Shetlander gaat staken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sorsie

Shetlander gaat staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:16

Hee,
ik heb een hele lieve en leuke shetlander van 3 en een half jaar.
Ik heb sinds kort een vaste ruiter die op hem rijdt.
De shetlander is een hele hoop gewend (ik heb hem al zijn hele leven)
Alleen het probleem is dat hij totaal geen zin heeft om iets te doen. Hij is altijd al wel wat lui geweest.
Maar nou rijd er dus iedere week een meisje op hem, in het begin gaat het nog wel, maar als we even (10 minuten) aan het rijden zijn stopt hij ermee en gaat hij achteruit lopen.
Ze kan drijven en tikken wat ze wil, maar hij gaat dan gewoon achteruit.
Ik weet niet hoe ik haar kan helpen. Ik ben echt gek op hem en vind het heel vervelend dat dit nu steeds gebeurd.
Het is niet zo dat hij het niet snapt, want hij kent de commando's wel. Hij heeft ook voor de kar gelopen (nu niet omdat het winter is), daarbij was hij ook behoorlijk lui.
Het is ook niet zo dat hij geen energie heeft, want hij zweet nooit en toen ik hem de dag nadat dat meisje had gereden in het land zette, ging hij als een gek galloperen.
Moet ze hem aanpakken, of wachten tot hij weer wil, of misschien nog iets anders?
(op de terugweg staat hij niet een keer stil)

ZusJacobs

Re: Shetlander gaat staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:49

Wilt hij achteruit? Nou dan gaat hij achteruit. Nu even doorzetten heb je er later alleen maar profijt van.

_Lisalisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:10

Idd gewoon doorzetten, hij zit gewoon lekker in de uitprobeerfase :)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 21:16

_Lisalisa_ schreef:

Okee, dus gewoon blijven drijven en tikken?

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:18

Klinkt inderdaad als uitproberen, denk dat de je pony ( als hij lichamelijk niets mankeerd
uiteraard) toch even goed aangepakt moet worden
Misschien eens aan proberen aan de longe met je ruitertje erop ? Dat je haar dan een beetje
bij kan staan met de longeerzweep als ie zo dwars doet, zo kan ze hem misschien
beter voorwaarts houden

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:20

ZusJacobs schreef:
Wilt hij achteruit? Nou dan gaat hij achteruit. Nu even doorzetten heb je er later alleen maar profijt van.

Precies, wil hij achteruit oke dan gaat hij achteruit en mag hij pas vooruit wanneer de ruiter het zegt!

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:21

_Lisalisa_ schreef:

ik denk ook dat hij in de uitprobeerfase is, hij is 3 jaar en is dus waarschijnlijk aan het puberen!
dan kan je het beste andere manieren zoeken om toch je zin te krijgen, maar geef hem niet zijn zin!
stap desnoods af loop een rondje en stap weer op, helpt soms ook!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:26

Idd gewoon door zetten en voor niet zijn zin geven als hij iets wilt en jij niet, als je dat namelijk doet blijft hij je uitproberen.
misschien kan je zelf met een longeer zweep er achter gaan zo dat hij weer voor uit gaat.

Lisa_Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:03

Ik denk dat het te maken heeft met de pubertijd,
Gewn achteruit laten lopen, word ie vanzelf wel zat!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:22

toevallig heb ik net gister iets gepost bij een soortgelijk topic over een manegepaard die dat doet:

Lisa_Dries schreef:
mijne deed dat ook, ik dacht ook nee is eigenwijs, zei iedereen ook
nee het was een voorteken, en vanaf toen is het alleen maar berg afwaards gegaan.

het is een vorm van protest, en uit jouw verhaal maak ik niet op dat het nu typisch iets voor die pony is, en ik zou dus echt denken aan pijn, klinkt raar ik geloofde het niet maar mijne heeft nu dus een blessure te pakken met maand rust. Ik snap dat het een manegepony is maar ik zou dit toch even melden bij je instructrice ofzo (wat zei die er overigens van?)...

