bit zo vastpakken dat je niks kunt doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janinenina

bit zo vastpakken dat je niks kunt doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 14:23

Hee mensen,

Ik heb een haflinger van net 5 jaar oud, hij is echt super lief alleen heeft ie nu iets nieuws ondekt. Namenlijk onder het rijden uit het niets het bit zo stevig vast pakken en zijn hoofd naar voren doen endan zo hard mogelijk rennen.. ik heb al geprobeert eens aan 1 teugel te trekken en ben zelf ook wel sterk alleen er komt helemaal geen beweging in, 2 week geleden deed ie dat ook en rent zo recht vooruit op de bak rand af.. botst er tegenaan en rent gewoon weer verder.. aan zijn gebit mankeert niks hebben we al laten onderzoeken en heb een dubbel gebroken bit..
Kan iemand mij helpen? ik weet er geen raad meer mee..

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:55

Deri

Re: bit zo vastpakken dat je niks kunt doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:00

Weet je zeker dat er lichamelijk niks aan de hand is?
vind het namelijk raar dat hij zich tegen de bakrand op laat botsten en vervolgens verder gaat.

Dus geen last van de rug, misschien iets met het zicht omdat hij toch er tegenaan komt?

Anders kan je een rolletjesbit proberen, die kunnen ze niet zo goed vastpakken :)

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:02

teugels losgooien.. dan kan die het bit vast pakken maar daar heeft hij niks aan.. zelf rustig blijven zitten en rustig blijven ademhalen .. bijv zuchten..

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:07

En wel hierom: een ander soort bit helpt je paard niet om af te leren het bit vast te pakken. Jij als ruiter moet goed reageren als hij dit doet: je moet dan namelijk zelf juist loslaten. Niet je hele teugels losgooien, maar wel je hand ontspannen en niet terugtrekken, tegen 500 kilo Haflinger valt toch niet te trekken en zo moet je ook niet willen rijden. Dus: geen nieuw bit, gewoon een simpel trensje pakken. Als je paard het bit dan vastpakt: zelf rustig blijven, niet terugtrekken, maar hand ontspannen en bijdrijven, zodat je paard het contact met jouw hand weer gaat opzoeken. Voorwaarts oplossen noemen ze dat. Klinkt raar, maar zo werkt het wel Hoe harder jij trekt, hoe harder hij gaat rennen. Diep zitten, maak jezelf lang, uitademen en je paard terug nemen naar jouw tempo. Dit gaat niet in één keer goed, maar blijf oefenen en laat jezelf goed begeleiden door een instructeur! Da's het allerbelangrijkste!

dit is ook van de link die ik net stuurde.
ik vind dit zelf de beste manier.

liefs.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:08

ja rolletjesbit gebruiken. ik heb ook een paard gehad met dezelfde probleem. dat paard gebruikt nu terug gewone bit

Janinenina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:27

kiwi1990 schreef:
Weet je zeker dat er lichamelijk niks aan de hand is?
vind het namelijk raar dat hij zich tegen de bakrand op laat botsten en vervolgens verder gaat.

Dus geen last van de rug, misschien iets met het zicht omdat hij toch er tegenaan komt?

Anders kan je een rolletjesbit proberen, die kunnen ze niet zo goed vastpakken :)

Als ie uit zich zelf al expres gewoon recht op de bakrand afrent lijkt mij het geen lichamelijk probleem.. Ik heb hem nu 1.5 jaar en gaat opzich ook best goed, alleen bij de vorige eigenaar wist ie als hij vervelend ging doen ging zij eraf, dus zo kan ie winnen..omdat ze bang voor hem was. Dus is dit nu ook gewoon een qwestie van echt niet opgeven en doorgaan en inderdaad dus ontspannen enz, en eigenlijk het gedrag negeren?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:36

