Paard wil linksom op lange zijde niet op hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Paard wil linksom op lange zijde niet op hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:37

Sinds een paar weken (dan weer wel dan weer niet) wil mevrouw linksom niet meer normaal over de lange zijde. Ze begint, zodra we de kort zijde af zijn, naar binnen te vallen. Ze pakt het bit vast en dat is het dan...Rechts houdt ze muur- en muurvast zodat ik met behulp van een volte - uiteindelijk - wel weer op de lange zijde terecht kom; dan is het ook over.
Sinds afgelopen woensdag begint ze na een paar meter wéér naar binnen te vallen, als ik mijn linkerhand dan ontspan (ik heb de neiging deze vast te zetten dus ik let hier heel erg op) en met behulp van been weer richting hoefslag wil, komt mevrouw omhoog. Ik trek me daar niets van aan en ga gewoon weer richting lange zijde maar wel weer met een volte (en een hoop gehups van mevrouw).
Rechtsom doet ze dit niet! Wat me wel opvalt is dat ze dit doet als er veel om haar heen gebeurt in en rondom de bak. Een zadel over of mensen bij de bakrand zijn dan al reden om op de rem te gaan.
Ook schoot ze er vandaag ineens als een gek vandoor (doet ze anders echt niet).
Het is geen energie want ze is los geweest etc etc. Ze is eerder sloom.
Het zadel ligt goed en ik heb een zachte singel.
Is dit puur uitproberen of kan het iets anders zijn? Begrijp haar niet goed want zulke streken heeft ze niet echt eerder gehad. Trouwens, als ze loopt - tussen protest door - dan loopt ze keurig ontspannen en naar beneden. :o?

iris_arts95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:26

Probeer om haar over de hoefslag te ''dwingen'' door bijvoorbeeld wat tonnetjes met balkjes daar op langs de hoefslag te zetten waardoor ze niet van de hoefslag af kan, elke keer als het goed gaat beloon je haar en haal een een klein stukje van de blokkade weg, ik denk dat dit wel werkt maar ja , ik heb geen ervaring .

orsini

Re: Paard wil linksom op lange zijde niet op hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:40

is het steeds dezelfde lange zijde of doet ze het aan beide kanten van de bak?
Dwingen van je paard is niet slim zolang je niet zeker de oorzaak weet.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:44

ja dat doet mijn pony ook!
dus volg dit topic even

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:34

Als eerst; wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? En wat zegt je instructeur ervan?

Als ze tussendoor wel netjes loopt, heb je haar dan volledig op twee teugels? Buigt ze dan allebei de kanten even makkelijk op?

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 09:03

De tandarts is iets minder dan een half jaar geleden geweest; hij heeft toen alleen geveild, haar gebit was verder helemaal in orde.
Linksom houdt ze haar hoofd soms scheef naar rechts, dan houdt ze het bit vast.
Rechtsom loopt ze keurig door en is ze niet 'scheef '.
Ze doet het alleen linksom op de lange zijde en het is erger op de 'open' lange zijde (waar het gangpad en de stallen aan grenzen; hier is het altijd druk).

Mijn instructrice zegt dat het koppigheid is en dat ze er onderuit wil komen, excuses zoekt om lastig te gaan doen. Zij laat mij op zo'n moment voorwaarts gaan (niet per se richting lange zijde, als ik maar voorwaarts ga. Paard is verveldend en wil niet ---> dan voorwaarts).

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:46

ik vind het wel erg makkelijk van je instructrice te zeggen dat het koppigheid is. Zeker als het vaak bij dezelfde lange zijde is en voornamelijk maar 1 kant op. Paarden zien door beide ogen anders en zijn meestal ook niet even zeker aan beide kanten. Het kan best zijn dat je paard de lange open zijde een beetje eng vind en daarom er niet langs wil de ene kant op.
Natuurlijk moet je er wel een oplossing voor zien te vinden. Kijk eens of het helpt als je haar juist op deze lange zijde linksom eens rust kan geven. Dus een stukje de lange zijde op en dan op de hoefslag daar halthouden en belonen. Dan gaat ze die lange zijde met iets leuks associeren en kan het best zijn dat je probleem is opgelost. Doe niet meteen de hele lange zijde, maar bouw het uit. Dus eerst een paar meter en al voordat ze raar gaat doen halthouden en belonen. En zo steeds verder uitbouwen.
succes

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:54

Mijn paard deed dit ook!! (maar dan rechts om) hoe oud is je paard?

