mijn KWPN-ER stijgert..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isabelle1212

mijn KWPN-ER stijgert..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:03

Hee, mijn paard Nero(7jaar) stijgert heel erg in de omgang is het echt een heel lief paard rustig en gehoorzaamt je goed. Maar als ik met hem ga rijden hij hij krijgt z'n zin niet wat ik hem dan ook nooit geef gaan hij stijgeren! en niet zoon beetje ook hij staat echt helemaal recht op!!!!
Nu heb ik al veel om mij heen gevraagt wat ik er aan kan doen en tja bijna niemant weet het de 1 zegt elastiek de ander martingaal en weer een ander zegt ik had dit paard nooit gekocht.
Heel verschillend en eigenlijk helpt niks wat hun zeggen.
Ik ga zoizo al in de zomervakantie op les maar daar heb ik nu echt geen tijd voor door mijn school en door het slechte weer is het niet tedoen om te rijden. Ik heb hem pas vanaf 18-10-09 dus ook nog niet lang. Ik rijd dan nu met elstiek heb hiervoor met martingaal gereden maar dat hielp echt niks, nu ik met elastiek rijd gaat het wel stukken beter maar nog niet helemaal goed, zoon elastiek he is dat trouwens zielig?? want het trekt aardig hard is z'n mond als je hem strak zet dat hij niet meer kan stijgeren maar wel helemaal in de krul loopt. Nero is ook bang voor de zweep en als ik boos op hem word door hard tegen hem te praten reageert die ook heel erg raar alsof die harde stemmen eng vind (hij gaat dan namelijk stijgeren.) Ook als ik met Nero in de duinen galoppeer gaat hij tehard ik kan hem niet meer bij me houden terwijl hij echt niet hard in de mond is denk ik. Hij wil gewoon niet luisteren. En natuurlijk is les het verstandigst maar dat ga ik dus ook pas in de zomer doen. omdat ik dan alle tijd heb en het is natuurlijk ook niet lekker goed koop. Dus tot die tijd moet ik het zelf proberen het liefst echt zelf zonder dat ik het atvies krijg om er toch iemand bij tehalen want echt waar daar heb ik niks aan omdat ik dat toch niet mag van mijn ouders doordat ik van de zomer op les ga.
Maargoed zoals jullie nu lezen denken jullie nu natuurlijk ook jeetje waarom heb jij ooit dat paard gekocht?!!! Maar dat komt omdat hij bij die eigenaren zo mak was en in de omgang ook en ik wil ook wel een uitdaging maar niet dat het levens gevaarlijk word doordat ik hem niet meer stil krijg of dat hij stijgert, mijn ouders en zusje willen hem al verkopen omdat zij hem echt niet leuk vinden maar ik weer gewoon zeker dat ik hem wel aankan en dat hij verandert maar daar heb ik jullie advies wel voor nodig!Dus hebben jullie misschien advies om Nero niet meer telaten stijgeren of om hem beter bij me tehouden??

Alvast bedankt

Groetjes Isabelle ;)

Juul_sintha

Re: mijn KWPN-ER stijgert..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:06

Hmm klinkt als een vervelend probleem, maar over dat lesgeven. Ik neem aan dat je hem wel gewoon rijd. Er zijn ook gewoon lesgevers die naar jou toe komen hoor. Dan zou het voor jou toch qua tijd niks uitmaken of je gewoon rijd of dat je dan les krijgt. Want volgens mij heb je voor dit probleem echt een goede lesgever nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:09

Het beste advies?
Zet hem dan tot de zomervakantie gewoon in het land!
Kun je er niets aan verprutsen ook. DA er bij, kijken of het iets lichamelijks is. Zou sneu zijn als je paard pijn heeft en dat jou probeert te vertellen maar jij bint hem doodleuk vast met zijn hoofd! Eventueel ga je op de grond aan de slag, maar klim er dan in elk geval niet meer op, vandaag of morgen klap je achterover....

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:12

Mijn kwpn-er doet dit ook wel eens, maar dan is het vaak op wedstrijd, als iemand haar vast wil houden , ik ben een keer achterover geslagen , wat je moet doen is als hij omhoog komt, (klinkt dom maar soms helpt het ) geen contact meer houden met de mond want als je gaat trekken gaat hij alleen maar hoger, of je moet zover voorover gaan hangen en de teugels tegelijk naar beneden duwen wil ook nog wel eens helpen !

