Weet niet of ik het hier goed plaats, zo niet, sorry.
Ik heb een 3 jarig paard waar we mee bezig zijn om ruitermak te maken.
Zadelmak is ze al, ik heb een Barefoot zadel die ik gewoon op haar kan leggen, kan op het zadel kloppen, stijgbeugels laten hangen en tegen buik laten klepperen, dit maakt haar helemaal niets uit.
Nu willen we verder niets overhaast doen, maar we willen graag eens proberen op haar te zitten. Alleen een keer erop zitten en dit tot een positief, rustig moment laten komen en er weer af en dan weer een tijd wachten, dus niet dat ik wil rijden.
Maar nu komt mijn probleem, mijn paard is heel angstig als iets (lees iemand) boven haar uit komt. Nu heb ik al meerdere tips geprobeerd van het forum, op krukje staan en haar poetsen, in de bak op krukje staan en longeren, springen naast paard, een stro-pop op haar rug gezet (dit vind ze nu prima, maar wel eng als we deze pop op haar zetten).
Als ik mijn paard vast hou en mijn vriend gaat op een hooibaal in de bak staan, dan blijft ze heel angstig naar hem kijken (ook als hij met paard loopt en ik erop ga staan). Ze vind dus echt die hoogte heel eng.
Wanneer we een beetje druk op het zadel zetten, hebben laatst heel lichtjes kunnen hangen, ik hield paard rustig vast en vriend stond op die hooibaal, toen paard ontspannen naast hem stond is hij beetje op zadel gaan hangen en daarna langzaam zijn benen optillen. Dit accepteerde paard redelijk. Aan de linker kant beter dan de rechter kant. We hebben dit wel met succes moment afgerond, dus paard was niet angstig op dat moment.
Nu is mijn vraag, hoe kun je dit nu het beste oplossen? Ik wil niets overhaasten zodat ze straks nog angstiger word, want wil gewoon lekker met haar kunnen rijden.
Heeft iemand tips voor mij, is er iemand woonachtig in omgeving Enschede (Losser) die eventueel zou kunnen helpen?
Ik geef toe dat ik zelf al een hele tijd zelf niet meer gereden heb dus ik zelf met dit 'jumping' van haar wat 'angstig' ben om er zelf op te gaan zitten omdat mijn zit natuurlijk niet helemaal super meer is.
Mensen die mij zouden willen helpen zijn welkom. PBtjes zijn welkom

Alvast bedankt voor de mensen met tips.
dan wil ik ook wat 'overhangen' zeg maar.