Wat moet ik doen als mijn pony ervandoor vliegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadineex

Wat moet ik doen als mijn pony ervandoor vliegt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:12

Zoals de vraag luid: wat moet ik doen als mijn pony ervandoor vliegt? :(
Mijn pony vliegt er vaak vandoor en begint dan ook te bokken & steigeren!
Wat moet ik doen of wat kan ik er tegen doen?

<3

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:14

Goed op je billen blijven zitten! :+
En je pony op de volte proberen te zetten, zodat hij minder makkelijk op volle snelheid door de bak kan gaan.

Sjeempie

Re: Wat moet ik doen als mijn pony ervandoor vliegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:27

naar voren houden en heel lang laten rennen.. as ze dan zef terug wil naar draf gewoon door blijven galoperen. meesta is het na een keer of 3 over omdat je ze dan pakt met hun eigen gedrag.

xxKim_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:19

&& bij het bokken goed z'n hoofd naar boven houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:22

Om te beginnen kun je je afvragen waarom hij gaat rennen en bokken. Zit je zadel goed, is er niets met zijn rug of met zijn tanden?
Verder zou je ook kunnen kijken naar het voer dat je hem geeft, misschien is dat te energierijk voor hem. Of je werkt niet hard genoeg met hem.

Ze zeggen weleens: wet pads make sweet horses. Dus zet hem aan het werk en je zult zien dat eventuele gespeelde schrikacties een stuk minder vaak voorkomen.

En mocht het dan wel voorkomen, dan idd wat hierboven wordt gezegd: zet hem zo hard aan het werk, ook als hij het zelf niet leuk meer vindt. Dan is het ook zo over.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:31

Ik ben het volledig eens met de reactie van Cassidy.

Alhoewel mijn pony ook wel eens naar de trailer rent op concoursterein terwijl dat niet mag :+ Dan gewoon goed aanpakken :j

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:35

OPG-->RT-P

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:00

Hem straffen dat hij het niet mag doen, meteen zo`n klein mogelijke volte in draaien, en als er geen rem meer op zit gewoon tegen het schot aanzetten, moet je wel goed kunnen blijven zitten anders lig je alsnog ernaast

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:58

rustig blijven als ze gaat bokken hoofd om hoog proberen te trekken en volte kleine volte of op de hoek aflaten rennen

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:02

In iedergeval voorwaarts houden zodat hij geen kans krijgt om te steigeren of bokken (voorwaarts is iets anders dan hard!!). Mocht je hem echt niet terug krijgen kan je hem op een volte zetten. Verder veel figuren en tempo wisselingen rijden. Hij moet zijn aandacht bij jou houden, en als hij dat doet zul je zien dat hij er ook minder vaak vandoor gaat.

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:07

ik voel het altijd aan komen als ie dat wil gaan doen en ik leid mijn paard dan af door aftewenden of een volte maken en goed voor waards tehouden en dan loop t ie gewoon weer super door. maar dan moet je hem wel goed aan voelen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:26

xSannnn schreef:
Hem straffen dat hij het niet mag doen, meteen zo`n klein mogelijke volte in draaien, en als er geen rem meer op zit gewoon tegen het schot aanzetten, moet je wel goed kunnen blijven zitten anders lig je alsnog ernaast

En zn pezen kapot rijden??

NOOIT op een kleine volte trekken.. met een beetje pech verdraai je dan zn kogels..
Ook niet op het schot zetten... ze krijgen dan een te grote klap op de pezen.. buiten het feit dat jij jezelf in gevaar brengt..

probeer te voorkomen dat je pony gaat rennen (makkelijk gezegd dan gedaan) maar probeer uit te zoeken wat de reden is dat hij gaat rennen.. bepaalde oefening? wanneer hij het moeilijk vindt?
sluit 100% uit dat het medisch is (tanden/rug/zadel enz)

mocht tie gaan rennen, ga dan heel zwaar zitten, verplaats je gewicht een beetje naar buiten en probeer voorzichtig het paard in te stellen op je binnen teugel...
als hij daar lois laat kan je een GROTE volte in rijden... hou je paard dan voorlopig ffies in galop op die grote volte..

valt tie eruit.. schop hem dan niet weer in galop zoals ook werdt gezegd (dit werkt averechts.. je straft het paard voor het feit dat het stopt met rennen)
rij het actief en galoppeer dan weer opnieuw aan..

