Mijn paard reageert nergens op qua been. Hij is liever lui dan moe, als het aan hem ligt gaan we nog geen kilometer per uur. Met het instappen begint het al: als ik hem actief wil laten lopen en been geef, zwaait hij een keer met z'n staart en dat is het. In draf sloft hij enorm, hij tilt zijn achterbenen ook niet op. Het kost héél veel moeite om hem actiever te maken, ik moet echt kwaad worden en mijn zweep gebruiken en dit wil ik niet. Hier wordt paard ook niet blij van: hij geeft een bok naar de zweep, gooit zijn hoofd in de lucht en valt niet meer te sturen. Meestal loopt hij na drie kwartier pas goed op tempo, als hij lekker warm is en zweet, maar dan nog steeds met moeite. Maar ik ga ook geen anderhalf uur rijden als hij na drie kwartier al hijgt als een gek.
Het ligt vast niet alleen aan het paard, ik zal vast onbewust signalen geven ofzo. Mijn houding is ook niet perfect. Maar het is echt frustrerend als ik het hele uur boos op Andy moet zijn omdat hij niet doorloopt, dat we daardoor 'ruzie' krijgen terwijl dat helemaal niet eerlijk tegenover hem is
Ik vind het niks als ik hem een tik moet geven, maar anders reageert hij echt niet. Ik zou heel graag een andere oplossing voor mijn probleem willen vinden.Daarom mijn vraag: weten jullie oefeningen ofzo die ik kan doen om mn paard alert voor het been te maken? Overgangen rijden probeer ik al veel te doen, dan krijg ik wel hetzelfde verhaal: niet reageren, en als ik erg streng wordt, hoofd in de lucht en rennen maar. Na een tijdje wordt het wel beter, maarja, het gaat al een tijd zo. Zweep weg? Of juist zweep er wél bij? Ik probeer nu één keer been, gelijk een tik. Dit helpt wel wat, maar misschien heeft iemand anders een betere oplossing?
Dit is overigens alleen zo in de bak. Ik denk dat hij het saai vind. Ik ga sowieso na elke keer rijden een kwartiertje buiten uitstappen. In de zomer ga ik vaak naar het bos en in het weekend ga ik ook wel eens buiten rijden. Maar ik kan niet alleen naar buiten met hem (hij vind het heel eng en wil de poort niet uit, hiermee oefen ik al) en in de bak rijden is natuurlijk nodig voor dressuur.
Op dit moment heb ik geen les. Ik heb wel altijd les gehad, in de winter niet, toen heb ik ook nauwelijks gereden. Ik heb er nu geen tijd en geld voor, na mijn examens zal ik wel weer les gaan nemen.
Bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand tips voor me heeft
)
dit lijkt me namelijk ook niet erg goed zijn rug? Is het dan niet erg als hij echt met zijn hals gestrekt de lucht in loopt? Want dat doet hij als ik (schijn)overgangen wil rijden. Ik kan natuurlijk daarna ook wel daarmee aan de slag, maar ben bang dat het nog een hele tijd gaat duren voordat hij goed aan het been is