jonge pony problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charly2

jonge pony problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 10:55

Hallo, wij hebben een jonge dpony van 4jaar. Moeder en dochter van 9jaar rijden op hem. Een schat in de omgang. Maar kan soms echt een beetje klieren. De rug is nagekeken, was zeer gevoelig, maar is opgelost (dierenarts en osteopaat). Zadel ook in orde en gecontroleerd. Mijn dochter is bij de ponyclub en krijgt 1maal per week les. Soms ook een extra priveles.

Mijn dochter is nog een redelijke beginner en de pony test haar uit. Alles gaat redelijk goed in stap en draf. Wel wil de pony graag in zijn eigen tempo lopen (te langzaam). Wil zij hem iets meer voorwaarts dan zie je al dat hij een beetje nukkig wordt, maar daar komt hij wel doorheen. Linkergalop gaat redelijk. Maar de rechtergalop is iets anders. Zij vraagt te voorzichtig of hij in galop wil (dit na al meerdere malen te zijn gevallen), je ziet dan zijn oren in de nek gaan, een beetje wit bij de ogen en als hij dan in galop aanspringt, doet hij dit heel abrupt, waardoor zij volledig haar evenwicht kwijt is. Regelmatig volgt er dan ook een bok op en de laatste keer heeft hij haar er echt bewust afgegooid dmv een abrupte stop in de galop. Hij blijft wel naast haar staan, loopt niet weg. Ik denk dat de pony nog problemen heeft met evenwicht in de rechtergalop en doordat zij hem niet goed kan ondersteunen, wordt hij nukkig en reageert.

Als ik hem rijdt gaat het eigenlijk de laatste tijd goed. Hij probeert wel eens uit, maar ik voel dit beter aankomen en reageer dan ook sneller. Na die stevige bokpartij en zij eraf is gevallen ben ik erop gegaan. Ik heb hem een stevige tik verkocht (doe dit niet graag, maar nu was ik toch heel boos, lesgeefster ook) Ben verschillende keren in galop aangesprongen en ook eenmaal een flinke bok gekregen en een zeer abrupte stop, zodat ik ook in het zand lag. Terug erop en opnieuw, weer probeerde hij, maar nog maar eens een flinke tik verkocht op zijn kont. Nadien geen problemen meer gehad. Rijdt hem nu bijna elke dag en zet hem langs iedere kant een viermaal in galop, wat kortere stukjes en eenmaal een paar rondjes. Dit was altijd op het terrein van onze club (binnenpiste). Zorg voor ontspanning en probeer recht te richten. Is heel gevoelig in de mond en fijn te sturen.

Nu gisteren hebben wij gereden in onze buitenpiste op eigen terrein. Hier staan meer paarden en sommige stonden in de wei. Deze waren zeer opgefokt , rennen en bokken, na toch een week bijna niet buiten te zijn geweest (1à2uurtjes per dag in paddock). Onze pony was niet rustig te krijgen met rijden, dus heb hem een kwartiertje gelongeerd en daarna is mijn dochtertje gaan rijden. In het begin was hij heel onrustig en wilde geen aanleuning en had geen zin om te lopen. Ik heb haar gezegd dat zij hem ook maar eens een flinke tik moest verkopen (die van haar voelt hij bijna niet, maar toch). Dit durft zij alleen in stap of stilstand, maar na een paar klierige buien en twee tikken, was hij braaf en begon te ontspannen. Geen galop gedaan. Wat denken jullie? Deze buien vooral op eigen terrein is dat een vorm van hengstgedrag en moet zij nu even harder aanpakken en laten zien dat zij bovenaan staat in de rangorde? Als ik hem blijf trainen op de galop en ontspanning, kan zij dan binnen een bepaalde tijd wel fijn op hem rijden? Of is het beter om hem te verkopen en een kleinere pony te kopen? Dan kan ik wel niet meer helpen, door hem eens door te rijden.

Tjonge ik weet niet wat doen. Mijn dochter is gek van hem en wil hem niet wegdoen. Zij wil doorzetten, wel op langzaam tempo, want ze is toch een beetje bang geworden. Ik wil echter wel verantwoord bezig zijn zowel voor mijn dochter als de pony.
Wat denken jullie?

