Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Akhal_Teke schreef:Die zijn bedoeld voor wanneer je door je beugels heen schiet, niet voor wanneer je er juist uitschiet. Het is dus ook geen symptoombestrijding..
Ze zijn wel erg veilig, ook wanneer je normaal gesproken geen problemen hebt met de juiste beenligging en houding.
stal_HD schreef:Ik zou ook zeggen een paar keer met je benen los rijden. Ik heb het ook gehad. En zeker erg vervelend. Maar nu gebeurd het nagenoeg niet meer. Zelden dus.
Misschien helpt het als er iemand met je mee rijdt en als ze ziet dat je je benen klemt of hakken niet naar beneden hebt (benen lang maken), dat ze je dan attendeerd en dat je je bewust gaat worden op je zit. Hoe vaker ze het tegen je zeggen hoe irritanter, maar beter het gaat.
Westland schreef:Je zegt dat je misschien de riemen langer wilt maken? Dat is bij mij andersom.
Ik had dit probleem ook toen ik met een dressuurzadel reed. Ik zat te lang en had geen controle over mijn benen en voeten. Sinds ik recreatie rijd, zit ik een stuk korter en ik heb nergens meer last van.
Ik neem aan dat je dit alleen hebt wanneer je doorzit?
Misschien handig als je wat foto's plaatst?
. Automatisch gaan die hakken de lucht in met aandrijven en ik moet leren dat dus NIET te doen.
!!
vstl schreef:Hmm ja ik begrijp dat dat niet prettig is om constant op je voeten te letten.Maar die 'hakken laag,tippen naar binnen' heeft wel een nut.Het is de bedoeling om steun te geven.Het kan aan je houding liggen.Want als je bv. gaat draven en je kantelt van voor naar achter dan kan je je benen niet op de juiste plaats houden,maar het kan ook aan verkeerd schoeisel liggen.En met goed schoeisel voor te paardrijden wordt bedoeld : een hakje (om helemaal doorschuiven van de voeten in de beugels te voorkomen) en een platte maar geribbelde zool (om een goeie grip op de beugels te hebben en bij val er toch gemakkelijk weer uit glijden).
x
Veulen84 schreef:Heeft dit zadel toevallig andere kussens?
Zwabberen komt niet alleen voor bij ruiters die hun knieen optrekken of hun hakken niet uitdrukken. Maar vaak ook mensen die heen en weer schuiven in het zadel. Vaak veroorzaakt door de vlakke zit van bv een veelzijdigheidszadel. Ze zitten verder naar voren waardoor ze meer steunen op hun bovenbenen dan op hun kont. Het balansvlak van een bovenbeen is kleiner. Je zwemt dan met je benen het evenwicht weer in.
Dressuurzadels hebben een diepe zit en dwingen door de kussens je ook nog eens lang te zitten.
IngridB schreef:Af en toe een lesje nemen vind ik wel leuk, maar niet elke week. Daar heb ik ook de tijd niet voor. als ik tijd heb wil ik gewoon lekker zelf rijden in de bak of in het bos. Ik hoef geen 'perfecte' amazone te zijn. Het rijden zelf gaat hartstikke goed alleen zat ik met het
'voeten probleem' en het lijkt opgelost te zijn.