hoe leer je een paard stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donder_

hoe leer je een paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:48

ik heb een paardje die 6 jaar is, hij rijd nu bijna een jaar maar het duurt heel lang tot
je hem tot stilstand hebt soms wel 10 minuten. Ik ben het heel vaak aan het oefenen
alleen het lukt niet. weet iemand misschien hoe je een paard moet leren stoppen?

Jessy_luna

Re: hoe leer je een paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:21

kijk even in het centrale topic over halt houden de eerste pagina staat best mooi uitgelegd hoe zij haar paard leerde stoppen ik weet even niet meer hoe ze heet

Donder_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 19:25

Jessy_luna schreef:
kijk even in het centrale topic over halt houden de eerste pagina staat best mooi uitgelegd hoe zij haar paard leerde stoppen ik weet even niet meer hoe ze heet

ik ben hier net nieuw, en ik weet niet waar ik die topic kan vinden, kan je me misschien uitleggen waar ik heen moet gaan

pinksterkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:55

rechts boven in zie je het kopje zoeken.. als je daar op klikt kun je een zoek term invoeren en dan krijg je alle topics die er mee te maken hebben.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:43

Je paard moet leren op je zit terug te komen. Je gaat als het ware tegenzitten waardoor hij terug komt. Dit tegenzitten betekent dat je niet meer meegaat in de beweging, je spant je spieren tegen de beweging in.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:48

Ik heb het zelfde probleem alleen mijn paard is 4, dus het is iets normaler op die leeftijd, inieder geval mijn instructrice zegt gewoon tegen het schot aan zetten, niet links of rechts omtrekken dat hij inene voor een schot staat, maar met een rechte lijn naar het schot stappen en dan stilstaan.
Ook wil een slof teugel wel eens helpen, dat kost je minder kracht, maar persoonlijk vind ik dat niet zo

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:51

xSannnn schreef:
Ik heb het zelfde probleem alleen mijn paard is 4, dus het is iets normaler op die leeftijd, inieder geval mijn instructrice zegt gewoon tegen het schot aan zetten, niet links of rechts omtrekken dat hij inene voor een schot staat, maar met een rechte lijn naar het schot stappen en dan stilstaan.
Ook wil een slof teugel wel eens helpen, dat kost je minder kracht, maar persoonlijk vind ik dat niet zo

Ga vooral je gang, maar niet miepen als je paard eroverheen springt met alle gevolgen van dien. Heb zo'n hekel aan instructeurs met dit advies he. En het is al vaak genoeg gebeurd, ook over hoge randen.

Je hebt veel geduld en hulp nodig, en leer hem er gelijk een stemcommando bij.. ;) (Ik neem aan dat je m ook wel aan de hand meeneemt, dan is bij mij het commando hoooooooooooooooooooo halt (hooo= zachter en vanuit hooo naar halt en halt=halt dus ook echt stil)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:56

Jolienn schreef:
xSannnn schreef:

Ga vooral je gang, maar niet miepen als je paard eroverheen springt met alle gevolgen van dien. Heb zo'n hekel aan instructeurs met dit advies he. En het is al vaak genoeg gebeurd, ook over hoge randen.

Je hebt veel geduld en hulp nodig, en leer hem er gelijk een stemcommando bij.. ;) (Ik neem aan dat je m ook wel aan de hand meeneemt, dan is bij mij het commando hoooooooooooooooooooo halt (hooo= zachter en vanuit hooo naar halt en halt=halt dus ook echt stil)

Bij onze bak kan je niet over het schot heen :)

is wel 40 m hoog ofzo iets, heb het niet uitgerekend, maar het is de kant en daar achter ruimte voor balken en dan meteen de buitenwand, dus je kan er niet doorheen, maar snap je bedoeling wel, ben er vergeten bij te zetten inderdaad mits de bak het toestaat zoals bij ons

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:52

Goed op je billen zitten & de teugels strak houden.
Maar zoals ik zeg: goed op je billen zitten, dat werkt het beste!

Zo heb ik het geleerd

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:00

ik vind het beste om hem te leren reageren op je stemhulp, probeer hem tijdens het longeren duidelijk te maken wat "ho" betekent, dan gebruik je dat later ook tijdens het rijden, dus "ho" zeggen en tegen zitten en lichte druk op de teugels, later kan je dan je stemhulp weglaten eenmaal hij je begrijpt

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:04

Consequent blijven oefenen en als hij/zij het goed doet, overdreven belonen. Niet opgeven en tandjes op elkaar en doorzetten!