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:03

Begrijp nou goed uit je term 'hengstengedrag' dat je dochter van 9 jaar op een vierjarige hengst rijdt...? Dat op zich al lijkt me geen goed idee. Verder krijg ik de indruk dat je eea van een erg negatieve kant benadert. Ik denk niet dat je een meer positieve instelling van je jonge pony kan verwachten als hij alleen maar gestraft wordt met 'flinke tikken'. Ik zou zeggen, ga zelf met deze jonge pony verder, op een weliswaar consequente maar ook POSITIEVE manier, dwz: ook vaak lekker buitenrijden, afwisseling en niet te zware dingen van hem verwachten, tevreden zijn met kleine stappen. Neem aan dat je verder aan de randvoorwaarden voldoet mbt het houden van een gelukkige pony? Dwz weidegang en sociaal contact met soortgenoten. En ik raad je aan om voor je dochter een oudere, ervaren pony te kopen, onervaren kids met onervaren pony's is vragen om problemen. Succes!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:04

ik denk ook dat je zelf nog wel wat meer uit deze pony kan halen.
mischien kun je een iets oudere pony kopen die wat meer ervaring heeft voor je dochter ,
en waar mischien ook kinderen op gereden hebben.
Laatst bijgewerkt door askazita op 25-02-10 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:05

Je geeft zelf het probleem al aan. Je dochter is een redelijke beginner. De pony is vier en zit waarschijnlijk in de pubertijd. Zo'n jong (en elk ander) paard dient consequent gereden te worden. Geen reactie op het been, tik. Bokt het paard, tik.

I.m.o. is jouw dochter nog niet toe aan deze pony en dat weet de pony dondersgoed!

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:06

dubbelfriss schreef:
Ik zou gewoon die knolll verkopen..
en een nieuwe kopen:D

Nuttig advies joh! >;)

Hij is nog jong en jonge paarden/pony's hebben niet gelijk altijd hun balans op orde. Op mijn stal staan er ook 2 jonge pony's die net ingereden zijn en die hebben ook moeite met de galop.

Ik ben het eens met peer2005. Het is een jong dier die nog moet leren, denk dat je met een andere benadering en afwisseling al een stukje verder zal komen..
Laatst bijgewerkt door Noctua op 25-02-10 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:07

Mss moet je hem een poosje alleen rijden zodat hij er goed door raakt ? En niet iedere keer voelt dat hij met je dochter een loopje kan nemen. De combie van een 9 jarige en een jonge pony is natuurlijk niet ideaal. Maar als ze zelf graag wil is het niet onmogenlijk maar gaat het wel meer tijd nemen. Als ze er weer op gaat dan alleen dingen laten doen die ze met deze pony wel aan kan. Bv overgangen van stap naar draf en weer terug. Zodat ze ook het vertrouwen krijgt dat ze de pony de baas is.
In ieder geval succes !

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:08

sorry???? gewoon verkopen?

nee hoor.. ik zou hem niet verkopen. Je moet wel onthouden dat het maar een 4 jarige is en nog erg jong en speels. Wss is hij nog aan het uitzoeken wie de baas is en waar hij mee weg kan komen. Ik denk dat jou dochtertje hem gewoon nog niet aankan, daarbij is ze wat onzeker en dat voelt de pony ook. Ik denk dat het verstandig is als jij hem eerst even een 20 min. "voorrijd" en dat daarna je dochterje erop gaat. Eventueel aan de longe zodat ze een iets zekerder gevoel krijgt. Beesje moet even leren dat hij niet de baas is maar jij en jou dochtertje. Een flinke tik is daarom niet erg als hij een flinke bok maakt maar onthou wel dat hij nog maar 4 jaar is! Heel veel succes! en gewoon doorzetten!

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:14

Als de paarden maar 1 a 2 uurtjes per dag buiten komen kan ik het me goed voorstellen dat hij "vervelend" gaat doen. Hij heeft dan dus bijna de hele dag in zijn stalletje gestaan en zodra er gereden word moet hij maar doen wat er word gevraagd.................... En al helemaal voor een jong dier met waarschijnlijk veel energie.

Je gaf zelf aan dat hij erg gevoelig was op zijn rug maar dit nu is verholpen en het zadel aan is gepast. Ben je er heel zeker van dat het zadel nu echt goed is? Ik heb hetzelfde probleem gehad. 2 keer aan laten passen bij dezelfde zadelmaker maar het voelde nog steeds niet goed. Vervolgens een ander geprobeerd en een wereld van verschil!

