Rugspier versterken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Priya

Rugspier versterken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 10:27

Ik ben hard bezig met het sterker maken van de rugspier van mijn Fries. Tijdens het rijden maak ik veel overgangen en tempowisselingen en ik longeer hem regelmatig om zijn rugspieren te ontwikkelen. Daar naast doe ik af en toe de ''sleutelproef'' (van de DA): met de punt van een sleutel een lijn trekken over zijn bil waardoor hij zijn bekken kantelt (buikspieren aantrekt) en zijn rugspieren oprekt.

Ook is het ene achterbeen van mijn paard is sterker dan zijn andere achterbeen, waardoor hij het liefst een beetje scheef loopt en moeite heeft met de ene galop. Ik rijd hem in de moeilijke galop richting schoudervoor om hem recht te houden. Door voltes te openen en sluiten, schoudervoor te rijden en van achteren heel actief houden hoop ik zijn achterbeen sterker te maken. Tijdens het grondwerken laat ik hem regelmatig ondertreden met zijn zwakkere been.

Heeft iemand specifieke tips of oefeningen om de rugspier of het achterbeen te versterken, los van wat ik al heb genoemd? Laat maar horen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:32

Zo te horen weet je verrekte goed waar je mee bezig bent en heb je de juiste oefeningen al prima bij je verbeterpunten gezocht. Klinkt prima doordacht allemaal.
Rij je ook buiten met dit paard? Als je wat heuvelachtig terrein hebt is het ook fijn om daar lekker in tempo doorheen te draven en af en toe even op een hellinkje halt te houden en een paar passen achterwaarts omhoog te gaan. Worden ze mooi sterk van.
Verder natuurlijk lekker variëren in diepte van instelling zodat je verkort en oprekt, maar te zien aan de rest van je trainingsschema had je daar zelf ook wel aan gedacht.
Gewoon lekker doorgaan met waar je mee bezig bent en dan gaat dat helemaal goedkomen :j

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:33

Ik zou niet zomaar een sleutel in je paard zijn kont planten hoor, een DA of fysio/osteopaat weet volgens mij precies welke punten hij daarvoor moet hebben.. Of maakt het niet uit hoe je dat doet...

Lekker laag en rond en schakelen, hou hem daarbij aan elkaar, en vergeet vooral niet ook eens terug te schakelen, ipv alleen maar vooruit... Lijkt me dat je prima bezig bent :)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:35

__PSM__ schreef:
Ik zou niet zomaar een sleutel in je paard zijn kont planten hoor, een DA of fysio/osteopaat weet volgens mij precies welke punten hij daarvoor moet hebben.. Of maakt het niet uit hoe je dat doet...

Lekker laag en rond en schakelen, hou hem daarbij aan elkaar, en vergeet vooral niet ook eens terug te schakelen, ipv alleen maar vooruit... Lijkt me dat je prima bezig bent :)

je plant hem ook niet in zijn kont

__PSM__

Re: Rugspier versterken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:36

Whaha nee, maar ik neem aan dat je mijn uitdrukking snapt :P Ik neem aan dat je daar het beste een bepaald aantal drukpunten voor kunt gebruiken, je moet wel echt weten waar je mee bezig bent denk ik...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:38

Dat valt mee PSM. Ik heb dit ook moeten doen als oefening en gewoon van het gevoel van de sleutel gaan ze kantelen. Je duwt ook niet hard, je laat hem 'kietelen' over een stuk van zijn kont.

