Zeer scheef paard recht rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita006

Zeer scheef paard recht rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 00:26

Hee Bokkers,

Ik zit met een probleempje.
Ik rijd een paard het is een kwpn-er ong. 1,70 hoog en zou M niveau moeten kunnen.
Nou dat M niveau zit ver verstopt maar nu heb ik nog een ander probleem.
Het paard is nu 7 jaar en heeft al rugklachten, dat hebben we behandelt door middel van een fysio, masseren en een nieuw zadel aangeschaft dus dat zou opgelost moeten zijn.

Nu blijkt dus dat het paard gigantisch scheef is. Zijn schouders staan scheef van bovenaf gezien staat de rechter wat verder naar voren daar zit ongeveer 4 cm verschil in. En het linker achterbeen staat volledig buiten de massa of eigenlijk buiten het paard. :\
Dat linker achterbeen staat met alles buiten de massa, als hij op stal staat als je aan de hand wandelt als je longeert en ook als je rijdt. Nu ben ik al ongeveer een maand bezig dit paard recht te rijden ik heb elke week privé les en verder rijdt ik hem zelf met de tips van mijn instructrice.

Ik probeer hem recht te rijden door middel van het linker acherbeen eronder te drukken met mijn linker been en zijn schouders voor de achterhand te zetten, op voltes laat ik zijn kont uitzwaaien en ik wijk veel en rijd veel schouderbinnenwaarts zodat hij achter echt moet scharen en het been eronder moet zetten. Maar nu blijkt dus als hij dat beentje er echt bij moet zetten hij verschrikkelijk gaat bokken en protesteren hij gaat trekken aan de voorkant hij trekt me gewoon uit het zadel. :n
Ik vroeg me af of er iemand is met een soort gelijke situatie of ervaring heeft met zo'n situatie en of iemand misschien tips heeft wat ik nog meer zou kunnen doen
en of er misschien medisch iets zou kunnen zijn?
Dus brand los!

Groetjes Nikita

broek

Re: Zeer scheef paard recht rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:34

Een keer goed na laten kijken door een dierenarts kan natuurlijk nooit kwaad ;)
Lijkt me handig om dat eerst te doen, voor je aan het rechtrijden begint.
Het is niet eerlijk om je paard iets te laten doen, wat hij lichamelijk misschien helemaal niet (aan)kan.
Nog een tip, rechtrichten op de grond? zo belast je hem niet, en werk je wel aan de problemen..als hij al last van zijn rug heeft, is het beter om eerst zonder ruiter aan het werk te gaan.
groetjes

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 05:46

ik zou geen zware oefeningen met zo'n paard gaan rijden zoals schouderbinnenwaarts oid!!!
daar is hij toch helemaal niet klaar voor????
probeer hem eerst gewoon alleen maar recht te laten lopen dat is al erg genoeg voor 't beest ;(
zorg nu eerst dat je paard los diep en rond over zijn lichaam loopt en buig hem dan elke keer een beetje meer in
forceer het niet want dan krijgt hij er een hekel aan en dat wil je niet

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 06:10

Staan zijn hals en hoofd ook schreef?
Heeft hij meer problemen om zich aan een kant te "krabben" dan het ander?
Rolt hij meer op een kant dan het ander?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 06:23

een paard wat van nature echt scheef is dus qua lichaamsbouw zeg maar is nooit recht te krijgen.
je kan waarschijnlijk door rijtechnische oefeningen het paard wel sterker maken en verbeteren maar recht zal je dit paard niet krijgen.
ga ook niet zelf aanmodderen met iets waar je geen kaas van hebt gegeten en vraag een proffessional om raad en advies

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 06:48

Je zou in dit topic eens een kijkje kunnen nemen.
[RT-D] Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Maar ik zou ook zeker hier les mee nemen, niet van een gewone instructrice maar van een rechtrichtinstructrice die je kan uitleggen hoe je ermee op de grond oefeningen kunt doen. Dit is zo'n specifiek probleem, daar zou ik niet op eigen houtje aan gaan prutsen en ik denk eerlijk niet dat je dat op dit moment in het zadel kunt oplossen.