Misschien kan het ook helpen wanneer de pony eerst wat meer ervaring krijgt en dan door het meisje word bereden. Als zij eerst beter leert rijden op een manege of verzorg pony en haar eigen pony door een ervaren ruiter word gereden zal dit wellicht beter gaan.

het harder aanpakken zal waarschijnlijk alleen averechts werken denk ik. Zo te horen staan jullie hier zelf ook niet voor 100% achter. daardoor kom je denk alleen in een negatieve spiraal. Probeer hem vooral te belonen wanneer het goed gaat. Rijd niet te lang en geef veel afwisseling zodat hij het ook leuk vind!

els_keuning

Re: jonge pony problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:16

Even over de reactie van Donsje:

ik weet niet hoe lang de pony al onder het zadel is maar 20 min voor rijden en dan nog iemand anders erop, dan ben je zo een hele tijd aan het rijden. Denk zelf dat op die leeftijd een 3 a 4 keer per week een half uurtje rijden mee dan genoeg is voor zo'n jong dier.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:20

dat hoeft tog niet? als hij al 20 min gereden heeft (en dan bedoel ik niet keihard de bak doorscheuren en hem helemaal kapot rijden) dan is hij wss al wat moe en als dochtertje dan nog even 10 min erop zit en hij is braaf omdat hij al wat moe is, dan krijgt ze miss weer wat vertrouwen in het beesje. Dan kan je langzaam gaan opbouwen. dus mams wat korter erop en dochtertje wat langer erop. Dan heeft het beesje dus een half uur gelopen.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:21

daarbij geeft ze in het verhaal zelf al aan dat ze hem al eerst een kwartier gelongeerd heeft voor ze daadwerkelijk gingen rijden.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:22

Deze pony klinkt precies als mijn jonge pony... Ook (bijna) 4 en een maandje of 4 a 5 onder het zadel. Mijn pony is uit zichzelf ook niet heel erg voorwaarts en vertoonde (en vertoont nog steeds wel eens) exact hetzelfde nukkige gedrag als jij beschrijft.
Als je dit eruit wil rijden moet je streng en consequent zijn.. anders verpest je zo'n beestje.

Sowieso is een onervaren ruiter en een jong paard absoluut niet de ideale situatie. Veel jonge paarden proberen de ruiter uit, en verzinnen van alles om onder het werk uit te komen. (mijn pony is hier ook echt een held in!) Dit is gewoon omdat ze het moeilijk vinden. Maar als je er nu niet bovenop zit gaat hij nooit echt voor je lopen.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:29

Hoi,
sluit me bij veel tips aan.
verkopen nee hoor, Juist leuk zo'n jonge, kan je dochter lekker samen opgroeien.
Wel is het idd mss beter als jij hem zelf even rijd en je dochter laat uitstappen.
En daarom zeg ik opgroeien, als zij straks 13 is is de pony 8 leuke combie
8 jaar is dan super leuk voor zo'n meid, en kan ze ook nog zeggen ik heb hem samen met mam "ingereden "

Hoop dat mijn zoon straks ook de mijne gaat rijden.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:40

Hoi, op dit moment rijdt ik hem altijd een kwartiertje voor. En ik zoek altijd naar ontspanning, hij hoeft geen zware of moeilijke dingen te doen. Maar wel een beetje los in het lijf en rust. Ik laat hem dan ook een keer galopperen en dan gaat mijn dochtertje erop. Eerst reed zij op sommige dagen alleen en ik 1keer per week op een andere dag, maar na de laatste keren flink te zijn gevallen, rijdt ik hem voor.

Wij hebben een ander zadel gekocht een veelzijdigheid euroriding, want het wintec zadel past na een tijdje niet meer goed(ook niet na aanpassingen). Pony groeit en ontwikkelt natuurlijk ook nog.

Wij hebben eerst altijd 2à3 keer per week gereden, nu iets meer. En als ik alleen rijdt houd ik een half uurtje aan. Als mijn dochtertje rijdt is dit een uur, omdat ik voorrijdt en ook voor haar vind ik het belangrijk dat zij hem probeert te laten ontspannen. Het is nu sinds een week dat ik hem een beetje strenger aanpak en dan bedoel ik twee tikken, omdat ik merkte dat het een beetje te ver ging en wilde laten weten dat dit niet kon.

Wij beide zijn gek van deze pony en willen dan ook alles doen. Maar zijn nu bijna een jaar verder en dan ga je toch iets denken.
Ik vindt dat hij al verbeterd is en wil het tijd geven, maar niet ten koste van de gezondheid van mijn dochter. En na die laatste keren, ga je toch nadenken.

Normaal staat onze pony een hele dag buiten op de wei, maar de laatste twee maanden met al die sneeuw en koude is dit niet veel voorgekomen. Wel paddock, maar weinig weidegang. Ik denk dat dit op veel plaatsen zo is geweest.