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:39

mijn fysio (ellen immink/happy athlete) zegt altijd: van stap worden ze soepel, van galop worden ze sterk.
Dus, als je de mogelijkheid hebt, ga naar buiten met m en veel galloperen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:41

Ik doe de "sleutelproef" ook met mijn paard, maar het kan ook gewoon zonder sleutel hoor TS :j Achter je paard staan, met je twee duimnagels, dus je duimen iets kantelen, schuin naar beneden trekken vanaf het kruis, werkt ook prima! Maar dit dus alleen doen als je zeker weet dat je paard niet trapt ;) (i.h.k.v. don't try this at home boys and girls!)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:43

__PSM__ schreef:
Whaha nee, maar ik neem aan dat je mijn uitdrukking snapt :P Ik neem aan dat je daar het beste een bepaald aantal drukpunten voor kunt gebruiken, je moet wel echt weten waar je mee bezig bent denk ik...

ja ik begreep hem haha

ik doe het zelf ook van de fysio geleerd.

Elisah1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:43

Even een stipje.. Ben erg benieuwd...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:36

Leg eens goed uit hoe je dat nou precies doet met die sleutel???? En je zegt "sleutelproef". Wanneer is hij gezakt voor de proef en wanneer geslaagd? Vind dit wel interessant!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 07:55

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:28

Bedankt allemaal! Heb ik zeker wat aan :)

__PSM__ schreef:

Ik weet niet of het heel veel kwaad kan, natuurlijk moet je altijd voorzichtig doen en niet proberen als je niet zeker bent. Ik heb deze oefening inderdaad van een DA meegekregen. Als ik achter mijn paard sta en naar zijn kont kijk, zie ik ongeveer een handbreedte van de ruggengraad twee ''lijnen'' lopen. Over allebei zijn billen één, beginnen op hoogte van het kruis. Een spiergrens misschien...? Je neemt iets puntigs (sleutels, of je nagels, of een puntje van een hoevenkrabber) en activeert daarmee een reflex van je paard door van op het hoogste punt van het ''lijntje'' dat lijntje te volgen, naar achteren toe, tot na het dikste punt van de billen ongeveer. Je paard draait in reflex zijn bekken dan naar binnen - trekt zijn buikspieren aan, rekt zijn rugspier op. Hij gaat ''zitten''. De eerste keer schrok ik behoorlijk van de reactie. Ik had nog nooit zoiets gezien! Ik kreeg mee het niet elke dag te doen, maar in trainingsperiodes ééns in de zoveel dagen een keer te doen.

Kamy schreef:
Leg eens goed uit hoe je dat nou precies doet met die sleutel???? En je zegt "sleutelproef". Wanneer is hij gezakt voor de proef en wanneer geslaagd? Vind dit wel interessant!

Slagen of zakken kan volgens mij niet echt, haha. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen! Een fysio kan misschien dingen aflezen aan het reflex. Alles wat afwijkt van de normale reactie zou je ''gezakt'' kunnen noemen. Ik heb het zelf tot ''proef'' gedoopt omdat het in het begin een beetje als een expiriment voelde.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:35

Wat een interessante materie! Ik heb eigenlijk niet zoveel toe te voegen, maar leer er vooral zelf wel wat van, bedankt!

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:53

Hier ga ik ook eens achteraan, bedankt!
Ik denk dat je op de goede weg bezig bent, je pakt je punten bij kop en kont en je gaat er mee aan de slag! Helemaal top.. Probeer niet alleen zijn moeilijke kant te overvragen in galop, zorg ook dat hij even een fijn galopje kan maken op de goeie hand, straks wil hij niet meer galopperen omdat hij het zogenaamd niet kan volgens zichzelf!
Veel schakelen in de hoofd en halshouding en dan moet het helemaal goedkomen met jou trainingsschema

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:29

Ik had nog nooit gehoord van die sleutelproef maar ik vind het toch wel interessant. Ik vraag het wel eens aan mijn DA. :j

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:28

Dat van die sleutelproef is inderdaad waar.
Ik heb ook een fries die ik erg sterk wil maken, dat lukt ook al aardig! (gelukkig! :D)

Wat ik doe; bovenop de kont met mijn duimen duwen en dan richting de grond en als je dat hebt gedaan, dan je duimen neerzetten ter hoogte van het begin van zijn staart en dan weer richting de grond.

