Tips voor jonge paarden ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dashke

Tips voor jonge paarden ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:14

Hoihoi

Voor het eerst heb ik een jong paard en zou hem graag op een goede manier opleiden.

Hij is al zadelmak maar zou graag zien welke nuttige tips jullie hebben voor het opleiden van een jong paard?

Groetjes!!

Dribbel

Re: Tips voor jonge paarden ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:15

Les nemen.

Dat is sowieso goed, maar helemaal als je voor het eerst met een jong paard begint.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:15

Goede en ervaren begeleiding.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:16

Dribbel schreef:
Les nemen.

Dat is sowieso goed, maar helemaal als je voor het eerst met een jong paard begint.

Ja, tuurlijk, dat doen we al! *D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:17

Dan nog een tip van mij: doe het allemaal lekker rustig aan. Liever iets te langzaam opbouwen dan te veel willen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:26

het is een grote las ik in je vorige topic, dus neem er echt de tijd voor, rij hem fijn van achteren naar voren, hierdoor wordt hij sterker en sterker en kan hij alle oefeningen straks aan, ga je hem nu al van voor naar achteren rijden, dan wordt hij van voren sterker en van achteren niet tot nauwelijks, dan wordt het ook nooit makkelijker om hem bij elkaar te krijgen...

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:31

__PSM__ schreef:
het is een grote las ik in je vorige topic, dus neem er echt de tijd voor, rij hem fijn van achteren naar voren, hierdoor wordt hij sterker en sterker en kan hij alle oefeningen straks aan, ga je hem nu al van voor naar achteren rijden, dan wordt hij van voren sterker en van achteren niet tot nauwelijks, dan wordt het ook nooit makkelijker om hem bij elkaar te krijgen...

Ja als ik nu eens zou weten hoe ik een foto moest toevoegen, zou ik het doen, maar ik ben nog maar een beginner op dit forum he :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:29

Veel geduld, stap voor stap, en veel begrip.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:32

Consequent zijn in alles wat je doet.. die jonkies (tenminste mijne) kijkt echt altijd hoe ver ie kan gaan. Neem goede begeleiding, en doe het rustig aan. Ben zelf ook al eens te snel van stapel gelopen maar daar heb je echt jezelf mee (en je paard ook).

caneitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:39

Geen ruzie maken, veel belonen en met 1 goede pas al heeel tevreden zijn!

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:41

rij veel overgangen, zodat de kont er lekker onderkomt. dan lekker rusitg opbouwen, niet te lang rijden en als het goed gaat er ook gewoon mee ophouden.
veel lessen, en dan komt het helemaal goed!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:45

[/quote]
Ja als ik nu eens zou weten hoe ik een foto moest toevoegen, zou ik het doen, maar ik ben nog maar een beginner op dit forum he :D[/quote]

[img]link%20van%20de%20foto.....[/img]

Je foto kan je bv. op http://www.mijnalbum.nl zetten.
Maak je album openbaar.
Dan klik je op je rechtermuisknop op de foto.
Kijk bij eigenschappen.
Kopier de link.
Zet de link tussen [img]link[/img]

Snappie?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:06

Jonge paarden kan je vergelijken met pubers, ze denken dat ze alles beter weten en zullen je regelmatig op de proef stellen. Als je vanaf nu veel aandacht aan zijn opvoeding besteed zal dit, nu en later, veel problemen voorkomen.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 09:13

MarcR schreef:
Jonge paarden kan je vergelijken met pubers, ze denken dat ze alles beter weten en zullen je regelmatig op de proef stellen. Als je vanaf nu veel aandacht aan zijn opvoeding besteed zal dit, nu en later, veel problemen voorkomen.

Dat is inderdaad wel een toffe manier om te vergelijken! Zo had ik het nog niet bekeken. :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:22

Dit is iets voor RT-P.
Daarom van RT-D naar RT-P

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:32

Paard de tijd geven.

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:38

angelalala schreef:
Paard de tijd geven.

juist heb geduld.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:38

Er rekening mee houden dat hij overal van kan schrikken. Niet hierom gespannen gaan zitten, lekker ontspannen blijven en wel stevig zitten.
En inderdaad, elke goede pas blij mee zijn.
Ik weet niet hoelang hij zadelmak is, maar als hij de beenhulpen net kent en nog niet goed voor het been is, overal blij mee zijn. Als je been geeft om door te stappen en hij begint te draven, super!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:41

Geduldig zijn en ten alle tijden consequent

Als je ergens tegenaan loopt en je komt er niet uit haal er gelijk iemand bij en ga niet aankloten, vooral niet bij zo'n jong paard

Het kan ook best van pas komen als je hem nu zo veel mogelijk laat zien, een beetje bomproof maken. Veel naar buiten en met gekke dingen laten kennis maken

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:12

Consequent zijn en geduld hebben. Als je geen ervaring hebt met jongere paarden is het verstandig om iemand met verstand van jongere paarden je te laten helpen.

En idd zoals suus zegt, aan veel dingen laten wennen.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:45

Het gouden woord: GEDULD :o

marisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:46

Goede begeleiding erbij, en geduld hebben!

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:48

Goed vooruit rijden, en met een zeer zacht hand, en VEEL FIGUREN! niet altijd maar op de hoefslag.
Laatst bijgewerkt door BYS op 14-03-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:00

Inderdaad, geduld, geduld, geduld. En altijd consequent zijn. Maar het belangrijkste is nog wel goed gedrag uitbundig belonen. Waar wordt ie blij van? Braaf, een kriebel in zijn manen/op zijn schoft, snoepje? Zoek uit waar ie blij van wordt, en gebruik dat als beloning. (hoewel een snoepje niet echt handig is, sommigen worden er erg happerig van en tijdens het rijden is het natuurlijk helemaal niet handig :) ) Ongewenst gedrag zoveel mogelijk negeren en anders METEEN corrigeren (als het serieus gevaarlijk gedrag is) en uiteraard alternatief gedrag aan bieden en hem daarvoor belonen. Voorbeeldje: Ik heb ooit een paard verzorgt dat vreselijk last had van singeldwang. Ze wilde je altijd bijten. Dus na een fel NEE en als het nodig een was een tik, als ze me toch echt hapte, gaf ik haar altijd het halstertouw om in te happen. Paard kon mooi zijn boosheid afreageren op het touw en ik was veilig. Na verloop van tijd had ze trouwens prima door dat ik nooit de singel in een keer aantrok, maar stapje voor stapje en heeft zij het afgeleerd. Lekker creatief bezig zijn dus.

En luister ook naar je eigen gevoel. Iedereen heeft zo zijn ideeen over hoe je een jong paard moet behandelen, luister naar alles en pik eruit wat het best bij jou en je paard past!

Heel veel plezier!!!!

Piepdruif

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:03

Rechtrichten, consequent zijn, rustig opbouwen, genoeg rust geven en lekker het bos in. Laat ze de wereld maar zien!