Teugelkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glover

Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:16

Hoi hoi ik rij sinds een paar maanden een paard wat teugelkreupel en ik kan haar ook heel moeilijk voorwaarts rijden.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee en wat kan je in zo'n geval het beste doen.
Zowel op m'n been als op een zweep reageert ze niet heel goed ik wil morgen een keer met een spoortje om proberen te rijden maar misschien weet iemand hier een goede oplossing.

_Bitje_

Re: Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:18

tja, teugelkreupel komt doordat de ruiter te veel heeft gereden in de mond,
dus ik zou zeer weinig contact eerst weer maken met de mond :j
eerst misschien weer rustig longeren zodat alles weer een beetje ontspannen word en later er weer op gaan en vooral voorzichtig met de mond wezen :j

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:21

Vooral voorwaarts rijden en zo min mogelijk contakt maken met de mond. Dus eigenlijk je handen zoveel mogelijk naar voren, desnoods in een bocht.

Laat hem eerst maar eens voorwaarts lopen en op je zit leren rijden, voordat je uberhaupt aan de de teugels komt. Dit paard moet eigenlijk helemaal opnieuw geprogammeerd worden.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:26

Oke alleen dat heb ik er verder niet bijgezegd het is een paard wat drie dagen per week in de huur is en ik rij er alleen in het weekend op eventueel kan ik wel een link hier zetten met een filmpje dat daar ook naar gekeken kan worden :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:27

ik wil het wel zien dat filmpje :j

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:32

Oke momentje :P

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:41

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:30

Ik had precies hetzelfde probleem..teugelkreupel (alleen op de linkerhand) en moeilijk voorwaarts te rijden.
Mijn paard had een scheef bekken. Het is nu gelukkig verholpen. Ik zou de fysio even laten kijken.

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:06

eerst maar eens voorwaarts proberen te rijden en je niet om de voorkant bekommeren. alleen contact houden met de mond, maar verder niets. succes

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:09

Ben ik de enige die niet geloofd in teugelkreupel?
Ik denk dat je paardje iets mankeert waardoor ze dat gaat doen, als ik jou was zou ik aan de eigenaar vragen of ze er een osteopaat of fysiotherapeut oid naar wil laten kijken!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:10

Ik geloof wel degelijk in teugelkreupelheid. Meisje gezien die ineens heel streng ging rijden in haar hand, beest ging meteen manken.

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:04

Ik geloof ook wel in teugelkreupelheid. Ik zou inderdaad meer werken naar het voorwaartse maar ook zeker meer naar het lage/lange van de hals van je paard. Laag,rond los. Maar als het paard kreupel blijft zou ik er toch eens naar laten kijken.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 19:45

we weten gelukkig wel dat het niet iets lichamelijks is ze is namelijk jaren lang een springpaard geweest en is daarna alleen nog maar voor de fok gebruikt ze is nu sinds 4 maanden ongeveer weer onder het zadel.
Maar bedankt voor de tips hier ik ga er zeker iets mee doen :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:10

Germatje schreef:
Ben ik de enige die niet geloofd in teugelkreupel?
Ik denk dat je paardje iets mankeert waardoor ze dat gaat doen, als ik jou was zou ik aan de eigenaar vragen of ze er een osteopaat of fysiotherapeut oid naar wil laten kijken!

je bent niet de enige,ik geloof er ook absoluut niet in. waarom gaat een paard kreupel lopen als hij "aan de teugel moet" .. omdat hij ergens pijn heeft, een paard loopt nooit zomaar kreupel!
en vind het een raar excuus dat ie jaren lang springpaard is geweest, daarna fokmerrie en daarom niet kreupel kan zijn..

hoop dat het snel beter gaat! :)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:17

Een paard wordt tegenwoordig al heel snel "teugelkreupel" genoemd. "Teugelkreupel" komt eigenlijk alleen doordat een paard met zo'n strak "contact" gereden wordt dat hij zijn stappen niet meer af kan maken, en daardoor met een been een langere stap maakt dan met het andere been. Als een paard met normaal licht contact gereden wordt zou het dus direct weg moeten zijn. Zo op het filmpje zou ik zeggen; dit is geen teugelkreupel paard, dit is een kreupel paard, waar ik persoonlijk niet op zou gaan zitten.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:21

Voorwaarts rijden met voldoende aanleuning. Losgooien van voor heeft geen zin, want het paard zal toch naar de teugel gereden moeten worden.
Op het filmpje zie ik een kreupel paard. Waar ik persoonlijk niet op zou willen rijden. Een paard wat enkel voor de fok is gebruikt kan immers ook blessures krijgen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:41

Dit paard is gewoon kreupel, niet op rijden dus.