Zie het dus niet te negatief, want wij willen een gelukkige pony en berijdster. Mijn dochter wil doorzetten, maar als moeder is dit niet altijd zo gemakkelijk aan te zien. Na een val moet ik haar even pushen om weer te proberen. Maar een dag later gaat ze weer volop.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:49

charly2 schreef:
Hallo, wij hebben een jonge dpony van 4jaar. Moeder en dochter van 9jaar rijden op hem. Een schat in de omgang. Maar kan soms echt een beetje klieren. De rug is nagekeken, was zeer gevoelig, maar is opgelost (dierenarts en osteopaat). Zadel ook in orde en gecontroleerd. Mijn dochter is bij de ponyclub en krijgt 1maal per week les. Soms ook een extra priveles.

Mijn dochter is nog een redelijke beginner en de pony test haar uit. Alles gaat redelijk goed in stap en draf. Wel wil de pony graag in zijn eigen tempo lopen (te langzaam). Wil zij hem iets meer voorwaarts dan zie je al dat hij een beetje nukkig wordt, maar daar komt hij wel doorheen. Linkergalop gaat redelijk. Maar de rechtergalop is iets anders. Zij vraagt te voorzichtig of hij in galop wil (dit na al meerdere malen te zijn gevallen), je ziet dan zijn oren in de nek gaan, een beetje wit bij de ogen en als hij dan in galop aanspringt, doet hij dit heel abrupt, waardoor zij volledig haar evenwicht kwijt is. Regelmatig volgt er dan ook een bok op en de laatste keer heeft hij haar er echt bewust afgegooid dmv een abrupte stop in de galop. Hij blijft wel naast haar staan, loopt niet weg. Ik denk dat de pony nog problemen heeft met evenwicht in de rechtergalop en doordat zij hem niet goed kan ondersteunen, wordt hij nukkig en reageert.

Als ik hem rijdt gaat het eigenlijk de laatste tijd goed. Hij probeert wel eens uit, maar ik voel dit beter aankomen en reageer dan ook sneller. Na die stevige bokpartij en zij eraf is gevallen ben ik erop gegaan. Ik heb hem een stevige tik verkocht (doe dit niet graag, maar nu was ik toch heel boos, lesgeefster ook) Ben verschillende keren in galop aangesprongen en ook eenmaal een flinke bok gekregen en een zeer abrupte stop, zodat ik ook in het zand lag. Terug erop en opnieuw, weer probeerde hij, maar nog maar eens een flinke tik verkocht op zijn kont. Nadien geen problemen meer gehad. Rijdt hem nu bijna elke dag en zet hem langs iedere kant een viermaal in galop, wat kortere stukjes en eenmaal een paar rondjes. Dit was altijd op het terrein van onze club (binnenpiste). Zorg voor ontspanning en probeer recht te richten. Is heel gevoelig in de mond en fijn te sturen.

Nu gisteren hebben wij gereden in onze buitenpiste op eigen terrein. Hier staan meer paarden en sommige stonden in de wei. Deze waren zeer opgefokt , rennen en bokken, na toch een week bijna niet buiten te zijn geweest (1à2uurtjes per dag in paddock). Onze pony was niet rustig te krijgen met rijden, dus heb hem een kwartiertje gelongeerd en daarna is mijn dochtertje gaan rijden. In het begin was hij heel onrustig en wilde geen aanleuning en had geen zin om te lopen. Ik heb haar gezegd dat zij hem ook maar eens een flinke tik moest verkopen (die van haar voelt hij bijna niet, maar toch). Dit durft zij alleen in stap of stilstand, maar na een paar klierige buien en twee tikken, was hij braaf en begon te ontspannen. Geen galop gedaan. Wat denken jullie? Deze buien vooral op eigen terrein is dat een vorm van hengstgedrag en moet zij nu even harder aanpakken en laten zien dat zij bovenaan staat in de rangorde? Als ik hem blijf trainen op de galop en ontspanning, kan zij dan binnen een bepaalde tijd wel fijn op hem rijden? Of is het beter om hem te verkopen en een kleinere pony te kopen? Dan kan ik wel niet meer helpen, door hem eens door te rijden.

Tjonge ik weet niet wat doen. Mijn dochter is gek van hem en wil hem niet wegdoen. Zij wil doorzetten, wel op langzaam tempo, want ze is toch een beetje bang geworden. Ik wil echter wel verantwoord bezig zijn zowel voor mijn dochter als de pony.
Wat denken jullie?

