe een pasje achteruit. lang en laag losstappen en bij de draf oppakken en tussen door een keer de hals laten strekken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:44

ZusJacobs schreef:
Schakelen, draf --> galop of uitgetrekte draf --> gewone draf bijvoorbeeld.
En schijnovergang is net niet van stap naar draf.

Ik werk mijn paard los aan de hand en verder onder het zadel zoals jij (ts) beschrijft.

Niet helemaal: schakelen is hetzelfde als tempowisselingen maken: dus schakelen tussen verschillende tempi binnen één gang. Dus van arbeidstempo naar verzameld, terug naar arbeidstempo en dan weer wat verruimen etc...Maar dus alles binnen de gang waar je op dat moment in zit. Tempowisselingen zijn dus wat anders dan overgangen: overgangen zijn van stap > draf, draf > galop, stap > galop etc. Dan verander je dus van gang.

Een schijnovergang is bij mij niet vooruit, maar juist terug: bijv in draf: je geeft de hulpen voor stap, maar net voordat je paard gaat stappen draaf je weer weg in arbeidstempo. Hier moet je dus als ruiter snel reageren, als je paard echt gaat stappen ben je te laat! Je werkt ernaar toe om achter kleine en actieve passen te krijgen en de achterhand dragend te maken ipv stuwend. Schijnovergangen zijn met name bedoeld om kracht en reactie te trainen.

Voor TS; ik rij héél véél slangenvoltes, kringellijntjes over de A-C-lijn, steeds weer omstellen naar de andere kant met behoud van buiging in het lijf en goed begrenzen met de buitenteugel-buitenbeen. Alle wendingen moet je op alleen je buitenteugel-buitenbeen kunnen rijden.

hrisning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:46

Ook goed is het doen van grondwerk. Zoals werken aan de lange lijnen en oefeningen aan de hand. Op dit moment ben ik met mijn merrie schouder binnen en buiten aan het oefenen aan de hand, ze wordt hier heel goed los van en erg sterk

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:48

klopt, ik hoor dit de laatste tijd steeds vaker en osteopaten en fysiotherapeuten raden dit steeds vaker aan!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:50

Ik rij een wat ouder paard, hij voelt zich wat ouder dan hij is, hij is namelijk 'nog maar' 17, maar heeft voorheen Z2 gelopen en is licht artrotisch. Ik stap heel lang in, wat schoudervoor/schouderbinnen, veel voltes, vooral alles heel laag en rond. Veel voorwaarts, middendraf. Galoppeer ook flink lang los. En als hij zich loslaat, kan ik er alles mee. Zelfs een halve pirouette.

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:05

Veel overgangen, veel voltes
Schouderbinnenwaards etc.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:09

min. 10 minuten instappen.
5 min aan de lange teugel daarna lang en laag.. in die stap al veel schakelen.

daarna draven.. nog steeds lang en laag, veel voltes/8-jes rijden. veel overgangen rijden

dan zijn we ong 20 min verder (10 min stap, 10 min draf) daarna richt ik hem op en ga ik aan het werk..

meestal 20-30 min echt fanatiek rijden..

de laatste 10 min weer lang en laag afwerken op de voltes en dan lekker uitstappen.
met het uitstappen houd ik hem fanatiek aan mn been en moet hij gewoon doorlopen.
als ik ben afgestapt is het tijd om te slenteren :D

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:12

Eerst 5 minuutjes instappen, daarna in draf veel figuren rijden en veel van hand wisselen & stelling overpakken. Na een galopje loopt mijn paard lekker voorwaarts en nagevelijk. (nagefelijk?)

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:44

Masseren
rekken en strekken,

Tijdens het rijden , veel tempo wisselingen , stofzuigen ( maakt de rugspier mooi lang en los waardoor doorzitten en nageven veel soepeler en makkelijker gaat.)
En heel veel figuren , en af en toe wat zijgangen

:D

larouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:28

Zelf les ik bij Marijnissen en zijn we daar ook heel veel mee bezig. Met het losrijden erg veel tempowisselingen rijden en de pony de eerste 20 a 30 minuten laag en rond rijden

rvl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:30

Veel binnenhoefslag rijden en dan zorgen dat je paard tussen twee benen en teugels loopt. Op een rechte lijn wat stelling naar buiten en binnen vragen, niet teveel maar zorgen dat je zo je paard soepel maakt. En zeker voorwaarts houden, zo doe ik het! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:33

Voor de soepelheid vooral voltes vergroten/verkleinen met een lage halshouding (tegen het halsstrekken aan)...