paard heeft maand stilgestaan-->rijden gaat niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaM

paard heeft maand stilgestaan-->rijden gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:05

Ik heb een vraagje. Een vriendin van mij heeft een ruin van 7 en hij staat nu door omstandigheden (ga ik hier niet uitleggen, maar heeft niks met het paard te maken) al een maand stil. Nu wou mijn vriendin 2 dagen geleden terug gaan rijden, maar dat ging echt niet. Als ze been gaf ging hij er onmiddelijk in galop vandoor en als ze hem nog maar een klein beetje tegenhield begon hij te steigeren. Hij krijgt zeker niet te veel voer en staat overdag in de wei. Longeren voor het rijden gaat niet want hij heeft dit nooit gesnapt en staat dan gewoon stil of begint te steigeren als ze een zweep erbij neemt. Wat kan ze nu het beste doen?

PureSG

Re: paard heeft maand stilgestaan-->rijden gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:08

Probeer hem eens te longeren met iemand die aan de buitenkant meeloopt? :)
Of gooi hem even los voordat ze opstapt.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:09

Even losgooien en uit laten razen. En wanneer hij wat zijn energie kwijt is kun je beginnen met oefenen met longeren of er gewoon op stappen.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:11

longeren met iemand aan de buitenkant heeft ze al geprobeert, in stap gaat dit wel, maar zodra die in draf moet snapt die het niet meer ofzo.
Losgooien blijft hij gewoon staan en als ze hem wegjaagt loopt hij twee passen ofzo en stopt hij alweer

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:13

XThisIsMeX schreef:
longeren met iemand aan de buitenkant heeft ze al geprobeert, in stap gaat dit wel, maar zodra die in draf moet snapt die het niet meer ofzo.
Losgooien blijft hij gewoon staan en als ze hem wegjaagt loopt hij twee passen ofzo en stopt hij alweer

Dan aanpakken. Dan maar even met de longeerzweep erachter aan zodat hij toch zijn energie (die hij blijkbaar wel heeft wanneer je erop stapt) even eruit gooit.

Trouwens zorg ervoor dat je bij het longeren de bak af zet in een circel

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:13

Mooie gelegenheid om te starten met grondwerken, longeren en evt. lange lijnen werk, onder begeleiding van een instructirce die daar ervaring mee heeft. Goed voor de band en het vertrouwen, waardoor rijden ook weer makkelijker wordt. Ook als het vaker voor gaat komen dat ie langer stil staat.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:15

nee hij gaat zowieso niet langer meer stilstaan en gaat waarschijnlijk ook niet meer voorkomen. Zweep kan hij echt niet tegen, dan begint hij te steigeren en dan blijft hij ook steigeren tot die zweep weer weg is

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:17

XThisIsMeX schreef:
nee hij gaat zowieso niet langer meer stilstaan en gaat waarschijnlijk ook niet meer voorkomen. Zweep kan hij echt niet tegen, dan begint hij te steigeren en dan blijft hij ook steigeren tot die zweep weer weg is

klinkt een beetje alsof jullie erg weinig ervaring hebben. Vraag hulp van een ervaren persoon

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:19

het is ook niet de bedoeling dat ik haar ga helpen hoor dit is gewoon het verhaal dat zij me vertelde. Vraag gewoon wat ze nu het beste kan doen, dat ze zelf rijd of weet ik veel, of dat er beter een ervaren iemand op komt rijden. Zweep is hij gewoon altijd bang van geweest zelfs voor dat zij hem had.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:21

XThisIsMeX schreef:
het is ook niet de bedoeling dat ik haar ga helpen hoor dit is gewoon het verhaal dat zij me vertelde. Vraag gewoon wat ze nu het beste kan doen, dat ze zelf rijd of weet ik veel, of dat er beter een ervaren iemand op komt rijden. Zweep is hij gewoon altijd bang van geweest zelfs voor dat zij hem had.

Dan word het misschien inderdaad tijd om aan grondwerk te beginnen. Ook zodat het paard leert dat een zweep niet gevaarlijk is.

Ik heb ook wel paarden gehad die net te rijden waren met zweep, maar waar ik wel prima grondwerk mee kon doen met longeerzweep. Ik gebruik hem ook alleen voor aanwijzingen! Niet om mee te slaan!

