De tips om ontspannen te rijden, het lukt me echt niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

De tips om ontspannen te rijden, het lukt me echt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 22:49

Ik heb vandaag huilend op m'n paard gezeten en ben echt einde raad.
Ik krijg haar gewoon niet in de ontspanning naar beneden. Ik moet continu vragen, vragen, vragen. Zodra ik stop met vragen, komt ze gelijk weer omhoog, en gaat ze rennen.
Ik heb echt vanalles geprobeerd, maar het is nu zelfs zo ver, dat ik het plezier in het rijden echt even kwijt ben. Na het rijden vandaag had ik flinke buik en rugpijn. Dit is voor mij, maar ook voor haar meerleuk.

Nou moet ik er bij zeggen, ik ben nooit echt dressuur gericht geweest, maar na een paar keer les ging het boven verwachting goed.

Ook is er niks mis met haar, nergens pijn of blokkade's en ik zit er gewoon rustig op, zonder angst of stress.

Iemand goede tips? Ik heb zondag wedstrijd, maar ik ben nu in staat om mezelf af te melden.... -O-

Espoir_

Re: De tips om ontspannen te rijden, het lukt me echt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:55

Oooh ik heb nu precies hetzelfde gehad als jou!!

Bij mij is alleen het probleem dat ik hem voor mezelf meer opgericht wil hebben maar hij kan dat nog bijna niet. Hij gaat er tegenin en gooit zijn hoofd in de lucht en pakt dan op 1 kant vast waardoor hij totaal scheef loopt en ik raak gefrustreerd..

Moet zeggen dat ik eigenlijk heeel erg driftig wordt en mijn stem gigantisch verhef en ik kan me op zo'n moment bijna niet inhouden.

Ik heb dan het probleem dat ik morgen wedstrijd heb, heb ook zin om me af te melden maar moet van mijn moeder gewoon meedoen.

Heb de straks zelfs geroepen dat als het zo doorgaat ik er compleet mee stop en dat ze maar iemand anders op zn rug zetten, maar mij niet meer!

Ben je op zo'n moment erg gespannen geweest of heb je stress? Dat merk ik bij mij heel erg. Heb een uur langer gewerkt en had eigenlijk in de planning gelijk paard te gaan rijden, mijn ma had hem klaar gezet omdat ik ergens anders moest rijden. Dan ben ik zelf dus al gigantisch gespannen en dan is het beter dat ik er niet op stap, want op deze manier kom ik geen steek vooruit, eerder achteruit!

Ik kan je eigenlijk verder niet helpen, ben benieuwd wat anderen voor tips hebben, kan die namelijk ook goed gebruiken!

Oh ja, soms ga ik trouwens heel erg hard scheuren en dan knap ik eventjes op, maar dat doe ik niet 1 dag voor de wedstrijd!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:14

Ik heb hier ook wel last van gehad...

Ik ben sinds een half jaar begonnen met academische rijkunst, dit is voor mij de oplossing geweest. Mijn pony is ontzettend vooruit gegaan en loopt aan een losse teugel zonder bit gewoon helemaal aan de teugel.

Je moet verder kijken dan naar het hoofd. Wat je in je handen voelt, zijn de achterbenen. Gebruikt hij zijn achterbenen wel goed? Is hij wel goed rechtgericht?

Neem goed les, van iemand die er verstand van heeft!

Succes ermee!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:15

Doet hij bij een andere ruiter ook zo?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 23:56

bromfiets schreef:
Doet hij bij een andere ruiter ook zo?

Ja, daarbij gaat hij lekker vliegtuigen spotten en sterren kijken. Niet in erge mate, omdat degene die er wel eens op rijden haar er niet doorheen rijden, maar jà, ze doet het wel.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:11

het is niet alleen een kwestie van aan de voorkant vragen en vragen.
je moet je paard op een juiste manier van achter naar voren rijden, en goed aan het been hebben. vind ik de belangrijkste voorwaarde, naast goed harnachement, niet storende ruiter, of lichamelijke klachten.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:13

is het zo erg dan om je af te melden voor de wedstrijd, als het toch niet lekker gaat? ik zou denk even stapje terug doen, kijken wat er wel goed gaat, proberen leuke afwisselende dingen te doen zonder al te veel druk, misschien wat grondwerk of balkjes draven ofzo, keertje wat anders.
ik rij zelf pas sinds kort weer dressuur maar wat ik doe voor de ontspanning is flink voorwaarts rijden, heel licht teugelcontact en veel, heel veel figuren. mijn bijrijdpaardje is als ik begin altijd wat stijf en gespannen (en ik soms ook gezien ik pas net weer begin) maar na een tijdje loopt ze heerlijk te stofzuigeren met de neus omlaag als ik de teugels loslaat en te zuchten en briesen. het netjes oprichten lukt nog maar af en toe maar ik ga er vanuit dat het mettertijd vanzelf goedkomt. ben nu al blij als ze een paar passen achtereen mooi op eigen benen loopt en op haar bitje kauwt.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:51