Bij mijn paard was het wel wat koppigheid maar er werd ook wel gezechtdat het wel aan de rug kon liggen en werd aan geraden fysio er bij te doen. Deze zag niets en hebben we het erbij gelaten.want langzaam ging het al weer beter.

nog steeds vind ze rechtdoor galoperen rechtsom moeilijk
omdat het verder geen sportpaard is hebben we er niet naar laten onderzoeken.

als je paard nog jong is en sportpaard zou'k wel even door b.v.b een fysio er naar laten kijken. er kan best iets zijn met de rug dat er wat in de knoop zit o.i.d.

als je paard ook begint weg te vliegen enz. zou'tbest kunnen zijn dat ze pijn heeft op sommige momenten..

recht lopen zou juist toch makkelijker moeten zijn..

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:02

Ik zou er eerst eens iemand naar laten kijken, bijv een ostheo/manueel therapeut.. Hoofd scheef houden kan duiden op het vast zitten net achter de oren.. Als je paard normaal nooit zo aan de kletter gaat, dan lijkt het me niet zo snel uitproberen, maar eerder dat ze ergens last van heeft.. (rug/nek)

Als uitgesloten is dat ze nergens last van heeft, dan kan je dus wel stellen dat ze je uitprobeert en daar streng op reageren :j

Buigt ze wel goed om je binnen been op de volte allebei de kanten op ?

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:17

Ja buigen doet ze netjes. Daar ondervind ik geen hinder, protest oid.
Ze wordt in mei 10, ik heb haar nu anderhalf jaar en daarvoor is ze eerst ve particulier geweest die er niets mee heeft gedaan, rijtechnisch gezien, en daarna heeft ze even in de lessen gelopen (drama).
Ik moet zeggen dat ze de laatste tijd wel weer hengstig is en ze wordt hier best vervelend van (boos naar andere paarden).
Ik kan haar wel rechtstellen op de lange zijde linksom, zodra ze scheef gaat laat ik mijn buitenhand los (omdat ik bang ben dat ik voor spanning zorg). Dan trekt ze snel bij. Zou het kunnen dat ze naar rechts trekt omdat ik - onbewust - links vasthoud?
Ze vloog weg toen iemand de bak uitging (nogal lawaai die deur). Normaal doet ze dit niet en het was gelukkig ook de enige keer. Daarna kon ik rustig door de hoek rijden.

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:44

oké ja vervelend! 'k zou het ook niet weten:o
wel kun je om te oefenen gewoon eerst paarmetervan de hoefslagaf en dan kijken of ze dan wel recht over de hoefslag wil
en dan steeds en beetjedichter er naartoe (zo oefende ik het)

veel suc6 hoop dat het goed komt!

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:53

Ik denk toch dat dit uitproberen is en dat ze er op die open langezijde meer excuus voor heeft. Gewoon aanpakken binnenbeen desnoods tik op binnenschouder gewoon over die hoefslag heen!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 13:29

:D als ik boos wordt, komt ze dus omhoog (draak!), dit is geen pijnuiting maar puur woede, dat kan ik aan dr hoofd zien(maar of dat dan weer woede door pijn is of door niet-willen...).
Mijn instructrice zei ook dat ze meer afleiding heeft in deze bak, toch vind ik het raar dat ze linksom raar doet en rechtsom niet.
In draf is het trouwens het ergste. Maar omdat ze er nu ineens bij begint te steigeren (hupsen :+ ) ben ik me gaan afvragen wat het nou is. Verder is ze nl superbraaf en lief.
En ik ben al iemand die zich druk maakt over zadels, tanden, rug etc :o

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:53

Ziet je paard wel goed, klinkt mij logisch in de oren, drukke lange zijden, ze ziet het niet goe,d dus is het eng en wil ze weg... Paard vertrekt uit de bak, zorgt voor lawaai, ze blijft alleen door het lawaai schrikt ze omdat ze het niet goed kan zien??

