Proefje oefenen, ineens anders rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Proefje oefenen, ineens anders rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 17:42

Ik merk nu steeds dat als ik een proefje aan het oefenen ben in mijn les ik mijn paard totaal anders rijdt ineens. Alles voelt dan anders aan, ik wordt nerveus en het paard doet totaal iets anders. Bovendien is de ontspanning helemaal weg terwijl we daar juist zo hard aan werken/werkten.
Hoe ga je hiermee om? Mijn instructise helpt me er goed bij, maar is er iemand die de ultieme tip heeft?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:43

Misschien is het omdat je in een proefje het op dat moment moet doen, tussen die letters, je overgang.
Terwijl als je lest/ zelf rijdt, je vaak de overgang / oefening pas rijdt als je voelt dat je paard lekker loopt en op dat moment het ook goed kan doen.

Gewoon wat vaker proefjes oefenen, dan went het vanzelf.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:45

Je zegt het zelf eigenlijk al, jij word nerveus, paard reageerd daarop en daardoor is de ontspanning verdwenen.
Oplossing is heel simpel: ontspannen ;) Gewoon wat vaker een proefje oefenen en niet nadenken over dát het een proefje is.
En in de les kan je tijdens het oefenen even een paar meter gaan stappen en jezelf even ontspannen en dan het proefje weer oppakken, en dat blijven herhalen tot je het proefje zonder spanning kan rijden. Gewoon blijven denken "Ontspannen" en dan gaat het vast beter! Dat je paard anders gaat reageren op je hulpen enzovoort komt door jou spanning, die slaat over. Als jij ontspant zal de ontspanning en 'gehoorzaamheid' van het paard gewoon weer normaal zijn. Succes ;)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 17:46

Als ik zelf aan het rijden ben, dan rij ik mijn voltes waar ik wil. Zodra ik het nodig vind zet ik mijn volte in, ik creeer ook zelf vaak figuren :Y) .
Het voelt voor mij erg 'opgepropt' zo'n proefje, wat ook spanning meebrengt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:49

Dat is inderdaad weleens het probleem, dat 'moeten'. Maar daarom, oefen vaker proefjes waardoor je vaker 'verplicht' die figuren rijd en niet degene die je op dat moment eigenlijk wilt. En tijdens oefenen kan je heus een volte ertussen gooien als je dat fijner vind op dat moment, maar probeer dit zo veel mogelijk te beperken aangezien je dat in een echte proef niet moet doen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 19:26

Bedankt voor de tips

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:29

lees alle proeven een paar keer goed door, en rij ze daarna met je paard uit het hoofd. Als het geen mooie wending is, kun je nog een keer een volte rijden. Maar dat helpt bij mij heel goed, gewoon zonder voorlezer een aantal keren de proeven rijden.
Wat daardoor fijner is, is dat je weet wat er gaan komen, je kunt je dus beter voorbereiden dan wanneer je voorgelezen wordt.

Ohja, wat ook nog wel helpt, goed diep de hoeken door, daar je rust-moment pakken, een keer heel diep in en uitademen.. Neem de tijd voor je proef.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:11

Om je proef thuis te oefenen kun je best eerst je proef opslitsen in deeltjes. Dan oefen je deeltje per deeltje en je gaat niet verder met het volgende stukje als je niet volledig tevreden bent. Zo leer je in de training de lijnen van de proef te perfectioneren, leert je paard niet meteen de gehele proef van buiten en kan jij na een tijdje je proef zien als aaneenschakeling van oefeningen die je op een bepaald moment zult laten beoordelen voor een jury.

petitparis

Re: Proefje oefenen, ineens anders rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:19

idd niet direct volledige proefjes gaan rijden, eerst met stukjes of bepaalde oefeningen/figuren beginnen zodat als het niet goed was je opnieuw kan of iets anders doen. verder voor overgangen steeds vaker proberen een bepaalde letter (of 2) in je hoofd houden en je paard goed voor te bereiden om effectief daar je overgang te maken.
Zo ga je beter kunnen inschatten hoeveel tijd/passen je minimaal nodig hebt om een goede overgang of goede wending op de letter te rijden. Dit neemt al heel wat "stress" weg.

