Angst voor rijden zonder eerst te longeren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poekiemansss

Angst voor rijden zonder eerst te longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:12

Een tijdje geleden ben ik gevraagd door mijn oom om zijn paard te rijden,
een fries, genaamd Romkje. Het leek mij wel leuk en heb het aanbod aangenomen,
vandaag ben ik voor het eerst met haar aan de slag geweest,
eerst longeren, toen heeft mijn oom haar gelongeerd terwijl ik erop zat,
en daarna heb ik nog los uitgestapt.
Ben dus redelijk rustig begonnen, ze heeft namelijk 2 maand stilgestaan.
De terugreis vroeg hij aan mij of ik morgen ook in de les op de manege mee wou rijden,
aan de ene kant wil ik dat wel (heb dan ook ja gezegd) maar aan de andere kant ben ik toch wel een beetje bang..

Vandaag met het longeren bokte ze wel regelmatig (gericht op mij, het scheelde een haar of ze had me in mn buik geraakt) Met het rijden ging het wel goed maar dat kwam denk ik ook omdat ze eerst gelongeerd is. En nu komt dus het probleem; morgen kan ik voor de les niet eerst longeren, maar eigenlijk durf ik er niet meteen op.. Is het dan wel verstandig om meteen te lessen, moet ik niet eerst vertrouwen in haar krijgen? Ze heeft dus 2 maand stilgestaan, is het dan wel verstandig om meteen 2 dagen achter elkaar te rijden?

Groetjes

Dszjj

Re: Angst voor rijden zonder eerst te longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:15

Hoi,
het paard heeft 2 maanden stil gestaan en je hebt vandaag wat voor het eerst met haar wat gedaan!
Zo te merken heb je er nu al weinig vertrouwen in!
Ik zou zeggen eerst lekker 2 weken thuis aan de slag en als je zelf wat zekerder over jullie bent en in het rijden dan pas lekker gaan!

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:16

Als je eigenlijk er niet op durft is het niet zo slim om het wel te doen,paard voelt dat!
Zou er effe rustig met je oom over hebben en ook eerlijk zeggen dat je nog niet durft zonder eerst te longeren.
En dan rustig opbouwen!!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:18

Ik zou het niet doen. Als je het vertrouwen er niet in hebt kun je je dat jezelf beter niet aandoen. Jij je paard waarschijnlijk ook niet. Dat word een brok spanning, zolang je niet weet of het goed gaat.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:21

Als ik er op zit is het wel goed, en vandaag was ik dan ook niet zenuwachtig, maar toen ik te horen kreeg dat ik niet kon longeren voor de les kreeg ik toch wel even de kriebels....

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:22

gewoon rustig aandoen tot het wel goed gaat :)haasten levert niks op ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:23

Waren het geen 'yaay-ik-mag-weer-lopen-dus-ik-ben-waanzinnig-happy'-bokjes?

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:24

Sabinee__ schreef:
Waren het geen 'yaay-ik-mag-weer-lopen-dus-ik-ben-waanzinnig-happy'-bokjes?

Vaak wel, maar ze heeft ook 2x echt gericht naar mij gebokt, daar schrok ik wel even van!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:26

ik zou idd ook eerst even rustig aan doen, eerst een band opbouwen en vertrouwen krijgen en pas als jij eraan toe bent het durft met je paard verder te gaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:29

Ik vind sowieso als je er vandaag pas voor het eerst opgezeten hebt, dat je
morgen geen les zou moeten rijden, niet helemaal eerlijk tegenover het paard ;)

Voor wat betreft het bokken aan de longeerlijn, 1 van mijn merries doet dit ook, en als
je staat te kijken dan zou je er niet meer op durven, maar onder het zadel is ze zo superbraaf
daar heeft ze nog nooit gebokt, dus wellicht is dat met jouw merrie hetzelfde :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:36

De kans op vastslaan van de spieren ( maandag ziekte) wordt wel erg groot als je na 2 maanden direct weer gaat lessen.
Bouw eerst weer even een beetje conditie op.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:37

Heb de les nu afgezegd, wil liever niet iets doen waar ik me niet goed bij voel en wil ook niet meteen te veel van haar vragen, ga donderdag dan nog even poetsen, wandelen en longeren en zaterdag/zondag weer rijden.

Het is opzich een heel lief paard, maar ze is nog heel groen en vind sommige dingen nog heel erg eng, ik ben dan ook op zoek naar een goede begeleiding, iemand die mij echt verder kan helpen (heb al iemand in gedachten) Zij moet natuurlijk aan mij wennen en ik aan haar.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:40

Verstandig, je moet niks overhaasten, maar net als proudJustify zegt hoeft bokken bij het longeren niets te zeggen over het rijden hoor.. Mijn pony bokte met zadelmak maken als een gek aan de longe, en nu vaak nog steeds, maar met rijden doet ze dat eigenlijk nooit. Maar de 2e dag al les, op vreemd terrein bovendien, lijkt me een beetje veel van het goede, al is het alleen maar omdat haar conditie misschien ook wat minder is!