Tis maar een ideetje hoor?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:57

Klinkt als koppigheid, misschien is je paard verveeld door de training? Misschien moet je nieuwe dingen proberen?
Verder geen aandacht besteden aan deze geintjes, gewoon elke keer een stukje dichterbij proberen te komen. En zorg dat je rechts helemaal loslaat, dan heeft je paard ook niets om vast te pakken... Dan is dat geintje ook snel niet meer leuk voor je paard. Probeer te sturen met je benen en probeer alles voorwaarts op te lossen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:59

Ik zou er gewoon niet teveel aandacht aan besteden. Wil ze niet linksom óver de hoefslag? Nou, dan pak je de binnenhoefslag. Ga er in elk geval geen principekwestie van maken en al helemaal geen wedstrijd. Zet m schouder voor of schouderbinnenwaarts op de binnenhoefslag. Uiteindelijk druk je m zo voor je kuit de hoefslag op.
Nog belangrijker, zorg dat ie de gedachten bij jou heeft. Dan maakt ie zich echt niet meer druk om die hoefslag hoor.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 14:00

__PSM__ schreef:
Ziet je paard wel goed, klinkt mij logisch in de oren, drukke lange zijden, ze ziet het niet goe,d dus is het eng en wil ze weg... Paard vertrekt uit de bak, zorgt voor lawaai, ze blijft alleen door het lawaai schrikt ze omdat ze het niet goed kan zien??

Ik denk niet dat het aan haar zicht ligt.
Ze ziet nl wel een grote strozak in de verte staan en die is natuurlijk ENG!
Ook staat ze stil waar er mensen ad bankrand staan.
Ook op stal of in de molen heb ik niet het idee dat ze slechter ziet.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:04

Ginger0410 schreef:
__PSM__ schreef:

Ik denk niet dat het aan haar zicht ligt.
Ze ziet nl wel een grote strozak in de verte staan en die is natuurlijk ENG!
Ook staat ze stil waar er mensen ad bankrand staan.
Ook op stal of in de molen heb ik niet het idee dat ze slechter ziet.

Dat is opzich ook niet zo gek, want in de verte ziet ze misschien weer wat meer met beide ogen aangezien de ogen van een paard aan de zijkant zitten... Wanneer mensen aan de bankrand staan, is hetdus ook anders, dus als ze dat niet zou kunnen zien is het logisch dat ze gaat staan, of juist weg rent... Misschien reageerd ze wel omdat jij erop zit, ze is dus als het ware toch iets opgesloten, moet luisteren naar jou, kan het niet zien waardoor het enger is als wanneer ze nog gewoon kan vluchten als ze het niet vertrouwd...

Volgens mij is dit simpel te testen, ga rechts naast haar staan, en beweeg je hand "iets" onverwacht voor haar oog langs, kijk naar haar reactie en doe dit links ook... Als ze echt anders reageerd zou je kunnen verwachten dat er iets met het oog aan de hand is... Het zou ook staar kunnen zijn, dan heb je de ene keer meer zicht als de andere keer...

Tis maar een idee hoor, maar tis zo makkelijk te testen...

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 14:06

ilse86 schreef:
Ik zou er gewoon niet teveel aandacht aan besteden. Wil ze niet linksom óver de hoefslag? Nou, dan pak je de binnenhoefslag. Ga er in elk geval geen principekwestie van maken en al helemaal geen wedstrijd. Zet m schouder voor of schouderbinnenwaarts op de binnenhoefslag. Uiteindelijk druk je m zo voor je kuit de hoefslag op.
Nog belangrijker, zorg dat ie de gedachten bij jou heeft. Dan maakt ie zich echt niet meer druk om die hoefslag hoor.

