Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sandra1977 schreef:Misschien dat je haar los in de bak kan doen met een paard die dit gewend is? Zonder dat je haar gaat rijden ofzo..kan ze zelfstandig de bak even verkennen en als dat andere paard niet reageert op geluiden e.d. misschien dat ze dan zelf ook wel inziet dat het allemaal niet zo eng is?
Horseware schreef:sandra1977 schreef:Misschien dat je haar los in de bak kan doen met een paard die dit gewend is? Zonder dat je haar gaat rijden ofzo..kan ze zelfstandig de bak even verkennen en als dat andere paard niet reageert op geluiden e.d. misschien dat ze dan zelf ook wel inziet dat het allemaal niet zo eng is?
Dat zou ik ook aanraden. Of los in de binnenbak doen zonder ander paard. Maar hoe dan ook los, zodat ze zelf kan "verkennen" en wennen. Net zo lang laten staan totdat ze rustig is.
Ze spoort niet
) aeolusnr1 schreef:Veel te veel mensen zoeken steeds het probleem bij het paard, of de bak waar je vanalles kan horen, het slechte weer, te veel wind of nog meer van die onzin, ........
De fout moet je zoeken bij de ruiter/begeleider van het paard, er is een gebrek aan voldoende leiderschap dat vanuit die ruiter de steun en het vertrouwen moet schenken aan het paard.
Weerleg dit niet en kijk heel kritisch naar jezelf.

Horseware schreef:sandra1977 schreef:Misschien dat je haar los in de bak kan doen met een paard die dit gewend is? Zonder dat je haar gaat rijden ofzo..kan ze zelfstandig de bak even verkennen en als dat andere paard niet reageert op geluiden e.d. misschien dat ze dan zelf ook wel inziet dat het allemaal niet zo eng is?
Dat zou ik ook aanraden. Of los in de binnenbak doen zonder ander paard. Maar hoe dan ook los, zodat ze zelf kan "verkennen" en wennen. Net zo lang laten staan totdat ze rustig is.

daantjuhhh schreef:aeolusnr1 schreef:Veel te veel mensen zoeken steeds het probleem bij het paard, of de bak waar je vanalles kan horen, het slechte weer, te veel wind of nog meer van die onzin, ........
De fout moet je zoeken bij de ruiter/begeleider van het paard, er is een gebrek aan voldoende leiderschap dat vanuit die ruiter de steun en het vertrouwen moet schenken aan het paard.
Weerleg dit niet en kijk heel kritisch naar jezelf.
En toch weerleg ik dat![]()
Het hoeft inderdaad niet altijd wat met leiderschap te maken hebben.
Ik heb een jong paard, die graag ziet waar het geluid vandaan komt.
De platen van de bak gaan met wind enorm trillen/ratelen.
En het is niet dat ik hem er niet langs krijg.
Alleen dat hij enorm schrikt als die platen beginnen te trillen net op het moment dat je er naast rijdt.
Of een auto die langs de bak rijdt terwijl het pad heel nat is.
Dan spettert dat op tegen de bakrand en maakt ook echt een heeeel vreemd geluid.
En als je dan net lekker aan het rijden bent en oefeningen aan het doen bent, dan moet je weer even terug naar de basis om weer de ontspanning te krijgen.