Bitloos met dit paard, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Bitloos met dit paard, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 08:29

Nou had ik graag wel dat de mensen die reageren, dit ook echt even lezen, en niet meteen roepen: ja hoor, met ieder paard kan je bitloos rijden. Want dat vraag ik mij dus af.

Ik zou met mijn bijrijdpaard (kwpn-er van 1.70) best bitloos willen rijden. Dit omdat ik toch altijd het idee heb dat het net iets vriendelijker is. Maarrr.. Herman is een paard met een gebruiksaanwijzing. Ze kan zomaar van dingen vreselijk schrikken. Bushokjes, staande fietsen, paraplu's, stokken, kinderwagens, honden, noem het maar op. Meestal gaat het wel goed, en kan ik haar goed bij me houden. Ik moet dan duidelijk van tevoren al laten weten dat ze hem niet mag en kan peren, door iets meer contact op de teugels te nemen, goed de benen bij houden, en in sommige gevallen haar begrenzen met de zweep. Dan gaat het meestal redelijk goed.
Maar. Er zijn ook momenten dat Herman dan in volle gallop ertussenuit peert. Best heel hard, maar ze blijft goed bezitbaar. Ze bokt bijvoorbeeld niet, komt niet omhoog, rent alleen maar heel hard. Dat is tot nu toe 1 keer gebeurt, of misschien 2, maar dan kan ik het me niet meer herinneren. Voor de wagen doet ze dit veel meer, maar onder het zadel laat ze zich nog goed begeleiden.
Ze kan ook buiten soms ineens 'vergeten' dat ik degene was met de rem. Als we dan bijvoorbeeld een drafje aan het doen zijn, vindt ze het zo leuk, dat ze zich niet terug laat pakken. Dan moet ik echt even streng zijn wil ik dat ze terug komt in stap. Op zich geen probleem, ook hier houdt ze zich goed, en laat zich uiteindelijk terugpakken. Het is nog niet zo geweest dat de situatie echt gevaarlijk is geweest, maar dat is misschien ook omdat ik die situaties tot nu toe niet ben tegengekomen.

Al met al heb ik dus regelmatig het bit nodig om net even duidelijk te maken dat ze bij mij moet blijven, en op mij moet letten. Verder is het een fijn paard hoor, maar een echte merrie, een echte schrikkert op sommige momenten. Nou ben ik laatst met haar naar buiten geweest. We hadden gemend, en ik heb het halster gepakt, zadel opgelegd, en we zijn even naar buiten geweest. Dat ging redelijk goed, maar ook hier vergat ze mijn stuur. Terugpakken ging wel netjes, maar ze had dan ook wel net al 2 uur gemend.

Hoe zouden jullie dat in deze situatie doen? Gewoon niet bitloos? Oefenen tot er geen schrikreactie meer inzit (lijkt me met Herman eigenlijk niet kunnen)? Ik dacht er zelf over om bijvoorbeeld een touwhalster onder of over het hoofdstel erbij te pakken, met een touw. Dan kan ik daarop rijden als het goed gaat, en met het bit als het fout dreigt te gaan. Nadeel is dat je dan weer met een dubbele teugel zit, en dus goed moet opletten dat ze allebei niet over de hals heen glijden.

Ik ben benieuwd.

Arabesk

Re: Bitloos met dit paard, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:37

Ik zou gaan oefenen met paraplu's en andere paard-etende objecten :+. Met een touwhalster en een leadrope kan je je paard ruimte geven. Veel wandelen en laten wennen vind ik een goeie oplossing. Ik leer mijn paarden mee te lopen aan een doorhangend touwtje en te reageren op stem en lichaamstaal. Als ik op kracht mijn paarden zou moeten houden zou ik erachteraan skieën :+

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:41

Arabesk schreef:
Ik zou gaan oefenen met paraplu's en andere paard-etende objecten :+. Met een touwhalster en een leadrope kan je je paard ruimte geven. Veel wandelen en laten wennen vind ik een goeie oplossing. Ik leer mijn paarden mee te lopen aan een doorhangend touwtje en te reageren op stem en lichaamstaal. Als ik op kracht mijn paarden zou moeten houden zou ik erachteraan skieën :+

paard loopt voor de kar en maakt veel buitenritten neem aan dat hij gewoon wat kijkerig is.
loopt hij met oogkleppen op voor de kar?
waarom zou je bitloos gaan met het paard?ik de bak snap ik dat wel,daar heb je een omheining,ik zou geen buitenritten gaan maken als je weet dat hij het af en toe aanpakt.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:46

Nee nooit doen, tenzij je goed verzekerd en levensmoe bent...

