steigerende en rollende pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hanslover

steigerende en rollende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 08:28

hallo,
Ik heb een verzorgshet waar ik af en toe wel is op wil stappen. Maar het probleem is dat als je op hem gaat zitten in de bak hij gaat steigeren en rollen. Ik heb wel eens buiten de bak met hem gestapt dan doet hij dat niet, maar blijft hij alsnog heel sterk en wil constant galloperen :+ . Heeft iemand tips om ervoor te zorgen dat je op hem kan stappen zonder dat hij gaat rollen en steigeren?

Voltige96

Re: steigerende en rollende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:29

is ie ooit wel eens beleerd?
want ook al i het een klein shetje je kan er niet zo maar op gaan zitten. (A)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:31

Ja is hij beleert?
En misschien ben je wel veel te groot voor de shet?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:05

hoe groot is de shet, en hoe groot ben jij?
Is er al wel eerder op de pony gereden?

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:32

Pff, een volwassen shet kan makkelijk iemand van 70kg ofzo houden hoor, zeker weten!

Waarschijnlijk is hij gewoon eigenwijs en moet je even door deze periode heen. Zorg dat je niet valt en als je toch valt, dan er GELIJK weer op gaan. Net zolang totdat hij zich overgeeft.

Het zal eerst een eindeloze put lijken, maar op het gegeven moment merk je dat het vooruit gaat.

hanslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:03

hij is beleerd en er hebben al meer mensen opgereden. Maar ik ga proberen door de periode heen te komen maar ik blijf er eg niet opzitten als hij rolt :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:51

Heb je een foto van jou en je shet? Om te kijken hoe groot jij bent, en hij is.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:49

Boukelover schreef:
Pff, een volwassen shet kan makkelijk iemand van 70kg ofzo houden hoor, zeker weten!

Waarschijnlijk is hij gewoon eigenwijs en moet je even door deze periode heen. Zorg dat je niet valt en als je toch valt, dan er GELIJK weer op gaan. Net zolang totdat hij zich overgeeft.

Het zal eerst een eindeloze put lijken, maar op het gegeven moment merk je dat het vooruit gaat.

Hier ben ik het niet mee eens. 70 kilo vind ik al zwaar, maar als die persoon dan ook nog eens niet goed in evenwicht zit, kan ik me heel goed voorstellen dat het paard het hier ook niet mee eens is...

hanslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:04

ik ben er inderdaad wat groot voor maar het is ook alleen voor af en toe even stappen. En het ligt niet aan mijn evenwicht want hij doet het ook bij anderen. En qau gewicht ben ik rond de 40 kilo dus daar licht het ook niet aan. Maar hier is een stapfoto:Afbeelding

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:19

Sorry ik vin dhet er niet uit zien zo`n grote meid op een kleine shet,
Ook zit je naar mijn idee te ver naar voren en de pony loopt helemaal op zijn voorhand, als je dan wil dat hij je goed draagt ga dan ook echt technisch trainen en zorg dat hij jou kan dragen, neem eens wat lessen in het rechtrichten dan als je perse op deze shet wil rijden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:32

@ midgie: het ziet er misschien niet uit (jouw woorden) , maar qua gewicht kan het makkelijk..
het is een tenger meisje dus dat gaat nog wel hoor..

Doe je voor de rest wel veel met hem?? longeren e.d?
ga voordat je erop gaat stappen even longeren zodat hij zn ei kwijt kan :D even de energie eruit..

Hoe oud is het shetje?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:41

TS je zit hem simpel weg dwars door je grootte daarom probeert hij jou eraf te krijgen. Kan je niet gaan mennen ofzo :) ?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:44

Wat maakt de grote uit?? ze weegt toch niet veel...
als zij niet met haar benen tegen zn voorbenen zit heeft hij dr toch geen last van??

vind het altijd jammer op bokt, er is bijna geen kind wat foto's kan plaatsen van een shetje waar ze op zit.. want het is al snel te groot...
liever dit dan een klein in elkaar gepropt dik kind :D

Hoe zit zij de pony in de weg dan??

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:23

tja , tis altijd iets moeilijk met een shet hé.
Het zijn niet de ideale rijpaardjes natuurlijk.
Wat het gewicht betreft zou het zeker moeten kunnen, maar met de grootte , tja je bent idd aan de grootte kant voor zo'n paardje, tis niet verkeerd om op hem te zitten maar het is niet echt paardrijden, je zou veel beter overstappen op een iets groter pony of paard en daar dan ook les op nemen..
Als je de foto bekijkt zie je idd dat de pony echt wel heel erg op de voorhand staat, en dat je idd teveel vooraan zit, je paardje geft ook niet mee, is dus niet nageeflijk op het bit, eerste werk eender wat je er mee wil gaan bereiken is om deze dingen eerst klaar te krijgen, dan pas kan je er mee gaan werken.
neem les.
Tis niet verkeerd dat te doen op die shet, maar of het ook loont, nee privéles is duur en dat zou meer opbrengen op een beter paardje.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:50

Kwa gewicht kan je er inderdaad nog gewoon op !!! :D
En dan de met die lengte kan je er wel gewoon op hoor !(wat jij dan doet met je verzorgshetje )

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 07:59

Kan het zijn dat hij gewoon pijn heeft waardoor je deze reacties krijgt?
Een shet is oersterk en een grote shet zou een volwassen persoon makkelijk moeten kunnen dragen.
Zelf reden wij onze shets (1.13 en 1.05) ook een aantal keren per week en gingen ook mee op dagritten.