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:26

zij slaat ook niet met een zweep, maar waarschijnlijk hebben ze dat waar hij vandaan komt dus wel gedaan. Maar ze vraagt of ze nu zelf al iets kan doen of dat ze beter iemand kan zoeken die erop kan rijden

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:27

afgezien van bovenstaande tips, kan ze ook een paar dagen alleen met hem wandelen bijvoorbeeld, dan is de ergste energie er op een rustige manier ook wel af. als de omgeving zich er voor leent tenminste )en het paard ook qua verkeersmak zijn etc), kan je best een uur buiten wandelen. en dan tussendoor af en toe even wat vragen als halthouden of paar pasjes opzij of achteruit voor de afwisseling.

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:31

ik vraag me af of het iets met haar eigen zelfvertrouwen te maken heeft, gezien het paard dit nu wel doet en een maand geleden schijnbaar niet. Naar mijn idee is een paard niet ineens 'wild' na een maand niks doen..
Dus ik denk eerder dat het iets te maken heeft met de reden waarom het meisje is gestopt met rijden, misschien zit zij er nu onzekerder op..?

of het paard moet toevallig in de tussentijds iets meegemaakt hebben of ergens last van hebben gekregen waardoor hij ineens dit gedrag vertoont.. maar dat zou erg toevallig zijn..

heeft ie wel gewoon op de wei gestaan in die maand of alleen op stal..?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:34

XThisIsMeX schreef:
Daar gaat het dus al fout in jullie manier van denken. Als hij steigert vanwege de zweep dat houd je die niet zo lang bij je tot hij dat niet meer doet.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:44

Katja schreef:
XThisIsMeX schreef:
Daar gaat het dus al fout in jullie manier van denken. Als hij steigert vanwege de zweep dat houd je die niet zo lang bij je tot hij dat niet meer doet.

ik weet dat geen goede oplossing is maar ik was er zelf niet bij dus daar kan ik verder ook weinig aan doen

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:47

ikbenellie schreef:
ik vraag me af of het iets met haar eigen zelfvertrouwen te maken heeft, gezien het paard dit nu wel doet en een maand geleden schijnbaar niet. Naar mijn idee is een paard niet ineens 'wild' na een maand niks doen..
Dus ik denk eerder dat het iets te maken heeft met de reden waarom het meisje is gestopt met rijden, misschien zit zij er nu onzekerder op..?

of het paard moet toevallig in de tussentijds iets meegemaakt hebben of ergens last van hebben gekregen waardoor hij ineens dit gedrag vertoont.. maar dat zou erg toevallig zijn..

heeft ie wel gewoon op de wei gestaan in die maand of alleen op stal..?

hij heeft gewoon op de wei gestaan. Reden dat het paard stil heeft gestaan die tijd is omdat er een heleboel ruzies geweest zijn in de familie van haar enzo

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:56

oke.. lastige situatie innd..

ik zou het paard opzadelen.. teugels goed opknopen zeg maar en dan los in de bak. zweep er bij..laat maar lopen. je zegt dat het paard steigert.. zolang ze rennen/lopen kunnen ze niet steigeren.. als de energie er dan uit is dan opstappen.
als ie dan nog gaat galloperen..proberen te blijven zitten.. als het goed is stopt ie ooit wel (als het paard dat niet doet.. dan niet proberen.. vaak is het wel aan het paard te merken of het zo is of niet)

als het paard echt zo is als jij het omschrijft.. dan is het of een heel gevaarlijk paard.. of je vriendin moet hem leren aanpakken en dan is het zo klaar.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:58

Joltsje schreef:
oke.. lastige situatie innd..

ik zou het paard opzadelen.. teugels goed opknopen zeg maar en dan los in de bak. zweep er bij..laat maar lopen. je zegt dat het paard steigert.. zolang ze rennen/lopen kunnen ze niet steigeren.. als de energie er dan uit is dan opstappen.
als ie dan nog gaat galloperen..proberen te blijven zitten.. als het goed is stopt ie ooit wel (als het paard dat niet doet.. dan niet proberen.. vaak is het wel aan het paard te merken of het zo is of niet)

als het paard echt zo is als jij het omschrijft.. dan is het of een heel gevaarlijk paard.. of je vriendin moet hem leren aanpakken en dan is het zo klaar.