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:46

De manier waarop jij reageert op zijn mogelijke schrikacties zou ik eerst aanpassen ;) Je schrijft dat je van voren wat meer contact neemt, en je been eraan. Met andere woorden, je sluit hem op. Een paard is een vluchtdier, dus op het moment dat je hem opsluit, neem je hem zijn vluchtmogelijkheid af. Hiermee maak je een paard ontzettend kwetsbaar, iets wat de meesten niet zullen tolereren door er juist tegenin te gaan!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:47

Een vriendin van me reed altijd met een pelham. Paard was/is niet een van de gemakkelijkste.

Deze winter is ze begonnen met een side pull met een super resultaat.

Ik heb in het begin veel gerden met een kaptoom in combi met een bit. Je hebt dan wel de dubbele teugel erbij.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:55

Ik denk dat bitloos best een goede oplossing kan zijn.
Ik rij zelf met bit maar het paard van mijn vriendin reageert veel beter op bitloos dan op bit! Bitloos is niet persee vriendelijker als jij hard aan de teugels trekt is de inwerking op de neus nou ook niet echt vriendelijk.

Er zijn verkopers van bitloos waar je de hoofdstellen kan testen voor een week, het lijkt mij sowieso een goed idee om het uit te proberen voor je zelf wat aankoopt. En misschien even de hoofdstellen over elkaar zodat je altijd terug kan grijpen op wat ie gewent is.

Ik wens je heel veel succes en gaat wel goed komen.
Je kan het beste zelf proberen en niet ingaan op wat anderen zeggen die jou niet kennen. Misschien moet je eens vragen aan mensen die veel ervaring hebben met bitloos en dan bedoel ik niet op bokt maar mensen in je omgeving die jou en je paard kennen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:00

macke schreef:

Of het paard reageerd er super op.

Zelf zie ik het veschil niet met of zonder bit. Je voelt het het zelf het beste aan.

Mocht het niet goed voelen dan stop je.

Een ongeluk kan altijd gebeuren met of zonder bit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:10

Ze heet Herman? :')

Even serieus, ik rijd mijn paard nu ruim 2 jaar bitloos. Ordeal doet haar naam eer aan (Ordeal = beproeving). Ze is erg heet, snel van haar apropo en kan dan behoorlijk heftig reageren.
Om dezelfde reden als jij aangeeft ben ik bitloos gaan rijden, het leek mij gewoon prettiger voor het paard. Inmiddels heb ik heel wat gelezen over bitloos en bit en zelf ruim 2 jaar ervaring met bitloos rijden. Ik ben er van overtuigd dat het prettiger is voor je paard :j

Als ik jou was zo ik het dus gewoon proberen. Ik heb destijds de eerste dagen eerst even losgereden met bit, kon ik haar stemming even checken en was ze gelijk al wat energie kwijt. Maar ik merkte al heel snel dat ik dat bit helemaal niet nodig had ;) Ze heeft dus na die eerste 2 dagen nooit meer een bit in gehad :D Zelfs springen waarbij ze echt heel erg heet wordt gaat goed zoner bit.

Dus, gewoon proberen! En laat je weten hoe het is gegaan? ;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:20

mijn vader heet ook herman. :')

Ik zou het niet doen, of eerst het paard laten wennen aan bewegende / andere 'enge' dingen zodat je met zekerheid op je paard stapt als je buiten bitloos gaat rijden.

Snorkelfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:35

Ik zou eens een service langs laten komen met verschillende bitloze hoofdstellen. Er zijn zoveel verschillende, en ik heb met het een meer het gevoel dat ik grip heb dan met het ander. Veel oefenen, en vooral veel in de bak uitproberen. Zou er niet direct opstappen en naar buiten gaan met zo'n hoofdstel, maar dat doe je immers ook niet bij het beleren, houd gewoon een beetje in gedachte dat je opnieuw begint met iets nieuws.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:39

ik heb er ook eentje die graag het gas erop houd :-)
met name buiten als we galopperen heb ik soms moeite om hem terug te krijgen hij wordt overenthousiast.

