hoe trainen met dit weer, binnenbak is eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

hoe trainen met dit weer, binnenbak is eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 21:19

Mijn paard staat inmiddels al zo'n 2 maanden stil en hier baal ik ontzettend van. Wij hebben op stal een binnenbak maar mijn paard raakt hier zo ontzettend in paniek iedere keer dat het gewoon niet leuk meer is (voor haar en voor mij). In onze binnenbak hoor je heel veel geluiden, je hoort de dingen die binnen gebeuren maar ook alle dingen die buiten gebeuren (incl. de weersomstandigheden) hoor je heel duidelijk.
Ik ben het tot nu toe steeds blijven proberen haar aan de binnenbak te laten wennen maar ik heb nu toch de moed opgegeven. Ik probeer iedere keer als ik in de binnenbak ben samen met andere mensen te rijden zodat ze een ander paard heeft om op terug te vallen maar ook dit helpt niet. Iedere keer als ik de binnenbak in kom raakt ze al in paniek, ze wil alleen maar heel hard rondjes rennen, is ontzettend gespannen en is zelfs als ik alleen maar stap na 10 minuten al zeiknat van het zweet.
Naast het rijden (wat ik nu maar 1 à 2 keer per week doe, aangezien er bijna nooit iemand in de binnenbak aan het rijden is als ik er ben) longeer ik haar ook een paar keer per week, maar ook dit is een drama ook hier hoor je allerlei geluiden waardoor ze dit ook vaak eng vind (dit is wel wat beter als in de binnenbak). Ook komt ze iedere dag een paar uur los dus haar extra energie kan ze gewoon kwijt wanneer ik niet met haar bezig ben.
Buiten rijden durf ik nu niet, ze staat voor op ijzers dus ik ben bang dat ze uitglijdt, ook zou dit maximaal 1 keer per week kunnen (en dan moet het maar net een beetje fatsoenlijk weer zijn op die dag) aangezien ik eigenlijk altijd alleen ben en ze in haar eentje niet ver van huis durft.
Zoals je kunt horen ben ik dus ten einde raad. Ik zie dat ze zich verveeld maar ik wil haar die stress iedere keer ook niet aan doen. Het enige wat ik nu nog leuk met haar kan doen is wat spelen en wandelen en dit probeer ik dan ook zovaak mogelijk te doen.
Zijn er nog mensen die mij tips kunnen geven? Eventueel over hoe ik het probleem met de binnenbak op kan lossen en anders andere dingen die ik nog zou kunnen doen?

Groetjes Hilde

chrisje_83

Re: hoe trainen met dit weer, binnenbak is eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:21

Zit het binnenbak probleem niet bij jou? En dan bedoel ik, je weet wat ze gedaan heeft in het verleden qua reactie en dergelijke, dat je daar al niet van te voren aan denkt waardoor je gespannen raakt? Je paard reageert hier op en gaat over de zeik? Probeer zelf heel rustig te blijven en blijf proberen. Eerst proberen in stap, dan wat draf en daarna lekker in galop. Ga gewoon lekker rijden en verwacht niet te veel. Ga voor jezelf blanco de binnenbak in.
Heb je ook les? Wat doet ze als je in de binnenbak longeert?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:22

ik zou zeggen laat hem een aantal keren los in de binnenbak en ga daar eerst longeren en dan erop of zo en zo wordt dat vanzelf beter zou ik zeggen

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:24

Misschien dat je haar los in de bak kan doen met een paard die dit gewend is? Zonder dat je haar gaat rijden ofzo..kan ze zelfstandig de bak even verkennen en als dat andere paard niet reageert op geluiden e.d. misschien dat ze dan zelf ook wel inziet dat het allemaal niet zo eng is?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:25

Als je denkt dat het het geluid is:doe proppen in de oren met een mutsje op.Kijk dan of het beter gaat,kun je na een tijdje de proppen weghalen en dan uiteindelijk het mutsje.
Misschien trauma uit het verleden?Claustrofobie komt ook bij dieren voor.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:27

sandra1977 schreef:
Misschien dat je haar los in de bak kan doen met een paard die dit gewend is? Zonder dat je haar gaat rijden ofzo..kan ze zelfstandig de bak even verkennen en als dat andere paard niet reageert op geluiden e.d. misschien dat ze dan zelf ook wel inziet dat het allemaal niet zo eng is?

