hoe hou ik mezelf bij de les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

hoe hou ik mezelf bij de les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 00:41

Ik vergeet vaak al mijn goede voornemens als ik eenmaal aan het rijden ben. bijvoorbeeld: voor ik opstap denk ik bij mezelf: ik wil in ieder geval netjes blijven zitten, gewoon rechtop, op mijn zitbeenknobbels en mijn handen waar ze horen. En van daaruit gaan rijden. Maar op de een of andere manier vergeet ik dat dan weer, omdat ik druk bezig ben met nageeflijkheid, of aan het been houden, of in het juiste spoor houden. Terwijl ik WEET dat alles beter gaat als je goed zit, maar toch laat ik me daar weer van afleiden door van alles en nog wat. En na het rijden bedenk ik dat dan weer en neem ik me voor het volgende keer heel anders te doen... het is net of ik niet aan meerdere dingen tegelijk kan denken, ik laat me afleiden en verlies dan ook voor een deel de controle over wat er gebeurt. Ik vergeet steeds mijn hoofddoel en doe dan van alles maar een beetje. Hebben jullie daar ook last van, en zo ja, wat doe je eraan? Ik heb op het moment geen les, omdat het paard nog aan het revalideren is en alleen rechtuit gereden mag worden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:14

Hoezo zou je geen les kunnen nemen? Je kan al wel met nageeflijkheid [ >;) ] bezig zijn en tempo maar niet lessen?
Ik zou snel gaan lessen, je hoort namelijk niet bezig te zijn met nageeflijkheid??

midgie

Re: hoe hou ik mezelf bij de les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:42

Ja idd gaan lessen, zodat iemand jou kan controleren of je het goed doet en eventuelen aanwijzingen kan geven,

Vind het vreemd dat je dingen vergeet, het een gaat niet zonder het ander.
En vergeet nooit je doel, want daar leert je paard ook niks van, een doel is om bij te kunnen stellen mocht het een niet lukken, maar vergeten is niet echt slim.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:49

Is je doel nu niet dan gewoon het opbouwen van je paard? Als hij alleen rechtuit gereden mag worden is het toch heel makkelijk om dan in stap JUIST aan de dingen te denken die je moet doen?

Wat ik eraan doe? Ik neem les. ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:50

Ik ga ook heel vaak uit reflex verkeerd zitten, gisteren heeft de staleigenaar er even bij gestaan en de hele tijd als ik uit automatisme iets verkeerd doe wijst ze mij er direct op. Soms heb ik het zelf nieteens door, daarom is het handig als een ander je ermee kan helpen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:35

Ik geloof dat Pikeur de enige is die de vraag begrijpt. De rest is kennelijk al op alle onderdelen perfect. Nou gefeliciteerd. Pikeur, ik ga inderdaad zodra het kan weer lessen. Maar eerst wil ik dat hij nog wat verder opknapt, zodat ik iets meer uit mijn les kan halen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:43

Omdat je zegt dat je nu eerst even geen les wilt nemen... enkele andere mogelijkheden voor de tussentijd. :)

- Een vriendin laten meekijken die jou op je dingen kan wijzen waaraan je wilt werken. Wanneer iemand namelijk je 1000x vertelt wanneer (ik ga ervan uit dat je het hoe wel weet) je je verbeterpunt tegenkomt, je de 1001ste x al in je hoofd de aanwijzing 'hoort'.

-Regelmatig voor het rijden een dvd bekijken van een ruiter die 'jouw dingetjes' wel goed doet, dan heb je een beter 'plaatje' in je hoofd als je zelf gaat rijden.

- Aan een ding tegelijk willen werken.

- Jezelf filmen (camera op statief opstellen) en regelmatig controleren of je vooruit gaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:34

kamille schreef:
Ik geloof dat Pikeur de enige is die de vraag begrijpt. De rest is kennelijk al op alle onderdelen perfect. Nou gefeliciteerd. Pikeur, ik ga inderdaad zodra het kan weer lessen. Maar eerst wil ik dat hij nog wat verder opknapt, zodat ik iets meer uit mijn les kan halen.

Ik geloof dat we eigenlijk allemaal hetzelfde zeggen, iemand ter controle erbij halen, dat kun je in een ander woord ook les noemen.
Paardrijden is ook jezelf steeds maar weer controleren , hoe kun je dat vergeten??

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:54

Ter aanvulling aan Hippologic:

Niet meteen op je achterste benen gaan staan als je advies krijgt ;) .

