paard steigert als ze haar zin niet krijgt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

paard steigert als ze haar zin niet krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:20

kan gesloten worden. heb een oplossing dat ik eerst wil proberen! bedankt allemaal! vooral voor de snelle reacties
Laatst bijgewerkt door MisticRider op 11-02-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LauraLala

Re: paard stijgert als ze haar zin niet krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:23

Dominante merries die ken ik ook :) de mijne deed er ook echt bijna alles aan om onder het werk uit te komen.. (behalve steigeren)
misschien eens met een zweep op haar hoofd tikken als ze op de achterbenen gaat staan? het klinkt heel erg maar als ze een keer achterover slaat dan ben jij flink de l*l!
En gewoon flink aan het werk zetten want een paard kan alleen maar steigeren als die stilstaat.

MisticRider

Re: paard steigert als ze haar zin niet krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:26

ja maar als mevrouw denkt dat ze gaat zweten, staat ze gelijk stil, van hoho je denkt toch niet dat IK iets ga doen?
en met dat op dr hoofd slaan, heb ik geprobeert. het lastige is dat ze verekte slim is en ik dus altijd te laat ben

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:29

ik zou dr even naar een heropvoedingsgesticht brengen :)

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:31

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met een van mijn dames. Bij die van mij was het werkelijk levensgevaarlijk want zij richtte zichzelf op zonder over de situatie na te denken. 9 van de 10x ging ze zo hoog dat ik er via de zijkant af moest glijden omdat we anders om gingen. We zijn ook menig x samen op de grond beland omdat ze haar evenwicht verloor. Ik heb doorgezet, want uiteindelijk wint de aanhouder toch. ( Tenzij het een keer verkeerd afloopt, houd dat wel in achterhoofd) Iedere keer flink kwaad worden en straffen, ik heb heel veel grondwerk met haar gedaan en ben eerst een tijdje gestopt met rijden. Toen het grondwerk beter ging heb ik het rijden er weer bijgepakt en dat nu thuis heel goed en tijdens de clublessen ook steeds beter. Ik raad je wel aan om er goede begeleiding bij te zoeken want stijgeren is niet zomaar iets, doe vooral voorzichtig, wees streng en duidelijk naar je paard toe en heb gedult! :) Succes!

Edit: Ik zie nu dat je pas 14 bent, niets negatiefs verder maar ik weet niet hoeveel ervaring je verder met dit soort situaties hebt? Anders kun je het beter aan een wat meer ervaren persoon overlaten?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:36

ze is dan wel dominant, maar ook heel erg lief. we willen haar niet kwijt, en hier in de buurt is niks.

Sanna_

ja dat is zeker wel zo. maar ze wil haar stal en wijland niet in. dus ben eigenlijk bang geworden om haar er uit te halen. want je kan hem moeilijk zomaar op het pad laten staan.

oja, ze heeft me ook al een X geplet. maar hier in de buurt zijn niet veel instructeurs die mij willen begelijden met haar. of ze gillen, geef dr een mep! ja dat doe ik dus niet als ze bijna achterover valt.
flink straffen doe ik wel.want van stijgeren (en bokken met 4 benen in de lucht) ben ik niet gedient.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:39

Ik weet niet waar je woont? Maar dit zijn toch wel alarmerde signalen die je niet alleen kunt oplossen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:42

ook ik zeg: weg brengen.
ga hier niet zelf mee kloten, zo raak je van de wal in de sloot en verongeluk je nog een keer.
je bent 14 en hoe lang en goed je ook rijdt, je kunt never nooit genoeg ervaring hebben om dit op te lossen in je eentje.,

succes meid, en doe aub voorzichtig!!

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:42

Ik heb je een PB gestuurd! :)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:45

wegbrengen is geen optie

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:47

het gaat om je bijrijdpaardje? Hoe doet ze het bij de eigenaar?

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:47

waar woon je als ik vragen mag, heb je misschien wat meer informatie over haar?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:48

eigenaar is heel druk. en niet altijd even dapper
wat voor info?