Overigens reageert mijn paard ook met boosheid als ik hem vraag het achterbeen er goed onder te zetten, je moet ook bedenken dat dat best wat frustratie en pijn oplevert. Dat paard snapt natuurlijk niet dat het juist goed voor hem is, die voelt alleen maar pijn en ergernis dat JIJ dat vraagt.

Dus ik zou ff op de grond beginnen en niet in het zadel.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 06:59

Je kan volgens de klassieke rijkunst gaan rijden, bijvoorbeeld Antoine de Bodt. dat is vrij eenvoudig te begrijpen voor het paard en voor jou. je gaat werken met contrastelling, wat misschien wat eenvoudiger is dan schoudervoor vragen.
je kan instructeurs in de buurt vinden op http://www.paardenrecht.org

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:00

Ik zou ook een paard wat zo scheef is niet direct schouderbinnenwaarts laten lopen. Dat is nu blijkbaar te moeilijk.
Eerst maar eens rechtuit af en toe een stapje erbij. Als je hem z'n "moeilijke" been ineens zo zwaar aan het werk zet krijgt hij vreselijke spierpijn waardoor je paard het helemaal niet meer wil.

Een rechtrichtinstructrice vind ik echt onzin. Voorwaartsrijden en rechtrichten hoort bij de basis en iedere trainer zou hier mee aan de slag moeten kunnen.
Waarbij ik best wil erkennen dat er verschil in kwaliteit is van instructeurs.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:04

Antoine de Bodt is geen klassieke rijkunst...dat is iemand die er een klein stukje uitpikt en er een hipe van gemaakt heeft.

Skala der ausbildung des pferdes noem ik klassieke rijkunst. De spaanse rijschool...dat is klassieke rijkunst.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:21

NatasjavE schreef:
Antoine de Bodt is geen klassieke rijkunst...dat is iemand die er een klein stukje uitpikt en er een hipe van gemaakt heeft.

Skala der ausbildung des pferdes noem ik klassieke rijkunst. De spaanse rijschool...dat is klassieke rijkunst.

Helemaal gelijk in; onze trainer/ instructeur Francisco Bessa de Carvalho geeft ook lessen in de echte Klassieke Rijkunst; hij is zelf dan ook al 25 jaar ruiter aan de Hogeschool van Portugal in Qeuluz ( vergelijkbaar met de Spaanse school).

Maar on topic; ik heb een scheef paard, een schouder staat hoger dan de andere, voorbenen worden ook ongelijk belast. Dit paard is licht atactisch en nu bijna 13.
Hij is met pensioen na jaren van dokteren: fysio/ manuele therapie, ostheopathie, homeopathie en DA bezoeken.
Rechtrijden gaat niet! In de bak rijden is altijd een probleem geweest, buiten ging wel.
Geen enkele trainer, ook Francisco niet, krijgt een van nature scheef paard recht. Als er een kromming in de wervelkolom zit ( al is die miniem) en zeker als de schouderbladen verschillend van hoogte zijn is dat een verloren zaak.
Zo'n paard is leuk voor wat recreatie werk, waarbij je wel op moet letten dat hij zichzelf niet teveel ongelijk belast maar voor echt dressuur etc. wordt het wel heel moeilijk. Als kan je hem met dressuurmatige oefeningen wel soepel houden.
Bij mijn paard ging het heel lang redelijk goed toen hij vrijwel dagelijks gereden werd, na een paar langdurige blessures van mijn kant is het me niet meer gelukt om hem weer goed te krijgen ( dat heb ik moeten bekopen met 2 x gebroken ribben). Voor mij en het paard is het niet leuk meer, dus mag hij nu gewoon gezelschapsdier zijn.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:31

Kijk zoals driebergen al aangeeft eens op de site van paard en recht. Op 40 minuten rijden bij jou vandaan zit Daphne Boinck (in Bruchem). Die geeft ontzettend goed les. Via www.cherokee.eu kun je haar site terugvinden en misschien kan haar moeder Marijke ook nog het e.e.a. voor je paard betekenen. Suc6 in ieder geval en ik kan je het rechtrichten aanbevelen. Mijn paard was ook zo scheef als het maar zijn kan en loopt weer als een trein!