als het nu geen pijn is dan snap ik het ook wel sommige pony's zijn nu eenmaal niet snel aangelegd, wat dacht je van 2x been geen reactie = tikje en dan een duidelijke dat die het ook snapt, en misschien moet je kijken naar jezelf. Is jouw been wel duidelijk? heb je de rest van de tijd je benen stil liggen of loop je hem dan ook in zijn buik te porren?

nou is jouw pony jonger en kan het ook wel typisch iets voor een shet zijn, wat ik deed was gewoon echt een tik geven (ja heel slecht ik zal bokt wel op mijn dak krijgen :+ maar wat wil je anders hij ging ineens vol op de rem en dan vol in zijn achteruit en het werd gewoon gevaarlijk door botsingen etc.) bij hem bleek het dus achteraf pijn te zijn, maar als je dit kan uitsluiten dan zou ik gaan voor hij wil achteruit dan gaat hij maar achteruit maar dan wel 2x zo hard (dus i njouw tempo) en tot wanneer jij het zegt. Die van mij vond dat ook echt niet leuk, maar hij kende de achteruit hulpen niet. Het lijkt mij dat het vanzelf moeilijk wordt voor hem en als je stopt vraag je hem nog een keer om vooruit te gaan zo niet? stuur je hem zelf weer vrolijk achteruit

succes!

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:05

ik denk ook dat hij in de uitprobeerfase is, hij is 3 jaar en is dus waarschijnlijk aan het puberen!
dan kan je het beste andere manieren zoeken om toch je zin te krijgen, maar geef hem niet zijn zin!
stap desnoods af loop een rondje en stap weer op, helpt soms ook!quote]

Hee ik denk dat je beter niet afkan stappen dan heeft hij zo iets van als ik achteruit loop stapt ze af en dan heb je kans dat hij het noch vaker gaat doen.
Als hij achteruit loopt, moet hij ook achteruit zodra hij stil gaat staat zet je hem actief achteruit, todat jij zegt dat hij weer naar vooren mag!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:05

Ook ik zeg aanpakken en niet opgeven :)
dier is jong en ook nog eens een shet, die houden wel van geintjes :+
Natuurlijk moet er wel uitgesloten worden dat hij geen pijn heeft.
Denk er wel aan dat hij niet 'dood' word voor been-, stem- of zweephulp ;)

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:09

Zo shet HAD ik dus ook staan, vd week begonnen met bitloos, gaat super en luistert als de beste, wilde eerst ook nog achteruit, heel hard en streng angepakt, en soms zelfs een beetje pijn gedaan :o maar het heeft wel geholpen, het is nu echt een schat geworden.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:52

Het meisje heeft er vandaag weer op gereden.
Het ging vandaag best goed:) ik had een menzweep mee, en kon hem zo mooi van een afstandje bij tikken.
Misschien dat het inderdaad tijd moet hebben.
Hebben jullie misschien ook tips zodat hij het rijden leuker gaat vinden?

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:06

Als hij braaf is uitbundig belonen misschien? in de vorm van een klopje/kriebel p[ de hals of belonen met de stem.. wanneer hij merkt dat hij het goed doet gaat hij het ook misschien leuker vinden. Veel afwisseling in het rijden kan ook helpen.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:54

ik heb samen met nog een meisje 3 verzorgshetjes.
1 daarvan heeft ook dit probleem.
wij stapten ook altijd af om haar dan een tik te geven,
dit hielp dus echt niet.
ze ging altijd als je er op gaat zitten gaat ze achteruit. tik geven en ze gaf een bok of nog harder achteruit.
wij hebben toen bij elke stap die ze vooruit deed vreselijk goed beloond, en nu hebben we dit probleem bijna niet meer!
Behalve bij 1 stukje. maar dat stukje proberen we zo veel mogelijk te vermijden.

xxx

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:13

Horse321 schreef:
Als hij braaf is uitbundig belonen misschien? in de vorm van een klopje/kriebel p[ de hals of belonen met de stem.. wanneer hij merkt dat hij het goed doet gaat hij het ook misschien leuker vinden. Veel afwisseling in het rijden kan ook helpen.

