Wandelen: Paard luistert niet of nauwelijks op terugweg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Wandelen: Paard luistert niet of nauwelijks op terugweg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:20

Hallo!

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb sinds 6 weken een verzorgpony, zijn naam is Kevin en het is een haflinger.
De eerste keer dat ik hem ging rijden, kon ik nog niet in de bak dus zijn we even naar buiten gegaan. Mijn moeder was er toen ook bij. We zouden even 5 minuutjes gaan wandelen langs het kanaal, totdat we de bak in konden.
Op een gegeven moment draaien we om, en Kevin wordt onwijs sterk en begint zelfs te bokken. Ik ben er gelukkig wel op blijven zitten, maar ben natuurlijk wel geschrokken.

Dus besloot ik om te gaan wandelen met Kevin. Sindsdien wandel ik steeds langs het kanaal om hem daar te laten wennen. De heenweg gaat altijd goed, dan is hij braaf en blijft hij achter me. De terugweg echter, vind hij erg leuk, en gaat hij vaak harder lopen en probeert hij voor me uit te lopen.
Ik heb hem altijd aan het hoofdstel met een mondstukje, zodat ik wat meer grip heb.

De laatste tijd, heb ik echter het idee, dat hij steeds vervelender gaat doen. Hij gaat dan draven naast je en springt zomaar ineens vooruit (waarna ik hem natuurlijk omtrek, maar daar is al een pijnlijke pols van overgebleven).

Vandaag ging het best goed, hij bleef dan niet achter me op de terugweg, maar ik hoefde hem niet heel erg in te houden.

Ik vind het best vervelend dit alles, maar hij word soms zó sterk!
Ik ben daarom erg aan het zoeken naar een oplossing.

Daarom startte ik dit topic.

Graag géén heftige discussie, en houd het asjeblieft vriendelijk :)

Bedankt,
Groetjes, Marjolijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:21

Beginnen met grondwerk zodat de pony luisterd naar je.

Mariposa11

Re: Wandelen: Paard luistert niet of nauwelijks op terugweg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:24

was ook mijn eerste gedachte om met grondwerk te gaan beginnen. Wat ik doe als ze gek doen aan de hand, stil zetten, pasje terug en weer verder en blijven herhalen. Bij mij werkt het meestal ;)

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:31

het paard is denk ik opgefokt op de terugweg omdat hij dan terug naar 'huis' gaat. Je moet hem hier vanaf helpen, als je dat niet doet zal hij de grenzen nooit weten. Doe idd grondwerk, en corrigeer hem steeds als hij wat fout doet loop terug en herhaal het totdat het goed gaat. Ga je niet ergeren of schelden/slaan, praat streng wanneer hij iets fout doet, maar blijf wel consequent. Het kost gedult maar het zal je echt helpen:)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:58

Je kunt ook terug naar huis lopen, en dan gewoon een stukje doorlopen de andere kant op. Of inderdaad, telkens als hij je voorbij gaat/gek doet, omdraaien en een stukje teruglopen totdat hij weer rustig doet.

Hij moet leren dat hij niets bereikt door dit gedrag, dat het hem niet sneller thuis brengt.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:04

Mijn paard liep ook altijd sneller op de terug weg ( de terug weg om de loods heen of vanuit de wei 25m, echt eeen aansteller dus)! ik ben in de bak begonnen met wandellen, en als ik stil sta, MOet zij ook stil staan, doet ze het niet zet Ik haar wel stil, maar dan mag ze wel een paar passen achterwaarts! na een paar keer snapte ze dat ze stil moest staan en ging toen voor de stallen wandellen.
toen ze dat ook goed deed ging ik maar weer een keer om de loods heen lopen (en daar kende ze het dus niet) maar elke keer als ze harder ging lopen, halthouden, deed ze in het begin ook niet toen ik om de loods heen liep, mja dan weer achterwaats! toen werd ze er snel zat van en luisterde wanneer ik stil stond dat zij ook stil moest staan.
en na heel wat oefenen kan ze nu los achter me aan lopen om de loods heen :)
succes met oefenen

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:10

DaniBanani schreef:
Je kunt ook terug naar huis lopen, en dan gewoon een stukje doorlopen de andere kant op. Of inderdaad, telkens als hij je voorbij gaat/gek doet, omdraaien en een stukje teruglopen totdat hij weer rustig doet.