Nu heb ik een sidepull en daar rijd ik zo'n 6 maanden mee. Veeel beter, hij is meer ontspannen en ik kan hem makkelijker terugkrijgen omdat hij ontspannen blijft en zich niet focust om onder het bit vandaan te komen.

Wel eerst in de bak oefenen, maar dat snap je zelf ook wel denk ik.

succes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:42

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:45

Ik heb ook jaren met bit gereden, nu nog af en toe. Maar meestal pak ik mijn bitloze hoofdstel.
Als je paard ertussenuit wil gaan zal hij dat zonder bit doen, maar ook met bit. Als ze willen gaan ze toch wel.

Ik vind dit gezegde altijd wel mooi:
Als je een paard wilt stoppen moet je het bit om zijn benen binden.

Ik zou ook voor een testhoofdstel gaan. je hebt verschillende hoofdstellen met verschillende inwerkingen. Als het niet bevalt kan je toch altijd terug grijpen naar je bit?
Misschien dat je iemand kent in je buurt die bitloos rijd, misschien dat je daar wat van kan lenen. En je kan het ook altijd eerst in de bak uitproberen.

Wat Kokopelli zegt dat merk ik ook. Ze komen als ze willen toch wel onder het bit uit.

Succes met je keuze. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:46

Ik zie niet in waarom het ineens 'levensmoe' zou moeten heten als je met dit paard bitloos naar buiten wilt. Net of dat bit een garantie is :D
Ook met bitloos heb je een rem, een hele duidelijke zelfs. Misschien zelfs wel logischer voor een paard dan een bit.

Ik zou echter veel meer het probleem aan gaan pakken ipv me focussen op wel of geen bit, want dat is imo slechts kwestie van in de bak proberen welk systeem bij jullie past, en dat gewoon toe gaan passen. (bij een wat drammerig paard vooral opletten dat je een hele duidelijke release hebt zodat hij zeer consequent beloond wordt voor goed gedrag)
Ik zou schriktraining gaan doen, leiderschap bevestigen, en toch ietsjes strenger opvoeden. En dan dus vrolijk bitloos gaan rijden, als jij dat zo graag wilt.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:48

Ik heb ook 3 jaar een paard bitloos gereden (was zo beleerd ook-parelli) maar bij het buitenrijden werd het moeilijker. Wegrennen na een schrikreactie. Met een touwhalster moet je het paard dan omtrekken en dat is hééél belastend voor de voeten (en wat denk je van het neusbeen) Hij heeft er dan ook een kootblessure aan overgehouden. Die streken ging hij ook in de bak uitvoeren. Toen ben ik begonnen met het bit. Binnen 3x rijden waren alle problemen opgelost. Hij heeft vertrouwen in mijn hand en vindt er rust in. Wegrennen doet hij niet meer maar juist door wat bitgefriemel houdt hij zijn hoofd erbij.

p.s. wat is de leeftijd van het paard?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:52

macke schreef:

Wat een onzin!
Je bent bitloos net zo goed verzekerd als met bit!

Ts, ik zou het gewoon proberen. Eerst in de bak en dan buiten.
Ik heb zelf het bitloze hoofdstel onder mijn bit hoofdstel gedaan.
Dus dan alleen bakstukken met bit en keelriem en bitloos er onder.
Zo rij je bitloos, maar kan je het bit pakken als het toch niet goed mocht gaan.
Suc6

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:53

Om het in het begin te proberen, zou ik gewoon een bit en een bitloos inhangen, met elk hun aparte teugel. Je kan dan buiten proberen op de bitloze te rijden, lukt dat niet, kan je terug vallen op het bit. Een paar keer proberen en je weet het.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:54

git schreef:
Om het in het begin te proberen, zou ik gewoon een bit en een bitloos inhangen, met elk hun aparte teugel. Je kan dan buiten proberen op de bitloze te rijden, lukt dat niet, kan je terug vallen op het bit. Een paar keer proberen en je weet het.

oeps, s_uzanne was me net voor

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 13:06

Zo, wat een reacties zeg! Ik zal proberen even overal te beantwoorden/reactie terug te geven.

