Ik heb vaak als ik de middendraf wil doen dat het paard niet verruimt maar versnelt, heeft iemand een tip hoe je goed kan zorgen dat je paard echt verruimt en niet gewoon harder gaat draven?
Groetjes.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

x_Quinta_x schreef:Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht.
x_Quinta_x schreef:ik heb het altijd zo geleerd:
Eerst ga ik lichtrijden en neem ik hem eerst wat terug, verzamel ik hem. Ik wil dat hij van voor stijgt, want hij moet stuwen vanuit de achterhand en dat gaat dus moeilijk zijn voor je paard als zijn achterhand er niet bij is.
Vervolgens kijk ik welk voorbeen naar voor komt. Komt links voor dan geef ik been met rechts, want op dat moment komt zijn rechterachterbeen naar voor en wil ik dat hij dit verder weg zet, dus geef ik been. Daarna komt het rechtervoorbeen naar voor en laat ik mijn linkerbeen voelen.
Mijn handen geef ik een centimetertje toe. Hij krijgt wel de ruimte, maar hij mag niet uit elkaar vallen.
Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht.
En de eerste keren zal het paard wel iets versnellen. Dat komt omdat hij misschien nog niet de kracht en de handigheid heeft om het zo te doen.
succes ermee.
Annemeik schreef:Dat is handig als je straks moet gaan doorzitten liesje... Dan staat hij stil?
Hij zal het toch op je been moeten gaan doen. Je gewicht moet gewoon normaal blijven volgen.
Annemeik schreef:Trucjes zorgen er later voor dat je alleen de trucjes kent, je kan beter gewoon de goede hulp geven en zorgen dat je iedere keer de goede reactie krijgt en daarbij belonen.
Als jij been geeft, moet het paard reageren. Als jij iedere keer een gewichthulp aan een oefening hangt, gaat het paard het later allemaal door elkaar halen en maak je het veel te moeilijk. Simpele hulpen geven.
x_Quinta_x schreef:Hoi Liesje, ik heb boven beschreven hoe dat kan.
Hoe kan dan een anky of een edward een verruiming rijden. Die ruiters zie je helemaal niets doen. Een paard kleine tikkies van het been en die paarden zijn weg. Ik zie ze niet groots doen met armen benen en romp.
Ik vind toch dat je bij dressuur muis en muisstil moet zitten. Dus op dat vlak deel ik je mening niet. Sorry
x_Quinta_x schreef:Hoi Liesje, ik heb boven beschreven hoe dat kan.
Hoe kan dan een anky of een edward een verruiming rijden. Die ruiters zie je helemaal niets doen. Een paard kleine tikkies van het been en die paarden zijn weg. Ik zie ze niet groots doen met armen benen en romp.
Ik vind toch dat je bij dressuur muis en muisstil moet zitten. Dus op dat vlak deel ik je mening niet. Sorry
Annemeik schreef:x_Quinta_x schreef:ik heb het altijd zo geleerd:
Eerst ga ik lichtrijden en neem ik hem eerst wat terug, verzamel ik hem. Ik wil dat hij van voor stijgt, want hij moet stuwen vanuit de achterhand en dat gaat dus moeilijk zijn voor je paard als zijn achterhand er niet bij is.
Vervolgens kijk ik welk voorbeen naar voor komt. Komt links voor dan geef ik been met rechts, want op dat moment komt zijn rechterachterbeen naar voor en wil ik dat hij dit verder weg zet, dus geef ik been. Daarna komt het rechtervoorbeen naar voor en laat ik mijn linkerbeen voelen.
Mijn handen geef ik een centimetertje toe. Hij krijgt wel de ruimte, maar hij mag niet uit elkaar vallen.
Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht.
En de eerste keren zal het paard wel iets versnellen. Dat komt omdat hij misschien nog niet de kracht en de handigheid heeft om het zo te doen.
succes ermee.
Super uitgelegd!Was al bang dat ik het hele verhaal zou moeten typen