Hij moet leren dat hij niets bereikt door dit gedrag, dat het hem niet sneller thuis brengt.

Haha daar dacht ik ook net aan toen ik dit las van een stukje verder lopen als zijn huis.
Die van mij heeft dat met rijden, maar als we een rondje buiten rijden niet maar als we op de zelfde weg weer omkeren om naar huis te gaan wel. Met wandelen heeft ze dat dan weer niet.

Kun jij een rondje maken of wordt het dan een rondje van meer als een uur? Want anders zou je ook dat eens kunnen proberen.
Hopelijk is het een beetje duidelijk uitgelegd. :o

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:11

Nee een rondje is heel lang, omdat het kanaal een grote weg is, en er weinig bruggetjes e.d. zijn waar je een rondje mee zou kunnen doen ;)

Bedankt :)

Wat voor grondwerk zou ik kunnen doen dan??
Ik ben daar totaal niet bekend mee namelijk ;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:36

Zoals ik eerder al tegen je gezegd heb, begin eerst met grondwerk. Zorg dat het paard stilstaat als je wilt dat hij stilstaat, dat hij achteruit gaat zodra jij dat wilt, en wees consequent.
Een Haflinger moet je heel consequent zijn, de meesten weten goed genoeg dat ze sterk zijn, en jou echt wel de baas kunnen zijn.
Ik zou eens gaan kijken naar verschillende dingen Voest, Parelli enz.
Je zou kunnen wijken op www.emielvoest.nl en daar kijken bij de instructeurs die les geven hier in de buurt. Ik heb ook les van iemand die via deze methode werkt, en het heeft super geholpen. Sanne heeft nogal de neiging over je heen te denderen, en nu heeft ze door dat dat niet de bedoeling is, en luistert goed.
Als je dit eerst oefent in de bak, roundpen oid, en zorgt dat je het daar goed onder de knie hebt, kan je het ook gaan oefenen op de weg, weiland of een andere omgeving.
Als je nog vragen hebt kan je ze altijd stellen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:19

Inderdaat grondwerk is hier zeker de oplossing, maar let op het is zeker niet moeilijk, maar zeker veel moeilijker dan het er uitziet.
En het is supperbelangrijk dat je heel heel consequent bent, zelfs een halve stap verder is een hele stap te veel.
wees heel duidelijk, en begin er alleen aan onder begeleiding van een ervaren iemand.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 06:56

Probeer ook te bedenken waarom hij zo graag naar huis wil.
Welke beloning vind hij daar?

Krijgt hij bijvoorbeeld altijd voer nadat je weer terug bent of komt hij weer bij zijn maatjes in de wei?
Door deze beloning uit te stellen komt er misschien wat druk van de ketel.

En zoals hierboven al gezegd wil grondwerk goed helpen ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 10:31

Nou, als hij braaf is geweest, dan mag hij effe rollen in de bak,, en gaat hij op stal met voer, zoniet, gaat hij op stal, en wacht ik zo lang mogelijk met voeren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:03

Ik zou ook aan grondwerk beginnen, maar tot die tijd deze tip:

Het paard hoort schuin achter je te lopen, zodat als hij naar voren springt hij niet op je nek zit.

Wees super consequent, daar ligt de lijn (voor jezelf vaststellen) en daar niet voorbij. Gaat hij te ver? Vraag of ie terug gaat (stemcommando terug), doet ie dat niet? Stilstaan, pasjes terug zetten. Pas als hij weer op de goeie plek staat loop je verder. Dit blijven herhalen, superconsequent zijn maar wel rustig. Dus niet boos of geïrriteerd raken, gewoon stil gaan staan paar pasjes terug zetten en weer verder.

