Verkeerde galop en vastzitten in de hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rikkybergy

Verkeerde galop en vastzitten in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 11:46

Hoi,

Sinds nu een jaar heb ik een nieuwe haflinger! Ze is bijna 5 jaar en nu net een jaar ingereden!
Maar nu ik verder ga met de galop gaat ze heel erg vastzitten in haar rechter hals.
Ze wil wel heel nagevelijk lopen maar ze kan eigenlijk niet meer naar links kijken.
Ik rijden dan ook altijd recht maar wel met buiging!
Heeft dit ook iets te maken met dat ze niet in de linkergalop wil?
Heeft iemand tips om mijn probreem op te lossen.

Hij nog een paar foto's van een hele tijd terug maar even voor het beeld.

http://www.mijnalbum.nl/Album=QUADCFHU

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:12

Jammer dat hij redelijk vaak wordt bekeken maar geen reactie's

Mar_Nimbus

Re: Verkeerde galop en vastzitten in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:15

misschien even na laten kijken want als er iets niet lekker zit in der hals of ergens anders kan je dat beter eerst laten verhelpen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:15

Je kunt er een manueel therapeut bij laten komen, vaak is de oorzaak lichamelijk of rijtechnisch.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:16

Ik zou eens een afspraak maken met een osteopaat om je paardje te laten behandelen. Die kan haar/hem weer losmaken en met de juiste aanwijzingen kan jij je pony dan recht gaan richten. Bij onze haflinger komt altijd Nethanja Pruijsers maar ik weet niet waar je woont en er zijn vast nog meer goede osteopaten ;). Ook zou ik je tuigage even goed na laten kijken zodat je weet dat dat ook nog prima ligt.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:17

eva1969 schreef:
Ik zou eens een afspraak maken met een osteopaat om je paardje te laten behandelen. Die kan haar/hem weer losmaken en met de juiste aanwijzingen kan jij je pony dan recht gaan richten. Bij onze haflinger komt altijd Nethanja Pruijsers maar ik weet niet waar je woont en er zijn vast nog meer goede osteopaten ;). Ook zou ik je tuigage even goed na laten kijken zodat je weet dat dat ook nog prima ligt.

Hier heb ik zelf ook eens aan gedacht maar als ik haar een paar keer laat lopen in de bak gaat het steeds beter maar ze is altijd weer als je op haar gaat zitten helemaal gestrest

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:19

Ja het zit in de buiging en het feit dat het paard niet over de rug word gereden.Het beste kun je een goede instructeur bij je in de buurt zoeken.

Maar hier even in het kort:

Je hoort een paard van achteren naar voren over de rug toe te rijden zodat hij voorwaarts/neerwaarts gaat lopen.Het paard gebruikt de rug dan goed en de ruiter heeft aanleuning.Met die aanleuning kan gewerkt worden aan het rechtrichten waardoor het paard beide teugels aanneemt.Als dat stukje goed is dan kan het paard ook goed gaan galloperen.

Wat er nu gebeurd is dat het paard zijn rug wegdrukt,scheef loopt en daardoor niet in de linkergalop kan omdat ze zo scheef is.Ook kunnen de achterbenen niet goed meer doortreden doordat de rug wegedrukt is.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:21

Elisa2 schreef:
Ja het zit in de buiging en het feit dat het paard niet over de rug word gereden.Het beste kun je een goede instructeur bij je in de buurt zoeken.

Maar hier even in het kort:

Je hoort een paard van achteren naar voren over de rug toe te rijden zodat hij voorwaarts/neerwaarts gaat lopen.Het paard gebruikt de rug dan goed en de ruiter heeft aanleuning.Met die aanleuning kan gewerkt worden aan het rechtrichten waardoor het paard beide teugels aanneemt.Als dat stukje goed is dan kan het paard ook goed gaan galloperen.

Wat er nu gebeurd is dat het paard zijn rug wegdrukt,scheef loopt en daardoor niet in de linkergalop kan omdat ze zo scheef is.Ook kunnen de achterbenen niet goed meer doortreden doordat de rug wegedrukt is.

Ik woon in Friesland en ik heb les van Ingrid Brak ik weet niet als jullie haar kennen maar ik vind haar zelf heel goed!

