bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rooooomz

bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 09:10

Hallo allemaal,

ik rij op een paard, een 4 jarige kwpnner, ik moet hem nu doorrijden omdat hij heel erg bokt.
maar als hij bokt probeert ie me dr af te bokken, het zijn niet echt vriendelijke bokjes zegmaar..
heeft iemand tips voor mij? k bedoel, ik blijf wel zitten maar hoe krijg ik dat bokken er het beste uit?

groetjes

Anoniem

Re: bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:11

Door de oorzaak van het bokken aan te pakken. 99,9% van de paarden is niet gemeen en probeert z'n ruiter er niet af te krijgen als er niet iets aan de hand is waar 'ie vreselijk last van heeft.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:13

Zet het paard zodanig aan het werk dat hij zich op jouw moet concentreren. Veel voltes, goed buigen om je binnenbeen zodat je hem geen kans geeft om voor zichzelf te beginnen. Het is wel een jong paard dus is het verstandig om een instructeur er naast te hebben staan die je door de lastige punten heen helpt.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:15

je moet jezelf denk eerst de volgende vragen stellen:
past het zadel wel goed?
heeft ie geen pijn?
heeft ie wel vertrouwen genoeg om iemand op zijn rug te laten?

je moet eerst kijken wat de oorzaak is en dan kun je het probleem pas gaan oplossen

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:20

naadjuuuh schreef:
je moet jezelf denk eerst de volgende vragen stellen:
past het zadel wel goed?
heeft ie geen pijn?
heeft ie wel vertrouwen genoeg om iemand op zijn rug te laten?

je moet eerst kijken wat de oorzaak is en dan kun je het probleem pas gaan oplossen

mee eens

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 10:19

nou kijk.
het zadel past goed,
hij is kerngezond,
en hij loopt als een hondje achter me aan dus hij vertrouwt me helemaal..
dus ik weet echt niet wat het probleem is..

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:40

Rooooomz schreef:
nou kijk.
het zadel past goed,
hij is kerngezond,

mss is ze gewoon fris en bokt ze wel voor plezier maar gemeen .. Mijn 4 jarige bokte ook super gemeen maar volgens mij was het gewoon omdat ze fris was.. da kon wel lang dure eerste half uur ensu maar dacht int begin ook dat het echt was om mij eraf te krijgen... was niets mis me zadel was helemaal gekeurd door vearts we hebben haar rug laten nakijken en ik mocht erbij in stal komen (vreemde stampte ze er gewoon uit) dus denk mss gewoon omdat ze nog jong is ...

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:43

Tanden ook helemaal in orde?
Als het niets medisch is;

Tsja het is een jong puberend dier en het is erg koud. Daar worden ze allemaal wat frisser van. Misschien een idee om hem eerst even te longeren voor het rijden, zodat het frissige eraf is.
En tijdens rijden lekker bezig houden, zodat hij geen tijd heeft om te gaan klooien.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:48

longeer een keertje met alleen het hoofstel aan, als er dan niet gebeurd, met halster en dan met zadel, als er dan niets gebeurd komt het misschien niet door de rug of de mond.
zet je anders niet te veel druk opde mond? misschien vind ze/hij dat niet fijn, of te veel druk op de buik?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:00

Je haalt hier al een paar puntjes aan die je dus al uitsluit, dus niet het zadel, en ook kerngezond, das dus al wel iets goed.
Maar dan ga je echt de fout in, je zegt hij loopt als een hondje achter mij aan dus hij vertrouwd mij, dit bekijk jij vanuit de ogen van een mens, maar een paard is geen mens en die ziet elke kleine verandering echt als iets heel nieuws, dus als hij jou vertrouwd als je voor hem loopt hoeft hij jou nog niet te vertrouwen als je ernaast staat, of als je er op gaat zitten, of .......
En wat de anderen ook al hebben gezegt, een paard bokt echt niet zomaar, dus je moet op zoek gaan naar het waarom, dan pas kan je het oplossen.

Rooooomz schreef:
nou kijk.
het zadel past goed,
hij is kerngezond,

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:20

Als je pony verder helemaal kerngezond is en het zadel past ook goed.
Mischien kun je haar dan veel voorwaarts laten rijden als ze probeert te bokken.
Dat moest ik ook doen van mijn instructrise..
En anders eerst longeren en als ze dan nog bokt een paar rondjes hard laten galopperen als die maar voorwaarts is.
En dan er op stappen als hij niet meer bokt.
Dit zijn mijn tips weet niet of het helpt bij joun paard.

Een vriendin van mij heeft ook nog een jong paardje.
Als ze daar op gaat rijden doet hij echt braaf enzo, maar dan opeens begint hij te bokken.
En dat is echt heel gemeen niet dat haar paard gemeen is ofzo.
Maar die bokken die ze dan geeft, daar kun je gewoon niet opblijfen zitten.
Ze bokt ook de hele tijd door dat je ernaast ligt.
Ze heeft ook wel een aantal keren dat hij helemaal niet bokt tijdens het rijden.
Haar paard is verder ook kerngezond en het zadel past ook prima..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:52

Bokken doen ze idd niet zomaar, het paard probeert je iets te vertellen, denk dat het probleem toch bij jezelf ligt zeker als het zadel , tanden enz enz na gekeken is.

