Teugels uit handen trekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Teugels uit handen trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:21

Hallo Bokkers. :wave:

Ik loop tegen een probleem aan met rijden.
Mijn pony trekt de teugels uit mijn handen, hij heeft dit nu een paar keer gedaan en ik vind het behoorlijk irritant. Hij doet het enkel in stap en in draf. Pony is voorwaarts genoeg, ik spoor bij als ik merk dat hij omlaag wilt trekken maar dit werkt niet. :n
Ik heb mijn teugels goed op maat, korter kan ik ze echt niet doen omdat dan de ontspanning helemaal weg is.
Ook rijdt ik veel figuren, tempo-wisselingen etc. Maar zelfs tijdens dat blijft hij het doen.

Iemand tips?

aeolusnr1

Re: Teugels uit handen trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:37

Je zegt dat je de teugels bij je pony kort genoeg houdt, waarom laat je ze eens niet veel langer ?
Het is duidelijk dat je paarje niet nageeflijk is, en dit is eigenlijk het eerste waar je aan zou moeten werken , voor je er ook maar iets anders mee zou willen gaan doen.
En dit is eigenlijk echt de basis, je paardje zou dit moeten geleerd hebben al van voor hij zadelmak gemaakt werd.
Dit kan uiteraard nu ook nog wel, maar is nu toch iets moeilijker.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:38

Gebruik je springteugels?
Want vaka zet je de hand vast door die blokjes.. en ga je op de blokjes rijden op die lengte. ipv op de paardenhals lengte.
onbewust heb je de teugels dan dus steeds te kort..
Dier geeft duidelijk aan dat ie ruimte wilt. geef hem dat een keer, en kijk wat er gebeurt :)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:39

Het eerste wat ik denk is mond-problemen
Is hij binnen een half jaar nog gecontroleerd bij de tandarts? Misschien heeft hij wel ergens last van..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:42

Mijn pony is juist WEL nageeflijk het probleem is dus: Hij loopt nageeflijk en op een gegeven moment hij trekt niet echt hoor maar wil hij gewoon zijn hals strekken en dat laten hij merken ook. :+

Ik rij inderdaad met springteugels. Nu heb ik net gereden en heb ik dus ook geprobeert mijn teugels juist langer te laten, iets langer want te lang dan heb ik geen contact. ;) Ook dan probeert meneer meer teugel te krijgen.
Hij rijdt dan ook liever met een losse teugel.
Ik ben er heel blij mee hoor dat hij vraagt, vroeger durfde hij niet te zakken maar nu wil hij maar al te graag. :+
Ik zal er morgen eens dressuurteugels aan doen, kijken of dat scheelt. :j

Pony is een jaar geleden bij de tandarts geweest was niets aan de hand, hebben alleen even bijgevijlt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:44

dressuurteugels glijden ook makkelijker door je handen :j
gewoon even proberen :D

Vind het goed van je dat je advies vraagt! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:47

Dankje, ik vind het gewoon zo irritant worden dat ik boos word op hem en dat is natuurlijk niet de bedoeling. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:49

ik denk dat je pony een beetje last heeft van de spieren in zijn hals. en daarom ze graag even wil strekken. dus lekker in verschillende houdingen rijden. lekker inbuigen en telkens net even lange teugel geven voor dat hij dat probeert. daarna weer oppakken en als hij blijft hanezen even been bij geven. je kunt zo steeds wat langer proberen om hem in de houding te rijden zo als ze dat in de ring willen zien. dus lekker voorwaarts, veel figuren, overgangen, zorgen dat hij aan je been is, en lekker in verschillende houdingen rijden :) ik hoop dat je er wat mee kunt ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:51

Aan mijn been is hij zeker wel haha. :+ Maar goede tip inderdaad. Ik ga eens kijken of dat werkt. En als hij dus vraagt om een lange teugel gewoon een rondje ongeveer geven dan?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:53

nee, zorgen dat hij de kans niet krijgt om er om te vragen zeg maar. en als hij er wel om vraagt lekker nog doorrijden tot hij stopt met zeuren en dán lekker lang geven :) anders krijgt hij namelijk zijn zin.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:54

Hij doet het maar 1x. Hij gaat omlaag, en hij komt dan op mijn hulp weer gelijk omhoog en dan kunnen we weer een paar rondjes verder, dan begint het weer..