Geef het de tijd, dat het een paar keer goed is gegaan in de les betekent niet gelijk dat je paard het helemaal snapt. Het ene paard doet het makkelijker dan de ander. Een paard kan pas ontspannen als jij dat ook volledig bent en je paard niet stoort. Je zegt zelf dat je nooit zo dressuurmatig bezig bent geweest, dan is het logisch dat ie niet gelijk doet wat je wilt. Rustig blijven ademhalen tijden het rijden en loswerken.
Blijven lessen en je lesgever kan het beste beoordelen waar het aan ligt.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:21

als je buikpijn en rugpijn hebt na het rijden heb je je te veel gespannen.. :o vaak gebeurt dit onbewust omdat je geconcentreerd bezig bent. Dit betekent wel voor je paard dat ze haar rug moeilijk kan ontspannen en gaat haar hoofd hoog dragen. Je kunt beginnen met een stuk ontspanning bij jezelf, dit kun je bereiken door een goede ademhaling, vooral goed uitademen door je mond is belangrijk. Hierdoor krijg jij de juiste spierspanning (niet te veel en niet te weinig) en kun je beter meegaan met de bewegingen van je paard waardoor zij ook eerder zal ontspannen. Succes!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:26

Of als je rug pijn hebt, kan ook aan je zadel liggen. (ben ik nu zelf achter gekomen. Ik ben nu over gestapt op klassiek dressuur, en nu pas merk ik dat ik mijn pony al die jaren verkeerd gereden heb. Waardoor ze ook ging rennen. Ik ben nu een 2,5 maand schat ik bezig, en het is echt nu al een verschil!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:51

Bij mij is het probleem andersom, ik zit gespannen waardoor mijn paardje ook gespannen loopt. Toen ik met losse teugel ging draven, ging ik ontspannender zitten en mijn paardje liep veel lekkerder en liep een keer door. Dus misschien is dat bij jou ook het probleem.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:35

Misschien even goed longeren voor je begint te rijden? Zo is de spanning er al een stuk uit doordat ze even kan bewegen?

petra1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:17

ik heb 1 tip. zoek een boek van monty robberts.
het is een engels man. hij heeft vertrouwings metodes uitgevonden. zoals: join-up, t-toutch en 32 kruiden. als je de boek zoekt met kruiden, dan lees je ook welke kuiden je paard kunt geven.

dit is het enigste tip die ik je kunt geven. dit is niet in 1-2-3 gebeurt. je kunt ook een fimpje zien van monty robberts op youtube. hij geeft een join-up. het paard is bang van hem, binnen 30 min is het paard ingereden, alleen met vertrouwen. dus geen geweld.

groetjes petra.

petra1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:20

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:29

M_erell schreef:
Bij mij is het probleem andersom, ik zit gespannen waardoor mijn paardje ook gespannen loopt. Toen ik met losse teugel ging draven, ging ik ontspannender zitten en mijn paardje liep veel lekkerder en liep een keer door. Dus misschien is dat bij jou ook het probleem.

Dit heb ik ook een tijdje gedaan met dressuurles.

Flink vooruit lopen en koppie met rust laten, lekker half lang teugeltje.
Sturen op je zit, en alleen maar figuren rijden, zodat je daar mee bezig bent.
Als het goed gaat kun je ook rechtdoor.

Het kan zijn dat je paard gaat rennen omdat jij onbewust aanspant.
Als je merkt dat het met een wat langere teugel ook goed gaat,
relax je zelf meer.

Nu bedoel ik niet dat je met waslijn-teugels moet rijden,
maar probeer het eens zonder te vragen aan de voorkant,
maar gewoon van achter naar voren te rijden...
Ontspanning komt dan vanzelf, been there, done that...

Uiteraard moet natuurlijk wel al het harnachement passen en het paard geen pijn hebben ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:33

Meer gaan werken aan techniek en weten waarom je iets doet,
Idd ga het eens proberen volgens de academische/rechtricht manier.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl staan vast wel instructrices bij jou in de buurt.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:33

Als het zo gaat, afmelden. Eerst vertrouwen terugkrijgen, dan pas weer op wedstrijd.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:38

Miracle_ schreef:
Ik moet continu vragen, vragen, vragen. Zodra ik stop met vragen, komt ze gelijk weer omhoog, en gaat ze rennen.

Ik denk dat jij beter af bent als je (evt. met behulp van deze of andere instructrice) een andere manier van rijden aanmeet.