Hoe rij je hem door, misschien ben je te streng met je hand , been en vraag je gewoon te veel aan dit toch erg jonge dier.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:17

idd zoals hier al eerder genoemd is, zou ik je paard goed na laten kijken op o.a. rugproblemen of bijv. gebitsproblemen
belangrijk bij heftige bokkers om alle lichamelijke oorzaken eerst uit te sluiten, ook je zadel goed laten onderzoeken of het geen pijn doet bij je paard :o een paard wat heftig bokt wil ons mensen hier toch iets mee vertellen.

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 07:54

Misschien eerst even longeren voordat je erop stapt. Kan er lekker gebokt worden zonder dat jij erop zit. Daarna aan de longe flink aan het werk zetten en dan erop stapppen. Succes!

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:30

als hij zoals je zegt geen medische problemen heeft of een slecht passend zadel/hoofdstel dan moet je dus verder gaan kijken..

sommige paarden zijn voor de kleinste dingetjes al gevoelig..
ook al is het niet echt pijn kan hij wel iets als vervelend ervaren..
misschien vindt hij de (lichte) druk van je been of je hand al niet prettig.. of vindt hij het bit niet fijn in zijn mond..
of heeft hij problemen met zijn evenwicht vinden doordat jij op zijn rug zit..

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:03

@naadjuuuh.

ik weet dat het zadel enzo past en dat ie helemaal in orde is verder. Mijn instructiese zegt dat hij het gewoon moeilijk vind om zommige oefeningen te doen. evenwicht heeft hij wel, ik heb men been er heel lichtjes aan en ben zacht in men hand. het is allemaal vrij ontspannen tot hij dus begint met bokken. Het kan dus wel zijn dat ie het moeilijk vind.. dat is wat men instructriese zegt..

Cardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:19

Wanneer gaat hij bokken dan? Dus echt puur als iets moeilijks gaat doen? Als dat zo is moet je misschien de oefening minder moeilijk maken. Of er nog even mee wachten!

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 09:23

maar hij moet het toch kunnen, zoals aanspringen in de goede galop, dat kan je toch niet makkelijker maken dan dat ik het nu doe.. en hij doet het ook als iets niet moeilijk is, sommigen zeggen dat ie gewoon geen zin heeft en daarom gaat bokken..

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:56

ik heb ook gehad dat de mijne de hele tijd bokt, maar ik weet niet meer hoe dat is afgelopen, volgens mij als je de hele tijd blijft zitten vind ie het niet meer leuk, en verveelt het hem, dan stopt ie vanzelf wel. maar als jij er wel een keertje afvalt volgens mij gaat ie dan bokken, Het is dus goed dat jij blijf zitten =)

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:26

Ik zou hem gewoon zo hard mogelijk aandrijven zodat hij vooruit gaat en wel moet doorgalloperen.
Dat helpt bij mij toch altijd als mijn pony me eraf wil bokken :D

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:51

Op welk moment bokt hij? Mijn paardje heeft dit ook een tijdje gedaan als ik in de galop wilde aanspringen. Maar dat was mijn fout omdat ik te afwachtend reed, ik wachte tot hij aangallopeerde terwijl als ik been geef moet hij weg zijn! In de tijd dat ik wachte had hij dus tijd op te gaan bedenken hee laten we lekker gaan bokken. dus nu rijd ik consequenter en doet hij het niet meer.

iris_arts95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:36

Een paard dat bokt is gewoon vervelend, daar heb ik zelf ook last van gehad.
Elke keer als hij z'n kont omhoog gooit geef je hem een tik, na de tik gooit hij z'n kont waarschijnlijk weer omhoog, dan geef je hem gewoon nog een tik, dit blijf je herhalen tot dat hij er mee ophoud dan beloon je hem met een halsklopje of door tegen hem te praten. Na een paar keer houdt hij er van zelf mee op !

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:56

het is een jong paard en het kan heel goed zijn dat hij moeite heeft met bepaalde oefeningen..
je zegt dat hij wel evenwicht heeft maar misschien moet hij wel veel moeite doen om dit te behouden waardoor hij ook moeite heeft met de oefeningen..

bokt hij altijd op hetzelfde moment.. en doet hij het altijd op dezelfde hand?

misschien moet je eens oefeningen doen om je paard recht te richten of vraag je instructrice om je hierbij te helpen

ik zou in ieder geval niet steeds je paard een tik verkopen net zolang totdat hij ermee stopt.. dit is meestal maar een tijdelijk oplossing, als het uberhaupt helpt (maar dat is natuurlijk mijn mening)

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:25

veel overgangen rijden. stap draf, draf galop, halt draf, stap galop. en laat hem veel oefeningen doen.
Je paard recht stellen kan ook helpen x

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:51

Ik zou het probleem zeker neit met tikken met de zweep oplossen, dan wordt het een machtspelletje wie het het langst vol kan houden. Ik denk dat het een goed idee is, mits je medische oorzaken hebt uitgesloten, om het boken totaal te negeren en zoveel mogelijk probeert je paard voorwaarts te houden, zodra hij het werk weer op de juiste manier oppakt gelijk belonen. Positief gedrag belonen en negatief negeren