Angst voor bewegingen en geluiden op rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blackbinky

Angst voor bewegingen en geluiden op rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 21:43

Ik heb een superlief paard. Vertrouwd me 100% als ik ernaast loop. Luistert voor de rest ook prima en is niet superheet met rijden,
Mijn probleem is dat als er iemand op zit hij schrikt van de bewegingen die je dan maakt op zijn rug.
Een paar voorbeelden: als je iets uit je zak pakt, je jas dicht moet doen, lange teugels hebt en die ietsje sneller dan met beleid op maat maakt, als je beugel uitschiet en je voor de rest wel stil en netjes blijft zitten maar je maakt alleen een beweging van het uit de beugel schieten enz. Ook een jas die maar een beetje kraakt is ontzettend eng, zelfs van een ruiter die op een ander paard achter of naast hem zit.
Als hij dan schrikt dan gaat hij er echt keihard vandoor of er een tijger achter hem aanzit en hij moet rennen voor zijn leven. Heb je hem dan stil gezet dan moet je echt even een aantal tellen doodstil zitten tot hij tot ontspanning is en dan kan je weer verder rijden en is hij weer gewoon rustig. Verleden keer was ik door zijn onverwachtse wegrennen (vanaf de hoefslag opeens haaks naar het midden van de bak) een beetje scheef komen te zitten en wilde me toen hij stil stond recht zetten waardoor hij weer schrok door de beweging op zijn rug en de andere kant op spurtte. Ik kwam ernaast te hangen en heb me laten vallen omdat hij anders bleef rennen en dan staat hij gelijk stokstijf stil en beduust te kijken.
Longeren met een zadel op zijn rug en dan de beugels loshangend vind hij niet eng. Met een zeiltje overal over zijn lichaam (of een 'kraak'jas) als je ernaast staat gaat ook allemaal prima, Is dus alleen als je erop zit.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:47

Wij hebben ook zo'n paard gehad die overal voor schrok en wegrende..
We hebben het paard nog steeds, maar hij is niet zo schrikkerig meer.
Mijn vriendin rijdt het paard en heeft sinds kort het paard trouwens ook gekocht van ons.
Zij heeft het opgelost door het "enge" ding niet weg te nemen maar juist bij het paard te houden..dus..
Withney vond het uitdoen van een jas erg eng. Mijn vriendin ging expres haar jas aan en uit doen op het paard.
Dit is maar 1 voorbeeld maar ze heeft dit met alles gedaan wat het paard eng vond en nu kan ze er alles mee..

Marisje76

Re: Angst voor bewegingen en geluiden op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:28

ik heb eens hetzelfde gezien, inderdaad niet het enge wegnemen maar blijven proberen. zo doen ze het ook bij zadelmakmakers

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:33

Precies mijn merrie toen ze jong was! Een tak tegen mijn cap, een zachte aai over haar billen - alles was aanleiding om ontzettend te schrikken en weg te sprinten (terwijl zaken als vrachtwagens of wilde zwijnen helemaal niet eng waren). Dit is overgegaan door gewoon veel kilometers te maken samen en veel tegen haar te praten, zodat ze niet vergat dat er iemand op haar rug zat die een eigen leven leidde en dus onverwachte, maar niet noodzakelijk gevaarlijke, bewegingen kon maken.

Hoe oud is je paard?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:36

Misschien dat het er met de tijd wel uit gaat?
En ik denk dat je jezelf gewoon bewust moet maken dat je niet zomaar onverwachtse bewegingen kunt maken op dit paard als je aan het rijden bent. Ik zou het paard even laten weten voordat je bv. je jas dicht doet, en iemand hem laten vasthouden, zodat hij er wel aan kan wennen?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:45

Wij hadden op de manege ook zo'n paard.
Het was echt een geweldig paard, maar je moest neit je jas dicht doen of uit doen, of je cap af doen. Als je op hem zat.
Maar ik weet niet of jij de hele eschiedenis van je paard kent? Maar bij ons was het zo dat hij geslagen was met een hoofdstel vroeger, en daardoor blind aan 1 oog was. En mede omdat hij dus geslagen is en blind was, vond hij onverwchte bewegingen eng.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:20

Bedankt voor alle reacties! Mijn paard is nu 6,5 jaar. Ik heb hem gekregen toen hij 3 was. Wat er daarvoor met hem gebeurd is is helaas onbekend. Heb hem van een handelaar en die had hem weer van een fokker of boer zei ze.
Hij kon nog niets, was poetsen ook nog niet gewend en we zijn gewoon rustig met hem aan de slag gegaan.
Het is verder echt een grote knuffelbeer en is heel erg aanhankelijk.
Maar goed van de eerste 3 jaar weet ik dus niets.