Edit: Het is dus niet zo dat hij echt een half rondje ofzo blijft vragen. Nee 1x dan is het weer goed voor even en dan gaat het weer.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:00

als het dan weer gaat kun je hem even een rondje lang laten :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 19:03

Ik ga het proberen, dankje!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:03

heel veel succes!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:23

Nou ik heb gereden. :P

Helaas helaas kon ik mijn dressuurteugels niet vinden. :? Dus heb ik wel met mijn springteugels gereden maar ze bewust iets langer te laten als normaal. Ik merk wel dat ik dan in de bochten (voltes etc) niet echt een goede verbinding had. Maar al met al heeft hij wel minder naar beneden getrokken. :j Het was niet helemaal foutloos maar wel minder. Nu weet ik alleen niet of dat nu gewoon door zijn dag kwam of dat het echt door de teugels kwam dus dat is iets waar ik op ga letten.

Tips zijn nog altijd welkom. :)

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:52

Door je paard lang te laten als hij aan de teugels trekt geef je hem wel zijn zin. Ik zou hem juist dan drijven met mijn been om duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is. Je kan voor de zekerheid de tandarts weer laten komen, maar hoeft daar niets mee te maken te hebben. Maar ik zou hem dus vooral niet zijn zin geven, dan wordt het alleen maar erger (weet ik helaas uit ervaring, haha)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 08:37

Drijven heeft dus geen nut, aangezien meneer toch gelijk weer omhoog komt.. Of ik nu drijf of niet. Net vantevoren drijven werkt ook niet.. Of ik doe het net te laat. Hij doet het ook heel onvoorspelbaar.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:02

Ik zou de teugels een keertje langer proberen te houden?
Als ze dan hun hoofd naar beneden willen doen, hebben ze niks om op te steunen! ;)

Ik reed zelf op een paard en die deed dat ook, gaf haar been als ze het deed en liet de teugels wat langer.
Zo werd het minder! :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 12:09

Mijn pony zoekt geen steun en hangt ook niet.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:25

Doet hij dit de hele tijd of alleen tegen het einde van het rijden? Als hij het alleen tegen het einde aan doet kan het ook verveling/moeheid zijn omdat hij geen zin meer heeft.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:22

De hele tijd eigenlijk. :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:45

Hier een mooie foto met wat hij doet, zover gaat hij naar beneden en komt dan automatisch gelijk weer omhoog.

Afbeelding

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:17

Dan zou ik misschien toch overwegen om de tanden een keer na te laten kijken, als het echt geen rijtechnische verveling is!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:19

Denk eerlijk gezegt niet dat het aan zijn tanden ligt. Maar hij moet er binnenkort toch heen dus dan zullen we het weten. ;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:38

Dan kan het ook gewoon geen-zin-hebben zijn. Mijn pony deed dit namelijk in het begin ook heel erg en ging dan uitgebreid aan zijn voorbenen krabben... In de tijd dat hij dit deed, ging ik voornamelijk uitrijden omdat de bak op die stal van slechte kwaliteit was. Áls ik in de bak reed, ging hij ook continu krabben.
Ondertussen (twee jaar later) doet hij het eigenlijk nooit meer, omdat ik veel meer afwisseling heb kunnen inbrengen. Ik rij niet elke dag dressuur, maar wissel af met uitrijden, longeren, los zetten en 'spelen' en springen. Zodra hij doorhad dat er meer van hem gevraagd werd, stopte hij met dat irritante trekken en krabben.