Achterhand er onder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Leonie

Achterhand er onder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:41

Hallo,
Ik ben nu bezig om mijn verzorgpaarden goed van achter naar voren te laten lopen (dat deed ik eerst al verkeerd :o )
Maar ik zie/voel niet echt wanneer de achterhand er goed onder zit?
Hoe kan je dat voelen?? want soms voel ik wel dat hij anders loopt.

Dus, hoe voel je dat de achterhand er onder zit?
Alvast bedankt :)

Ankje11

Re: Achterhand er onder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:11

Hallo,

Ik kan je helaas niet helpen maar lees wel even mee (als je het niet erg vindt)
Ben ook wel benieuwd eigenlijk!

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:57

Als ze hun achterhand gaan gebruiken, worden ze vanvoor losser (doordat hun voorhand als ware omhoog wordt gehoffen door de achterhand) en kun je ze meer stellen en buigen.

Steffie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:56

Wanneer een paard de achterhand beter gebruikt, zul je fijner op het paard kunnen zitten.
Ze zullen korter worden in hun lijf en de voorkant (hals) zal ook korter worden. Als dit makkelijker gaat, dan is de achterhand actief.
Wanneer je een paard echt rond moet 'trekken' dan komt dit niet vanuit het achterbeen.
Wanneer je hem lekker naar voren rijdt, je hand op de plek gesloten hebt, en hij daarop nageeft, is het goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:30

Steffie_20 schreef:
Wanneer een paard de achterhand beter gebruikt, zul je fijner op het paard kunnen zitten.
Ze zullen korter worden in hun lijf en de voorkant (hals) zal ook korter worden. Als dit makkelijker gaat, dan is de achterhand actief.
Wanneer je een paard echt rond moet 'trekken' dan komt dit niet vanuit het achterbeen.
Wanneer je hem lekker naar voren rijdt, je hand op de plek gesloten hebt, en hij daarop nageeft, is het goed.

Ze worden niet korter , maar kantelen hun bekken als ze op de juiste manier getraind zijn.
Ik weet niet van wie jij les krijgt maar je handen moet je ook niet vast zetten.

Steffie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:36

wel sluiten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:02

Als het paard goed loopt moet het op eigen benen lopen en niet op jou handen, je kan ligt contact houden maar zeker niet je handen op een plek houden en zeker niet sluiten want dan zet je ze vast.
Probeer eens te rijden alsof je parkietjes in je hand heb, klinkt stom maar dan word je wel bewust van wat je in je handen hebt.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 08:27

Okeee bedankt,
Maar voel je hem dan ook zeg maar anders lopen? :)
Of is ie alleen maar losser in zijn lijf?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 08:38

Als mijn -van nature erg kortlopende- fjord haar achterhand goed gebruikt, voel ik haar ruimer lopen onder me, en omdat haar rug dan mooi ontspannen is, is ze fijner uit te zitten. Zodra ze van achter goed loopt, zakt ze er van voren ook mooi in :)

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:18

Volgensmijn is hier de vraag; HOE laat ik de achterhand meer zakken ;).

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:04

als je nou eens heel goed gaat voelen (bijv. stukje met ogen dicht) dan voel je dat je 'zachter' zit, dat ze de rugspieren ontspant ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:46

midgie schreef:
Als het paard goed loopt moet het op eigen benen lopen en niet op jou handen, je kan ligt contact houden maar zeker niet je handen op een plek houden en zeker niet sluiten want dan zet je ze vast.
Probeer eens te rijden alsof je parkietjes in je hand heb, klinkt stom maar dan word je wel bewust van wat je in je handen hebt.

In stap moet je je handen wel een beetje laten veren, maar in draf heeft een paard zijn hoofd ook stil dan lijkt het me wel zo prettig als je je hand zo veel mogelijk op dezelfde plek houd. Anders heb je niet echt een stille verbinding lijkt me..

