Ik weet het echt niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gerdientjuh

Ik weet het echt niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:27

Sinds een jaar of 3 verzorg ik een merenspony.
De eerste twee jaren heb ik de tijd genomen om hem te leren kennen en ben ik nog niet bezig geweest met nageefelijk rijden etc.
Sinds een jaar ben ik intensief met hem gaan rijden en ook les genomen. Dit ging allemaal heel goed, maar de laatste twee maanden gaat het echt heel erg slecht en zit ik er gewoon helemaal doorheen.

Ik zal proberen uit te leggen wat er verkeerd gaat tijdens het rijden: Op het moment dat ik een volte wil inzetten breekt hij uit en gaat hij precies de tegenovergestelde richting in als dat ik wil. ( zet ik een volte op de rechterhand in, gaat hij op het moment dat hij bij de X is linksom). Van mijn instructrice krijg ik steeds te horen dat ik mijn been er bij moet houden, maar hij reageert hier totaal niet op!

Nu ben ik vanavond weer gaan rijden en ging het zo slecht dat ik echt huilend ben afgestapt omdat hij weer het hele uur heeft zitten klieren. Op een gegeven moment wilde hij gewoon niets meer en werd ik echt radeloos.
Ik begin ook steeds meer te twijfelen of ik wel de goede ruiter voor de pony ben. Als het zo moet is het gewoon niet meer luk. Elke keer dat ik naar hem toega, probeer ik net te doen alsof ik het leuk vind, maar diep in mijn hart zie ik er gewoon ontzettend tegenop omdat de kans groot is dat hij gaat klieren.

Hebben jullie tips voor me? Of is het misschien toch beter dat ik maar met rijden stop als het zo moet gaan?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:30

Vervelend zo!
Probeer in ieder geval niet te stoppen, je pony wint dan en weet dat je afstapt als hij zo doet.
Als hij linksom wil laat je dit NIET toe.. hij moet en zal rechts gaan..

Misschien moet je meer les nemen? Of is een les van iemand anders, dat die het probleem ziet?

Doet de pony het alleen bij jou? Denk dat het dan meer het probleem is dat de pony te vaak van jou heeft gewonnen.

Hoe ga je er meestal mee om?

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:33

Ik heb af ent oe hetzelfde met mijn paard en dat is knap irritant als ze zo gaan doen. Meestal zet ik gewoon net zo lang de volte in todat ze hem mooi doorloopt. Bij mij helpt het om een zweepje aan de buitenhand te hebben en die licht tegen de hals aan te drukken, vaak gaat ze dan vanzelf de goede kant op. Wat je in ieder geval nooit moet doen is linksom doorsturen om daarna weer rechtsom gaan rijden. Gewoon huppakee tegen de bakrand dan aan laten rijden en daarna alsnog naar rechts te gaan (voor de andere kant geldt natuurlijk hetzelfde).

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:34

Vervelend.
Ik heb ook op zo´n pony gereden. Die absoluut geen volte wilde lopen. Zoals hier boven is gezegt als jij rechtsom wilt ga dan ook rechtsom. Ookal loopt ie tegen het hek aan of loopt zo door tot in de hoek. Ga nooit linksom op dan moment

gerdientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:38

Ik heb op dit moment 1x in de 2 weken les. Ik ben tot nu toe heel tevreden over mijn instructrice en zij pakt het probleem wel aan. Na een tijdje doet hij het bij haar nl niet meer, terwijl hij het de dag erna bij mij weer gewoon continu doet.
Ik ben de enige die op de pony rijdt.