Doe dit 10x per dag, en je merkt na 2 weken grandioos verschil!!

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:11

O haha, ik heb alleen geleerd dat ik het niet te vaak achter elkaar mag doen :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:23

Een paard dat een ongelijk been heeft is scheef (in zijn spieren of skelet)
Laat er eens iemand naar kijken van http://www.happy-athlete.nl
Ws kan je paard zijn bekken ook moeilijk kantelen door oa strakke (bil en rug) spieren

Ook een niet goed passend zadel kan scheefheid en rugproblemen veroorzaken

Rechtricht tips zijn al gegeven

Met de sleutelproef= gewoon op laten bollen kun je de wervels wat bewegelijker/soepeler maken
Als een paard daar flink vast zit in het bekken helpt dat alleen niet afdoende

Je kan wel checken of je paard daadwerkelijk zijn bekken goed kan kantelen

Als een paard zijn bekken niet kan kantelen begint de rug vanaf de schoft al te bollen (om te compenseren) dit is niet goed!
Een paard die wel goed kan kantelen houd zijn rug nagenoeg recht en kantelt alleen in het bekken (de rug zelf bolt dan niet op)

Ik zou alleen niet zo maar zelf wat aan gaan knoeien met een sleutel aangezien het wel belangrijk is waar je precies drukt en hoe snel /langzaam je het kan doen
Zit je op de verkeerde plaats kun je het nl niet goed beoordelen..

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:47

Okee, bedankt, ziet er goed uit!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:51

ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn paard...
maar ik moet eerst met haar naar de kraker omdat dit probleem bij haar vanuit de wervel komt...en daarna moet ik eerst veel longeerwerk doen om haar rug sterk genoeg te maken...daarna mag ik er weer op...

ik denk dus dat longeren voor jouw paard ook erg goed is...lekker veel galloperen aan de longe enz...
niet meteen met een bijzetje beginnen als je gaat longeren ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:57

van voorwaartsneerwaarts rijden krijgt je paard sterkte rugspieren en kan hij zijn rug mooi ontspannen. Daarbij wil je niet alleen een sterke rug maar ook sterke buikspieren die goed kunnen aanspannen. Het een niet zonder het ander. Een fries is vanwege zijn bouw niet het makkelijkste paard hiermee, op paardenbegrijpen.nl kan je inderdaad veel halen waar je wat mee kan. Bouw rustig op kan ik je nog als tip verder meegeven, succes !
edit: De steutelproef zou ik niet doen als je je paard net koud van stal haalt, maar meer als hij goed doorgewarmt en losser is.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:52

voorwaartsneerwaarts kreeg ik ook als advies voor mijn welsh.
Zijn rug en achterhandspieren zijn niet sterk genoeg om een ruiter en zadel te dragen.

Ik moet dit voorwaarsneerwaarts nu gaan trainen aan de longe.
Daarmee zou ik zijn bovenste halsspieren, buikspieren, rugspieren en bilspieren trainen

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:22

Hee,

Kijk eens op deze link, het is een studiepakket wat je aan kan schaffen. En daar kom je alles te weten over de scheefheden van je paard en over rechtrichting dus ook over het sterker maken van de spieren het is echt een aanrader ik heb heb het ook gedaan.
http://rechtrichten.com/bestelling-stud ... htrichten/

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:28

Wat ik regelmatig doe, is om met mijn handen licht in de buik te zetten, net voldoende zodat hij zijn rugspieren aanspant omdat hij graag van die druk in zijn buik af wil. En dan 5 seconden aanspannen, 8 seconden rust. 3x herhalen en dat gewoon 1 a 2 keer per dag. Ook laat ik hem met zijn neus, vanuit een lage halspositie zijn buik aanraken. Beide oefeningen een aantal keren en je merkt dat zijn rugspieren soepeler en sterker worden.