Ik volg dit topic even , interresant !

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:13

stijgeren is een van de moeilijkste problemen om op te lossen, maar niet onmogelijk! kwestie van verschillende dingen uit proberen. laat hem helemaal checken door een DA, en als dat niks uitwijst: hou hem in ieder geval goed voorwaarts onder het zadel! en ook al is het niet goedkoop, zoek een GOEDE, ervaren instructie die bij je past en zich aan kan passen aan het paard. succes ermee!

iktessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:14

hay

elastiek de ander martingaal je zij dat je dat gebruikt kijk wel uit want ze kunnen hier door naar achtere klappen
zet ze op verschilende maten kijken wat het beste werkt begin wel los
je zecht dat hij bang is voor harde stem doe dat niet wees rustig en geduldig
maar wel laten weten wie de baas is
nooit opgeven want als je dat doet voelt hij de winaar
en dat mag echt niet
een band bouwen is ok belangrijk
begin anders met grond werk en dan langs aan aan rijden
als je gaat rijden hou hem bezig met vieguren te rijden
zo dat hij niet de kans heb om kattekwaat uit te halen
heel meschien is dit paard wel verxrt behandelt en moet jij een omgang vinden om mee om te gaan en vertrouwe terug te vinden
dat hij bij de ouwe baas goed deet met proefrid kan drugs geven woorden zodat hij rustig is helaas woord dit vaker gedaan dan wij denken
maar kan ok dat hij je uit probeert
nogmaals band en vertouwe in elkaar is erg belangrijk
gedult,liefde,weten wie de baas is,nooit opgeven is ok belangrijk om mee te beginnen
suc6 er mee
en hoop dat het je lukt
o jah en je zegt het gaat mij lukken hou dat punt geef nooit op
goeie instelling

gr tessa
isabelle1212 schreef:
Hee, mijn paard Nero(7jaar) stijgert heel erg in de omgang is het echt een heel lief paard rustig en gehoorzaamt je goed. Maar als ik met hem ga rijden hij hij krijgt z'n zin niet wat ik hem dan ook nooit geef gaan hij stijgeren! en niet zoon beetje ook hij staat echt helemaal recht op!!!!
Nu heb ik al veel om mij heen gevraagt wat ik er aan kan doen en tja bijna niemant weet het de 1 zegt elastiek de ander martingaal en weer een ander zegt ik had dit paard nooit gekocht.
Heel verschillend en eigenlijk helpt niks wat hun zeggen.
Ik ga zoizo al in de zomervakantie op les maar daar heb ik nu echt geen tijd voor door mijn school en door het slechte weer is het niet tedoen om te rijden. Ik heb hem pas vanaf 18-10-09 dus ook nog niet lang. Ik rijd dan nu met elstiek heb hiervoor met martingaal gereden maar dat hielp echt niks, nu ik met elastiek rijd gaat het wel stukken beter maar nog niet helemaal goed, zoon elastiek he is dat trouwens zielig?? want het trekt aardig hard is z'n mond als je hem strak zet dat hij niet meer kan stijgeren maar wel helemaal in de krul loopt. Nero is ook bang voor de zweep en als ik boos op hem word door hard tegen hem te praten reageert die ook heel erg raar alsof die harde stemmen eng vind (hij gaat dan namelijk stijgeren.) Ook als ik met Nero in de duinen galoppeer gaat hij tehard ik kan hem niet meer bij me houden terwijl hij echt niet hard in de mond is denk ik. Hij wil gewoon niet luisteren. En natuurlijk is les het verstandigst maar dat ga ik dus ook pas in de zomer doen. omdat ik dan alle tijd heb en het is natuurlijk ook niet lekker goed koop. Dus tot die tijd moet ik het zelf proberen het liefst echt zelf zonder dat ik het atvies krijg om er toch iemand bij tehalen want echt waar daar heb ik niks aan omdat ik dat toch niet mag van mijn ouders doordat ik van de zomer op les ga.
Maargoed zoals jullie nu lezen denken jullie nu natuurlijk ook jeetje waarom heb jij ooit dat paard gekocht?!!! Maar dat komt omdat hij bij die eigenaren zo mak was en in de omgang ook en ik wil ook wel een uitdaging maar niet dat het levens gevaarlijk word doordat ik hem niet meer stil krijg of dat hij stijgert, mijn ouders en zusje willen hem al verkopen omdat zij hem echt niet leuk vinden maar ik weer gewoon zeker dat ik hem wel aankan en dat hij verandert maar daar heb ik jullie advies wel voor nodig!Dus hebben jullie misschien advies om Nero niet meer telaten stijgeren of om hem beter bij me tehouden??