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:31

Ik ben op trainingsweek geweest bij academy bartels :D en ik heb geleerd om eerst met je zit te werken, maar wanneer het paard niet reageert mag je best een keer aan de handrem komen (teugels) en een keer echt hoooo! }> Wanneer je je benen gaat klemmen tijdens de overgang terug zal het paard je niet begrijpen, overigens is been toch altijd het gas? Zorg dat je 1 of 2 keer duidelijk bent met de handrem dus echt een keer doorvragen aan je teugels naar halt, wanneer je dan een keer daarop halt wilt houden of een overgang terug zal het paard reageren op een fijne ophouding van de teugels.. <3

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:03

goed gaan zitten en een goede ophouding maken met je teugels en deze ophouding ook vast blijven houden net zolang tot ie stilstaat, dan pas beloon je hem door je handen te openen... hij moet leren door je zit en een ophouding dat ie daarop moet reageren...desnoods je stem gebruiken door rustig ho te zeggen.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:18

Totaal mee eens!

er wordt niet nagedacht over inwerking ervan,
je gaat toch niet naar de muur lopen als hij moet stoppen,

rijd je een dressuurwedstrijd moet je groeten,
en wat doe je ! och parkeer hem tegen de muur :+ ,

je gaat zitten geeft de hulpen,
en idd hoo is mee terug, en halt is stilstaan,

zonder grof geweld te gebruiken,
ik heb nu eens westernpaard, dus gaat iets makkelijker
staat al stil bij wow! letterlijk stil,

maar je moet net zolang oefenen tot het lukt,
Jolienn schreef:
xSannnn schreef:

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:24

De zoekmachine al gebruikt?

Ik denk dat je niet eens moet gaan zitten op een paard dat zo minimaal op jou let dat het tien minuten duurt voordat het eindelijk stilstaat. En dan zeker tegen een schot aan sturen of een slof eraan hangen? Kom op zeg.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:26

nathalya schreef:
Ik ben op trainingsweek geweest bij academy bartels :D en ik heb geleerd om eerst met je zit te werken, maar wanneer het paard niet reageert mag je best een keer aan de handrem komen (teugels) en een keer echt hoooo! }> Wanneer je je benen gaat klemmen tijdens de overgang terug zal het paard je niet begrijpen, overigens is been toch altijd het gas? Zorg dat je 1 of 2 keer duidelijk bent met de handrem dus echt een keer doorvragen aan je teugels naar halt, wanneer je dan een keer daarop halt wilt houden of een overgang terug zal het paard reageren op een fijne ophouding van de teugels.. <3

Ben ik het wel mee eens. Ho = ho, en desnoods rij je hem de eerste keer maar wat strenger
In jouw geval zou ik dat echter wel onder goede begeleiding doen

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:34

Als je een bakrand hebt zet hem dan er een keer tegen aan, dat het duidelijk wordt dat hij moet stoppen. Jij bent de baas en hij moet luisteren. Je moet het natuurlijk niet overdrijven. Als hij dan stopt goed belonen. dat hij snapt wat de bedoeling is. ;)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:40

hulpen opbouwen; dus eerst op je zit, zwaar zitten, extra druk in de beugels, je zit ahw verankerd, reageert hij niet dan met teugels erbij, maar niet trekken! trekken wint hij toch. Dus even druk op de teugels geven en weer los, weer druk weer los enz., tot hij stopt en daar mag je best wat strenger in worden tot hij luistert, anders stompt hij alleen maar af op de hulp. Maar tegelijkertijd ook geduld en nog meer geduld hebben, en wanneer hij het doet uitgebreid belonen en nog eens belonen! desnoods gebruik je de eerste paar keer hulp van iemand die even extra helpt als hij niet reageert op de hulpen. Dan heeft hij het zo door en kun je weer zonder hulp verder. Iig altijd met kleine hulpen beginnen zodat hij uiteindelijk leert daarop te reageren.

Donder_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 17:52

Palouse schreef:
De zoekmachine al gebruikt?