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:50

Margje schreef:
Verstandig, je moet niks overhaasten, maar net als proudJustify zegt hoeft bokken bij het longeren niets te zeggen over het rijden hoor.. Mijn pony bokte met zadelmak maken als een gek aan de longe, en nu vaak nog steeds, maar met rijden doet ze dat eigenlijk nooit. Maar de 2e dag al les, op vreemd terrein bovendien, lijkt me een beetje veel van het goede, al is het alleen maar omdat haar conditie misschien ook wat minder is!

Niet echt op vreemd terrein hoor, op de manege, ben er vandaag ook geweest en ze heeft hier vaker meegereden in de les(maar wel met een andere ruiter)
Op het moment kunnen we namelijk niet echt veel thuis doen, aangezien de buitenbak bevroren en besneeuwd is. ;(

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:50

Jooke schreef:
Margje schreef:

Niet echt op vreemd terrein hoor, op de manege, ben er vandaag ook geweest en ze heeft hier vaker meegereden in de les(maar wel met een andere ruiter)
Op het moment kunnen we namelijk niet echt veel thuis doen, aangezien de buitenbak bevroren en besneeuwd is en we hebben geen binnenbak. ;(

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:51

Huh, ik weet niet wat ik nou gedaan heb :P

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:50

is wel verstandig van je dat je de les hebt afgezegt,
want als jij het niet goed aandurft omdat je niet kunt longeren, dan merkt het paard het ook en dat is voor jullie allebei niet prettig!

ik zou gewoon eerst even vertrouwen met elkaar opbouwen en rustig aan de conditie gaan werken en pas na 2 of 3 weken pas gaan lessen!

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:51

Bedankt voor alle reacties ;)

edit; spelfout :P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 08:58

Ja ik zou lekker een band op gaan bouwen en de conditie van het paard , dat kan misschien el met een prive lesje van een half uurtje , b.v alleen in de stap , dan kun je ook heel veel gym oefeningen doen.

Als jij je onzeker voelt door niet eerst te longeren dan zou ik lekker even longeren of loswerken,

Ik heb ook net een nieuw paard die heeft ook bijna 2 jaar stil gestaan , maar voor ik daar op ga werk ik hem even los de komende tijd, is voor hem helder en voor mij veiliger misschien.
Longeer niet om moe te maken maar het paard duidelijk te maken dat jij de leiding hebt en als daar bokken tussen zitten is dat alleen maar mooi , laat je daar niet door intimideren, maar neem het tempo over.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:03

Ik zou zoiezo niet lessen nog met dat paard. Je paardje heeft 2 maanden stilgestaan en gisteren dus voor het eerst wat gedaan en je was van plan om nu dus te gaan lessen. Veel te vroeg maargoed dat moet je verder zelf weten.

Maar je hebt dus geen vertrouwen in dat paard dan zou ik meer grondwerk doen. Om de band te vesterken. Het paard moet ook nog wennen aan jouw en heeft natuurlijk energie.

lisa1052

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:09

Hee
De meesten denken het zelfde als ik
Als jij geen vertrouwen in jou paard hebt is het vooral niet verstandig om nu al gelijk te gaan rijden
Eerst jij en je paard vertrouwen krijgen in elkaar en als dat beter gaat mischien eens een prive les nemen
Veel plezier nog

Mvg Lisa

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:14

Vind het goed van je dat je de les hebt afgezegd. Je had eerst meer conditie en vertrouwen moeten opbouwen voordat je een les ingaat, maar aan de andere kant, zou het ook fijn zijn dat je (correcte) begeleiding krijgt als je er niet op durft zonder eerst te longeren. Ik heb een fokmerrie gereden die 8(!) jaar heeft stil gestaan, mede doordat je er vrij snel naast lag. Daar durfde ik ook alleen op als ik eerst had gelongeerd (dat verminderde de kans dat ik er naast lag :D ). Maar op den duur kwam het vertrouwen en ging ik erop zonder eerste te longeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:16

nu is het wel verstandig om even mee te rijden ivm spierpijn ed....... maar ik zou een half lesje meegaan.

wat betreft het vertrouwen.......... er staat een instructeur in de baan, die help je wel als het even niet goed gaat.

Ik zou dus even overleggen met de instructeur..... en dan pas je beslissing maken.

Wel moet ze vandaag iets doen, anders heeft het paard het morgen echt slecht qua spieren

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:56

Ik zou ook alleen rijden met een instructeur erbij, om je eigen zelfvertrouwen op te bouwen en het geeft rust voor jezelf als er iemand bij is.
Dat is voor je paard ook beter.

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:24

Ik vraag me af? Rij je zelf al lang? Op andere paarden?