Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Abeltje77 schreef:sommigen veranderen nooit.... die van mij liep zonder zweep ook niet, en moest ik soms echt 'wakker tikken'.
sommige zijn gewoon zo flegmatiek, en die zullen nooit snel worden.
ik weet wel dat ik bij een volgend paard daar écht op ga letten: hij moet voorwaarts zijn, en willen werken. Zo'n luie.... ik hoef het niet meer.

_lieff_ schreef:Is je paard helemaal nagekeken?
Geen last van zijn gebit?
Als je dat weet kan je verder gaan.
Bijv.
em_papillon schreef:Sporen vind ik not done en nutteloos..
Anoniem schreef:Abeltje77 schreef:sommigen veranderen nooit.... die van mij liep zonder zweep ook niet, en moest ik soms echt 'wakker tikken'.
sommige zijn gewoon zo flegmatiek, en die zullen nooit snel worden.
ik weet wel dat ik bij een volgend paard daar écht op ga letten: hij moet voorwaarts zijn, en willen werken. Zo'n luie.... ik hoef het niet meer.
Ligt het probleem niet gewoon bij jou? dat jij dat beest alleen maar saaie dingen laat doen(die jij wel leuk vind maar hij niet)? Gelijk zeggen dat een paard nooit actief zal worden is wel erg kort door de bocht.![]()
Als ik een paard was en week in week uit stomme rondjes moest maken in een bak. Zou ik ook verveelt raken. Dus je kunt het probleem ook bij je zelf zoeken.
Als ik mijn eigen paard de hele week zou dressuuren zou hij ook (nog) sloom(er) worden. Maar door veel afwisseling valt dit reuze mee.
Maar ook als ik mijn paard altijd in het bos zou rijden zou hij ook sloom worden. Dan gaat hij zich vervelen.
Dus een slomer paard moet je gewoon enthousiast maken voor dingen. En sommige paarden vinden alles leuk en sommige niet. Zo is het nou eenmaal
Abeltje77 schreef:Anoniem schreef:
Ligt het probleem niet gewoon bij jou? dat jij dat beest alleen maar saaie dingen laat doen(die jij wel leuk vind maar hij niet)? Gelijk zeggen dat een paard nooit actief zal worden is wel erg kort door de bocht.![]()
Als ik een paard was en week in week uit stomme rondjes moest maken in een bak. Zou ik ook verveelt raken. Dus je kunt het probleem ook bij je zelf zoeken.
Als ik mijn eigen paard de hele week zou dressuuren zou hij ook (nog) sloom(er) worden. Maar door veel afwisseling valt dit reuze mee.
Maar ook als ik mijn paard altijd in het bos zou rijden zou hij ook sloom worden. Dan gaat hij zich vervelen.
Dus een slomer paard moet je gewoon enthousiast maken voor dingen. En sommige paarden vinden alles leuk en sommige niet. Zo is het nou eenmaal
Om te beginnen zeg ik niet dat gelijk dat een paard nooit actief zal worden. Ik zeg dat MIJN paard nooit aktief zal worden.
En verder vind ik JOU nogal kort door de bocht om maar te veronderstellen dat ik mijn paard de hele week laat dressuren, stomme rondjes laat lopen en geen afwisseling bied.
Hoe weet jij nou dat ik niet minstens 2x per week met het dier het bos in trok, hem liet springen onder zadel en los, regelmatig een dagje vrij geef en regelmatig lang en los longeer? En verder dat hij regelmatig door een dierfysiotherapeute laat nakijken én ook nog wekelijks les heb? Nou?
Sommige paarden ZIJN gewoon flegmatiek. Daar kun je moeilijk over doen, maar niet alle paarden zijn bloedgefokte jazz-types. Die van mij was half gelders. En die was gewoon niet snel. Punt.
Er zijn topics genoeg over mensen die tips vragen voor een flegmatiek paard, dus ben ik de enige? Nope.

Rukaro schreef:Prisca, ik vind het niet zo'n gekke opmerking gezien het overgrote deel van de ruiters bij rijtechnsche problemen nog steeds niet denkt aan het verband tussen het lichamelijke welzijn en het rijtechnische verhaal. Of de oorzaak nou rijtechnisch of medisch is, is soms een kip-ei verhaal maar zeker bij een nieuw paard kan een check-up geen kwaad. Mocht het een rijtechnische oorzaak hebben maar met lichamelijk gevolgen lijkt het me ook dat het geen kwaad komt deze weg te nemen of te verminderen.