bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carinev

bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 13:16

Ik zit met mijn handen in mijn haar!!!

Mijn paard, Rebel van 15 jaar, ruin en sinds zijn 8 jaar in mijn bezit, durft wel eens bokken, echt bokken om je eraf te krijgen, niet zomaar een vreugdebokje of zo. Hij doet dat op heel onregelmatige tijden, soms maanden of zelfs jaren niks en dan plots uit het niets BAM,…

Hij is volledig nagekeken, alsook het zadel en echt wel grondig. Hij is van zichzelf redelijk stijf rechts, wijken is voor hem moeilijk aan deze kant. Ik doe met hem grondwerk volgens de academische rijkunst en probeer dit ook rijdend toe te passen. Ik heb jaren dressuurmatig les genomen, maar kon me daar niet meer in vinden en ik geraakte daar ook heel weinig mee vooruit. Deze methode ligt me nu wel, alhoewel ik de optoming redelijk sterk vind en ik enkel de kaptoom gecombineerd met een eenvoudig dubbelgebroken bitje rij of soms enkel met bitje.

Hij bokt vooral in groep, dus ik ga meestal alleen met hem naar `t bos. Dan kan ik mijneigen tempo bepalen en voel ik zelf wanneer ik kan galopperen of niet.

Deze keer heeft hij me eraf gebokt toen we alleen waren en lig ik nu thuis met gebroken ribben! Ik heb me alle scenario`s al bedacht waarom hij dat doet , maar het is al op verschillende momenten gebeurt : ingroep probeer ik me altijd vanvoor te plaatsen, niet helemaal, want dan is hij schrikkerig, 2de of 3de of zo, maar veel maakt het hem niet uit denk ik. Hij voelt wel dat ik bang ben , elke keer als we in galop gaan ben ik op mijn hoede, omdat het meestal in het aanspringen gebeurt.

Deze keer is het gebeurt toen ik hem tegen hield om in galop een bergje op te lopen, ik wilde dat hij dat rustig deed, misschien verkeerd van mij om hem tegen te houden, maar ik wordt dan bang als hij wegschiet,… Hij begon dus te bokken tot ik het niet meer uithield en eraf vloog. Hij is toen in zijn eentje naar huis gelopen.

Ik vertrouw hem niet en dat komt onze relatie ook niet ten goede natuurlijk.

Vele raden mij aan om hem weg te doen omdat hij zo onbetrouwbaar is, maar dat kan ik niet, dan zet ik hem nog liever op penioen.

Rebel is redelijk apathisch, geen knuffelaar, alhoewel hij wel kan genieten als ik met hem bezig ben. Sommige zeggen dat ik te zacht voor hem ben, dat hij profiteerd van mij, ik weet het niet. Ik weet wel dat ik ondanks alles van hem hou en het beste met hem voor heb en eigenlijk nog graag met hem wil blijven rijden, maar ik echt wel bang ben.

Weten jullie een oplossing, AUB?!

PBA_

Re: bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:40

Ai wat naar zeg. Ik heb ook zo'n paard gehad die alleen maar kon bokken zonder reden. Uiteindelijk heb ik hem toch verkocht want was na 3 jaar bang geworden van hem. Hij was officieel nog van mijn ouders maar als ik er over nadenk denk ik dat er misschien een storing in zijn hersenen zat, misschien zelfs een tumor. Zou zijn gedrag wel kunnen verklaren. Ik heb vernomen dat mijn paard op de utrechtse paardenmarkt heeft gestaan.

Sterkte

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:09

Ik krijg de indruk dat hij het alleen met aanspringen in de galop doet? Of ook juist tijdens de galop?

Ik snap dat je hem juist in wilt houden, maar juist dan kán hij gaan bokken. DUs als je bang bent dat hij gaat bokken, zo hard mogelijk naar voren rijden. Als hij al z'n kracht in een voorwaartse beweging stopt, kan hij niet meer omhoog.

Bij het eerste bokje dus een schreeuw (even de aandacht bij jou, niet het bokken), en naar voren drijven. Desnoods even wat minder netjes, hij moet naar voren, niet naar boven.

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:12

`t Is inderdaad alleen bij het aanspringen.Ik zal mij da eerst over mijn angst moeten zetten denk ik,.....
Er zijn keren geweest dat hij bij de eerste bok mij er al af kreeg.
Als hij bokt is het echt een bok om u tegen te zeggen en je voelt ze meestal niet aankomen.
Dat tegenhouden denk ik , is zeker een grote fout van mij,

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:13

PBA_ schreef:
Ai wat naar zeg. Ik heb ook zo'n paard gehad die alleen maar kon bokken zonder reden. Uiteindelijk heb ik hem toch verkocht want was na 3 jaar bang geworden van hem. Hij was officieel nog van mijn ouders maar als ik er over nadenk denk ik dat er misschien een storing in zijn hersenen zat, misschien zelfs een tumor. Zou zijn gedrag wel kunnen verklaren. Ik heb vernomen dat mijn paard op de utrechtse paardenmarkt heeft gestaan.