De binnenhoefslag haal ik soms niet eens omdat ze me zó naar binnen sleurt en overdwars staat. Dan wordt het een volte om haar weer op de hoefslag te krijgen.
Iemand tips voor het afwisselen? In eerste instantie moet ze toch gewoon even voorwaarts...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:10

Als ze jou naar binnen sleurt, zou ik zeggen meer met je benen werken. Je paard moet op je been reageren, en op je been op de hoefslag moeten blijven. Buigen om je been, veel voltes rijden (uiteraard beide kanten om) en vergroten en verkleinen aan je been.
Zorg verder voor de tip van Ilse gewoon dat je steeds dichterbij komt, je kan ook op de AC lijn wel schoudervoor/binnen doen ;)

Ik weet niet hoe je training er 'normaal' uit ziet, maar je zou eens wat tonnetjes kunnen gebruiken (is ook erg gunstig voor het aan het been zetten, buigen), balkjes, oefeningen die je paard niet zomaar zelf kan gaan doen. Wanneer je bijvoorbeeld 2 keer gaat wijken, dat je paard de derde keer het zelf gaat doen. Vreemde figuren rijden, naar binnen wijken. Elk rondje iets anders doen, zodat je paard ook bezig blijft en niet zelf kan gaan denken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:11

Ik zou m in eerste instantie giga aan mijn hulpen zetten. dat de aandacht dus bij de ruiter is. en zelf ontspannen blijven, ook al ontploft er een bom.

Om je paard op je hulpen te krijgen, kun je tempowisselingen rijden. ook overgangen doen het goed. en echt om de paar passen iets anders doen, zodat ie echt met z'n hoofd bij jou blijft en niet op andere dingen let.

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:11

Probeer eens schouderbinnenwaarts op de korte zijde te gaan rijden, en ook de hoek schouderbinnenwaarts door, paar meter door op de lange zijde (goed binnen been bij houden) en dan de volte in rijden. Terug naar de korte zijde en weer schouderbinnenwaarts het stukje op de lange zijde steeds iets langer maken. Doe dat heel rustig en zonder geweld. Zorg dat jij slimmer bent en haar steeds te snel af bent. Zodra je iets verzet voelt is het eigenlijk al te laat, maar stuur haar direct een volte in. Jij moet de regie houden!!!! Succes!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 14:17

quote]
Dat is opzich ook niet zo gek, want in de verte ziet ze misschien weer wat meer met beide ogen aangezien de ogen van een paard aan de zijkant zitten... Wanneer mensen aan de bankrand staan, is hetdus ook anders, dus als ze dat niet zou kunnen zien is het logisch dat ze gaat staan, of juist weg rent... Misschien reageerd ze wel omdat jij erop zit, ze is dus als het ware toch iets opgesloten, moet luisteren naar jou, kan het niet zien waardoor het enger is als wanneer ze nog gewoon kan vluchten als ze het niet vertrouwd...

Volgens mij is dit simpel te testen, ga rechts naast haar staan, en beweeg je hand "iets" onverwacht voor haar oog langs, kijk naar haar reactie en doe dit links ook... Als ze echt anders reageerd zou je kunnen verwachten dat er iets met het oog aan de hand is... Het zou ook staar kunnen zijn, dan heb je de ene keer meer zicht als de andere keer...

Tis maar een idee hoor, maar tis zo makkelijk te testen...[/quote]

OK ga ik zeker proberen!
Ze reageert met poetsen (ze vindt haar hoofd niet zo fijn) wel aan beide kanten maar zal het voor de zekerheid even testen vanavond!
Laatst bijgewerkt door Ibelia14 op 22-02-10 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:18

Testen kan altijd toch, als je haar helemaal de hoek door moet trappen en uiteindelijk blijkt het aan zoiets simpels te liggen, dan sla je jezelf ook voor je kop...

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:20

Even de ogen testen kan zeker geen kwaad. Zeker doen!