Ik ga er nu even vanuit dat de pony geen pijn of last heeft.
Nee trekken zal denk ik weinig zin hebben, paarden zijn toch sterker (geloof me ik heb t geprobeerd hihi). Mijn fjord kon zich ook zo sterk maken. Natuurlijk was de eerste reactie terughalen, compleet zinloos. Ik heb dr gewoon losgelaten, laat maar lopen en aanstellen. Als jij niks vasthoudt heeft de pony niks om te pakken, zo komen ze er vanzelf achter dat ze er niks mee opschieten en t alleen maar energie kost. Ik heb er ook een rolletjes bit in gehad, die konden ze niet vastpakken... nou de mijne wel hoor. Ik rij haar sinds een paar maanden bitloos en dat gaat eigelijk heel lekker. Ze verzet zich veel minder, is relaxter en accepteerd alles veel beter.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 04:55

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:34

Wat dat meisje boven mij zegt indd :)
Meestal is het ook een kwestie van doorhebben.
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard.
Als je eerst eens een ander bit koopt zoals dat rolletjes bit,
en dat af en toe gebruikt, niet altijd en het daarna weer
met je normale bit doet, heeft dat soms wel wat effect!

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:36

Wat ik altijd deed met mijn paard, als ze zo erg het bit vast pakte (dus ook buiten), dan gaf ik haar een klopje op haar hoofd, en dan schrok ze, en dan had ik het bit laat maar zeggen weer te pakken. En had ik dus weer controlle over haar.

Alphabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:39

Wat voor soort en dikte bit gebruik je nu? En zit er ook een bepaald kopergehalte in?

En heb je al eens over een bitloos hoofdstel nagedacht? ;)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:39

Dit had ik laatst in de les ook.
Hij kreeg een elastiek om zijn hals zodat hij zijn lijf beter zou gaan gebruiken. Helaas was hij van dat elastiek niet gediend en hij begon me te bokken!
Daarna zette hij zijn hoofd dus ook vast en zette hij de achtervolging in op een eigen pony die meereed in de les.
Bij mij was de oorzaak dus dat elastiek, ik weet niet of jij hulpteugels gebruikt tijdens het rijden?

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:25

een rolletjesbit inderdaad.

Janinenina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:26

nee, ik gebruik geen hulp teugels alleen vrijdag uit eigen veiligheid 1x de slof, maar volgens mij heeft ie er wel van geleerd want hij heeft het gister en vandaag niet gedaan.. hopelijk morgen ook nieeet.. Thanks voor alle ideeën. als het weer neit gaat horen jullie van mij :D :D :D :D

Janinenina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:15

en jaa hoor, daar begonnen we weer. heletijd niet gedaan.. en nu wel weer.. ;( pubertje.. ik heb nu een rolletjes bit en ga die morgen maar eens proberen denk ik. ik hoorde wel dat ze daarvan kleine schokjes kregen als hij ze vasthoud? naja, probeer het als het goed werkt dan 2 weekjes proberen en dan weer gewoon bitje in.. kijken wat ie dan doet..

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:34

Tja... typisch gevalletje van verzet tegen het bit.
Je zult toch echt moeten proberen om haar ontspannen te laten lopen.
Dan merkt zij ook dat als ze ontspannen loopt, dat ook best wel fijn kan zijn en dat jij niet meer zo in haar mond zit te trekken (dat betekend dus dat JIJ ook je handen moet ontspannen om te kijken of ze je hand volgt).
Nu heb ik het idee dat dit verzet al in een redelijk ver stadium is en daarom dus ook heel moeilijk te verbeteren met rijden. Wat je zou kunnen proberen is om haar voor het rijden te longeren met 'touwtjes' Afbeelding
deze touwtjes kun je ook gewoon de singel van je zadel vast maken, zodat je na het longeren er meteen op kunt stappen.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:36