Ik doe alles op zijn rug met beleid. Probeer zoveel mogenlijk te waarschuwen voor ik iets die. Alleen als ik uit mijn beugel schiet lukt dat niet en dan is hij weg hahaha. Dan blijf ik ook rustig zitten en zet hem stil en blijf ook even doodstil zitten tot hij ontspant.

Het enige wat ik me bij ons kan bedenken is dat hij er een x vandoor speerde en mijn verzorgster die er toen op zat naar voren ging hangen aan zijn nek hing en hohohoho in zijn oor schreeuwde.........
Dit vertelde de instructrice die haar op dat moment les stond te geven hoor. Heb ik zelf niet gezien.

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:22

Laat je paard eraan snuffelen.
als ie dat niet eng vind maak je dat geluid erbij zo went hij/zij eraan :D

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:27

Het gaat prima als ik ernaast sta en dan bv met een jas of plastic of wat ook over zijn rug, hals en hoofd ga. Nu nog als we erop zitten.
Kinderen kunnen bv ook zo een been op zijn nek leggen en hun sokken goed doen terwijl volwassenen dat niet hoeven te proberen!!

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:46

Vreemd. Kun je hem wel gewoon belonen en over zijn billen aaien als je er op zit of dat ook niet?

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:22

Als ik erop zit kan ik wel belonen (rustig). Dus niet teugels losgooien en een flinke beloning, haha. Over zijn billen aaien...eigenlijk nog niet geprobeerd als ik erop zit.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:27

Probeer juist niet te voorzichtig te zijn,je moet je paard desensibiliseren.
Dus juist achter het zadel kloppen,liedjes zingen en met je voeten schommelen.
Dit doe ik altijd al met mak maken.Toch zou hij met 3 jaar onder het zadel wel al makker moeten zijn.
Ziet hij wel goed?Misschien ziet hij moeilijk achter zich.
Je kunt het ook oefenen door er hoog (op een stoel ofzo) naast te staan en dan te wapperen en geluid te maken.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:38

Ik rij al expres toch met die 'kraak'jas. Maar merk idd wel dat ik voorzichtiger ga doen omdat hij anders opeens weg is. Toch maar weer 'gewoon' gaan doen. Kan idd eens achter het zadel gaan kloppen, op het shabrakje en met mijn voeten schommelen.
Mag dus wel gewoon een muziekje (op mijn telefoon) aanhebben. Maar hem dan weer niet uit mijn zak pakken haha.
En ik stap ook altijd met een stoel of opstapje op en dat is dan ook weer totaal geen probleem!!! Dan staat hij netjes stil tot oma zit hahaha. Misschien dan ook eens op die hoogte wapperen enz ipv vanaf de grond.

Kan je ergens aan zien of een paard moeilijk ziet of moet een dierenarts dat bepalen?

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:39

Overigens allemaal super bedankt voor het meedenken. Ben ik echt superblij mee en ga het allemaal uittesten!!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:42

Denk niet dat je dat zelf kunt zien aan een paard.Heb er geen ervaring mee en weet niet of het bestaat,maar denk dan dat hij misschien minder goed achter zich kan zien.
Maar dat is maar een hersenspinsel hoor!
Dus lekker je zeemleren kont aantrekken,stevig gaan zitten en rammelen maar!

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:58

Hahaha, wat schrijf je dat grappig ambre!!
Ik ben er een keer flink afgevallen toen hij ergens van schrok en eerst de ene kant, en toen ik toen hij stil stond me recht wilde zetten, weer de andere kant op spurtte. Daardoor een beetje voorzichtig geworden. Te voorzichtig!!
Dus denk dat dat inderdaad de remedie is, stoute schoenen aan, die zeemleren kont erbij en kraken maar haha.
En dan rustig opvangen en toespreken ondertussen of juist niets zeggen?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:10

ambre schreef:
Denk niet dat je dat zelf kunt zien aan een paard.Heb er geen ervaring mee en weet niet of het bestaat,maar denk dan dat hij misschien minder goed achter zich kan zien.
Maar dat is maar een hersenspinsel hoor!
Dus lekker je zeemleren kont aantrekken,stevig gaan zitten en rammelen maar!