Alvast bedankt

Groetjes Isabelle ;)

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:15

XxJustinexX schreef:
Mijn kwpn-er doet dit ook wel eens, maar dan is het vaak op wedstrijd, als iemand haar vast wil houden , ik ben een keer achterover geslagen , wat je moet doen is als hij omhoog komt, (klinkt dom maar soms helpt het ) geen contact meer houden met de mond want als je gaat trekken gaat hij alleen maar hoger, of je moet zover voorover gaan hangen en de teugels tegelijk naar beneden duwen wil ook nog wel eens helpen !

Ik volg dit topic even , interresant !

okej ja bedankt ik zal het proberen om dat tedoen al vind ik het wel dood eng hoor want hij is oook aardig hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:18

Kan een miljoen dingen wezen, van tand problemen tot gewoon koppigheid, wij kunnen dat niet ontrafelen vanachter een pc.
Neem les en vraag aan diegene hoe en wat, en zolang je geen les kan krijgen ga ik met Miss_Malfoy mee, gooi hem in het land en rij hem niet meer.

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:19

Ja klopt het is ook een vervelend probleem en les is ook de beste optie en ja ik rijd bijna elke dag. hij staat aan huis dus ben zeker elke dag met hem bezig.
Maar kwa tijd zou het niks uit maken nee heb je gelijk in maar m'n ouders vinden het wel erg duur vooral een GOEDE lesgever (zit hier in de buurt) daar ga ik van de zomer ook heen.

Ja dat is dus niet zo handig in de wei want mijn oom heeft weiland maar niet groot genoeg voor tot de zomer. Dus dat is geen optie, wel goed gevonden en bedankt.

Toch allemaal bedankt he *D

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:21

koetje10 schreef:
stijgeren is een van de moeilijkste problemen om op te lossen, maar niet onmogelijk! kwestie van verschillende dingen uit proberen. laat hem helemaal checken door een DA, en als dat niks uitwijst: hou hem in ieder geval goed voorwaarts onder het zadel! en ook al is het niet goedkoop, zoek een GOEDE, ervaren instructie die bij je past en zich aan kan passen aan het paard. succes ermee!

Dankjewel naja hij heeft niks dus de DA hoeft niet tekomen hij stijgert echt alleen als hij iets niet wil.
haha maar wel heel erg bedankt voor de tips.

;)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:21

Jah ik snap het , het is idd eng, doe aub geen martingaals enzo want dat kan hem ook dwars zitten die van mij word er gek van ! nadat ik dat nooit meer omdee werd het al een stuk minder , probeer ook zo min mogelijk tegen te werken en te trekken met je handen , en prober anders eens grondwerk enz dat ivm vertrouwen en band enz, ook zou ik me bitje even controleren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:24

Het punt is gewoon dat hij overdag lekker met soortgenoten naar buiten moet kunnen, gewoon lekker paard zijn! Anders is het niet vreemd dat 'ie zo raar doet. En je moet allereerst uitsluiten dat hij geen pijn heeft. Hij kan geen dierenarts bellen, als hij pijn heeft zal hij dat op zijn manier aan jou duidelijk moeten maken, door te stijgeren bijvoorbeeld. En als hij iets niet wilt is het mischien juist OMDAT hij pijn heeft?

Dus ga alsjeblieft niet allerlei stompzinnige methodes als water/ei op zijn hoofd, meppen met de zweep, hulpteugels etc. proberen, zeker niet als je geen idee hebt WAAROM hij nou eigenlijk stijgert.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:30

Ik vind dat je best wel veel zelfvertrouwen hebt en je daar best nog mee in de problemen kunt gaan komen .
Bij de andere eigenaren kunnen ze wel zeggen dat die zo mak was als iets .