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:34

Het paard opgeven en als gezelschapsdier laten leven zou ik zeker nog niet. Maar de moeilijkere oefeningen achterwege laten gezien hij die toch nog niet correct kan uitvoeren. Zou beginnen met contrastelling op zijn goeie kant en vierkante voltes rijden. Zodra hij recht lopen afwenden, laat hem vooral niet op het binnenvoorbeen de volte doorgaan. Zodra de verticale balans dus in orde is kun je een stapje verder gaan. Succes want je hebt veel geduld nodig ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:34

Binnen 1 maand kun je ook niet verwachten dat je paard volledig recht is. Een paard is (meestal) pas recht aan het einde van de africhting dus rond de Z dressuur. Dan zitten namelijk alle zijoefeningen erin en kan het paard ze goed uitvoeren waardoor hij rechter wordt.
Nu zou ik beginnen met het werken aan de hand om toch ook de rug te ontlasten en je paard zo vrij te laten bewegen. Ga opzoek naar een instructrice bij jou in de buurt (http://www.paardenbegrijpen.nl) en neem les.

Het begint bij de correcte lengte buiging te vragen en voorwaarts neerwaarts. Vanuit daar pik je kleine voltes mee waardoor je paard wel moet ondertreden, een grote volte is niet verstandig omdat paarden dan vaak de lengtebuiging niet vast kunnen houden en daardoor treden ze ook niet meer onder. Daarna kun je verder gaan met rechtrichten op de rechte lijn: schoudervoor, schouderbinnenwaarts en travers. Juist deze oefeningen zijn erg belangrijk omdat ze toch wel zwaar zijn maar wel helpen bij het rechtrichtproces en de soepelheid in het lichaam. Vanuit het werk aan de hand kun je zo ook verder gaan in het zadel maar het belangrijkste is: ontspanning, lengtebuiging, voorwaarts-neerwaarts, ondertreden en soepelheid (geldt ook voor jou).
De reden waarom jouw paard zo protesteert bij het ondertreden is omdat zijn spieren kort en dik zijn die moeten juist soepel en lang worden voordat hij goed kan ondertreden. Dit heeft tijd nodig en die moet je hem gunnen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:36

Hmm, misschien eerst paard recht laten maken door osteopaat of kraker voordat je zelf van 'm vraagt recht te worden?

Mijn paard was voorheen zo ontzettend scheef. Ik kon rechtrichten wat ik wilde, maar hij werd alleen maar bozer en lastiger. Het bleek dat z'n bekken scheef stond (door kraker goedgezet). Nadien ging 't rijden met grote sprongen vooruit.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:40

Ja, ik zou sowieso eerst nog eens eens een osteopaat laten kijken of er in de rug, nek en schouderbladen iets rechtgezet en losgemaakt moet worden. En pas daarna beginnen met rechtrichten (op de grond).

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:36

NatasjavE schreef:

het hele skala is ook in het systeem van AdB verwerkt.
Het kan zijn dat hij het rechtrichten iets eerder gebruikt dan de andere componenten van het skala, maar het is PRECIES hetzelfde.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:11

Rechtrichten zou onderdeel moeten zijn van elke opleiding bij elk paard; klassiek of niet!
Daarom is de term i.m.o. een modeterm omdat als je je paard niet rechtricht een goede training onmogelijk is!

Een echt scheef paard is niet recht te krijgen , door niemand. Ik zie het iedere dag bij die van mij, zelfs zijn dekens vallen zakken altijd scheef.

