Kramp tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Kramp tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 10:25

Ik ben aan het leren m'n benen lang te maken: hakken uitdrukken, tenen naar binnen. Maar dat neemt wel een probleem met zich mee: ik krijg kramp in m'n kuiten!

M'n verzorgpaardje maakt daar vervolgens vrolijk gebruik van. Hij weet dat ik niet meer zo goed kan aandrijven (dat doet behoorlijk zeer met kramp) dus begint hij te sjokken. Op de zweep reageert hij niet zo sterk, dus weet ik niet hoe ik dit op zo'n moment kan aanpakken.

Ik vroeg me dus af: heeft iemand anders dit ook? Wat is jouw oplossing, zowel vooraf/na het rijden als wanneer je op je paard zit en kramp krijgt? En wie heeft de gouden tip om m'n verzorgpaardje toch voorwaarts te houden, ondanks m'n kramp?

(en nee: harder tikken of op de kont slaan is geen oplossing. Dit heb ik al geprobeerd (niet té hard natuurlijk, maar ik ben niet zo fijnzinnig) maar hij kijkt er niet van op of om)

vanLotje

Re: Kramp tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:11

als de kramp er eenmaal in is geschoten is het inderdaad aardig ruk :)
daar heb ik geen tips voor.
Maar om kramp te voorkomen kun je magnesium gaan slikken, dat heeft mij in elk geval een stuk geholpen

success!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:13

ik heb het ook wel eens maar niet erg lang, ik heb geen idee wat je er tegen kan doen...

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:16

ik had het met enige regelmaat helemaal als ik in de galop aan moet springen schiet het er zo in.
mijn moeder had als oplossing een 5 cent muntje in mijn laars gedaan en wonderbaarlijk gezien hielp het ook nog.

misschien eens proberen ??

Prinssieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:29

als je kramp krijgt moet je je tenen naar boven duwen dat kan even pijn doen maar dan gaar de kramp sneller weg;)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:53

Een 5 cent muntje in m'n laars? Waarom zou dat helpen? Ik vind het een heel grappige tip, kan het uiteraard in ieder geval eens proberen, ik snap er alleen helemaal niets van :P.

Magnesium slikken geldt een beetje hetzelfde voor: waarom zou dat helpen? Ik ben normaal gesproken een beetje voorzichtig met zomaar voedingssupplementen gaan slikken, dus ik wil wel eerst de gedachtengang weten voordat ik het ga proberen...

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:57

ja 5 cent of 2 cent zolang het maar een koperen dingetje is. heb van meerdere mensen gehoord dat eht had geholpen :P

kimm_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:19

Je krijgt gewoon kramp, omdat je anders zit dan normaal dat is volgens mij ook normaal soms heb ik daar zelf ook wel last van.
Maar volgens mij kun je daar gewoon pillen voor slikken.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:21

Mensen die vaak kramp hebben, hebben meestal een magnesiumtekort, dus vandaar. Het is verder onschadelijk en gewoon bij elke drogist te koop, hoor ;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:23

ik heb dat als mn laarzen strak zitten en idd gehad als ik in galop aansprong. kon ik niks aan doen. als ik het nog is heb ga ik idd een 5 cent muntje erin leggen ben benieuwd of dat werkt!
als je kramp heb na het rijden moet je gaan liggen met het been waar je kramp in hebt op een sunlight zeep dat werkt goed. heb er ook een in mn bed liggen anders verga ik van de pijn

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:23

vooral je bovenbenen ontspannen daardoor blijft je paard voorwaarts. Als je (vaak onbewust) te veel aanspant met je bovenbenen wordt het tempo lager. Waarschijnlijk komt de kramp omdat je te veel spierspanning hebt. Succes!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:34

Ik heb het met beugels indoen wel eens :+ Keertje was ik op een nog groene pony aan het rijden,
toen in een keer de kramp erin schoot. Ik wist niet hoesnel ik van mijn paardje moest komen haha ;) :+
Instructeur keek mij verast aan '' ben je eraf gevallen??'' Ik zo, nee, heeeel erg kramp XD
Kon ze wel om lachen :D ;)

Mijn enige tip is dus om af je beugels te draaien met beugels aandoen (als je dan kramp krijgt)
en anders op de grond gaan staan en naar voren buigen, of naar achter, net wat helpt :D

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:36

Zet je voordat je kramp krijgt veel kracht op je kuiten/voeten?
Ik krijg daar altijd kramp van.