NOG EVEN EEN KLEINE AANPASSING AAN TEKST/
HET IS EEN RUIN VAN BIJNA 5 JAAR;

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:03

lastig ik rijd ook vaak jonge pony's die dit gedrag vertonen..
hebben ze dit zelfde gedrag ook in de zomer of alleen in de winter. als het koud is zijn ze eerder zo dan als het lekker warm is!

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:05

Ja ik vind ook dat het erger sinds een paar maanden, dus winter. Zij gaan verharen rond deze tijd en de lent komt in zicht; Een beetje de kriebel in hun bol?

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:10

ja precies door de kou worden ook de spieren wat stijver, en als ze dan naar buiten mogen vinden ze dat heerlijk en hebben niet altijd zo'n zin om dat voorwaarts te lopen..
waarschijnlijk wil hij nu ook gewoon even lekker zijn energie kwijt, door te bokken in gallop is waarschijnlijk vreugde bokje.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:12

ze spieren zijn nu wat stijver waardoor hij nog meer moeite heeft om zijn evenwicht te bewaren, daarom moet hij eerst even goed warm gereden worden

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:16

peer2005 schreef:
Begrijp nou goed uit je term 'hengstengedrag' dat je dochter van 9 jaar op een vierjarige hengst rijdt...? Dat op zich al lijkt me geen goed idee. Verder krijg ik de indruk dat je eea van een erg negatieve kant benadert. Ik denk niet dat je een meer positieve instelling van je jonge pony kan verwachten als hij alleen maar gestraft wordt met 'flinke tikken'. Ik zou zeggen, ga zelf met deze jonge pony verder, op een weliswaar consequente maar ook POSITIEVE manier, dwz: ook vaak lekker buitenrijden, afwisseling en niet te zware dingen van hem verwachten, tevreden zijn met kleine stappen. Neem aan dat je verder aan de randvoorwaarden voldoet mbt het houden van een gelukkige pony? Dwz weidegang en sociaal contact met soortgenoten. En ik raad je aan om voor je dochter een oudere, ervaren pony te kopen, onervaren kids met onervaren pony's is vragen om problemen. Succes!

ik ben het helemaal met haar eens
een 9 jarig meisje met een vierjarige pony dat botst
ze moet gewoon op manege pony s gaan rijden of een ervaren pony hebben
want dit is gewoon groen op groen
en er kunnen ongelukken van komen

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:18

Hallo, spieren stijver[i], ik denk dat ook, maar hij moet natuurlijk leren dat dit niet mag als er iemand op zit. Ik zal dit moeten doen, want dit is te moeilijk voor mijn dochter. Ik vraag mij echter af, als ik er ben en het gaat bij mij allemaal goed of dit dan ook bij mijn dochter zo is. Of gaat hij haar toch weer uittesten, totdat zij hem laat voelen dat zij hem de baas is en het niet lukt wat hij probeert. Want als dit zo is, dan wordt het natuurlijk nog heel moeilijk.

Ik wilde geen jonge pony voor een beginner, maar je weet hoe dit gaat. Je loopt de pony tegen het lijf en dochter is verliefd. Tevens wilde ik ook wel graag weer rijden en dacht dat een dpony dan wel ideaal zou zijn. Verder in de omgang is het een schat, een heel goed karakter. Daarom dat het onder het rijden zo moeilijk is om boos of consequent te zijn. Daar ben ik mij van bewust, maar dit gevoel zullen wij toch even moeten uitschakelen en aanpakken indien nodig en belonen bij goed en rustig gedrag.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:22

charly2 schreef:
charly2 schreef:

Wat denken jullie?

NOG EVEN EEN KLEINE AANPASSING AAN TEKST/
HET IS EEN RUIN VAN BIJNA 5 JAAR;

ja maar hoe lang is hij al gekastreert
want, mijn ruin denkt nog steeds dat hij een hengst is

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:26

Ruim twee jaar geruind en wordt in april 5.

Maar ik vind het zo raar dat de problemen vooral eigen terrein zijn. Dan voelt hij zich veel sterker en dan denk ik dat er een beetje hengstgedrag bij zit. Hij is thuis en voelt zich zekerder.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:30

charly2 schreef:
Ruim twee jaar geruind en wordt in april 5.

Maar ik vind het zo raar dat de problemen vooral eigen terrein zijn. Dan voelt hij zich veel sterker en dan denk ik dat er een beetje hengstgedrag bij zit. Hij is thuis en voelt zich zekerder.

is hij de baas ook in de wei??
want het kan zijn dat hij denkt dit is mijn terrein.

loveyouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:33

probeer eens een join-up,
mischien is er voor jullie hem hadden iets gebeurt
waardoor hij zich moeilijk kan aanpassen of vertrouwen.