Ik ga er normaal mee om door hem toch om proberen te duwen met mijn been. Als hij er links uitschiet, duw ik hem met mijn linkerbeen weer naar rechts. Het probleem is dat hij hier gewoon niet op reageert! En op het moment dat ik mijn zweep erbij pak schiet hij ervan door, dus heeft hij alsnog gewonnen...

aurae_

Re: Ik weet het echt niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:39

En wat als iemand nu gaat staan op het punt waar hij gaat uitbreken?

gerdientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:43

Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Moet diegene daar dan alleen blijven staan, of hem ook een tik geven op het moment dat hij uitbreekt? Bedankt voor de tip!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:44

Laat de pony eens nakijken door bijvoorbeeld een osteopaat.
Je pony is van het een op het andere moment gaan "klieren". Misschien heeft ze wel (bijvoorbeeld) vastgelegen en daardoor pijn bij het buigen van haar lichaam.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:46

Zet hem maar eens flink stil als hij wil uitbreken, probeer in ieder geval absoluut niet in tempo te versnellen
Maak de voltes gewoon lekker in een sukkeldrafje, die activiteit krijg je er later wel weer in, eerst luisteren

Sommige paarden hebben moeite met buigen, en door te versnellen denken ze er onderuit te kunnen komen
Gevolg --> jij hebt amper nog inbreng en je pony kan doen wat ie zelf wil

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:02

Mijn Haflinger deed dit vroeger heel veel en nu zo nu en dan nog als hij echt geen zin heeft, heb hem wel eens bijna bij het bit vastgehad en nog rechtdoor lopen (nee, geen losse buitenteugel) In het begin deed hij het zo erg dat ik niet eens meer buiten kon rijden omdat hij gewoon letterlijk omdraaide en terugrende naar stal, dit was standaart, zowel binnen als buiten na een kwartier. Daar kwam bij mij het probleem vandaan, ik moest werken leuk maken. Makkelijker gezegd dan gedaan maar heb veel leuke afwisselende dingen gedaan waardoor hij met plezier naar de bak (of buiten) ging. Op momenten dat hij alsnog probeerde te gaan idd gewoon simpelweg de kant doorsturen waar je naartoe wou. Zelfs als je bijv. op de rechterhand een volte maakt, hij duikt naar links en komt zegmaar met de rechterschouder tegen de bakrand aan, gewoon eigenwijs naar rechts sturen. Heb je hem rechts gekregen. 1x hoeslag volgen en dan weer op diezelfde volte. Neem vantevoren een bepaald punt in je hoofd wat jij goed genoeg vind en werk daar naartoe. In het begin zal dat zijn dat je hem alsnog rechtsaf hebt gekregen. Heb je je doel bereikt ben je klaar en ga je iets doen wat jullie allebei leuk vinden. Keer daarop ga je een stapje verder etc. etc.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:52

Klinkt een beetje alsof je paardje het helemaal niet leuk vindt dat je zo serieus met hem aan het werk bent gegaan.
Toen alles nog rustig ging en gewoon voor de plezier ging het hartstikke leuk tussen jullie! Toen het serieus werd en dat te lang duurde had de pony er geen zin meer in.

Ik zou dus alleen dressuren als je les hebt. Of iig niet meer dan 1x per week. Ga lekker een buitenritje maken, aan de hand een leuke wandeling naar een mooi grasveld of een beetje knuffelen of spelen in de bak.

Jij vindt het niet meer leuk en de pony ook niet meer. Zorg er gewoon voor dat jullie er allebei plezier in hebben, als je een beetje geïrriteerd er op gaat zitten voelt je paard dit al en wordt ook tegendraads.

Ik hoef echt geen mooie volte van mijn paard te verwachten als ik chaggerijnig ben! Nee, dan gaan we lekker een buitenritje maken en even m'n hoofd leegmaken^^

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:57

En kan je de pony wel gewoon longeren? Als dit wel gaat, kan je misschien eens aan de longe rijden? Daarna los van de longe maar wel met een persoon in het midden en zo verder proberen tot het wel goed gaat....

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:46

gerdientjuh schreef:
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Moet diegene daar dan alleen blijven staan, of hem ook een tik geven op het moment dat hij uitbreekt? Bedankt voor de tip!

Mijn instructrice gooit meestal haar armen omhoog op het moment dat mijn paard wil uitbreken en roept dan iets van HE!! OPLETTEN!! :P

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:23

ach, ik ken een fjordje die dan gewoon dwars door de instructrice e.d. heen rent..
Je kunt de symptonen wel bestrijden maar dan vind hij wel weer wat anders om te doen!
ik denk ook dat je paardje het zat is, elke keer in diezelfde saaie bak zou ik ook een keertje zat raken, zorg voor wat meer afwisseling, pak eens wat balkjes mee, en zorg dat je zelf ook weer plezier krijgt in het rijden.. want je paard voelt wel degelijk aan dat jij het ook niet meer zo leuk vind..