Ik werd ook uiterst gefrustreerd van het 'vragen' (of kneepjes oid)

Rijden van je been naar je hand toe is veel fijner, en niks geen kneepjes, gewoon een stille hand, zonder hem vast te zetten. Maar wat ik al zeg, ga dit niet zelf proberen, neem een instructie in de hand die les geeft op deze manier, want anders ga je verkrampen en als het niet lukt raak je alsnog gefrustreerd :)

discussie hier over: [RT-D] Spelen met je vingers of stille hand?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:29

Je schrijft dat je er niet gestresst opzit, maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat je toch (onbewust) gestresst bent. Je wil haar graag ontspannen en naar beneden rijden en als het niet lukt ga je toch stijf zitten of krampachtig om haar naar beneden te krijgen.
Ik heb het ook gehad met mijn paard. Bij de vorige eigenaar liep ze keurig naar beneden en bij mij lukte het gewoon niet. Heel frustrerend..... Alles na laten kijken, maar het lag gewoon aan mij. Ik ben toen helemaal opnieuw met haar begonnen. 1x in de week aan een lang teugeltje buiten rijden, 2x per week in de dressuurles gaan rijden, maar zonder haar naar beneden te vragen. We hebben eerst gewerkt aan goed aan de hulpen zijn, ontspannen lopen, ontspannen zitten voor mij (waarbij ik als advies kreeg om een liedje te zingen of te neurieen }:0 ) Na een tijdje ging mijn paard heerlijk voorwaarts, goed aan de hulpen en lekker ontspannen. Toen zijn we voorzichtig gaan vragen en opeens liep ze ook nog eens goed nageeflijk. Dus probeer je niet teveel te focussen op dat nageeflijk rijden. Zeg je wedstrijd af en ga gewoon opnieuw beginnen met haar. Zorg dat je een goede instructeur vindt die nageeflijkheid niet als belangrijkste ziet en dan komt het vanzelf goed. Succes!

Ffajrking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:24

Miracle,

ik weet hoe jij je voelt!
ik zeg er wel bij dat ik mijn paard jaren op een verkeerde manier gereden heb, namelijk gefixeerd op de voorkant van het paard en de "krul in de hals".
Sinds enkele maanden neem ik nu dressuurles van een springruiter en dat gaat goed! Heb mijzelf voorgenomen om op de juiste manier te rijden en dat is niet makkelijk omdat mijn paard nu meer met het hoofd omhoog loopt dan naar beneden. Toch loopt hij met de achterhand erbij en blijf ik rustig een licht maar zeker contact houden met de teugels. Wanneer hij dan zijn hoofd naar beneden doet, is dat omdat hij het wil en niet omdat hij gedwongen wordt! Voorwaarde is wel dat je paard goed aan het been staat! Als hij zakt met het hoofd wordt hij uitbundig beloont en loopt hij echt super!
Dus, geeft niet op en blijf op de enige juiste manier rijden, van achter naar voor!

Veel succes!

Lidy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:43

ik denk dat het vanzelf wel los loopt, misschien kan je een deskundige vragen?
succes!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:52

Het lijkt mij dat de spanning niet bij jouw paard zit, maar bij jou. Je weet dat het goed kan gaan en wil dat bereiken. Maar daardoor leg je jezelf druk op die je onbewust op jouw paard overbrengt. En bijna alle paarden pikken feilloos de spanning van de ruiter op. Dus eerst werken aan jouw ontspanning, daarna zal je paard volgen.
Een goede instructeur zal je hier mee kunnen helpen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:02

Tja, het is misschien niet leuk om te horen, maar ik weet bijna zeker dat het probleem bij jou ligt. Welk vragen? Sinds wanneer is dwingen vragen? En hoe kan je ontspanning verwachten als je dwingt? En je zit er zeker niet rustig op als je na het rijden buik- en rugpijn hebt.

Een goede instructeur kan jou helpen, en ik zou de wedstrijd van zondag afzeggen ;)
Hier een lijst met instruteurs:
http://paardenrecht.org/asp/content.asp?DocumentID=28

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:05

Blijf je bedenken dat paardrijden iets is wat je in de eerste plaats doet omdat je het leuk vind, daarna komt presteren pas, toch? Zorg inderdaad dat je zelf ontspannen op je paard gaat zitten, laat de teugel eens lekker lang en ga helemaal niet hard aan het werk. Dat zal zich vrijwel meteen vertalen naar de instelling van je paard.

En bovengenoemde tips over de academische rijkunst en rechtrichten zou ik ook zeker in acht nemen. Ik ben er nu een maand mee bezig en mijn sterrenkijkend verzorgpaardje loopt nu zowat uit zichzelf nagevelijk. paardenbegrijpen.nl is een erg informatieve site.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:41

ik heb dit ook gehad,
werdt vaak boos op mijn toenmalige verzorgpony,

ik had een verkeerde zit,
werd boos als het niet ging, of als hij tegendruk gaf,

toen kreeg ik les, van een springruiter, en dankzij hem
ben ik aan ontspannen! heb opeens nergens meer last van, rug shouders e.d.

hij zij een heel uur, ga rechtopzitten ontspannen, handen omhoog,
benen eraan en vooral NIET SCHOPPEN,

was nogal geneigd om eens een schop te geven als hij echt niet luisterde,
dit heeft acht maanden geduurd, en toen ging ik andere paarden rijden

zelf eentje van net 3, en daar reed ik zo op weg,
en met de juiste hulpen e.d. en hij nam het ook nog aan :o