Hoe achterhand sterker maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evoos

Hoe achterhand sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 19:46

Hoi,

ik vroeg mij af met welke oefeningen je de achterhand van je paard sterker kan maken.
De instructice zag dat die van mijn pony niet zo sterk was.
Nu moeten we als we door de hoeken rijden haar er echt doorheen drukken met het binnenbeen omdat ze nu met haar voorhand zich er zegmaar doorheen trekt en ze moet zich er door duwen met haar achterhand..
iig, hoe kun je nog meer de achterhand sterker krijgen? met welke oefeningen?

bietjuhh

Re: Hoe achterhand sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:48

balkjes lopen, overgangen rijden en schijn overgangen rijden.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:49

Waarom vraag je niet gewoon aan je instructrice welke oefeningen je het beste kunt doen met je pony?

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:52

Cavaletti... Dus balkjes, maar dan iets hoger... Veel overgangen, achterwaarts. Van stap naar galop, voltes (in alle gangen) verkleinen en vergroten..

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:53

Ik ben daar ook mee bezig! Veel voltes verkleinen en vergroten, balkjes lopen, overgangen rijden..

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 19:54

@bietjuhh: dankje :)

@Ouwe: ik krijg zelf nu geen les, maar ik deel mijn pony met iemand en zij krijg wel les. tegen haar heeft ze dat dus gezegd over door de hoek drukken met het binnenbeen.
Zij vertelde mij dat vandaag maar dat was dus de enige oefening die ze moest doen. Zij gaat volgende week vragen wat voor oefeningen we nog meer kunnen doen, maar als ik hier wat ideeën krijg kan ik daar nu alvast mee beginnen ;)

edit; spelfoutje
Laatst bijgewerkt door evoos op 06-02-10 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 19:55

@ donja en evelien, bedankt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:13

Mijn pony heb ik getraind met cavaletti's, ik begon met stappen. Leg 5 cavaletti's in een bocht, 5 keer ene kant 5 keer andere kant. Na een tijd [ligt aan het paard] ga je naar draf. Dit kun je zo ver opbouwen als je paard kan. Bij mij heeft het ontzettend geholpen, sinds ze een weke rug had en overbouwt is.
zie vordering:
Voor:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8A7O3XHU-G.jpg
Na:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FWCF8JOJ-G.jpg

Om het even simpel uit te leggen, haar kont [bekken] is gezakt en haar rug + schouders zijn enorm verbeterd in spieren!

DVM22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:29

Overgangen en tempowisseling rijden. Heel, heel erg veel. Dus echt maar enkele passen in dezelfde gang, hetzelfde tempo rijden en dan vooruit of terug schakelen. Hierbij word de achterhand steeds geactiveerd.

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 15:57

bedankt allemaal, ik ga ermee oefenen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:24

Eindeloos overgangen en tempowisselingen rijden... Resultaat zie je pas na meer dan een half jaar (en dan moet je het heel goed aanpakken), het is niet iets dat zo even klaar is, daar begin je aan en stop je nooit weer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:51

Ik weet niet of je kunt wijken? Schouderbinnenwaarts?
Want als dat knopje erop zit kun je draf-stap-draf overgangen maken in de SB, dan zet je pony zijn achterbeen meer onder de massa en train je dus de achterhand er goed mee. Daarbij natuurlijk, zoals genoemd, normale overgangen en tempowisselingen rijden, veel voltes.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:10

Veel overgangen rijden. Ook stap-galop, omdat je paard dan zijn achterhand er onder moet gooien. veel tempowisselingen maken tijdens de verschillende gangen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:20

Veel (schijn)overgangen rijden, cavaletti's stappen en draven en rechtrichten!

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:42

@Janine; ja dat begrijp ik. Ik had eigenlijk helemaal niet door dat mijn pony dr achterhand zo slecht gebruikt en nu weet ik dus hoe ik die weer kan trainen en zal ik er ook elke keer mee bezig zijn.

Ze vindt het trouwens ook heel lastig om te galopperen, daarom zal van stap naar galop nu ook nog niet lukken maar ik neem aan dat als haar achterhand sterker wordt dat de galop ook makkelijker is voor haar?

@Bizzybijtje; ik kan wel wijken en schouderbinnenwaarts ja, nouja ik weet hoe het moet maar ik krijg het nog niet echt voor elkaar op mijn eigen pony. (ik voel mij echt een beetje een pennymeisje nu haha )
maar daar zal ik ook wat meer mee bezig gaan.

de rest ook bedankt voor jullie reacties :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:13

Ik weet niet op welke manier je pony moeite heeft met galopperen?

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 19:26

ze wil niet goed aangalopperen, ze doet haar oren vaak ook naar achteren dan en na een paar passen galop valt ze vaak weer terug. het gaat zeg maar allemaal heel moeizaam en lijkt of het haar heel veel moeite kost.
maar vorige zomer reed ik ook buiten en daar was het geen probleem.. maar dat is denk ik vooral omdat ze de vrijheid ruikt en dan denkt ze jeej rennen! :P

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:27

oefenen om met een pessoa te longeren? ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:29

Waarschijnlijk een kwestie van balans, paard heeft waarschijnlijk erg veel moeite met galopperen door het ontbreken van de balans. En ja, door aan de achterhand te werken zal dat zich op den duur ook oplossen.
Maar hou je paard vooral goed in de gaten, voor hetzelfde geld heeft de slappe achterhand en het oren plat leggen bij het aanspringen met heel andere zaken te maken....

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 19:47

zou best zo kunnen zijn idd dat de balans een beetje ontbreekt.

maar wat zou volgens jou nog meer de reden kunnen zijn voor dat gedrag?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:49

Misschien is het wat anders dan een rijtechnisch probleem?
Past je zadel goed? Heeft je paard nergens last van?

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 19:52

voor hoever ik weet heeft ze nergens last van nee, en het zadel zit ook goed. maar bijvoorbeeld buiten dan vindt ze het juist heel leuk om te galopperen, dan springt ze zelfs aan als ik gewoon wil draven (niet de bedoeling natuurlijk dan neem ik haar ook wel weer terug ;) )
ik heb het idee dat ze het lastig vind in de bak omdat er bochten in zitten.. want als ze een lang stuk rechtuit kan galopperen doet ze het wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:55

Dat is dus de balans.

Is het zadel aangemeten door een zadelpasser/maker??? Zijn er geen andere opvallende factoren?

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:02

Er is een zadelmaker langsgekomen maar het was (is) haar eerste zadel en we waren bezig waren met inrijden dus haar bouw is waarschijnlijk wel wat veranderd. Het is een leren zadel en hij vertelde dat die zich wel een beetje aanpaste aan het paard ofzo?
Als ze helemaal volgroeid is en niet veel meer veranderd kwa spieren enz. willen we wel een zadel voor haar laten maken.

Ze doet ook haar hoofd soms erg naar beneden als je wilt aangalopperen, maar dat doet ze ook alleen in de bak (of wei in de zomer) en niet buiten..

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:09

ik zou gewoon heel veel tempowisselingen gaan rijden, overgangen. voltes vergroten en verkleinen in alle tempo's

en als ze het op rechte stukken het wel goed doet,
dan kan je het ook gewoon in het bos gaan oefenen!!