Hoe lang rijd je meestal? een half uurtje intensief rijden is voor veel paarden al genoeg..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:32

Denk dat je even een paar flinke stappen terug moet doen en het "aan de teugel rijden" moet vergeten.
Lange teugel en op je zit voltes in en overgangen rijden.
Jij geeft door verkeerde hulp iets aan het paard door waardoor hij het niet begrijpt en het gaat overnemen van je.
Heb hier soortgelijk geval gehad, met een van mijn pony's.
Nu de stress van het nageven er uit is, loopt de pony weer lekker rond en vliegt ook niet meer alle kanten uit die de amazone niet wil.
Een van de pensionklanten gaat nu ook tegen dit gedrag aan lopen. Paard was altijd braaf, tot het aan de teugel ineens belangrijk werd.
Nu wil ik niet zeggen dat nageven niet belangrijk is, dat is het wel natuurlijk, maar als het paard dit gedrag gaat vertonen, dan moet het roer om.
Vraag....heeft je instructrice er wel eens op gereden en doet hij het bij haar dan ook???

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:54

Eerst rustig in stap proberen.
Als hij zijn hoofd wel naar rechts toe laat brengen en zijn lichaam naar links beweegt loopt hij inderdaad (over de schouder) door je buitenbeen heen. Dat is een teken dat hij scheef is.

Probeer als hij zo doet eerst duidelijk te maken dat het je toch echt menens is dat hij rechtsaf moet slaan (een mooi rondje lukt dan nog niet). Als het niet lukt, pak dan niet de zweep, want hij snapt dat waarschijnlijk niet (hij krijgt dan alsnog de kans linksaf te gaan), zet hem stil voordat hij uitbreekt naar links en stuur hem dan naar rechts. houd ook contact op je buitenteugel (tegen de hals aan duwen naar rechts) en met je buitenbeen, die duwt ook naar rechts. Als hij het eindelijk zonder al te veel protest goed doet belonen en wat anders gaan doen (uitstappen of iets anders ontspannends).

Je kan de verschillende antwoorden van bokt misschien beter even uitprinten en meenemen naar je instructie. Die kan ze tijdens het rijden uitleggen misschien. Dit is niet iets om alleen mee te beginnen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:02

Ik ken je probleem.. Er zijn meerdere manieren om het op te lossen.

Bij mij was het zo dat de fjord in kwestie uitbrak, door je been heen liep en dan vooral keihard ging, omdat hij wist dat hij stout was. Ik moest hem stilzetten van mijn instructrice toendertijd. Eert kwam ze ook met het been-verhaal en toen dus met stilzetten. Maar dat duurde ook een kwart bak ronde, dus daar schoot je niks mee op.
Wat ik toen zelf ben gaan doen is: Hij rende ineens naar links. Dan gaf ik heel even toe (zodat hij niet ging vastpakken) en dan trok ik hem gewoon om en reed alsnog naar rechts toe. Na een paar keer vond hij het niet meer leuk en is er mee gestopt.
Daarnaast is mijn ervaring, dat het voortkomt uit het moeilijk vinden. Dus doe veel buigoefeningen, zodat je pony leniger wordt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

gerdientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 14:41

Bedankt voor jullie tips!
Ik heb gisteren weer les gehad van mijn instructrice en het was weer drama. Hij brak continu uit, reageerde dan niet op mijn benen. Mijn instructrice stond op het punt dat hij uitbrak met een zweep, maar ook daar reageerde hij niet op en liep gewoon door.
Nu is op aanraden van mijn instructrice besloten dat ik hem een tijdje met een martingaal ga rijden, zodat hij toch beter naar mijn benen gaat luisteren en doe ik hem na een paar weken weer af. Ik vind het zelf echt niet fijn dat ik het op deze manier moet oplossen, maar op deze manier gaat het ook niet meer. (Ik ga de martingaal ook alleen met dressuur gebruiken)