Zorg wel dat je dit eerst in de bak beheerst, zodat je paard het stemcommando 'terug' ook echt kent en weet wat je bedoelt. Stilstaan als jij stil gaat staan, zo niet pasjes terug zetten (dit zonder te veel dwang hoeven te gebruiken). Pas als jij weer gaat lopen, mag het paard weer gaan lopen en geen stap eerder!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:35

Grondwerk is idd wel handig. Mijn merrie heeft dit "probleem" in het begin ook gehad, ik ben toen telkens als ze gek ging doen omgekeerd, een stukje terug gelopen en toen weer richting huis gegaan, als ze dan weer gek ging doen draaide ik weer om, en dat herhaalde ik totdat ze rustig naast me kon lopen zonder gek te doen. :)

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:50

Dit probleem heb ik ook met een pony. Ik schrok me ook voor de eerste keer! Dan keer je om en dan lijken ze wel te weten van Ow we gaan naar huis ! De pony waar ik dan op rij word dan eens sterk in zijn hals en ik gaf dan aan het beetje een trekje en je maakt je zelf zwaar dan loopt gewoon door. En ik keer gaf ik een harde ruk want ik was helemaal zat. Toen was het wel over maar ik voelde me vet schuldig. Dus ging iemand help ik er op en rijden maar en toen weer naar ‘huis’ ging dan werd hij sterk en moest ik hem gelijk op keren dan de andere kant weer op moest en dan na 10 meter weer op keren net zo lang dat het goed ging. En eindelijk na heel veel tijd en geduld liep hij nu rustig naar huis.

Dus mijn(nauw ja van die vrouw die me hielp) grondwerk was er gaan zitten met hem rijden iemand die met je mee gaat voor noodgeval. En dan omkeren naar huis en als hij sterk wordt gelijk de andere kant weer op gaan en net zo lang wacht, dat het goed ging. En natuurlijk dit red je echt niet in uurtje hoor! Ik heb ongeveer zo 2 maanden over gedaan. Maar. Het resultaat mag er zijn:D

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:52

Ik lees even mee, Ik heb ongeveer hetzelfde probleem!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:49

Het gaat gelukkig al een stuk beter, ik ga niet ver van huis, en blijf ook niet heel lang weg, iedere keer weer een stukje langer.

Hij wordt al steeds braver, en eigenlijk hoef ik zelf weinig te veranderen.
Ik denk dat hij gewoon erg moest wennen aan de situatie ;) en aan de omgeving.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:20

Goed dat het nu beter gaat. Nu blijven volhouden en consequent (het toverwoord! ) blijven.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:41

jeps! Ben ook van plan om binnenkort voor het eerst op Kevin te gaan wandelen. Mijn moeder gaat dan wel mee ;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:33

Op Kevin wandelen? :')

Hihi, nee, veel plezier!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 10:36

Haha, je snapt me wel toch :')

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:39

Ik moest er even over nadenken, maar ik snap hem :')
Ach, dat ben ik inmiddels van je gewend :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:42

Ik weet niet of iemand anders me al voor is geweest. Maar het helpt ook door een als je op de terugweg bent door weer een stukje terug te lopen. zo onderbreek je het gevoel van naar huis gaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:49

Buiten alle bovenstaande tips; als hij vervelend doet, omdraaien en weer een stukje terugwandelen. Haalt de lol wel uit het spelletje voor m en vertelt hem dat zulk gedrag hem ipv dichter bij huis er verder vandaan brengt. Verder, als het niet wil lukken, misschien een zweepje meenemen zodat je hem op zijn borst kan tikken als hij je voorbij wil lopen.

Succes ermee in ieder geval :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:52

ik zou er iemand bijhalen die jou leert om met dit dier om te gaan.........