Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) en die bokt ook nooit maar dan echt nooit. Bij haar helpt straffen ook niet, ik durf wel eens een kwade HEY te gebruiken maar verder niet veel.itsmi schreef:Wachten tot ze klaar is met stijgeren. Niks doen, gewoon alleen maar wachten. Voorwaartse hulpen geven heeft toch geen zin, gaan ze alleen maar meer van stijgeren op dat moment. Omtrekken helpt ook niet.. Als ze dan klaar is met stijgeren meteen aan het werk, galop-halt-galop-halt-galop-halt...
Werkte bij mijn oude verzorgpaardje heel goed.. Die heeft het aardig afgeleerd daarna! Bedacht samen met mijn instructrice.. Moet zeggen dat het echt goed gewerkt heeft. Daarna leerde hij het wel af om te stijgeren, omdat hij steeds meteen heel erg hard aan het werk gezet werd..
Succes! Is echt kl*ote een stijgeraar!
wsundayl schreef:Zo handig met een touw ben ik denk ik niet.
@jenniferkent,het is inderdaad niet de hele tijd. Er zijn 2 plekken in de bak die ze eng vindt. De ene keer loopt ze er wel langs maar met moeite, dreigt wat draait om en als je dan gewoon doorrijdt houdt het op een gegeven moment op. De andere keer gaat ze dus na een paar keer dreigen echt omhoog.
Zodra je dan weer neerkomt en weer die kant op wil gaan gaat ze weer ohoog. Als zij echt in haar hoofd heeft van ik wil daar niet langs nu, dan blijft ze het proberen.
Met buitenrijden op mijn andere stal hadden we een plek waar ze pertinent weigerde om door te lopen, zelfs met ander paard erbij en haar vasthouden aan een lijn. Pas als de ruiter afstapte 20 meter verderliep en weer opstapte was er niks aan de hand en op de terugweg liep ze er wel gewoon voorbij. We konden daar ook niet doorzetten. ( fietspad, bijna geen berm en gelijk een steile wand van 2 meter naar een smalle sloot, 4 stappen te veel naar achter en je ligt)
Ze doet het ook niet elke keer, het kan heel lange tijd goed gaan. dat maakt het ook zo lastig, zou ze het elke keer doen dan kon ik echt met een instructrice en een meer ervaren ruiter eraan werken.
Ik ga in ieder geval de oplossing van na neerkomen gelijk voorwaarts doen uitproberen. Mijn grootste angst is de kans op achteroverklappen, vorige week verloor ze bijna der evenwicht.
justSaar schreef:dat moet je dus even per paard bekijken, die van mij moet ik dan echt niet van galop naar halt gaan want dan staat hij weer recht overeind.
die van mij kan ik altijd beter wat ruimte van voren geven en lekker voorwaarts rijden en de neus tot de grond laten