zit ik scheef of ben in ongelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

zit ik scheef of ben in ongelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:22

heeeey bokkers!

als ik aan het rijden ben zit mijn rechterbeen hoger dan mijn linker. Het zadel ligt dan niet scheef en ik zit ook wel aardig recht. De beugels zijn beide gelijk wel zijn er gaatjes bijgeprikt maar die zitten er boven en daar rijd ik bijna nooit op. Zou het kunnen dat mijn ene been langer is dan de andere of ligt het aan mijn zadel?

alvast bedankt!

upendo

Re: zit ik scheef of ben in ongelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:23

Als je ene been langer is dan je andere zou je dat op de grond ook moeten merken.
Weet je zeker dat je zadel recht is?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:24

Ik denk dat je paard scheef is!
Ik heb dat nml ook bij mn pony,waarschijnlijk heb jij ook een links gebogen paard.
Rechtrichten van je paard wil helpen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:25

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:28

Ieder mens en dier is A-symetrisch.
Is het niet in je armen dan misschien in je benen. Is het daar niet dan misschien in je bekken en heupen.
Dus je hebt goed kans dat het aan je zelf ligt. Kan je niet een ander op het paard zeggen op hetzelfde gaatje met de beulgels als jou. als diegene zegt dat het zadel gewoon recht ligt dan ligt het aan jou.

Ook alle andere geposte ideen zijn het kijken en gebruiken waard.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:29

upendo schreef:
Als je ene been langer is dan je andere zou je dat op de grond ook moeten merken.
Weet je zeker dat je zadel recht is?

ohjaa slim :P maar dat heb ik indd op de grond niet.
nee niet helemaal maar hij moet zowiezo eerdaags naar de zadelmaker dus dan kan hij er naar kijken of moet dat op je paard?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:30

Heb je je stijbeugels wel eens vergeleken met elkaar? Ik verwissel meestal elk halfjaar mn stijbeugelriemen van kant, omdat je altijd de ene iets meer uitrekt dan de andere.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:32

x,,kelly,,x schreef:
Zou het kunnen dat mijn ene been langer is dan de andere

Hiervoor zou je even naar je HA kunnen gaan, dan weet je het zeker. Wanneer je ongelijke benen hebt is een zooltje in je schoen belangrijk om bijv rugpijn te voorkomen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:33

horse_girl schreef:
Heb je je stijbeugels wel eens vergeleken met elkaar? Ik verwissel meestal elk halfjaar mn stijbeugelriemen van kant, omdat je altijd de ene iets meer uitrekt dan de andere.

ik ga vanmiddag wel even kijken als ik het niet vergeet en het is inderdaad wel een erg handig idee om ze eens te verwisselen!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:34

Ik zit ook met mijn ene been langer (ligt aan de afstand van de gaatjes, soms wel en soms niet) omdat mijn benen zo'n 2 cm verschil hebben. Ik heb er de laatste tijd minder last van omdat mijn rug ook scheef is, en ik nu rechtop zit en dat met mijn benen weer compenseerd. Beetje lastig uitgelegd..

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:11

Ook hier een scheef mens; Linker been paar cm langer dan rechts, dus ook een zooltje in mijn schoen, en mijn beugels bewust ongelijk.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:14

denk ook dat je paard scheef is.

kimm_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:23

Misschien is de ene kant van het zand ook wel hoger als de andere kant.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:26

kimm_twinkel schreef:
Misschien is de ene kant van het zand ook wel hoger als de andere kant.

Lief bedoeld maar het zand past zich aan aan je paard. omdat die vele malen zwaarder is dan een mens

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:19

het kan zijn dat je zelf misschien wat scheef bent.. :o maar er zijn ruiters die de neiging hebben om op het paard scheef te gaan zitten. We hebben allemaal een voorkeurskant. Het kan ook zijn dat je paard jou misschien in die positie plaatst. Je kunt eens op een stoel gaan zitten en bewust voelen of je je lichaam evenredig belast. Voel je alle 2 je zitbeenknobbeltjes? of voel je één kant meer dan de andere? Als dat zo is heb je waarschijnlijk ook die neiging tot scheefzitten op je paard. Belangrijk is om dan je balans te trainen. Vooral veel zitten op een fysiobal helpt goed. Succes!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:39

Indd, op zo'n grote fysiobal helpt heel goed, heb ik ook veel oefeningen van mijn cesartherapeute gehad. Zitten, van links naar rechts, op en neer. :o het helpt heel goed. :D

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:52

ik had het vroeger ook..
ik zat ook altijd met de ene been langer dan de andere..
maar ik had er gelukkig nooit last van

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:36

Bij mij is mijn ene been langer dan de andere :=
Dacht ook altijd dat ik scheef zat :o

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:43

Haal je beugelriemen allebei van het zadel en kijk of ze nog even lang zijn op het gaatje waar je ze altijd op hebt en maak ze dan gelijk.