We belonen hem ook altijd als het goed gaat :D
Hoe bedoel je afwisseling?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:40

Hoe oud was het shetje toen hij ingereden werd? Is dat door jullie gebeurd of door iemand anders? Wat vraagt ze in die 10 min allemaal van het shetje?
Hoe hebben jullie op dit probleem gereageerd voordat je het hier op bokt zette?

Wat ik vooral niet zou doen is vooruit schoppen of tikken, ik zou juist even proberen voor die 10 min. te stoppen. Rij een keer 5 min, 2 min, 7 min, 3 min, etc. etc. tot je weer een keer toevallig die 10 min. te pakken hebt.

Je kan heel snel in een neerwaartse spiraal komen, pony krijgt opgegeven moment automatisch deze reactie bij 10 min. Als je nooit tot dat punt rijdt, zal ook hij een goed gevoel krijgen bij het rijden. Gewoon lekker 7 min zonder stress gereden.

Zo is elke keer als je gaat rijden, de stress en confrontatie eruit, elke rit goeie associaties dus, voor jullie allebei.
Denk dat zowel het meisje als de pony er weer wat meer zin in krijgen als elke rit leuk is en zullen niet zo snel gefrustreerd raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:43

Aanpakken, het is een shet én een puber.
Zogauw hij weer loopt belonen door te stoppen.

@Sassol: Niet mee eens. Het is een puberende pony, die hoogstwaarschijnlijk in de probeerfase zit. Als je dan nog zijn zin gaat geven door te stoppen als hij irritant gaat doen, heb je er voor de rest van zijn leven niets meer aan als rijpony :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:48

en wat doe je bij een pony (shet) die degene die er naast loopt steeds aanvalt? Heb een meisje op mijn pony rijden (en ze vindt het nog steeds leuk ondanks dat ze er elke keer afvalt) maar ik moet er wel bij blijven (omdat hij dus nogal graag mag bijten) maar goed, ik loop er dus naast maar nu ben ik steeds de zondebok. Zelf op buitenritjes moet hij mij ( of diegene die er dan mee loopt hebben) Hij is al van jongs af aan dominant, maar goed schiet er niet echt wat mee op . Sorry TS dat ik het in jou topic vraag, maar het ging hier toch al over shetjes :+

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:52

Mijn haf heeft hier ook een hele tijd last van gehad. Bij haar was het gewoon een kwestie van doorzetten en nu is ze er klaar mee. :)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 16:05

Bizzybijtje schreef:
Aanpakken, het is een shet én een puber.
Zogauw hij weer loopt belonen door te stoppen.

@Sassol: Niet mee eens. Het is een puberende pony, die hoogstwaarschijnlijk in de probeerfase zit. Als je dan nog zijn zin gaat geven door te stoppen als hij irritant gaat doen, heb je er voor de rest van zijn leven niets meer aan als rijpony :)

Ik ben inderdaad bang dat als ik hem zijn zin geef dat het niks meer wordt, want hij is slim genoeg om te snappen wanneer hij heeft gewonnen.
Maar ik vind het zo jammer dat hij het niet leuk vind, hij is gewoon het tegenovergestelde van zijn moeder.
Zijn moeder heeft altijd (bijna) wel zin.
Maarja, misschien moet hij door deze periode heen en gaat het dan beter. Ik hoop het ;)

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:06

Net zolang achteruit blijven rijden tot hij voor uit wil! !!

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:35

Gewoon doorzetten, niet opgeven, hij probeert je misschien wel uit en je moet wel de baas blijven;).

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:49

mijn shet doet dat ook alleen die gaat gewoon stil staan en ik blijf dan wel doorzetten maar het heeft weinig zin want als mevrouw niet wil dan doet ze het niet maar ik blijf doorzetten. Mijn shet doet dat nu al sinds we haar hebben ingereden en dat was op haar 3e en ze is nu bijna 6. Het gaat wel steeds beter en ze protesteeds nog wel maar pas veel later. Ik weet niet of het ligt aan of ze gewoon geen zin hebben of geen conditie hebben maar vooral niet opgeven.