Sterkte

Dat klinkt niet bemoedigend,....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:14

Misschien iemand anders er op laten rijden die niet bang is, en de situatie een beetje opzoeken. Waarschijnlijk voelt het paard dat jij bang bent, en daar speelt hij op in.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:15

Wat doe je tijdens het bokken? Laat je hem op 1 of andere manier weten dat het niet mag wat hij doet?
Tegenhouden werkt vaak tegengesteld inderdaad.
Misschien een bokriempje voor aan je zadel maken en daaraan vasthouden ipv aan je teugels? Goeie schop naar voren erbij en dan zn hoofd weer omhoog werken?

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:11

Ik vraag mij af,

Wat doe je met Rebel nadat hij je eraf heeft gebokt?
gaat hij dan terug naar stal,
misschien ziet hij het wel als ''beloning'',
dat als jij eraf ligt, hij weer op stal gaat/mag.

Wel heel vervelend zeg!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:27

Dit is meer iets voor RT-P.
Daarom van OPG naar RT.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:57

Hield je hem bij de andere keren dat hij bokte ook tegen bij het aanspringen? Want dan ligt daar misschien het probleem. Als het paard niet naar voren kan, dan moet hij namelijk omhoog.

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 11:20

Hij loopt inderdaad terug naar huis als hij de kans krijgt,....
En dat tegen houden doe ik alleen als hij in galop wil zonder dat ik het gevraagd heb

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:00

wat meestal heel goed werkt als hij bokt je stem verheffen en naar voren werken,
je kan het beste alles naar voren oplossen dan zijn ze niet met andere dingen besig.

en anders iemand laten rijden die niet bang is. en laat diegene het opzoeken en naar voren rijden als hij het doet

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:48

carinev schreef:
En dat tegen houden doe ik alleen als hij in galop wil zonder dat ik het gevraagd heb

Ja, maar zijn dat de momenten dat ie gaat bokken? Of bokt ie op allemaal verschillende dingen? Als je weet wanneer hij bokt, op welke reactie, dan weet je ook waarom. En dan kun je dus de beste oplossing gaan zoeken;)

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:18

Hij bokt ook op andere momenten als ik hem niet tegenhou.
Als ik wist waarom hij bokt dan was hetr probleem opgelost.

nieziej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:03

ik heb eens een paardje verzorgd... die bokte ook net zo lang tot ik eraf vloog. maar als ze eigenaresse erbij was liep hij perfect:S ik weet niet waarom ze dat doen maar het is erg vervelend! helemaal als je met gebroken ribben ligt nu:( ik denk dat het misschien komt omdat het paard heeft ondekt dat dat kan en het leuk vind ofzo ik weet het niet... ik ben bang geworden van dat paardje en heb hem niet meer verzorgd maar als het je eigen paard is kun je niet zomaar stoppen tuurlijk. veel beterschap!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:55

Gebeurt het in de bak?
Want ik rij op een pony (waar ik echt tig keer van af ben gevallen :P) dat ook zo bokte als we gingen galopperen!
Hij deed dit echter alleen als er iemand op het midden stond, want dat wilde hij ook wel.

Wat doe je eigenlijk nadat je er af bent gevallen? Klim je er weer op of breng je heb ook daadwerkelijk naar zijn stal? Want dan bereikt hij eigenlijk alleen maar zijn doel en zal hij het waarschijnlijk blijven doen...

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:08

ik ben het eens met arabgirl.
misschien ziet hij dit als beloning.
als ik jou was zou ik gewoon als je gevallen bent (en natuurlijk niks mankeert.) er gelijk weer opstappen.
als het in het bos is en je komt weer in stal en je paard staat daar in stal. (bijv) dan zou ik hem gelijk uit de stal pakken en er weer opstappen en dezelfde rit weer maken. ;)
en misschien mist hij jouwn vertrouwen, dat hij denkt van ojee ze is bang, wat moet ik doen? en dat hij dan spanning opbouwt en het er dan uitmoet gooien?

xxx

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 12:35

Ja, dat is het duidelijk, denk ik ook. Als ik kon ben ik er ook direct terug op gestapt hoor. en hij zal ook denken :
als hij mij nie vertrouwd, hoe moet ik haar dan vertrouwen, dus boem eraf, haha.
Het is alleen pijnlijk (letterlijke en figuurlijk) dat hij mij in de steek laat.
Ik heb een paar keer de teugels nog vast kunnen houden, dan kon hij nie weg, en dan ben ik er ook gelijk terug opgestapt, maar je ziet, ne volgende gelegenheid doet hij het weer he.
Ik ga het toch niet opgeven, denk ik. Als ik genezen ben, ga ik er terug op en we zien wel.

Er is een mevrouw hier inde buurt die readings geeft met paarden, heeft iemand daar ervarine mee?