1 goeie raad neem les . Wij kunnen je niet helpen :)

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:58

iktessa schreef:
hay

elastiek de ander martingaal je zij dat je dat gebruikt kijk wel uit want ze kunnen hier door naar achtere klappen
zet ze op verschilende maten kijken wat het beste werkt begin wel los
je zecht dat hij bang is voor harde stem doe dat niet wees rustig en geduldig
maar wel laten weten wie de baas is
nooit opgeven want als je dat doet voelt hij de winaar
en dat mag echt niet
een band bouwen is ok belangrijk
begin anders met grond werk en dan langs aan aan rijden
als je gaat rijden hou hem bezig met vieguren te rijden
zo dat hij niet de kans heb om kattekwaat uit te halen
heel meschien is dit paard wel verxrt behandelt en moet jij een omgang vinden om mee om te gaan en vertrouwe terug te vinden
dat hij bij de ouwe baas goed deet met proefrid kan drugs geven woorden zodat hij rustig is helaas woord dit vaker gedaan dan wij denken
maar kan ok dat hij je uit probeert
nogmaals band en vertouwe in elkaar is erg belangrijk
gedult,liefde,weten wie de baas is,nooit opgeven is ok belangrijk om mee te beginnen
suc6 er mee
en hoop dat het je lukt
o jah en je zegt het gaat mij lukken hou dat punt geef nooit op
goeie instelling

gr tessa
isabelle1212 schreef:

Hee, ja klopt dat heb ik ook weer van wat anderen gehoort. en dat vond ik dus ook al eng..
Okej ja op verschillende maten kan hij ook nog stijgeren maar wel minder gelukkig!
Klopt klopt ik moet rustig en geduldig zijn en ik vind het ook een goede van je dat ik met grondwerk moet beginnen dat zal waarschijnlijk goed zijn voor hem en mij. en idd vertrouwen speelt een grote belangrijke rol. Heel erg bedankt voor de tips in doe er idd wat mee!!

:D :D

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:00

XxJustinexX schreef:
Jah ik snap het , het is idd eng, doe aub geen martingaals enzo want dat kan hem ook dwars zitten die van mij word er gek van ! nadat ik dat nooit meer omdee werd het al een stuk minder , probeer ook zo min mogelijk tegen te werken en te trekken met je handen , en prober anders eens grondwerk enz dat ivm vertrouwen en band enz, ook zou ik me bitje even controleren.

Okej dan doe ik voortaan niks meer om z'n nek.
Nou aan zijn bit is niks mis want we hebben een koperenbit voor hem gekocht dat is rustgevend en vind hij echt heel lekker loopt er altijd op temkwijlen ;)
Maar wel heeel er bedankt en ik zal geen martingaal etc meer omdoen misschien scheelt dat wat *D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:03

Maar heb je dan wel geld om les in grondwerk te nemen?
En als het een rijtechnisch probleem is, of hij heeft pijn dan kun je grondwerken tot je een ons weegt maar dan helpt het niks.

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:06

Miss_Malfoy schreef:
Het punt is gewoon dat hij overdag lekker met soortgenoten naar buiten moet kunnen, gewoon lekker paard zijn! Anders is het niet vreemd dat 'ie zo raar doet. En je moet allereerst uitsluiten dat hij geen pijn heeft. Hij kan geen dierenarts bellen, als hij pijn heeft zal hij dat op zijn manier aan jou duidelijk moeten maken, door te stijgeren bijvoorbeeld. En als hij iets niet wilt is het mischien juist OMDAT hij pijn heeft?

Dus ga alsjeblieft niet allerlei stompzinnige methodes als water/ei op zijn hoofd, meppen met de zweep, hulpteugels etc. proberen, zeker niet als je geen idee hebt WAAROM hij nou eigenlijk stijgert.