Ik was toen wel een stukje slanker dan ik nu ben en helaas hebben wij de shets niet meer (spijt!)

Kids van school halen
Afbeelding

Op avond rit
Afbeelding

Lange sneeuw tocht
Afbeelding

hanslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:23

hij is 24 jaar oud. Longeren gaat bij hem wel maar is heel moeilijk want tijdens het longeren gaat hij zich de hele tijd of van jou weg draaien en de andere kant oprennen. Of zich naar binnen draaien. Ik heb hem hiet al wel meerdere keren doorheen gekregen. Maar hij blijft het elke volgende keer weer proberen dus hij is niet echt fijn longeerbaar. Met mijn houding, die is heel fout :+ . Maar er hebben zoals ik eerder ook al zij ook al best wat andere mensen op gereden en bij hun deed hij het ook. En les, het is eigenlijk niet echt rijden gewoon soms af en toe even stappen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:53

24 jaar oud...

nee dan moet je er niet meer op gaan zitten.. zie het als een opa..
misschien heeft hij wel lichamelijke klachten door zn leeftijd.. zere rug,stramme spieren..
denk dat hij je eraf wilt krijgen omdat hij het niet fijn vind..

gun hem zn oude dag, ga lekker wandelen en tutten met hem en ga op zoek naar een andere pony waar je op kan rijden ;)

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:03

idd 24 is best wel aan de oude kant
ga lekker met hem tutten en wandelen en lekker spelen in de bak ?
veel succes!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:08

Ten eerste: waar is je cap?
als de pony echt stijgerd, of gaat rollen, en als jij dan valt, is de kans heel klein dat je ooit nog gaat rijden. (okee, dramatische gedachten, maar kans is er wel!)

pony is inderdaad op voorhand gebouwd, en ik mis de spieren?
train eerst met hem, kan ook aan de hand. zo bouw je ook een band op, wat belangrijk is, als je toch wil gaan rijden.
hij moet jou ook vertrouwen toch?

ik zal niet over jou lengte beginnen, want dat hebben de vorige al gedaan.
ook zou ik met zadeltje gaan rijden, zodat je minder op zn schouders drukt met je benen. (mits zadel goed ligt)

succes! mooie pony!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:23

EngeltjeS schreef:
Ten eerste: waar is je cap?
als de pony echt stijgerd, of gaat rollen, en als jij dan valt, is de kans heel klein dat je ooit nog gaat rijden. (okee, dramatische gedachten, maar kans is er wel!)

pony is inderdaad op voorhand gebouwd, en ik mis de spieren?
train eerst met hem, kan ook aan de hand. zo bouw je ook een band op, wat belangrijk is, als je toch wil gaan rijden.
hij moet jou ook vertrouwen toch?

ik zal niet over jou lengte beginnen, want dat hebben de vorige al gedaan.
ook zou ik met zadeltje gaan rijden, zodat je minder op zn schouders drukt met je benen. (mits zadel goed ligt)

succes! mooie pony!

een pony van 24 is al snel wat op de voorhand.
zeker als er niet veel mee gedaan wordt..
laat dit ouwtje genieten van zn vrije dag.. en niet nu opeens gaan rijden, zadel erop en al dat gedoe..

hanslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:19

De pony heeft nog een best goede conditie en geen klachten. Zijn zadel is te klein dus rijd ik hem niet met zadel. En ik had het nog een keer nagevraagd aan mijn zus die ze eerder verzorgt had hij blijkt 22 te zijn :+ En hij word nog regelmatig bereden. Niet alleen door mij. Hij probeert me gewoon uit, alleen ik zou graag tips krijgen hoe ik dit moet aanpakken.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:27

hanslover schreef:
De pony heeft nog een best goede conditie en geen klachten. Zijn zadel is te klein dus rijd ik hem niet met zadel. En ik had het nog een keer nagevraagd aan mijn zus die ze eerder verzorgt had hij blijkt 22 te zijn :+ En hij word nog regelmatig bereden. Niet alleen door mij. Hij probeert me gewoon uit, alleen ik zou graag tips krijgen hoe ik dit moet aanpakken.

Ik roep echt niet snel dat iemand te groot is voor een shetje..

was dit een shet van 10 geweest dan had ik gezegd dat het makkelijk kon af en toe een stukje stappen..

MAAR...

Dit ponytje is 22.
Voor een pony van 22 ben je wel te groot..

Omdat hij zo oud is loopt hij al erg op zn voorhand.. als jij er dan opzit wordt dit teveel en rij je hem dalijk kapot.. hij heeft nu nog geen klachten, hou het ook zo ;)
Ga hem op zn oude dag niet teveel belasten....

hou het lekker bij wandelen (ernaast) en lekker tuuten.

dat is het enige goede en nuttige advies wat ik voor je heb ;)

hanslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:18

oke dan stop ik er wel mee

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:28

ik denk dat die kuren niet zo zeer aan de ruiter liggen maar meer bij het ponietje.
Ik denk dat er iets niet helemaal lekker zit,misschien de tanden,misschien de rug.
Ookal is de ruiter wat lang,dat beetje "rondhobbelen" doet beslist geen kwaad naar mijn idee.
Wel moet men er zeker van zijn dat er geen lichamelijke klachten/aandoeningen zijn bij de pony als men er een ritje mee wil maken.

Ts leg eens een lekker dik bontje op de rug van de pony en probeer iets verder naar achter te zitten met je billen.
Probeer eens alleen met een halster/bitloos hoofdstel te rijden in de bak.Als ie dan minder nukkig doet dan weet je dat er ergens een probleem zit in mond of rug.