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:56

je moet zelf rustig blijven anders voelt je paard de spanning en word het nogal hevig <3

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:42

Mijn tip is ook leren te ontspannen. Als je gespannen bent vraag jezelf dan af waar dat voor nodig is. Als je inziet dat het eigenlijk gewoon trainen is en het niet erg is als er iets mis gaat, wordt je na veel oefenen vanzelf rustiger. Je kunt het nooit perfect doen. Als je vanbinnen rustig bent en er bij na kunt denken wat je doet, gaan de oefeningen ook beter. Het is logisch dat je in het begin nerveus bent, want alles komt opeens zo snel achter elkaar, maar hoe vaker je het oefent hoe minder 'bijzonder' het wordt en je je kunt concentreren op je paard. Veel succes!

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:01

Gewoon rijden en denken niks bijzonders, heeft geen zin om super zenuwachtig te zijn, juist omdat je alles perfect wil doen en je er al zolang naar uitkijkt ga je fouten maken...

_WildLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:17

Had ik vroeger ook. Toen was ik aan het rijden en ik les had. Begon ze een proef te bedenken. Had ik niet door. En toen ging het wel goed.
Gewoon vaker stukjes uit de proef oefenen. Als het niet goed gaat gewoon opnieuw doen.

x_less

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:54

als je een proefje gaat oefenen, probeer dan te genieten van het rijden.
Ook op wedstrijd, ga zelf lekker rijden porbeer te genieten, dan word je hele houding meer ontspannen.

Succes! x Les

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:02

als je je proefje gaat oefenen krijg je toch ongemerkt zenuwen in je lijf waardoor je ineens anders kan aan rijden dan dat je daarvoor gedaan hebt.. probeer dat aan wat heel anders te denken en ga hardop zingen! dan ben je zelf wat meer ontspannen en gaat het vanzelf beter!

succes :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:06

Ik kan ook geen proefjes rijden :n

Wat helpt is om te vragen of je instructrice ook in de les tussendoor af en toe wat verplichtte figuren wilt vragen. Ook als je zelf rijdt, kan je af en toe wat verplichte figuren meenemen. Dit hoeven geen hele/halve proefjes te zijn, maar wel bijvoorbeeld een gebroken lijn op dat punt. Al is het maar 1 onderdeeltje, maakt niet uit. Je moet bij het begin beginnen :j

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:13

Ik heb daar ook wel wat last van, ik oefen ook vaak de proef, omdat ik het erg prettig vind om de proef uit mijn hoofd te kennen en ik daardoor niet geheel afhankelijk ben van een voorlezer, als het tijdens het oefenen niet zo goed gaat schiet ik in de stress omdat het niet gaat zoals ik dat graag wil.

Ik heb me nu aangeleerd, dat als een onderdeel niet naar mijn zin gaat ik dat onderdeel gewoon nog een keer ga rijden, daarna ga ik weer gewoon verder met de proef, zo wordt het proefje oefenen minder stressvol, omdat ik mezelf de ruimte geef om te oefenen tijdens het proefje oefenen.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:24

Het is ook erg moeilijk, ik een proefje moeten de oefeningen allemaal achter elkaar en op het moment dat het bij jou en je paard misschien niet helemaal uit komt. In de training doe je de oefening als je paard goed aanvoelt en daar op voorbereid is en als het niet lukt doe je het nog een keer om het nog beter te doen,maar in de proef is dat erg moeilijk want alles moet achter elkaar. Probeer gewoon rustig te blijven en je oefeningen goed uit te voeren en niet te gestresst te worden.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:54

Ultieme tip bestaat niet jammer genoeg.... Vaak en veel oefenen en in de les ook iedere keer 10 minuten oefeningen achter erlkaa aanrijden. Je komt in de eerste proefjes tegen hoever je bent in de africhting. Concentreer je goed op je eigen ontspanning, vaak verandert er ongemerkt iets in je rijden wanneer je denkt "nu moet het gebeuren"".