Links rekt altijd wat meer door het opstijgen en als je je gewicht scheef over de beugels verdeeld hebt rekt de ene ook meer dan de ander.
Heb je dan nog het idee dat ze scheef zijn dan zit jij scheef.
Als het in stilstand wel recht lijkt te zijn maar ongelijk in beweging dan is je paard (ook) scheef.

Bijna niemand zit 100% recht in het zadel. Zelf voel je het ook niet, dus vraag je instructeur eens om daar specifiek op te letten.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:58

Ik denk persoonlijk ook dat je paard scheef is! ik heb dit zelf ook een hele tijd gehad en heb les genomen op de klassiek/moderne manier, een beetje een mengelmoesje! zijn ons heel erg gaan concentreren op rechtrichten en dit heeft enorm geholpen! en niemand zit natuurlijk helemaal recht ;)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:01

ik heb dat ook
je beugels zitten nooit gelijk
ik zit bij de fisio en daar heb ik gezien dat me benen ongelijk zijn
heel makkelijk
gewoon zitten
de heupen recht
en dan zie je of je bovenbenen gelijk zijn
anders zijn het je onder benen
als je staat voel je dat niet goed

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:02

Ik voel het alleen als ik sta hoor.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:12

Heel veel mensen zitten scheef op hun paard. Vaak hangt dit samen met de scheefheid van het paard, soms heeft de ruiter een sterke voorkeurshouding. Veel mensen zitten met hun billen naast het zadel en plaatsen daarbij het gewicht meer op één bil ter compensatie. Als ik het goed begrijp verkort jij jouw rechterbeen als je op jouw paard zit. Ik heb nu geen beeldmateriaal gezien en moet het algemeen houden, maar meestal zit de ruiter bij een verkort rechterbeen links naast het zadel met meer gewicht op de rechterbil. Daarbij wordt het rechterbeen vanuit de heup opgetrokken, waardoor deze verkort. Vaak gaat dit samen met een paard dat de ribben naar links gebogen heeft (rechtsgebogen paard), waardoor de ruiter op links wordt geplaatst. Als je aan jouw houding zou willen werken, moet je eerst jouw paard met een recht bekken stil laten staan (bij een recht paard zal het paard dan vierkant staan, bij een scheef paard zal een paard achter ongelijk moeten staan om het bekken recht te hebben). Zorg er vervolgens voor dat het zadel goed recht op jouw paard ligt. Vervolgens ga je in de stijgbeugels staan en plaats je het bekken opzij naar het midden. In jouw geval zal het waarschijnlijk voelen alsof je heel ver naar rechts toe moet gaan zitten. Laat eventueel iemand achter jou en jouw paard gaan staan om te kijken of je recht ten opzichte van jouw paard bent gaan zitten. Verdeel vervolgens het gewicht over beide zitbeenknobbels (om dit te oefenen is op de grond een fysiobal inderdaad een goed hulpmiddel). Als je dit moeilijk vindt, kun je heen en weer schommelen over jouw zitbeenknobbels en deze schommelbeweging steeds kleiner kunnen maken totdat je voor jouw gevoel in het midden zit. Als je goed in het midden bent gaan zitten, zullen beide benen even lang zijn en gelijk aan jouw paard liggen.

Beenlengteverschillen zijn vaak niet zo groot dat je daar op het paard een ongelijke gewichtsverdeling door krijgt. De meeste beenlengteverschillen zijn kleiner dan 1 cm en hebben geen invloed. Meestal wordt het scheef zitten veroorzaakt door een scheef gebouwd paard en een ruiter die in deze houding meegaat. Sommige ruiters hebben een sterke voorkeurshouding ontwikkeld en hebben daardoor een ongelijke spierkracht in hun benen, waardoor de scheefheid versterkt wordt. Daarbij kan het verstandig zijn om oefeningen te doen ter verbetering van de spierkracht in combinatie met coördinatieoefeningen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:32

Het is al gezegd, maar een kleine aanvulling:
Veel ruiters ( incl mijzelf :D) knikken in naar een bepaalde kant. Je kan dit soms merken doordat je meer op 1 zitknobbel zit dan de andere, of doordat je ter hoogte van je bekkenkam een knik in 1 zij hebt.
goeie manier om dit te trainen:
Doe de beugels van je langste kant ( dus de kant die 'goed' zit) 5 gaten korter. De kant waar je inknikt wordt zo getraind om rechter te zitten. Het is erg irritant in het begin, maar het werkt bij mij wel!

CLND

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:25

Je verandert wel veel van hand? En heb je misschien veel meer kracht in je ene been dan in je andere been? Dat laatste heb ik en dat los ik op door mijn linkerbeen te trainen!