@ Arabesk: Herman loopt super mee aan een touw, buiten wandelen is voor haar echt het ultieme iets. Dat vindt ze geweldig! Haar wennen aan gevaarlijke objecten, zou ik kunnen doen. Probleem met Herman (en denk ik met alle paarden) 100 keer gaat het goed, 101ste keer gaat het ongenadig fout. Bedankt voor de links!

@ knooopje: Herman is inderdaad buiten kijjkerig. Niet erg, het is niet storend. Ze loopt voor de kar inderdaad met oogkleppen op. Eigenlijk de enige reden waarom ik bitloos overweeg, is omdat ik het net iets vriendelijker uit vind zien. Het heeft verder niet echt een reden, ik vraag me gewoon af of het iets zou zijn voor ons :)

@ macke: daar schiet ik dus niet zo heel veel mee op, waarom dan? En waarom niet? Je kent mijn paard en mij niet, hoe kan je dan zo reageren?

@ Woodstock: ik snap wat je bedoelt. Alleen is dit bij Herman absoluut niet van kracht. Die heeft zekerheid nodig, daar kan ze het meeste mee. Ik snap dat ik zo de vluchtroutes afneem, maar het is niet zo dat ik haar totaal niet meer laat lopen. Ze krijgt zeker ruimte, ze moet alleen even weten dat ik er ook nog was, en dat ik besluit wat er gaat gebeuren :) Ze verzet zich absoluut niet tegen het feit dat ze 'opgesloten' wordt. Eigenlijk is er sowieso geen verzet, alleen de mogelijkheid tot rennen :)

@ hotchocolat: deed jij dan de kaptoom over het hoofdstel heen? En gaat dat niet vreselijk schuren op den duur?

@ Alice13: bedankt voor de reactie :) Ik ben sowieso al met Herman aan het spelen met een halster dus, en met een touwhalster ook. Mensen om mij heen die bitloos rijden, dat gaat hem niet worden. De mensen die ik ken zijn echt nog van de oude garde, en vonden mijn boomloos zadel eigenlijk ook maar iets dat niet hoorde. Vandaar mijn boktmensen :D

@ Daan_Ordeal: ja, ze heet Herman :D Lang verhaal, nu niet echt van toepassing,. Mocht je het willen weten, kan het per pb :P Dus jij had ook een hittepetit? Gelukkig heb ik hier ook de mogelijkheid tot losrijden ed, dus dat zou in principe een goede oplossing zijn. Ook kan ik kiezen of ik langs een weg zou willen of niet, dus dat is ook mooi. Tuurlijk, als ik besluit het toch te proberen en het lukt, dan laat ik het hier weten :)

@ fenna1995: bedankt voor de reactie! Ik stap met zekerheid op Herman hoor, ik weet dat ik haar aankan buiten, ook al schrikt ze. Ze laat zich tot nu toe goed corrigeren, maar dat komt imo vooral omdat ik met het bit iets meer te zeggen heb dan zonder bit. Daarom twijfel ik ook heel erg.

@ Snorkelfiets: Ook bedankt voor de reactie. Kan ik die services gewoon op inernet vinden? Ik was sowieso niet van plan om in een keer naar buiten te gaan met een nieuw hoofdstel hoor :) Maak je daar maar niet druk om, alles wat er met Herman gebeurt, gebeurt met beleid :)

@ Kokopelli: Zoals gezegd, ik was inderdaad niet van plan zomaar naar buiten te gaan. Punt met Herman is niet echt dat ze onder het bit uit wil lopen, maar gewoon, ze heeft dan geen zin om terug te komen. Daarom weet ik ook niet of dit een goede oplossing is, maar daarom vraag ik nu overal en nergens informatie :D

@ SIEMxFUNNY: bedankt voor de reactie! Ik weet dat ze toch wel gaan als ze willen gaan hoor, daar niet van. Maar ik heb toch het idee dat ik met bit meer te zeggen heb. Maar dat ligt denk ik ook gewoon aan mij.