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:49

Je kunt ook evt als je er inderdaad wat moeite meeheb, even iemand erbij halen die jou zegt als het paard de achterhand goed gebruikt en dat jij je gaat consentreren hoe de bewegingen zijn, zodat je het ook werkelijk leert voelen

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:54

In de wendingen kun je het voelen als het kruis van je paard zakt. Dus als het binnenachterbeen in de wending opgetild wordt en naar voren wordt weggezet, voel je het kruis van je paard dalen aan die kant.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:51

Excuses Ts voor mijn vraag tussendoor!

Heeft iemand een film van een paard met zijn achterhand er goed onder en van een paard dat hem slecht gebruikt? Wanneer is het stuwen en wanneer dragend? Wat zijn kenmerken daarvoor.

Succes ts, en nogmaals excuses voor mijn vragen tussendoor!

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 19:35

Dankjullie wel allemaal :D

@Semdelorijn: nee dat weet ik al, door genoeg topics over dit onderwerp door te lezen :)

@ZusJacobs: Maakt niets uit hoor, ik zou dit ook wel graag willen weten. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:34

Mijn pony wordt veel losser van voren zodra ze haar achterhand gebruikt. Ik kan haar makkelijker buigen, en ze blijft beter bij me.

Maar wilde jij weten hóe je ze de achterhand beter kan laten gebruiken?
Want ik moest beginnen met teugels op maat, op de volte gaan stappen, vooral niet aan de voorkant komen, maar gewoon alleen actief laten stappen. Als ze terugviel telkens been bijgeven. Dan zakte ze vanzelf met haar hoofd :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:28

Hoe je het kan voelen?

Ik voel het zo:
Mijn paard komt meer "omhoog" met zijn rug/lijf, (als ik het overdreven zeg: hij verandert van "plank" in "bolling"), hij "swingt" meer, maakt gevoelsmatige ruimere soepelere passen, en laat voor los.
Ik ben er hard mee aan het oefenen, want ik blijf het moeilijk vinden, maar ik voel het direct. En dan zit ik zo :D op mijn paard!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:56

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:29

ik ga dit even volgen!
heb ook problemen met achterhand van mn paardje
ik ben op dit moment vooral bezig met handwerken met trens enzo.
helpt goed! maar kan k niet zo uitleggen heo werkt, zul je hulp voor moeten vragen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:32

De meeste reeds gegeven tips zijn idd zeer goede, dus gewoon daar naar kijken dus.
Er was iemad die ook zei je voelt het een beetje dat je zit iets aangenamer wordt, net iets soepeler meebeweegt, eigenlijk moet je ook voelen dat je net iets hoger gaat zitten, want je paard moet zijn buikspieren gaan gebruiken en daardoor gaat zijn rug dus een beetje opwaarts, dit kan best wel een 3 à 4 cm zijn , dus als je een beetje daar op let voel je dat dus ook wel.

Jeff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:59

Om antwoord te geven op de vraag van de toppicstarter; ja je voelt dat het anders gaat lopen. Dat het hele rijden anders gaat.

Verder ga ik mee met de tips van hierboven.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 11:08

Okee, dankjulliewel :)

Ik voel soms op mijn verzorgpony dat ie zeg maar net zo gaat lopen als ie in een plas loopt.
Dan tilt hij zijn benen meer op.
Zou hij dan goed lopen?

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:06

Ik dacht dat je paard als hij met zijn achterhand eronder een danserige draf laat voelen.
Je voelt hem als het ware afduwen onder je....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:29

hoe ik het merk dat de achterhand actief en goed ondertreedt. van aan de kant, dat de achterhoeven in de afdruk van de voorhoeven treden of zelfs iets verder naar voren.
onder het zadel, paard word vooraan "lichter" in de hand en je kan indien hij ook al nageefelijk loopt en je hand enkele passen naar voren kan brengen zonder dat er tact verlies is of je pony/paard "uit elkaar valt" (langer in de nek, neus omhoog,...)
verder dat je makkelijker kan blijven doorzitten omdat de ruglijn "ontspannen" en dragend moet zijn. En dat je bij extra been een verruiming krijgt ipv louter versnelling, omdat het paard vooraan hoger komt en dus gemakkelijker z'n voorbenen kan wegzetten.