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:29

Kan iemand mij een tip geven wat ik er zelf aan kan verbeteren inplaats van andere mensen erbij te halen!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:32

Daar is niet 1 tip voor..er komt een heel stuk rijkennis en techniek bij kijken wat niet zomaar te leren is.Als jouw instructrice hier geen oplossingen voor weet dan is ze kennelijk niet capabel genoeg en zou ik op zoek gaan naar iemand die dat wel is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:35

Als ze heel licht scheef zou zijn(gewoon alleen de natuurlijke scheefheid) zou je het zelf kunnen oplossen door middel van rechtrichten(wat gewoon in je training hoort! helaas ontbreekt dat vaak waardoor je dit soort problemen krijgt), maar dat van jou klinkt toch al wel dat het zich uitgebreid heeft en dat lukt je dan niet om zelf op te ossen dus dn zal er toch een osteopaat moeten komen om haar weer los te maken.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:38

Mijn instructrice kan het ook niet en dit is een van de beteren
Ik heb ook al eens de staleigenaar gevraagd en als die erop gaat zitten loopt ze vlekkeloos weg dus het is niet alleen een stuk van de pony maar ook van mij
Als ik met een slof rij loopt ze ook vlekkeloos maar als ik heb eraf doe is het weer helemaal weg!

En x_Marr dit is niet iets dat heeft te maken met natuurlijke scheefheid want ze had hier helemaal geen moeite mee

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:39

Die mensen zijn er toch voor :D
Waarom zou je zelf willen "aanrommelen", als je paard vastzit?

Misschien kun je oefenen met voorwaarts-neerwaarts, en veel hals strekken ipv in de krul laten lopen.Je paard na training dmv snoepje links en rechts laten kijken (steeds stukje verder) rekt de spieren ook wat op.

Na losmaken door manueel therapeut , moet je dit rijtechnisch verbeteren, lang niet iedere instructrice besteed aandacht aan het goede rechtrichten.

Als je in Friesland woont, kun je Linda Peeters laten komen van happyathlete. Ik was heel erg tevreden over deze behandelmethode. Met slof rijden? :+ daar sta ik helemaal van te kijken, je moet oorzaak bestrijden en niet de symptomen !

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:44

Vlinder32 bedankt voor je antwoordt.
Ik wacht eerst de clinic bij ons club van een fysiotherapeut af voordat ik stappen ga ondernemen
Rixt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:49

rikkybergy schreef:
Mijn instructrice kan het ook niet en dit is een van de beteren
Ik heb ook al eens de staleigenaar gevraagd en als die erop gaat zitten loopt ze vlekkeloos weg dus het is niet alleen een stuk van de pony maar ook van mij
Als ik met een slof rij loopt ze ook vlekkeloos maar als ik heb eraf doe is het weer helemaal weg!

En x_Marr dit is niet iets dat heeft te maken met natuurlijke scheefheid want ze had hier helemaal geen moeite mee

Stel jezelf eens deze vraag: loopt ze dan ECHT vlekkeloos, of worden de 'vlekken' alleen maar verdoezeld?
Ik gok op het laatste ;)

En wanneer is die clinic?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:51

Dat is op zich positief. Lees ook eens mijn onderschrift, misschien herken je het en kun je er tips uithalen.

Succes!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:53

Je geeft aan dat op het moment dat je erop gaat zitten je paard in de stress raakt, dan zou ik toch eens een goede zadelpasser erbij halen om in ieder geval uit te sluiten dat het daar aan ligt.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:55

Het ligt niet aan het zadel ed want als ik zonder zadel rijd is het nog zo

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:08

Heeft verder niemand meer tips!!!!!!!1

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:10

Zelf zitles nemen? Als ze het niet doet als je er niet op zit, moet je het bij jezelf zoeken. Dan breng jij haar kennelijk uit balans.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:19

Dit heb ik ook al eens gedaan maar mijn zit is optimaal zeggen ze

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:32

Heeft iemand nog een tip wat ik vandaag kan gaan doen dan of kan iemand mij helpen?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:57

Je zegt het ligt niet aan het zadel want als je zonder zadel rijdt is het ook nog zo. Maar als het zadel niet goed ligt krijgt je paard hier na een bepaalde tijd last van. De pijn gaat niet in 1 keer over als je zonder zadel gaat rijden. Als je zelf een hele tijd met slecht passende schoenen gaat lopen. En je krijgt pijnlijke voeten en je doet je schoenen uit dan is het toch ook niet in 1 keer over? Dus ik zou je zadel een keer na laten kijken.

Ook zou ik een fysio of een ostheo erbij halen. Als het zadel niet de boosdoener is. Is ze al eens bij de tandarts geweest?

Je kan gaan oefenen met slangenvoltes. Eerst 3 bogen en als dat goed gaat 4. Mijn paard vind de rechter galop ook heel erg moeilijk. Nu ik veel bezig ben met slangenvoltes rijden en ze makkelijker naar rechts kan buigen, springt ze al veel vaker op rechts goed aan.

Succes! ;)
Laatst bijgewerkt door joliene op 29-04-10 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:58

Hier allemaal heb ik op het moment niet het geld voor en wat kost een tandarts

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:02

Ligt er aan welke je neemt. Ik heb een tandarts erbij gehad die 30 euro vroeg en ook een keer een die 70 euro vroeg.
Als je nou een tijdje niet gaat lessen? Kan je van dat geld niet iemand laten komen?