Naast het kreupelen maakt hij ook een korte passen aan de voorkant, dit doet mij denken aan mijn eerste eigen paard. Deze is uiteindelijk afgekeurd op hoefkatrol ontsteking. 20 jaar geleden was daar behalve een zenuwsnede niet zoveel aan te doen.

Goed kreupelheidsonderzoek door een DA is wel vereist bij dit paard.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 18:42

Maar wat ik niet snap is zodra je gewoon niks met de teugels doet loopt ze prima en ik neem aan dat een kreupel paard wat je ook met je teugels doet altijd kreupel loopt dan.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:19

wees heel voorzichtig met de mond, ik zal eerst longeren, das denk ik beter dan rijden

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:10

Ik heb met mijn paard ook gedacht dat hij teugelkreupel was en ben heel lang aan het "aanmodderen" geweest tot uiteindelijk de HKO naar voren kwam:
Gebit helemaal nalaten kijken, heel vaak op wedstrijden gehoord, "er is iets met dat paard, hij is niet kreupel, maar toch klopt er iets niet"
De ruimte in de beweging werd steeds minder met rijden, liep dan ook vast in de L2. Als ik hem dan in de wei zag gaan, dan was er niks aan de hand.
Het ging van kwaad tot erger...

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:40

Ik geloof er ook niet in. Het klinkt gewoon niet logisch dat een paard kreupel gaat lopen door een te strenge hand. Ik had het met mijn paard maar die zat vast in haar rug. :) Op wedstrijd ook vaak op de coupon gezegt dat ze teugelkreupel was. Dit was helemaal niet het geval.

Nu moet ik haar juist goed rond rijden zodat haar rugspieren sterker worden. Ik ga ook veel het bos in (heuvels stappen, draven, galoperen) en ook springen. Alles om die spieren te trainen. Dit is dan ook gelijk een tip voor jou! :) Probeer dat dus ook veel te oefenen.

Op het filmpje komt het ook niet over dat je streng met je hand bent. :)

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:42

LoveleyHorse schreef:
Ik geloof er ook niet in. Het klinkt gewoon niet logisch dat een paard kreupel gaat lopen door een te strenge hand. Ik had het met mijn paard maar die zat vast in haar rug. :) Op wedstrijd ook vaak op de coupon gezegt dat ze teugelkreupel was. Dit was helemaal niet het geval.

Nu moet ik haar juist goed rond rijden zodat haar rugspieren sterker worden. Ik ga ook veel het bos in (heuvels stappen, draven, galoperen) en ook springen. Alles om die spieren te trainen. Dit is dan ook gelijk een tip voor jou! :) Probeer dat dus ook veel te oefenen.

Op het filmpje komt het ook niet over dat je streng met je hand bent. :)

Oke bedankt :D hier heb ik tenminste echt iets aan :D

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:20

Ik heb het filmpje gezien,
loopt ze niet kreupel als je haar niet rond rijd? ik denk dat je dan eerst daar naar toe moet. gewoon contact houden met de mond, niet helemaal los laten want daar word het paard onregelmatig van, gewoon een verbinding maar absoluut niet rond maken, zorg dat je haar goed voor het been hebt want het is wel goed om haar laag over de rug te rijden wat gezegt werd door Loveleyhorse maar je kan geen enkel paard fijn laag over de rug rijden als ie niet aan het been is, succes!

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:06

maaike_lotte schreef:
Ik heb het filmpje gezien,
loopt ze niet kreupel als je haar niet rond rijd? ik denk dat je dan eerst daar naar toe moet. gewoon contact houden met de mond, niet helemaal los laten want daar word het paard onregelmatig van, gewoon een verbinding maar absoluut niet rond maken, zorg dat je haar goed voor het been hebt want het is wel goed om haar laag over de rug te rijden wat gezegt werd door Loveleyhorse maar je kan geen enkel paard fijn laag over de rug rijden als ie niet aan het been is, succes!

Nee dan loopt ze prima :) ik heb haar gister ook gereden en heb ik haar gewoon lekker voorwaarts gereden zonder haar rond te willen rijden en gewoon alleen maar voorwaarts en dan komt ze op een begeven moment ook zelf naar beneden en dan loopt ze heel fijn :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:12

Spijt me om te moeten zeggen, maar dit paard loopt niet teugelkreupel, maar kREUPEL!
Hier is duidelijk veel meer aan de hand!
Is hier wel eens een dierenarts bij geweest?
Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat je met zo'n paard nog rijd en het dier zelfs is "verhuurd"!!