Dat zou ik ook aanraden. Of los in de binnenbak doen zonder ander paard. Maar hoe dan ook los, zodat ze zelf kan "verkennen" en wennen. Net zo lang laten staan totdat ze rustig is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:31

Bovenstaande zou ik ook aanraden!
Maar heb je niet toevallig een gestrooide maar vrij rustige weg vlakbij Langs de weg kan je best wat oefeningen doen, tempowisselingen, pasje wijken, stelling, enz enz.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:17

Veel te veel mensen zoeken steeds het probleem bij het paard, of de bak waar je vanalles kan horen, het slechte weer, te veel wind of nog meer van die onzin, ........
De fout moet je zoeken bij de ruiter/begeleider van het paard, er is een gebrek aan voldoende leiderschap dat vanuit die ruiter de steun en het vertrouwen moet schenken aan het paard.
Weerleg dit niet en kijk heel kritisch naar jezelf.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:26

Horseware schreef:
sandra1977 schreef:

Dat zou ik ook aanraden. Of los in de binnenbak doen zonder ander paard. Maar hoe dan ook los, zodat ze zelf kan "verkennen" en wennen. Net zo lang laten staan totdat ze rustig is.

Ook mijn tip, en evt zou je haar van te voren wat bachdruppels kunnen geven. Rescue Remedy doet wonderen.

@Aeolusnr1 is vaak zo maar niet altijd. Ik heb een paard wat echt zelf schrikt en over de toeren gaat van bepaalde geluiden in een bak. Dat heeft niets met mijn leiderschap te maken en het feit dat ze dan geen steun meer bij me zoekt. Er bestaan echt paarden die sommige dingen eng vinden. Het is dan aan ons als ruiter/begeleider om ze op de ene of andere manier te overtuigen dat het wel ok is. Maar als die van mij het geluid van tennisballen hoort/ of een touwtje wat tegen een flaggenmast tikt is ze helemaal over de toeren en dus echt niet meer te rijden. (en ja ik weet het tennisballen :roll: Ze spoort niet :D )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:40

Ik had tot voor kort en ontzettend driftige, vaak ook bange, direct afgeleide stresskip. Ik ben subli zonder gaan voeren met als resultaat een veel gelijkmatiger paard. Nog steeds afgeleid, nog steeds schrikt hij snel.. maar het is te doen. De reacties zijn minder heftig. Hij heeft het m.n. in de binnenbak waar geluiden niet direct te lokaliseren waren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:57

Ooh mijn paard heeft daar momenteel ook last van.

Op de vorige stal had je de stallen om de binnenbak heen, dus de geluiden die je hoorde, die zag je ook en hij zag allemaal paarden om hem heen in de gangpaden en stallen.

Op de stal waar ik nu sta heb je echt een apart gebouw.
De platen (muren) die rammelen enorm met de wind.
En als iemand de kruiwagen tegen de platen aan zet buiten, hoor je dat ook enorm.

Ik doe tegenwoordig de Radio aan.
En dat gaat heel goed, je hoord nog wel wat lawaai en gerammel, maar het is veel minder.

Tevens staat mijn paard zo nu en dan los in de bak.
Of ik ga aan de hand stappen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 01:03

radio aan is ook wel een goed idee!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 01:13

Anya schreef:
radio aan is ook wel een goed idee!

Ja dat helpt bij mij erg goed!

En vaak als je dan een beetje mee zingt of neurien dan ga je vaak ook meer ontspannen zitten.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 01:24

ik ga mee met bovenstaande posten. en inderdaad het heeft niet altijd met leiderschap te maken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 01:34

aeolusnr1 schreef:
Veel te veel mensen zoeken steeds het probleem bij het paard, of de bak waar je vanalles kan horen, het slechte weer, te veel wind of nog meer van die onzin, ........
De fout moet je zoeken bij de ruiter/begeleider van het paard, er is een gebrek aan voldoende leiderschap dat vanuit die ruiter de steun en het vertrouwen moet schenken aan het paard.

En toch weerleg ik dat :o

Het hoeft inderdaad niet altijd wat met leiderschap te maken hebben.
Ik heb een jong paard, die graag ziet waar het geluid vandaan komt.
De platen van de bak gaan met wind enorm trillen/ratelen.
En het is niet dat ik hem er niet langs krijg.
Alleen dat hij enorm schrikt als die platen beginnen te trillen net op het moment dat je er naast rijdt.