Kim_mie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:18

Ik ben ook een periode bang geweest om op mijn paard te stappen (o.a door bokken)

Mijn instructie heeft er toen een aantal keer opgezeten en heb goed gekeken hoe zij het aanpakte..

Toen zelf er weer opgegaan alleen als ze er bij was en zo verder opgebouwd.
Maar mis bij jou wel lastig omdat hij het niet altijd doet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:29

Misschien is het ook handig om met buitenritten met iemand samen te gaan? Die even de goeie dingen kan roepen: bekken kantelen en been! Teugels losjes!

Wat ook nog een goeie oefening is: ga veel oefenen met doorzitten, als je nooit los komt van je paard, ook niet als ie opzij springt of ervandoor rent, dan raak je vertrouwder met plotselinge bewegingen en zul je het bokken misschien ook beter uit kunnen zitten.

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:21

Als ik doorzit bij het bokken lig ik er 9 van de 10 keer af. Je kan je niet voorstellen hoe hoog die bokken zijn bij hem! Zeer ervaren ruiters heeft hij er ook al af gekregen. Bij hem is de kunst ofwel op de beugels te gaan staan en hem omhoog "trekken" ofwel zoals hierboven al gezegd is vooruit rijden met een gil!
Dat is tot hier toe mijn conclusie.
Als ikverkeerd ben, mag er gerust gereageerd worden hoor :)

Jeff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:48

Ik kan niet echt opmaken dat je hem ook 'straf' geeft als hij het doet? Dus laat je hem nou wel of niet duidelijk merken dat het niet mag? Of rijd je hem alleen met een gil naar voren of in je beugels staan en omhoog trekken en daarna weer verder proberen te rijden? :=

Ik zou ze dan eigenlijk toch wel een tik verkopen hoor als ze dit gedrag vertonen, en naar voren rijden. Als die dan weer bokt, krijgt ie zo weer een tik.

Parmand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:21

hee

ik zit met precies hetzelfde probleem. mij paard blijft maar bokken en bokken tot dat ik er af lig. en steeds als ik wil aangalloppeeren. zulke bokken zijn echt inmens hoog!! de eerste paar keren lag ik er al na 1 of 2 bokken af. nu kan ik zo'n 4-5 bokken blijven zitten. ik begin steeds banger te worden om aan te gallopeeren.

mijn paard heeft een karakter van goud. tot dat je het zadel erop legt. ik heb nu 3x mn schouder uit de kom gehad, 1x mn sleutelbeen gebroken en ben er intotaal meer dan 40x afgevallen terwijl ik hem nog maar een half jaar heb!

mij word altijd verteld dat ik gewoon veel voorwaarts moet rijden. maar dat vind ik persoonlijk niet meevallen. ik heb altijd de neiging om mijn voltes zo klein mogelijk te rijden. dan krijg ik het gevoel dat ik nog optijd kan ingrijpen. als mijn paard namelijk de ruimte krijgt dan smeert hij hem al bokkend.

ik heb er al wedstrijdruiters op laten rijden en die liggen er ook al na 2 bokken af.

morgen laat ik Marleen Noordhof erbij komen en die gaat z'n hele rug nakijken. als er niks gevonden laat ik hem opnieuw africhten. mocht dat ook niet helpen en ik heb nogsteeds het lef niet gevonden, dan word mn paard verkocht:(
erg jammer maar ik word er zelf de dupe van. ik sta nu gewoon te trillen als ik er weer op moet stappen (een ruintje van 1.63m) terwijl ik op andere paarden zonder enige angst ga zitten. het maakt me dan ook niet uit of ze bokken. dan zit ik alles wel uit. maar bij mn eigen paard blijft het moeilijk..

erg frustrerend allemaal..

sterkte ermee!

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 09:31

Dat is inderdaad nog erger dan Rebelle!!!! Wat een moed van jouw zeg. Maar in jouw geval denk ik toch aan een lichamelijke klacht en ik hoop van harte dat ze die vinden. Zo`n paard terug in de verkoop loopt meestal niet goed af en dat is de reden waarom ik Rebelle ook NOOIT zal wegdoen.
Jij weet dus hoe hoog zo`n bok is he, je kan je dat niet voorstellen als je het nog niet gezien hebt, ik ben zelfs al eens teruggekaatst vanop de grond zoals een springballetje. Toen had ik gelukkig alleen veel blauwe plekken en heb enkele dagen gelopen als een oud vrouwtje. :)
Natuurlijk wordt je bang! Het wordt ook gevaarlijk zo!!!
Laat iets weten of ze iets vinden. Laat anders ook eens foto`s nemen, zo duur zijn die niet en dan zie je nog meer.
Veel sterkte ook.

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 09:34

Even naar je profiel gekeken, Parmand, :)
Hij lijkt wel wat op Rebelle, hihi.
Ook zo vierkant, een vos, ruin van 1.63, Rebelle is 1.65.
Hij heeft ook het model van een springpaard, vind ik.
Nog veel succes he!!