jackie1995 schreef:
En wel hierom: een ander soort bit helpt je paard niet om af te leren het bit vast te pakken. Jij als ruiter moet goed reageren als hij dit doet: je moet dan namelijk zelf juist loslaten. Niet je hele teugels losgooien, maar wel je hand ontspannen en niet terugtrekken, tegen 500 kilo Haflinger valt toch niet te trekken en zo moet je ook niet willen rijden. Dus: geen nieuw bit, gewoon een simpel trensje pakken. Als je paard het bit dan vastpakt: zelf rustig blijven, niet terugtrekken, maar hand ontspannen en bijdrijven, zodat je paard het contact met jouw hand weer gaat opzoeken. Voorwaarts oplossen noemen ze dat. Klinkt raar, maar zo werkt het wel Hoe harder jij trekt, hoe harder hij gaat rennen. Diep zitten, maak jezelf lang, uitademen en je paard terug nemen naar jouw tempo. Dit gaat niet in één keer goed, maar blijf oefenen en laat jezelf goed begeleiden door een instructeur! Da's het allerbelangrijkste!

dit is ook van de link die ik net stuurde.
ik vind dit zelf de beste manier.

liefs.

Amen _/-\o_ Dit is precies hoe ik het zou zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:43

frankaaah schreef:
Wat je zou kunnen proberen is om haar voor het rijden te longeren met 'touwtjes' http://goudappel.org/onderwijs/longeren/Image12.gif
deze touwtjes kun je ook gewoon de singel van je zadel vast maken, zodat je na het longeren er meteen op kunt stappen.

Vreselijk. ;(
Wat denk je hoeveel druk er hierdoor ontstaat op de flinterdunne en enorm gevoelige lagen? En de zo gevoelige tong?
Wat moet hiermee nou duidelijk worden en wat kan het paard hier nou van leren, behalve dat ie maar beter in de krul kan lopen om de pijn in z'n mond maar niet te voelen? |(

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:47

Met touwtjes longeren werkt natuurlijk ook niet, een paardenmond is heel erg gevoelig. En hierdoor zal het er echt niet beter op worden..

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:58

Dakario schreef:
ja rolletjesbit gebruiken. ik heb ook een paard gehad met dezelfde probleem. dat paard gebruikt nu terug gewone bit

Rolletjesbit heb ik ook erg goede ervaring mee! :)
Ik had hetzelfde probleem alleen iets minder extreem, maar ben nu overgestapt op een rolletjesbit
en het gaat prima!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:01

Wat een stuk etter zeg...
Als twee teugels losgooien niet werkt, zou ik zeggen één teugel los en het paard gewoon omtrekken. Hij moet het maar even leren denk ik dan...

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:11

Janine1990 schreef:
Wat een stuk etter zeg...
Als twee teugels losgooien niet werkt, zou ik zeggen één teugel los en het paard gewoon omtrekken. Hij moet het maar even leren denk ik dan...

En als je het met geweld oplosst, werkt het helemáál niet meer. Pony zal hier dus niets van snappen, wat heeft ie dan verkeerd gedaan? Hij zal uiteindelijk alleen maar meer gaan rennen.. :roll:

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:24

Geweldig? Sorry, ik noem dat meer consequent zijn.
Je kunt niet altijd maar blijven vragen zeg... :z
Hij weet hierdoor tenminste DAT hij iets fout doet.
Kom op zeg, dat beest heeft tijd om te bedenken wat hij gaat doen (bit tussen de kiezen dus) en weet dat het niet de bedoeling is.

Grappig dat het bij mij wel altijd werkt, waarom zeg ik altijd? Hmm... Meestal is een of twee keer genoeg, dan weten ze wel waar ze staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:32

Wodan12 schreef:
aan zijn gebit mankeert niks hebben we al laten onderzoeken en heb een dubbel gebroken bit..

Een dubbelgebroken bit werkt in op de tong, de lippen en de buitenkant van de lagen. Hier kan dus het probleem zitten.

Verder kan het zijn dat je paard blinde wolfskiesjes heeft; dit zijn kiesjes die niet boven het tandvlees uit groeien (onzichtbaar dus), maar meestal wel duidelijk voelbaar zijn (een bultje onder het tandvlees). Als het bit hier tegenaan komt, is dat zeer pijnlijk voor het paard.