EDIT:
voor het bokken indd voorwaarts houden en zorgen dat het paard zn hoofd niet tussen de voorbenen kan krijgen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:32

Don_Zhivago schreef:
xSannnn schreef:

En zn pezen kapot rijden??

NOOIT op een kleine volte trekken.. met een beetje pech verdraai je dan zn kogels..
Ook niet op het schot zetten... ze krijgen dan een te grote klap op de pezen.. buiten het feit dat jij jezelf in gevaar brengt..

ALTIJD en NOOIT zijn twee woorden waarbij je ALTIJD moet nadenken dat je ze NOOIT gebruikt.

Kleine voltes als noodoplossing bij een paard dat ongecontroleerd aan de hol gaat? Jazeker, moet je gewoon kunnen en durven doen. Als je het probleem een keer goed aanpakt, is er weinig kans op peesblessures.

Ik ben het wel met je eens dat je het paard op de grote volte flink aan het werk kunt zetten, zelfs langer dan hem lief is. Maar de noodrem, of in NH-kringen, de One-Rein-Stop, moet gewoon kunnen, mogen, en zal geen peesblessures tot gevolg hebben.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:36

@ cassidy: ben het heel vaak met je eens maar deze keer niet ;)

een paard wat op snelheid is moet je niet in 1 x op een kleine volte rukken.. dit is echt niet goed voor de pezen/kogels...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:38

Als het nodig is om een patroon te doorbreken, moet je dat gewoon durven doen.
Leer het paard de ORS aan, zet hem verder hard aan het werk, controleer of er geen probleem is met rug, mond of bit, en je hebt een heel ander paard onder je.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:39

Don_Zhivago schreef:

een paard wat op snelheid is moet je niet in 1 x op een kleine volte rukken.. dit is echt niet goed voor de pezen/kogels...

Op de kop eraf lazeren is niet goed voor de ruiter. Gelijk op de volte gooien voor hij op snelheid is heb ik nog nooit een blessure door gezien.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:41

Anne_GTI schreef:
Don_Zhivago schreef:

Op de kop eraf lazeren is niet goed voor de ruiter. Gelijk op de volte gooien voor hij op snelheid is heb ik nog nooit een blessure door gezien.

Dat zeg je goed..
VOORDAT hij op snelheid is..
dat vind ik ook niet erg..

maar een paard wat al OP snelheid is blesseer je op die manier wel (die kans is zeer groot)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:47

Je kan hem toch met je gewicht en lichaamshouding voorbereiden op de volte. Als je eerst grote afbuigingen rijdt en daarna steeds kleinere volte is er geen probleem. Het paard zal zelf iets moeten afremmen bij iedere afbuiging. Kijk als je hem abrupt op een volte stuurt is het een ander verhaal. Maar geleidelijk aan afbuigen, daarna steeds kleinere voltes rijden, is niks mis mee.
En dat hoofd omhoog trekken bij bokken? 9 van de 10 keer als je paard bokt, komt het omdat de ruiter iets (verkeerd) vraagt of wilt. Of er iets mis is met je tuig/ zadel.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:49

@ noah: dat zeg ik ;)
geleidelijk de volte in sturen.. niet in 1x

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:52

Misschien bedenken wat je zelf allemaal fout doet zodat de pony besluit dat de oplossing voor hem weg rennen is,
Neem les , hij doet dit niet zomaar , het probleem ligt denk ik bij je zelf, heb je zadel , tanden , rug enz al gecontroleerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:58

Als je de ORS goed hebt aangeleerd (maar dat vergt weer inzicht en voorbereiding, en daar hebben we allemaal geen tijd voor niewaar) is er niets aan de hand. Behalve dat je een patroon leert doorbreken....

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:06

Cassidy, misschien kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt. Veel mensen kennen het woord ORS als diarreeremmer :D

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:11

Wat ook belangrijk is als je paard er vandoor gaat is dat je je handen laag houd ( Dat hoor ik wel eens van de instructrice tijdens het les geven ) ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:12

ORS is One Rein Stop. Je leert een paard een reflex aan dat hij, als je het neusje naar een stijgbeugel vraagt, uit zijn "paniekreactie" raakt, van hoofd omhoog en bit tussen de kiezen.

Kijk en huiver, stel je open voor een andere trainingsmethode, en zie de waarde ervan:

http://www.youtube.com/watch?v=02j2xF3P ... re=related

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:15