Even wat informatie over het paard. Paard is 10 jaar. Paard is tot zijn 7e hengst geweest en heeft altijd gewoon in het land gestaan. Nadat hij geruind is, heeft hij nog weer een ruime maand rust gehad en daarna is ze begonnen met hem te beleren. In die tijd was hij echt een super paard. Deed precies wat ze van hem vroeg, leerde heel erg snel en had plezier in alles wat hij moest doen. Van de een op de andere dag is dit helemaal omgeslagen. Hij ging bijten naar het been, liep weg voor het been, werd langzamer en reageerde weinig tot helemaal niet meer. Op het ergst liet hij zichzelf gewoon vallen en bleef hij dan liggen. Zwepen, sporen, niks hielp hem. Toen is hij meerdere malen nagekeken, maar hij was kerngezond. Gewoon doorzetten dus, maar het ging van kwaad naar erger. Ook in de omgang vertoonde hij op een gegeven moment agressief gedrag, en schopte hij gericht als je je rug naar hem toedraaide. Nu heeft hij een half jaar stil gestaan en vorige week voor het eerst weer iets gedaan.
Dus vorige week ben ik voor het eerst naar het paardje gaan kijken. We hebben hem even rond laten rennen a- la join up, en dat ging super. Daarna ook even aan de longeerlijn en ook dit ging super. Heb er zelfs nog even opgezeten terwijl M. (het meisje) met hem aan de hand liep. Alles perfect. Dus weer losgelaten en even nagepraat. Toen vertelde ze mij dus hoe hij kon zijn in de omgang. Ben naar hem toe gelopen, heb hem gepoetst, incl zijn benen, maar geen reactie. Zelfs even nieuwsgierig kijken wat ik aan het doen was. Dus vorige week hebben we echt super afgesloten.
Vandaag ben ik er weer geweest. We zijn erop gaan rijden. Eerst M, want ik wou zien wat er gebeurde. Meneer was inderdaad absoluut niet aan het been. Naast de sporen moest M ook een zweep gebruiken en alsnog reageerde hij niet tot nauwelijks. Ging weer weglopen voor het been, langzamer lopen en op een gegeven moment was hij echt niet meer vooruit te branden. Toen ben ik erop gestapt. Ik vind mijn rijstijl op dit moment niet goed genoeg om sporen te gebruiken, en dat is maar goed ook. Wel heb ik de zweep mee genomen. Eerst ben ik telkens overgangen gaan rijden: stap-draf-stap-draf etc. Wou ik aandraven, kon ik been geven wat ik maar wou, maar meneer rerageerde niet. Dus dan maar de zweep. Op een gegeven moment kon ik hem puur op het been redelijk voorwaarts houden in draf, dus weer verder met de overgangen van stap-draf-stap etc. Op een gegeven moment kon ik dit zonder zweep bij hem voor elkaar krijgen. Aan het begin duurde het even voor ik reactie kreeg, maar dit ging telkens vlotter. Op het eind wou M mij even laten zien wat hij doet met aangalopperen. Ook hier was de zweep helaas hard nodig. Na een paar flinke bokkesprongen gemaakt te hebben, ging hij dan eindelijk galopperen. Heel zwaar een moeizaam. Later ging dit steeds beter en kon ik zelfs zeggen dat hij echt ontspannen galoppeerde.
Toen we klaar waren heb ik mijn conclusie getrokken.. In draf was paard in het begin nogal "dronken" aan het lopen. Naarmate hij doordraafde werd dit beter. De galop viel hem heel zwaar en de opstand was duidelijk omdat hij het erg moeilijk vond. Paard is beleerd en daarna meteen doorgereden en hogerop getrained. Eigenlijk niet de rust gekregen die hij nodig had. Mijn mening is dat hij overvraagt is, en dus de beginselen kwijt is geraakt. Hij loopt super netjes nagevelijk, daar hoef je alleen maar goed voor te gaan zitten. Het is puur het been waar hij totaal niet op reageerd. Ik denk dus dat ze de fout in is gegaan door hem meteen door te trainen en hem niet op rust heeft gezet. Wat denken jullie? Het is een heel lang verhaal, dat weet ik. Maar ik wil meerdere meningen horen, zodat ik weet wat wij kunnen doen. De sporen en de zweep hebben we voor nu afgeschaft, hier is hij volgens mij nog helemaal niet aan toe. M is een super goede amazone, en heeft een geval als deze nog nooit eerder meegemaakt, waardoor zij dus ook niet meer weet wat te doen. Veel geduld hebben, of juist aanpakken? Meningen en advies graag

Over sporen en zweep wil ik geen commentaar. Opbouwen advies natuurlijk altijd goed, maar hou het graag even netjes. Ik open dit topic voor hulp, en niet voor een discussie