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 15:32

Goh wat een hoop mensen die het zelfde toch een beetje hebben!
Voorlopig staan de proefjes even in de vriezer, eerst weer even terug naar de ontspanning.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:10

Ow dat heb ik ook, nou had ;)

Sinds kort pak ik het helemaal anders aan (heb ook andere instructie, zal daar vast door komen). Ik leer mn proef uit mn hoofd en als ik heb losgereden en dus 'echt' ga rijden dan rij eerst de oefeningen los en plak ze dan stukje voor stukje aan elkaar, in mijn proef moet ik het volgende rijden:

F-E Schouderbinnenwaarts
E volte 8 meter
E-G appuyeren

In mij trainen pak ik dan een paard keer schouderbinnenwaarts links mee (een aantal keer herhalen tot ik tevreden ben), dan pak ik een aantal keren het appuyment links mee tot ik tevreden ben, volte 8 meter is niet echt een probleem maar neem m wel een aantal keer mee. Vervolgens ga ik dit aan elkaar plakken, eerst rij is schouderbinnenwaarts met een volte 8 meter erachteraan. Dit doe ik een aantal keer tot ik weer tevreden ben. Daarna rij ik een volte 8 meter en zet het appuyement in, ook dit weer tot ik tevreden ben. Als laatste stap plak ik alles aan elkaar zoals het in de proef gevraagd wordt.

Wat ik wil zeggen is dat je de lijnen die je lastig vindt gewoon een aantal keer gaat oefenen als je aan het rijden bent, als je het namelijk vaker traint wordt voor jou en je paard makkelijker en houdt je het overzicht. En door de lastige lijn in stukjes te knippen kan je je geheel concentreren op 1 onderdeel en als dat met 2 vingers in de neus gaat plak je het volgende onderdeel aan vast. Als je zo boem een proefje gaat rijden dan verlies je het overzicht omdat het ineens allemaal tegelijk moet gebeuren en ga je als het ware meeliften ipv rijden. als je door te oefenen weet hoe je je paard in die lijnen kan blijven rijden dan wordt het al een heel stuk makkelijker.

En vergeet niet... je bent aan het oefenen dus fouten maken is niet erg gewoon rustig blijven herhalen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:12

Wat Dressuurgek aangeeft wilde ik ook als oplossing voorstellen. Begin met je proef op te delen in kleine stukjes en ga deze langzaam aan elkaar plakken. :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 04:36

Hier nog zo'n streskip.
Maar hoe vaker je een proefje rijdt, hoe minder nerveus je wordt. Het moet wennen.
Veel oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Niet bang zijn om een fout te maken. Daarvoor oefen je juist.

Timo_Karima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:38

petitparis schreef:
idd niet direct volledige proefjes gaan rijden, eerst met stukjes of bepaalde oefeningen/figuren beginnen zodat als het niet goed was je opnieuw kan of iets anders doen. verder voor overgangen steeds vaker proberen een bepaalde letter (of 2) in je hoofd houden en je paard goed voor te bereiden om effectief daar je overgang te maken.
Zo ga je beter kunnen inschatten hoeveel tijd/passen je minimaal nodig hebt om een goede overgang of goede wending op de letter te rijden. Dit neemt al heel wat "stress" weg.

waar kan ik iets vinden over het proefje?
weet jij misschien welke website dat is?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:33

www.dressuurproeven.nl

Bij 'te rijden proeven' kan je per klasse zien welke proeven in welke maand moeten worden gereden. Bij 'basis dressuur' zie je een overzicht van alle proeven, kies je proeven daaruit, openen en leren maar :)