Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

__PSM__ schreef:het is een grote las ik in je vorige topic, dus neem er echt de tijd voor, rij hem fijn van achteren naar voren, hierdoor wordt hij sterker en sterker en kan hij alle oefeningen straks aan, ga je hem nu al van voor naar achteren rijden, dan wordt hij van voren sterker en van achteren niet tot nauwelijks, dan wordt het ook nooit makkelijker om hem bij elkaar te krijgen...
[/quote]MarcR schreef:Jonge paarden kan je vergelijken met pubers, ze denken dat ze alles beter weten en zullen je regelmatig op de proef stellen. Als je vanaf nu veel aandacht aan zijn opvoeding besteed zal dit, nu en later, veel problemen voorkomen.
) Ongewenst gedrag zoveel mogelijk negeren en anders METEEN corrigeren (als het serieus gevaarlijk gedrag is) en uiteraard alternatief gedrag aan bieden en hem daarvoor belonen. Voorbeeldje: Ik heb ooit een paard verzorgt dat vreselijk last had van singeldwang. Ze wilde je altijd bijten. Dus na een fel NEE en als het nodig een was een tik, als ze me toch echt hapte, gaf ik haar altijd het halstertouw om in te happen. Paard kon mooi zijn boosheid afreageren op het touw en ik was veilig. Na verloop van tijd had ze trouwens prima door dat ik nooit de singel in een keer aantrok, maar stapje voor stapje en heeft zij het afgeleerd. Lekker creatief bezig zijn dus.