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:50

heb dat vaker gehoord een 5 centje in je laars.
en bij sommige werken het en bij andere niet.
als ik kramp heb gewoon tenen omhoog doen dan gaat het wel weer over

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:42

Oh, een bekend probleem!
Het is zo ontzettend lastig en vanalles al geprobeerd, behalve de 5 cent oplossing.. Geniaal, ik ga het proberen :+

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:25

ik zou ook niet weten wat je zou kunnen doen. Misschien googlen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:30

Hoever probeer je je hak uit te drukken? Gewoon horizontaal is goed genoeg namelijk. Met je hak omlaag rijden is achterhaald. Is een tijd mode geweest vroeger, toen zat iedereen met zijn haak haast recht onder zijn tenen, maar dat geeft meer spanning dan dat het nut heeft, tenzij je op een hoge oxer aan rijdt en hebt een paard dat graag in de stop gaat.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 10:13

En de gouden tip van dit topic was: bovenbenen ontspannen! Dit heb ik nu vijf keer geprobeerd en sindsdien nog geen kramp gehad, terwijl ik normaal gesproken bijna iedere keer rijden er last van had.
De muntjes of magnesium tips hou ik in m'n achterhoofd, voor als het weer terugkomt, maar voorlopig probeer ik het zo.
Dank jullie wel voor alle reacties!

trick3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:22

Voor mensen die dit probleem nog wel hebben. Probeer voor het rijden genoeg te drinken. Het liefst water met dextrose er in. Dus druivensuiker. Dit hebben je spieren hard nodig tijdens inspanning

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:38

bananen eten :)

krampen in kuiten zoals bij u (en bij mij in men voeten :s) worden veroorzaakt door een tekort aan kalium

en in bananen zit nu eenmaal veel kalium

smakelijk! :+

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:31

zijn je beugels niet te lang?
Ik heb er namelijk nog nooit last van gehad..
Daarom heb ik er ook niet echt tips voor..

X.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:38

Sofy schreef:
En de gouden tip van dit topic was: bovenbenen ontspannen! Dit heb ik nu vijf keer geprobeerd en sindsdien nog geen kramp gehad, terwijl ik normaal gesproken bijna iedere keer rijden er last van had.
De muntjes of magnesium tips hou ik in m'n achterhoofd, voor als het weer terugkomt, maar voorlopig probeer ik het zo.
Dank jullie wel voor alle reacties!

probeer als je rijd, alles in je lijf te ontspannen , ook je bekken en je bovenbenen, maar ook je rug en schouders. zit op je middelpunt
een hulp is een aanspanning van een spier.
ga maar eens met beugels uit draven , langzaam tempo (heellangzaam) teugels lang en probeer je ontspanning en je middelpunt te vinden voor je balans.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:55

Misschien helpt het om je kuitpsieren wat te trainen.
Loop je vaak op hakken? Daar worden ze sterk, maar ook korter van.
Een oefening is: ga met je tenen op een traptrede staan, dus met je gezicht naar de trap. Laat dan je hielen zo laag mogelijk zakken en even vasthouden. Vervolgens zo hoog mogelijk, dus dat je op je tenen staat. Goeie oefening voor je spieren!

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:40

Of gewoon je beugels ietsje langer zodat je niet meer je hak te veel uit gaat drukken. Gevolg: ontspannen benen, gewoon beetje meer laten hangen zegmaar...

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:49

Rek en strek oefeningen voordat je gaat rijden zou voor iedereen goed zijn. Heb je wel eens een hardloper vanuit zijn luie stoel direct zien gaan lopen? Nee die maakt eerst alles los.

Met de tip van magnesium ben ik het helemaal eens: bijna elke Nederlander heeft een gebrek aan magnesium omdat er haast niets meer in de voeding zit (vooral in donker groene groenten) omdat ze te hard moeten groeien om zo snel mogelijk te kunnen verkopen.

Maar het zit oa. ook in Chocola (wie wordt daar nou niet blij van om dat te 'moeten' eten?) en Cashewnoten (ook geen straf voor de meeste mensen)