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:42

FF naar de fysio en recht zetten wat krom is, de spieren zijn natuurlijk ook mooi scheen gegroeid in de loop van de tijd, dus rustig opbouwen met oefeningen en na een tijdje weer mooi terug naar de fysio/osteopaat om bij te werken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:00

Een Fysio kan geen scheve botten recht zetten, die kan alleen de spieren " ontspannen" en de genezing bespoedigen.
Een goede ostheopaath/ chiroprator/ manueel therapeuth kan een kleine kromming misschien wat verbeteren/ de gevolgen beperken. Maar zelfs die kan een scheve rug niet "even recht zetten".
Als het zo simpel lag zouden mensen met een skoliose/ lordose etc. ook nooit geopereerd hoeven worden en heel simpel klachtenvrij kunnen zijn; dan zette de fysio het wel recht.

Helaas wijzen mijn persoonlijke ervaringen daarin, en die van mijn paard en van vele anderen, dat echt scheef nooit meer recht wordt.

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:14

Vorige opmerking snap ik, maar laat eerst een alles rechtzetten, dan lekker werken en weer ontwikkelen, het is logisch dat het paardje dan nog steeds niet goed in spier en botten zit, dus weer terug om bij te werken bij de osteopaat. Neemt maanden in beslag voordat je het paardje recht hebt gereden en hij betere / gelijke spier ontwikkeling heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:01

Aan de gang gaan met het rechtrichten , dus de basis, schouderbinnen en traver leren, verwacht idd niet dat je paard binnen een paard mnd recht kan lopen, daar kan jaren overheen gaan.
Misschien ook nuttig om te weten wat er gebeurd in het lichaam/spieren van je paard waarom hij scheef loopt enz.
Dus echt bij de basis beginnen, kijk eens op de eerder genoemde site van paardenbegrijpen.nl , is een hele fijne en vriendelijke manier om je paard goed technisch te trainen, maar erg belangrijk is dat je weet wat je aan het doen ben, dus is heel veel lezen is ook erg nuttig, dan kom je er ook achter waarom je paard gaat bokken, dat doet hij om een rede en aan jou de taak dat uit te zoeken waarom hij bokt, waarschijnlijk vraag je dingen aan hem waardoor hij niet anders kan door bokken aan te geven dat het niet fijn is wat jij op dat moment vraagt.
Dus gymmen en gymmen/rechtrichten de komende tijd zou ik zeggen.

Nikita006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:12

Bedankt voor de reacties!

Alleen hebben sommigen het een beetje verkeerd begrepen.
Ik verwacht namelijk niet dat m'n paard binnen een maand recht is en ik weet ook dat een paard nooit volledig recht is.

Ik vind de tips over het grondwerk erg goed! daar ga ik zeker wat mee doen!
Vrijdag komt de fysio langs. En dan gaan we kijken hoe we nu verder gaan.
Ik vind rechtricht instructie echt onzin! Rechtrijden hoort bij de basis en dit is gewoon een uitzondering. Mijn instructrice heeft niet voor niets haar diploma gekregen dus die zal echt wel weten hoe je een paard recht kan rijden.

Misschien is buiten fysiotherapie een osteopaat ook wel goed heb ik goede ervaringen mee dus misschien niet slecht om eens te proberen.

Iig bedankt voor de reacties! :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:18

Nou, tegenwoordig zijn dimploma's snel te behalen dus kwaliteit vind je niet snel meer. Het is goed dat je vertrouwen in je instructrice hebt maar het is nooit en ten nimmer onzin om de visie van een ander te horen want je leer er ten alle tijden van.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:50

Sluit ik me helemaal bij aan xMarliez :-)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:54

xmarliez schreef:
Nou, tegenwoordig zijn dimploma's snel te behalen dus kwaliteit vind je niet snel meer. Het is goed dat je vertrouwen in je instructrice hebt maar het is nooit en ten nimmer onzin om de visie van een ander te horen want je leer er ten alle tijden van.

Ik dus ook!