Ja hij loopt ook overdag tot een uur of 9 buiten met ons andere paard een fries in de paddock.
Hij staat namelijk aan huis en gaat s'ochtends rond 7 uur naar buiten.
Naast de paddock staan nog 3 andere paarden die hij kan zien alleen niet meee kan knuffelen doordat er een hek tussen zit. Maar goed we hebben hem wel laten keuren toen we hem kochten (op 18-10-09) En toen was ie echt helemaal in orde.
Maar goed ik zal er toch maar is een DA bij halen.

bedankt. *D

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:08

Miss_Malfoy schreef:
Maar heb je dan wel geld om les in grondwerk te nemen?
En als het een rijtechnisch probleem is, of hij heeft pijn dan kun je grondwerken tot je een ons weegt maar dan helpt het niks.

haha ja tuurlijk heb ik het geld wel maar niet voor telkens voor 1 a 2 lessen heb ik het wel ja.
Klopt klopt dat is ook zo. Ik laat er zoizo dan wel ff een DA naar kijken of iemand die er veel verstand van heeft.

groetjes *D

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:09

kimz_angel schreef:
Ik vind dat je best wel veel zelfvertrouwen hebt en je daar best nog mee in de problemen kunt gaan komen .
Bij de andere eigenaren kunnen ze wel zeggen dat die zo mak was als iets .

1 goeie raad neem les . Wij kunnen je niet helpen :)

Okej ja ik denk dat hij het niet leuk had bij z'n vorige eigenaren. maar verder buiten het rijden is het een heel lief paard. maar ja ik zal een goede les gever erbij halen.

bedankt *D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:10

Oké, en iemand die beweert er veel verstand van te hebben, of een da is niet hetzelfde hé. ;)
Je hebt bijvoorbeeld ook masseurs, die kunnen de spieren goed losmaken als je paard vast zit, daar kijken sommige dierenartsten niet zo naar.

Maar daar heb ik verder niet zo heel veel verstand van, mischien kun je eens zoeken op bokt.

EDIT: In elk geval supergoed dat je het probleem serieus neemt! +:)+

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:11

Okej bedankt ja ik zal zoeken haha ik heb niet echt veel keuzes want ik wil echt dat het stijgeren over gaat.

Heel erg bedankt =D

groetjes!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:41

Bij de keuring zijn toen alleen de benen op de foto gegaan?
Het kan zijn zodra jij iets moeilijker gaat vragen hij last van zijn rug krijgt en gaat stijgeren. Als het in omgang een supper lief paard is klopt dit niet. Ik zou dus gewoon naar een kliniek gaan en zijn rug tjecken voordat je alles gaat proberen en uiteindelijk kan je knolliej er niks aan doen!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:51

Sluit in eerste instantie alles uit: Zadel, tanden, spieren, botten, wervels, benen écht alles! Vervolgens kun je hem gaan trainen aan de longeerlijn dmv een bijzet oid, zorg daarbij dat je paard ten allen tijden VOORWAARTS denkt dus jij moet consequente hulpen geven met je stem. Pas als hij écht goed loopt aan de longeerlijn, recht en beide kanten even los ga je er weer op en vraag je iemand om hem aan de longeerlijn te houden. Zo kan degene op de grond je helpen om naar voren te blijven gaan en als het fout gaat het paard naar voren te werken. Als dat goed gaat kun je weer los en in eerste instantie met iemand in de bak erbij die jou vanaf de grond kan helpen Voorwaarts te blijven.
En ik spreek uit ervaring, ik rij een hardnekkige steigeraar waarbij alles is uitgesloten maar die de eerste 5 jaar van z'n leven nooit wat heeft moeten doen en daarna ineens wel. Toen is hij een keer de lucht in gegaan en heb ik niet direct goed gehandeld omdat ik alleen was en er voornamelijk van schrok en ik geen ervaring had met steigeraars. Op het moment gaat het goed maar zodra ik voel dat hij weer 'op de rem' gaat lopen komt er iemand in de bak en als hij de lucht in gaat krijgt ie een tik op z'n kop met m'n zweep en gaat ie vliegensvlug weer naar beneden!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:13

RPA---> RT-P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:25

Eerst je paard helemaal na laten kijken, harnachement ook.

Hoeveel rijervaring heb je om zo'n probleem recht te breien (als je paard oke is bevonden) zonder hulp van instructie?
Denk toch echt dat je goed les moet nemen en niet met de zomervakantie, maar nu al.
In je profiel staat dat je 1 jaar rijdt en een haflinger hebt van 3 1/2...
Dit paard is dan misschien ouder en ondertussen rij je al iets langer, maar nog steeds, maar heel kort....