:=
Das nu ook precies wat ik bedoel. Alleen ambre omschrijft het wat duidelijker 8-)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 06:34

Opvangen maar niet gerust stellen,dat is belonen voor het verkeerde gedrag.Pas belonen als je het gedrag hebt wat je hebben wilt.
Paard is een vluchtdier en raakt dus stress kwijt door te rennen,laat maar even galopperen dus.
Als je iedere keer het geluid weg haalt als hij vlucht dan levert het hem dus iets op en zal hij er niet mee stoppen.Geluid of beweging pas weghalen als hij niet meer schrikt.
Moet natuurlijk wel veilig blijven voor jezelf.Succes er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 06:48

Ik zou juist allemaal enge dingen gaan doen. En als hij er van door gaat. Nou en? je rijd waarschijnlijk in een afgesloten bak. Teugels niet aan trekken als hij er van door gaat. Gewoon rustig blijven zitten tot hij zelf weer kalmeert. En daarna gewoon door rijden als of er niets aan de hand is.
En na een aantal rondes weer iets engs doen. En weer gewoon laten gaan. Terug trekken gelijk heeft geen zin. Dan is hij bang. Trek jij in zijn mond (de "trek" reactie op zo'n moment is vaak niet heel zachtzinnig). En pijn is niet fijn. Dus denk jou paard. Zie je wel het doet echt pijn. Dus ik zou hem gewoon laten lopen. Als hij hard gaat. Val je er toch niet vanaf. Zodra hij begint te bokken misschien wel. Maar ik ben dan weer zo nuchter. Om zoiets te hebben van "tsja" ik stap wel weer op.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 11:35

Het is zo'n enorme spurt alle kanten op dat je onbewust gelijk aan de rem trekt zodat je blijft zitten. Rechtuit blijf je idd wel zitten, maar alle kanten op is lastiger. Hij zakt echt van achter en gaat.
Maar ga het proberen, moet te doen zijn in de bak!! Misschien met kleine dingen beginnen zoals iets uit mijn zak halen en dan opbouwen.
Als ik val stap ik er ook meestal weer gewoon op ook met een (achteraf) zwaar gekneusde onderrug, al is het maar een paar rondjes. Da's het nadeel van ouder worden. Vroeger had ik alleen iets ernstigers als ik met paard en al viel, nu heb ik gelijk iets als ik val.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:40

Blackbinky schreef:
Het is zo'n enorme spurt alle kanten op dat je onbewust gelijk aan de rem trekt zodat je blijft zitten. Rechtuit blijf je idd wel zitten, maar alle kanten op is lastiger. Hij zakt echt van achter en gaat.
Maar ga het proberen, moet te doen zijn in de bak!! Misschien met kleine dingen beginnen zoals iets uit mijn zak halen en dan opbouwen.
Als ik val stap ik er ook meestal weer gewoon op ook met een (achteraf) zwaar gekneusde onderrug, al is het maar een paar rondjes. Da's het nadeel van ouder worden. Vroeger had ik alleen iets ernstigers als ik met paard en al viel, nu heb ik gelijk iets als ik val.

Ja ik snap dat je automatisch de rem zoekt. Hang dan van te voren een touw om de nek. Dan kun je die pakken. En idd rustig beginnen. En vooral goed belonen, Wanneer ze rustig blijft.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 12:03

Daar zat ik ook al aan te denken! Dan rem je de automatische piloot een beetje af van het terug nemen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:12

Blackbinky schreef:
Daar zat ik ook al aan te denken! Dan rem je de automatische piloot een beetje af van het terug nemen haha.

En je hebt een stevige hou vast!

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 23:06

Dat ook ja. 2 vliegen in 1 klap.

makkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:39

ikken het mijn paardje heeft dat ook.
hij is bruut ingereden en dat heeft hij er aan over gehouden.
takje op mijn cap betekent rennen als een dolle koe vervolgens nog meer takjes tegen me cap pff.
het gaat nu wel wat beter maar het heeft bloed zweet en tranen gekost hoor.
jas aan en uit daarvoor stap ik nog steeds af want als hij schrik ook al is je paard nog zo braaf je blijft nergens.
plus mijn paard wisseld in de galop nog al graag waardoor ik tennen aan niet meer weet welke kant hij kiest.
en kijken naar zijn benen gaat niet want hij heeft prachtige manen.
maar ik ben wel eens van plan om ze af te scheren hihi.
nu ga ik schrik training doen want zoals hierboven trek ik ook aan de teugel met gevolg dat hij alleen maar harder gaat.
maar hij heeft het zo wie zo hoor het zit echt in zijn karakter.
als ik een ander kleur dekje heb he no way dat ik hem in een x gezadeld krijg en als ik een andere jas aan heb nou dan begint het weer.
maar het is een kleuter die zijn streken heeft dus ook een heleboel neem ik niet serieus van hem.

maar ja de volhouder wint zeggen ze...