@ Sonja: grondwerken doen we genoeg hoor, en het leiderschap tussen ons staat ook goed vast. Het is wel een kwestie van ieder keer herhalen, want ze zou Herman niet wezen als ze consequent iedere keer de leiding probeert te nemen. Ik geef haar die niet, dus daar maak ik me geen zorgen om :) Maar punt is, als ik op haar zit, dan heeft het niets meer met leiding te maken, dan is het een kwestie van uithoudingsvermorgen op een gegeven moment. Als zij niet meer terug komt, moet ik blijven proberen, ander stopt ze gewoon niet. In stap gaat alles prima, geen enkel probleem. Maar de hogere versnellingen kunnen nog troubles geven. Ik zeg kunnen, want het gebeurt echt niet vaak. Ook met enge dingen vertrouwt ze me, en blijft ze goed bij me. Alleen die enkele keer, tja, wil ik dat riskeren?

@ vitelli: dat is dus ook de reden dat ik voorzichtig aan aan het kijken ben. Het heeft geen haast, en ik moet er eerst goed over na denken. Daarom ook eerst de voors en tegens. Herman is nu 8, en is op haar 2e beleerd voor de koets. Tot haar 7e heeft ze alleen maar voor de koets gestaan, en nu ik daar dus een jaartje men, is ze ook een half jaar onder het zadel. En ik mag zeker niet klagen hoor!

@S_zanneL: dat is idd ook nog een optie, mijn bithoofdstel demonteren, zodat een eventueel bitloos er beter onder past. Bedankt voor de tip!

@ git: inderdaad, dat ga ik denk ik (als ik dit ga doen) op die manier aanpakken. Toch bedankt voor de reactie!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:10

Ik gebruik alleen een kopstuk met bakstukken en daaraan het bit.
Daar overheen de kaptoom
Mijn paardje heeft een heel gevoelig velletje van deze combi heeft ze nog geen last gehad.
Ik heb wel de kaptoom van Marijke de jong.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:39

Oké. En waarom gebruik je een kaptoom? Ik bedoel, waarom geen halster, touwhalster oid?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:01

Ik gebruik touwhalster en ik moet zeggen dat mijn hittepit iets rustiger is. Wel voorwaarts en actief zoals ik van hem gewend ben, maar toch op een ontspannen manier. En als hij ergens van schrikt heb ik hem sneller terug dan met bit.
Je moet het gewoon uitproberen, misschien is hij helemaal niet zo hittepitterig zonder bit ;).

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:32

Gewoon proberen! Nooit geschoten is altijd mis geschoten :Y)

Google ook even op 'one rein stop', dit is een manier om je paard te laten stoppen als ze ervandoor vliegt, om haar op een vriendelijke manier weer op jou te focussen :j.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 02:19

In de zomer rij ik bij stal 't Reelaer.
En als we op trektocht gaan is er altijd wel een paard wat bitloos is. En ook die zijn dan heel gemakkelijk terug te rijden, mits ze het natuurlijk gewend zijn want de druk ligt heel anders (en dat verschilt idd per hoofdstel).
Afgelopen jaar reed een vriendin van mij op een ijslander, alleen op touwhalster. Paardje had naar ons idee geen ervaring zonder bit. We hebben het dan ook eerst met bit eronder geprobeerd. Het is maar net hoe het paard reageert op de druk van die knopen en het touw mag idd niet gaan snijden. Op 1 moment werd ze onstuurbaar. Maar daar had een bit ook niet bij geholpen :')
We reden met 2 ijsco's achteraan de groep. En de mijne besloot ineens door de struiken en bomen te sjokken, totaal de andere kant op. Haar ijsco erachter aan. Vervolgens zat ik terug op t ruiterpad waarop die van haar besluit de andere kant ook maar te inspecteren. Vraag me nog af wat er in dat koppie omging, maar het ging voor 5 min. als een bulldozer tussen alle bomen door.

Nja goed wat ik dus wilde zeggen, met bitloos heb je net zo veel te zeggen als met bit, alleen is de werking anders en moet het bij je paard passen. Als ze echt de controle overnemen, maakt het bit ook niets uit (of je doet je paard gewoon heel zeer, maar mocht je echt moeten trekken.. de druk van zo'n bitloos kan ook zeer vervelend zijn)