Of een auto die langs de bak rijdt terwijl het pad heel nat is.
Dan spettert dat op tegen de bakrand en maakt ook echt een heeeel vreemd geluid.

En als je dan net lekker aan het rijden bent en oefeningen aan het doen bent, dan moet je weer even terug naar de basis om weer de ontspanning te krijgen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 02:21

@Daantjuhhhh kleine aanvulling, daarvoor hoeft het niet eens een jong paard te zijn ;) Die van mij is ondertussen 24 en nog steeds kan die gestresst raken als ze "wat" hoort (tennisballen bv :+ )

Sea_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 07:09

Horseware schreef:
sandra1977 schreef:

Het is al 2 keer gezegd maar ik wilde precies hetzelfde adviseren :+
Ik denk dat je paard er echt baad bij heeft. Ik heb geen idee hoe de situatie is bij jou, maar wellicht kun je met de eigenaar van de bak overleggen en misschien kan ze een dagdeel of zelfs een nachtje in de bak blijven en daar ook hooi krijgen of iets dergelijks. Zo kan ze wennen dat het vertrouwd is, tenminste dat is mijn visie (geen ervaring hiermee).
Ik hoop dat ze echt de rust kan vinden, want het is zo voor jullie beiden geen doen.
Succes! ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 07:30

Ik sluit mij aan bij de binnenbak tips.
Voor het uitglijden op ijzers buiten heb ik een tip:

De mijn staat rondom op ijzers en is nogal onvast ter been, ik bleef glijden. Sinds een jaar heb ik nu in mijn ijzers speciale nagels.
Wipedia nagels heten ze uit mijn hoofd (schrijf het vast verkeerd maar je smid weet wel wat ik bedoel).
Deze nagels worden gebruikt bij aangespannen rijden. Ze zijn keihard waardoor je ijzers minder snel slijten en je paard staat veel vaster op zijn benen. De mijne glijdt echt absoluut niet meer, ik kan overal overheen. Ik heb per ijzer twee van die nagels. Kost niets extra, maar geeft een super resultaat. :j

Succes met rijden, ook in de binnenbak ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:35

Ik blijf toch bij mijn idée hoor, tis wel waar dat het niet altijd een leiderschapsprobleem is, das wel waar,maar het helpt wel al zeker voor het overgrote deel.
Bij de anderen is het dan zaak er de paarden aan gewend te laten worden, net door dus iets te overdrijven, dus een vorm van desensibiliseren. (Is dus een manier van schriktraining, het bomproof maken van je paard) dit is wel onderdeel per onderdeel dus een paard echt voor alles schrikvrij maken is onbegonnen werk, maar als je weet waarop het schrikt zou dat dus geen probleem mogen zijn, om dit dan ook op te lossen. Dus een houding aannemen van min paard schrikt van de wind of van rammelende deuren, en dat is dus de schuld van de boer of van het gebouw of van, ..... nee das dus dat jij er nog niet op de gepaste manier aan gewerkt hebt je paard er dan ook ongevoelig voor te maken. En dat is idd bij ieder paard anders, sommige paarden heb je daar geen werk aan bij anderen dus wel, maar ieder paard kan zoiets leren, dus pak je probleem aan, los het op, dit is de taak van de trainer/ruiter.
Je moet maar eens proberen een pijl uit een boog te schieten vanop de rug van je paard, wedden dat hij heeeeeeelllll schrikkerig zal wegspringen, op een ganse manége zullen er echt maar een paar rustig blijven staan, al de andere zullen wegspringen en de meeste zelfs heel heftig, toch kan dit aangeleerd worden aan ieder paard , dus ook aan de Arabieren en andere volbloeden, tis maar hoe en wat je traint.
Het vraagt idd even extra training hierop maar dat gaat in de meeste gevallen toch verbazend snel. Das dus 1 tot 3 maal daarop trainen en je probleem is eigenlijk voor zijn verdere leven wat dat betreft dan toch, van de baan.

daantjuhhh schreef:
aeolusnr1 schreef:

En toch weerleg ik dat :o

Het hoeft inderdaad niet altijd wat met leiderschap te maken hebben.
Ik heb een jong paard, die graag ziet waar het geluid vandaan komt.
De platen van de bak gaan met wind enorm trillen/ratelen.
En het is niet dat ik hem er niet langs krijg.
Alleen dat hij enorm schrikt als die platen beginnen te trillen net op het moment dat je er naast rijdt.

