Voorover vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovelyhous

Voorover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:07

Ik rijd nog niet zo heel erg lang paard maar ik heb een probleempje.
In draf of in galop ''kukel'' (Val) ik steeds naar voren met mijn boven lichaam.
Heeft iemand tips om dit niet te hebben???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel gehaald.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:10

Tja, het klinkt als een open deur (want je instructeur zegt dit waarschijnlijk al 100x per les tegen je), maar het antwoord is: achteroverzitten, schouders naar achteren en hakken uitdrukken. We kennen dit probleem allemaal en het gaat alleen over door te oefenen, oefenen en nog eens oefenen. :n

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:11

ElsB schreef:
(want je instructeur zegt dit waarschijnlijk al 100x per les tegen je),

Niet 100x maar wel 1000x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:13

Kilometers maken onder goede begeleiding, dan gaat het over :j
Er is geen 'shortcut' voor. Netjes rechtop zitten is een kwestie van balans, lichaamscontrole, en.... een goede gewoonte!

Ilja000

Re: Voor over vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:46

Sonja heeft helemaal gelijk. Kijk eerst eens waar de oorzaak van je voorover vallen ligt. Dat is eigenlijk de taak van de instructeur die al 1000 keer per les zegt dat je rechtop moet zitten. Laat die eens uitleggen hoé!
Klem je met je knieen waardoor je minder steun op je beugel hebt en voorover kukelt? Ligt de verticale lijn kruin, schouder, heup, hak scheef naar voren, waardoor je uberhaupt je balans niet kunt vinden? Zit je op je zitbeenknobbels? Zit je niet teveel naar links of rechts? Kortom: er zijn wel 1000 oorzaken te bedenken waardoor je je balans kwijt kunt raken. Taak van je instructrice om je op de oorzaak te wijzen en samen met jou naar de oplossing te zoeken!

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:05

Veel oefenen en het lukt vanzelf :j
En inderdaad heb je natuurlijk goede begeleiding nodig :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 02:43

Het belangrijkste is al gezegt, maar schaam je niet... Ik rijd al vanaf mijn 8e ongeveer en kukel af en toe ook nog wel wat naar voren :o

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 02:59

Zonder beugels rijden. Wel proberen goed te ontspannen, hierdoor zal je evenwicht beter worden en kun je ook beter rechtop zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:51

MA > RT-P

Don_Zhivago

Re: Voorover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:10

Vraag aan degene die je les geeft ook eens of die aan je wilt uitleggen en wil laten zien hoe je je bekken moet kantelen..

vaak scheelt dat ook een hoop ;)

de rest is allemaal al gezegd

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:05

Hoelang rijdt je precies paard dan?

Je moet goed op je billen zitten, schouders 'boven je kont', en hakken uitdrukken!
Succes!

Lovelyhous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:19

Asmara schreef:

Je moet goed op je billen zitten, schouders 'boven je kont', en hakken uitdrukken!
Succes!

zo rond februari zit ik in de groep.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:22

Lovelyhous schreef:
Asmara schreef:

Succes!

zo rond februari zit ik in de groep.

dat is inderdaad nog niet zo lang ;)
maar dat hebben de meesten in galop in het begin hoor ;)
zoals ik in het vorige bericht al zei moet je op je billen zitten,
schouders 'boven de kont' , en hakken uitdrukken ;)

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:40

Je kan ook proberen aan je balans te werken als je niet op je paard zit mbv oefeningetjes. Maar, inderdaad goed achterover zitten is het belangrijkste!

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:47

Als je voorover valt ben je dan gewoon ontspannen?
Ik ga voorover zitten als ik gespannen ben.
Verder kan je inderdaad vragen of je instructrice je uitlegt hoe je precies moet zitten, zodat je dat gevoel krijgt.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:56

Even een stipje,
ik heb hier ook last van.
Vooral met het aanspringen in galop of wanneer mijn pony versnelt heb ik hier last van.
Als ik voor mij kijk is het volgens mij stukke minder, maar wil toch even weten wat jullie zeggen :D .

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:12

TS: Als je pas vanaf februari rijdt, is dat nog helemaal geen groot probleem oid. Heel goed dat je eraan wilt werken.
TS & Aniek93: Als jullie aan bovenstaande tips werken, komt het vast goed. Verwacht niet in 1 dag een groot verschil. Dit moet je oefenen, oefenen en nog meer oefenen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 07:19

Hallo,

Hoort er gewoon bij hoor, bij het leren paardrijden :) Zou ook raar zijn als alles in 1 keer zou lukken toch? Maar wel goed dat je je bewust hiervan bent, en dat je wilt verbeteren.

Je zou een paard zitlessen aan de longe kunnen nemen. Is echt heel erg nuttig. Doordat je dan niet je paard hoeft te sturen, kan je helemaal op jezelf letten.

Succes ermee!

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 07:25

Probeer je beugels wat vaker uit te doen en daarbij de bekken naar voren te kantelen.

Op het begin ga je een beetje als een 'zoutzak' zitten, zodat je met je heupen beter de beweging van je paard kan volgen en je je billen nog wat beter in het zadel kunt plaatsen.

Probeer daarbij je bovenbenen zoveel mogelijk te ontspannen.

Maar je zult vaak al merken, als je beugels uit gaan (of zonder zadel rijdt) dat je al meteen wat rechter zal zitten.

Ook inderdaad opletten dat je met rijden niet gaat klemmen met je knieën, daarbij gaan je onderbenen wat omhoog en 'val' je automatisch wat meer voorover.

Ik noem het altijd zo : "Een beetje meer richting je onderrug gaan zitten" (om je bekken te kantelen)

OlilysEsprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:35

maak je heel lang en doe net alsof je als een 'kakker' op je paard zit, ik bedoel met je schouders overdreven naar achter

ga meer op je onderrug steunen..

jamiejd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 12:47

Ik lees even mee, heb dit probleem ook wel een beetje!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:07

oefenen, oefenen, oefenen..

Ruby87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:11

gemeen maar zo heb ik het in duitsland geleerd: stok door je armen steken achter je rug langs (duidelijk?). De houding van je rug wordt gecorrigeerd en naar voren hangen gaat niet ivm je evenwicht.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:56

Je zet jezelf rechtop in het zadel door je onderste buikspieren te gebruiken. Daarom heeft het vaak niet zoveel zin om 1000x te zeggen dat je rechtop moet gaan zitten, als je niet weet hoe dan schiet het niet natuurlijk niet zo op.

Als je dat een keer gevoeld hebt wordt het een stuk eenvoudiger om het uit te voeren, al heb je gewoon veel herhaling nodig om het echt vloeiend te kunnen doen.

Je kunt je spieren voelen door je hand ter hoogte van de rand van je heupbot op je onderbuik te leggen, en een keer hardop te hoesten.

Een grote fitnessbal kan je soms eens helpen om een keer te voelen wat er onder je gebeurt als jij je gewicht verplaatst. Door zonder paard te oefenen kan je je goed op jezelf concentreren omdat je niet ook nog op je paard moet letten.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:17

@ Equimotion,
dit heb ik inderdaad ergens gelezen, fijne informatie dit!
Maar moet je die spieren aanspanenn of wat is dan de bedoeling?
Aangezien mij altijd geleerd is dat ik me ook moet ontspannen omdat het paardje zich anders ook gaat spannen?