Mijn instructrice gaf aan dat het uitbreekgedrag waarschijnlijk komt doordat hij vroeger in de Pyreneen heeft geleefd. Vandaar dat hij 'primitief' over problemen nadenkt. Op het moment dat hij iets moeilijks moet doen, wat hij niet denkt te kunnen, is zijn reactie: vluchten. Doordat een volte rijden, waarbij stelling gevraagt wordt, voor hem moeilijk is, is zijn reactie vluchten.
Verder wil ik, wat jullie al aangaven, heel veel afwisselen met het programma, zodat het voor hem leuk blijft.

Nogmaals, bedankt voor jullie tips, ik ga er zeker wat mee doen ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:45

:D :D :D :D :D :D Sorry hoor, maar ik moest wel even verschrikkelijk lachen om het antwoord van je instructrice!!
Waar haal je het vandaan in godsnaam? Dus omdat het dier uit de Pyreneen komt heeft hij dit gedrag??
En...komt hij daar vandaan?? Denk het niet eigenlijk.
Meid zoek een andere instructrice, deze gaat jou niet verder helpen met je paard!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:51

gerdientjuh schreef:
Mijn instructrice gaf aan dat het uitbreekgedrag waarschijnlijk komt doordat hij vroeger in de Pyreneen heeft geleefd. Vandaar dat hij 'primitief' over problemen nadenkt. Op het moment dat hij iets moeilijks moet doen, wat hij niet denkt te kunnen, is zijn reactie: vluchten. Doordat een volte rijden, waarbij stelling gevraagt wordt, voor hem moeilijk is, is zijn reactie vluchten.

Tuurlijk zal elk paard van nature de neiging kunnen hebben om te willen vluchten, paarden blijven vluchtdieren en als ruiter moet je dus de leider zijn van je paard zodat ze niet zo snel de neiging zullen hebben hun eigen weggetje te vluchten
Jij moet je paard hierin begeleiden

Ik denk nog steeds dat met een zweep op de plek staan waar hij uitbreekt geen enkel effect zal hebben, als ik mijn mening mag baseren op dit verhaal zou ik een andere instructrice zoeken die dit probleem bij de wortel aan kan pakken

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:54

Zie dit als een uitdaging! Het is een hele lange tijd goed gegaan toch? Oftewel: hij kán het wel.

Ik ken een paard dat ook altijd aan uitbreken deed etc. Maar ook dit moet met les gewoon op te lossen zijn. En anders kun je ook zelf gaan kijken hoe je je paard dan wél op die volte kunt houden. Ik ben er van overtuigd dat je hier doorheen kunt komen, als je daar voor de volle 100% achter staat. Ga er voor! +:)+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:57

Dit heeft niets met vluchten te maken, maar meer met het niet begrijpen wat de bedoeling is van de ruiter!

gerdientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:12

@aerdenhout1: De pony heeft 6 jaar in de Pyreneen geleefd en hierop basseerde mijn instructrice het.
Het probleem zal ook ongetwijfeld aan mij liggen en zal de door jullie genoemde punten meenemen voor de trainingen.

@Rianne_: Hoe heb jij het opgelost met je pony? Ik ga er ook voor de volle 100% voor om het probleem op te lossen! :D

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:14

Ik snap eigenlijk niet wat een martingaal goed kan doen hier, tenzij het paard ook nog eens zijn hoofd omhoog gooit bij zijn protest. Dan nog zal het weinig helpen denk ik.
Misschien heb ik het gewoon niet goed gelezen. Ik denk dat je paard nog moet leren wat opzij gaan voor het been is, en dat daar alle verwarring en al het vluchten uit voor komt. Waarschijnlijk heeft hij geleerd dat alle soorten been geven voorwaarts is.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:20

ik zou hem toch ook eerst een laten na kijken door een ostheopaat of een cranios sacraal therapeut.. mss zit er iets in zn lichaam niet goed waadoor hij dit doet, dan kan je blijven trainen maar wek je alleen maar het tegengestelde op omdat hij dat dan associeerd met pijn..