Of een auto die langs de bak rijdt terwijl het pad heel nat is.
Dan spettert dat op tegen de bakrand en maakt ook echt een heeeel vreemd geluid.

En als je dan net lekker aan het rijden bent en oefeningen aan het doen bent, dan moet je weer even terug naar de basis om weer de ontspanning te krijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:19

Weet je aeolusnr1.. dat is het dus niet.
Als voorbeeld mijn Wiz. Vanaf geboorte schriktraining gegaan. Parelli-levels. Hij kan voetballen, over zeiltjes lopen, loopt langs paarse krokodillen, onder vlaggetjes door, door het water, stapt over boomstammen met veel rust, er kunnen honden op zijn rug zitten ... Maar hij schrikt van kleine geluidjes. Is heel snel afgeleid.

Op advies van de DA ben ik hem melassevrij voer gaan geven. En dat bleek dus het verschil te zijn.

Het zit dus echt niet altijd in schriktraining of dominatie-aspecten e.d. Ik vind het ook gevaarlijk om daar op terug te komen als 'enige reden' zoals jij doet met 'en toch blijf ik erbij dat... '

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:47

Inderdaad wat de rest ook zegt en.. kan je je paard niet regelmatig met een ander paard een poos in de binnenbak zetten als niemand wil rijden? Zodat ze kan wennen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:04

Idd "Anya" je hebt nu na heel wat zoekwerk toch ook een oplossing gevonden, zijn voer aangepast, en dat gaf dan het verschil zeg je nu zelf, ook blijft hij vlug opgewonden en allert, het zijn inderdaat niet allemaal lamme goedzakken hé, dat maakt het net leuk er mee te werken.
Maar die voeraanpassing heb jij wel gedaan, jij hebt dus ook gezocht naar de oplossing en uiteindelijk er ook één gevonden.
Das wat ik bedoel, geef nooit klakkeloos de schuld aan iets van buitenaf, nee zoek zelf als ruiter/trainer naar de gepaste oplossing voor jouw probleem en dit dan natuurlijk ook aangepast aan het leervermogen, het temperament en de mogelijkheden van je paard.

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:38

misschien een paar keer opjagen in de binnenbak ?
longeren ?
of anders hulp inschakelen van iemand die er veel verstand van heeft!
succes

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:04

Aller eerst bedankt voor de reacties :)
Los laten in de binnenbak mag bij ons niet dus dat zal helaas niet gaan, al denk ik niet dat het veel uit zal halen want ze staat wel regelmatig los in de longeerbak waar ze dan ook af en toe in blinde paniek rondjes rent (ze komt al 3 jaar in de longeerbak). Wanneer ik in de binnenbak ga rijden is het vaak samen met mijn moeder omdat ze die andere pony goed kent en vertrouwd. Ik rij dan eerst een rondje achter mijn moeder aan zodat ze de hele bak door is geweest. In de tussen tijd zit ik gewoon lekker te kletsen met mijn moeder en ben ik dus heel ontspannen terwijl zij gespannen blijft. Ook laat ik haar de eerste paar rondjes altijd lang zodat ze zelf kan bepalen welke kant ze op wil en waar ze op dat moment wel en niet durft te komen.
Ze blijft wel naar mij luisteren, af en toe schiet ze even onder mij vandaan als ik niet oplet of ze echt even goed schrikt maar de rest van de tijd heb ik haar goed onder controle, als ik zeg dat ze niet rondjes mag rennen doet ze dit ook niet maar die spanning blijft.
Ik ben het er wel mee eens dat het heel goed zou kunnen dat de fout bij mij ligt maar ik kan zo even niet bedenken wat ik dan precies verkeerd doe. Ik let altijd heel erg op mijzelf en probeer doormiddel van haar reactie op mijn hulpen (of op momenten wanneer ik voor mijn gevoel niks doe) te kijken waarop en waarom ze reageert. Ik heb momenteel geen les maar ben wel druk opzoek. Ik zal dus zodra ik een goede instructeur/instructrise heb gevonden of ze er eens samen met mij naar wil kijken.
Verdere tips zijn nog welkom :)

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:07

Het zal je probleem met betrekking tot het alleen rijden in de binnenbak niet oplossen, maar waarom rijd je niet een langere tijd achter je moeder aan als dat je paard vertrouwen geeft?