als ze een zweep erbij neemt blijft die gewoon steigeren en loopt hij niet eens. Voordat hij zolang stilstond was hij gewoon redelijk rustig

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:59

hoe moeilijk kan het aanleren van longeren nu zijn??? }:0 ik heb al duizend en één paarden dat geleerd en nog NOOIT eentje gehad die dat niet na een keertje of 3 doen snapte!
steek daar gewoon eens wat werk in of neem les van iemand die behoorlijk kan werken met een paard vanop de grond.

edit: zweep van hetzelfde. hij moet leren verdragen dat je die vasthoudt en leren begrijpen dat je er hem niet mee gaat slagen.
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 15-05-10 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:01

apart verhaal, een paard die gaat stijgeren bij het zien van de zweep. Je moet hem er ook niet mee in een hoekje drijven ;)

Een paard is een vluchtdier en zal eerder gaan rennen. Ik ben heeeeeeeeeeeel benieuwd naar een filmpje van dit tafereel

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:02

ik paard kan niet blijven steigeren als je hem aanpakt.. het paard zal 1x steigeren en dan geef je hem een beste klap en dan gaat ie wel lopen..want dat wil ie niet nog een keer.. als ie loopt.. belonen en belonen belonen..

er is iets gruwelijk misgegaan in de opvoeding van het paard als ik het zo lees.

met Yell eens: filmpje filmpje..
het is de natuur van een paard om weg te renne.. behalve als het niet anders kan..

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:03

Citaat:
als ze een zweep erbij neemt blijft die gewoon steigeren en loopt hij niet eens. Voordat hij zolang stilstond was hij gewoon redelijk rustig

en voordat ie stil stond reageerde hij ook niet zo op de zweep..?

Dan zou ik toch eens gaan nadenken of er in die tussentijd niet iets is gebeurd met hem... heeft ie geen pijn oid..?
Of zet er een ervaren ruiter op en kijk of hij hetzelfde gedrag vertoond.. Zo ja, zou ik toch gaan kijken of er niet iets anders met hem aan de hand is..?
Laatst bijgewerkt door ikbenellie op 15-05-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 23:03

kweet niet blijkbaar snapt die het echt niet, dan blijft die gewoon steigeren. Bij haar in de buurt zijn niet echt mensen die grondwerk enzo doen. Hij is gewoon bang van een zweep altijd al, is er vroeger waarschijnlijk nogal hard mee geslagen.
Vind het ook een apart verhaal maar zeg maar gewoon wat zij me vertelt

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:05

mag ik vragen waarom jullie een zweep gebruiken dan als je weet dat ie daar bang van is en over de zeik raakt..? al eens geprobeerd zónder zweep..? of inderdaad aan een zweep laten wennen, lekker mee gaan oefenen en vertrouwen winnen
Laatst bijgewerkt door ikbenellie op 15-05-10 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:07

Joltsje schreef:
ik paard kan niet blijven steigeren als je hem aanpakt.. het paard zal 1x steigeren en dan geef je hem een beste klap en dan gaat ie wel lopen..want dat wil ie niet nog een keer.. als ie loopt.. belonen en belonen belonen..

er is iets gruwelijk misgegaan in de opvoeding van het paard als ik het zo lees.

met Yell eens: filmpje filmpje..
het is de natuur van een paard om weg te renne.. behalve als het niet anders kan..

ik pak ze zelfs nooit aan en slaag er zeker nooit tegen met de zweep.

normaal gaat een paard al niet stijgeren als jij in de juiste positie tov hem staat. je moet al recht voor je paard staan en met je zweep zwaaien opdat hij het gevoel krijgt dat hij enkel door te stijgeren nog weg kan. als je de zweep netjes achter de achterhand houdt en zorgt dat die daar blijft, dan is de natuurlijke reflex van het paard sowiso om te gaan lopen en dan hoef je hem enkel op de cirkel te houden. bij een paard dat wilt stijgeren zorg ik gewoon dat ik op de juiste plaats naast mijn paard blijf en ik 'wiebel' hoogestens eens wat met de zweep zodat ze aangespoord worden om voort te lopen. als hij dan achteruit gaat lopen ofzo, dan blijf ik gewoon meegaan zodat ik steeds op de juiste plaats blijf; al moet ik rondjes rennen. duurt nooit langer dan een paar seconden voor ze gewoon voorwaarts gaan hoor.