Ik denk dat je niet eens moet gaan zitten op een paard dat zo minimaal op jou let dat het tien minuten duurt voordat het eindelijk stilstaat. En dan zeker tegen een schot aan sturen of een slof eraan hangen? Kom op zeg.

waarom zou je er niet op moeten gaan zitten?
elk paard moet het toch leren!
hij gaat heus wel van galop naar draf en van draf naar stap,
alleen het stoppen gaat wat moeilijker!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:59

Jolienn schreef:

Toch is het geen raar advies. Over een muur van een paar meter springt een paard niet heen hoor. Maar bij een gewone bakrand gaat het ook heus wel goed. Maar je moet er natuurlijk niet in galop op afstormen. Een paard gehoorzaam voor het bit maken, kan net zo goed in stap.
Ik heb het ook wel zo gedaan; recht op een wand afstappen en dan bij de wand een hele ophouding. Als je dat een paar keer doet, valt het kwartje wel en kan je op een andere plek proberen halt te houden.
Verder vind ik dat een ophouding subtiel begint en aanhoudt totdat je iets vertraging hebt. Dan moet je loslaten en de hulp sterker herhalen. Een paard moet nl. op een hele ophouding halthouden en alleen wat vertragen is niet genoeg. Blijf je trekken, dan trekt hij terug en dat verlies je altijd.
Staat hij eindelijk stil, dan begin je weer vooraan; eerst een kleinere hele ophouding en als dat niet werkt, opnieuw een sterkere ophouding.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 04:32

Als je paard aan de longe je stemhulpen snapt, kan je tijdens het rijden je paard op je stemhulp terug naar halt brengen. Eerst alleen op je stem en daarna steeds meer met je zit erbij nemen. Zwaarmaken, maar ook nog met je stemhulp zeggen dat ie moet stoppen. Uiteindelijk kan je je stemhulp dan weg laten.

Kent je paard je stemhulpen nog niet? Ga die dan eerst even trainen. Die komen ten alle tijden van pas

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 05:14

Als je paard aan de longe nog geen stemhulpen kent dan zou ik die eerst aanleren.

Goed op je kont zitten, druk zetten op de beugels. Druk zetten op de teugels, los laten en weer druk zetten. Zo voorkom je dat je paard compleet in de teugels gaat hangn, als dat gebeurt verlies je hoe dan ook. Let wel goed op dat zodra je voelt dat het paard stil gaat staan, je ook alle druk weg laat vallen.

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 06:34

Ook een handige manier om een paard de stemhulp hoooo te leren is gewoon wandelen. Je gaat eerst voor je paard staan zelf achteruit lopen op ongeveer 1 tot 1.5 meter afstand. Je doet een stap naar voren naar het paard toe evt. met je handen omhoog en zegt hoooo. Dit doe je tot je je handen niet meer nodig hebt. Dan ga je zelf vooruit lopen en dit oefenen.
Wanneer het paard de stemhulp zo heeft geleerd kun je hem onder het rijden gebruiken in combinatie met de hulpen, halve ophouding, hoooo, ontspannen diep zitten, hele ophouding en niet vergeten braaaaaf ;) als hij stopt
Idd zoals hier eerder gezegt niet trekken aan de teugels dat win je nooit maar rustige ophoudingen geven, wanneer je paard reageert door langzamer te gaan is dit ook al een reactie en dus goed
Wanneer je paard goed reageert op de combinatie van hulpen ga je de stemhulp weglaten en voila !
Heb dit geleerd bij Emiel Voest werkt super

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 07:24

Meeste is hierboven al genoemd.

Wat nog kan helpen met het halthouden:

- uitademen
- dempen met zit

Dat dempen doe je net als bijvoorbeeld het tempo regelen in draf: je leidt de beweging van je paard naar het tempo toe wat jij wilt.
Dus bij het halthouden zit je als een soort spons en absorbeer je de stapbeweging.
Paard begrijpt hierdoor dat die langzamer moet.
Op het goede moment uitademen (laatste stap naar halt) helpt met het juiste zitten.

Als je dit goed doorhebt, heb je de teugels of bakranden niet meer nodig.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:53

tsja ligt eraan wat je bedoeld met tegen de bakrand zetten. ik zou het niet doen vanuit volle draf..
Maar ik zou beginnen in stap, als jij eerst netjes met je zit hebt gevraagd door je lichaam lang te maken en iets tegen te gaan zitten in zijn beweging en je hebt daarna met je hand een ophouding gemaakt. en je paard blijft doordrammen mag ie van mij best tegen de bakrand. Ik blijf het geen 10 keer aardig vragen.

Maar over het algemeen netjes met je zit vragen en als je dit elke keer consequent doet gaat hij dit vanzelf begrijpen. En ook belangrijk is om je benen niet af te gaan steken. Gewoon contact houden.