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:49

Doet ze het alleen als ze hengstig is of gewoon altijd als ze aan het werk moet?
Wissel je het werken af? misschien word ze verveelt omdat ze elke keer hetzelfde moet doen ;)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:51

dan zou ik toch echt de eigenaar zelf een oplossing laten zoeken, of iig mét haar..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:52

Ik heb even in je profiel gekeken (met een korrel zout). Je verzorgt dit paard? Hoe is hij bij de eigenaar? Sta je nogsteeds bij Donna op stal? Ik kan het mij haast niet voorstellen dat zij je niet kan (of wil) helpen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:53

heb waarschijnlijk iets gevonden! ik sluit topic als het nog kan?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:54

LauraLala schreef:
En gewoon flink aan het werk zetten want een paard kan alleen maar steigeren als die stilstaat.

Onzin...
Mijn paard kan vanuit galop aan de voorkant omhoog komen en dan er van achteren onder springen..
Met dus het risico dat ie achterover klapt..

Ik zou zo'n paard die het uit dominatie doet dus wel weg brengen naar iemand die hier doorheen durft te rijden..
Maar zelf ga ik daar mijn nek niet aan wagen... :n

Overigens wel een heel leuk dier :D

Beeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:55

hallo,
dat is vervelend zo'n steigerende merrie }>
omdat de merrie zo dominant is zou ik zeker grondwerk met haar gaan doen, wegsturen, bij je laten komen e.d. weet niet of je daar ervaring mee hebt (free-style) maar als je dat niet hebt zou dit zeker een goede tip voor je zijn, want het laat heel gemakkelijk de verhoudingen zien, en de vertrouwensband wordt heel sterk.

meid ik zie net dat het je eigen paard helemaal niet is !! Ik zou zeggen al is het moeilijk, zoek een ander bijrijdpaard, eentje waar je niet mee verongelukt ! of ga inderdaad grondwerk doen, en stap er niet meer op. je zou niet de eerst zijn die verongelukt! ;) en als de eigenaar er zelf al bang voor is, dan is het paard allang verpest op dit gebied, dit brei je zo maar niet meer goed! zeker niet als je nog niet zoveel ervaring hebt.
Wees verstandig en kies voor jezelf :(:)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:57

TS, een topic kan je niet sluiten. Wat heb je gevonden?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:59

Gezien het feit dat je er nu niet mee verder kunt zou ik haar inderdaad door iemand anders laten heropvoeden. Ik heb ook wel eens iemand bij mijn paard gehad omdat ik er even niet uit kwam (overigens dezelfde problemen die jij nu omschrijft), wat goede aantoonbare tips bood de uitweg.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 21:01

iemand met heel veel wijsheid. die ervaren is met NH en weet hoe ze om moet gaan met paarden met een verleden.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:02

Komt ze bij jouw op stal of moet je het paard wegbrengen, Ts?

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:02

Misschien werkt dit?
Wanneer ze net omlaag komt van 'het steigeren' laat je haar zo lang mogelijk in de achteruit gaan.. Dit is 'on-natuurlijk' en dus vervelend. Doe dit elke keer als ze de neiging heeft te gaan steigeren of het net gedaan heeft.
Misschien een ideetje om zo'n knoophalstertje op te doen.. Zijn net iets effectiever. En flink op de grond springen en teruguit roepen of net wat je zegt wanneer ze achteruit moet. Jij moet indruk op haar maken, zodat jij de aandacht over haar hebt.
Ook werkt het om met je touw in de hand van links naar rechts te zwieren en tegelijke tijd bijvoorbeeld 'back up' te zeggen.
Heb het met mijn Tink ook gedaan, hij ging dan wel niet omhoog.. maar liep dwars door je heen en zag je niet staan. Nu werkt het echt perfect! :D

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 21:18

ze kan gewoon blijven waar ze staat! heb er vertrouwen in.

wel een goed idee, alleen kan ze geen teruguit op comando