De titel zegt het al wel redelijk, maar ik zal het even helemaal uitleggen.
Mijn paard is een draver, die nu zo'n 8 maanden onder het zadel is.
We zijn nu al een tijd bezig met nageven, stelling, soepel maken door het hele lijf etc.
Alles werkt nog redelijk primair, maar het werkt.
Nageven doe ik door lichte druk op de teugels te geven, en ontspannen zodra hij z'n neusje naar beneden richt en loslaat. Zodra hij tegenwoordig deze lichte druk voelt, komt hij gelijk naar beneden en ontspant.
In draf vindt hij het sowieso al wat lastiger, dan gaat hij nog wel eens wat hangen, en in de galop is het nog redelijk onmogelijk. (komt ook omdat we dat de laatste tijd weinig kunnen oefenen, binnenbak is eigenlijk te klein voor hem in galop, dus zodra we weer naar buiten kunnen gaan we dat echt oppakken. Ben al blij dat hij steeds rustiger galoppeert).
Het probleem is: na zo'n 5 minuten, gaat hij met zijn onderlip klapperen.
Hierdoor wordt het weer een stuk onrustiger in en rond zijn mond, gaat hij al gelijk meer met z'n hoofd hangen. Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft, is ook pas geleden nog gecontroleerd door de tandarts. Hij blijft ook gewoon met de oortjes fijn naar voren lopen en houdt verder wel de ontspanning in z'n lijf, voor zover hij dat kan.
Overigens, hij doet het meestal niet als ik hem buiten nagevelijk rijd.
Ik kreeg de tip van rolletjes, heb dat eenmalig geprobeerd, dat werkte niet, maar een aantal dagen later kwam ik erachter dat er wat afstand tussen de rolletjes is, waar zijn tong waarschijnlijk tussen kwam.
Daarna kreeg ik nog een tip met iets met een pantykousje, maar ik moet zeggen
dat ik toch niet helemaal begreep hoe ze dat bedoelde, zal dat nog eens navragen als ik haar weer eens zie.Maar mocht iemand mij dit uit kunnen leggen, graag!!
En andere tips, ook zeer graag
Alvast bedankt!
Saskia

denk dat het een beetje bij je paard hoort.