Ook (en misschien wel juist) als je een paard aan het opbouwen bent is het heel goed om dat zo rechtgericht mogelijk te doen. Ik kan uiteraard niet ruiken wat je paard mankeert, maar ik heb tijdens het opbouwen van mijn paard met een peesblessure toch echt gewoon les genomen (en ja, buiten en ja, alleen rechtdoor en ja de instructrice liep gewoon mee), niet omdat ik dan meer uit mijn les haalde, maar omdat ik het belangrijk vindt dat mijn paard goed revalideerde.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:04

Join the club. Ik heb het ook heel vaak hoor dan denk ik vandaag gaan we echt ons best doen soms lukt het en ben ik voldaan na men rijden maar er zijn ook vaak keren dat ik zeg verdorie het ging toch niet zoals toen ofja..En les nemen is idd goed dat je toch altijd terug een idee hebt waar je op dat ogenblik verder moet mee doorgaan ofja dat is toch mijn gevoel.
Maar zelfs tijdens de les moet ik opletten soms zegt ze iets en dan ben ik me zo aan het concentreren dat ik soms de figuur die ik moet rijden niet gehoord heb haha :D

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:09

Blijf gewoon rustig, en wil niet alles tegelijk doen. Heb je les? Als je les krijgt, geeft de instructeur je één voor één opdrachtjes, die telkens herhaald worden, totdat je het volautomatisch doet, en dus aan het volgende punt kan werken. Je kunt best een paar punten tegelijk doen, maar niet teveel, want dan zie je door de bomen het bos niet meer ;) Je hoeft natuurlijk niet persé les voor dit probleem, maar het is wel een heel makkelijk hulpmiddel om niet te veel tegelijk te doen. Gewoon alles een voor een af werken, is fijner voor jou en voor het paard, en je zit niet meer met het probleem dat je dingen vergeet ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:26

als je nu eens een keer schijt hebt aan de nageeflijkheid en je niet zo druk maakt als je paard niet zo super aan je been is, maar gaat werken aan jou evenwicht en vanuit daaruit kijkt hoe je paard reageert?
Gaat je paard heel veel spannen, zit je waarschijnlijk teveel in een houding of uit evenwicht. Wil hij niet aan de praat blijven rem je hem waarschijnlijk met je zit.

JE evenwicht vinden is de verlichte zit heel handig voor en vanuit daar rechterop en lichtrijden. je kan ook eens proberen te lichtrijden en net het zadel niet te raken, of verlichte zit/doorzitten/lichtrijden is een gelijk aantal passen af te wisselen. Als je paard wilt zakken mag dat.

Om een paard in een tempo te houden kan tellen goed helpen, dan valt het eerder op en reageer je ook sneller met zit en been.
succes en denk eraan kleine stapjes en als je vermoeid raakt stoppen en wat anders gaan doen, anders ga je compenseren.

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:34

ik zou les nemen!
maar je moet het zelf weten natuurlijk
succes!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:40

Ik heb dat meestal als ik het heel graag goed wil doen. Dan ga ik alles tegelijk doen en eigenlijk niks echt goed/zorgvuldig. Meestal gaat het rijden dan ook niet zo lekker en dan gaat er een lampje branden... Oja... Eerst netjes zitten, handen netjes en rustig, eenduidige en simpele hulpen geven, etc. En dan gaat het ineens veeeel beter.
Dus misschien voor jou ook een tip, als je met 100 dingen tegelijk bezig bent, probeer dat dan op te merken en jezelf te wijzen op de basis (netjes zitten, nette hulpen geven).
Laatst bijgewerkt door Imitador op 02-02-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:43

Ook bij revalidatie is les heel belangrijk hoor ;) .

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:59

Je kunt ook niet met teveel dingen tegelijk bezig zijn. Begin stapje voor stapje, een instructeur kan je daarmee wel helpen. Die stellen meestal ook doelen, bv ga deze week eens hiermee oefenen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 00:09

lailapri schreef:
succes en denk eraan kleine stapjes en als je vermoeid raakt stoppen en wat anders gaan doen, anders ga je compenseren.

Nou, ik denk dat dit wel de spijker op zijn kop is inderdaad. Ik ben zelf ook nog aan het revalideren, en dit paard gooit zo hoog op! Hiervoor heb ik op een paardje met hele vlakke gangen gereden, en bij deze word je zo'n beetje gelanceerd. Ik dacht laatst ook: ik voel zoveel overal, hoe kan ik nou ook nog nauwkeurig die hele lichte teugeldruk voelen :+ Even at random over de andere reacties:
- het is niet mijn paard.
-ik krijg soms feedback van mensen op de grond, of mijn vriend maakt een paar fotootjes en die kijk ik tussendoor even en dan weet ik meteen wat er mis is ;)
- ik ga binnenkort een proefles nemen op een ander paard. De lessen die ik met dit paard wil gaan nemen zijn erg duur dus die wil ik volop benutten. Niet iedereen heeft een dikke bankrekening of een papa die betaalt.
-niet teveel tegelijk willen is inderdaad mijn valkuil. Daarom wil ik zo graag mijn zit in orde hebben, dat is al het halve werk namelijk, heb ik ontdekt.
.
En voor mensen die vinden dat ik lichtgeraakt ben: lees vooral even de eerste reactie zou ik zeggen. Ik baal ervan als mensen anderen zomaar af proberen te branden. Zelf rijden ze nog geen deuk in een pakje boter maar als ze ook maar het vermoeden hebben dat er iemand nog iets slechter rijdt dan zijzelf gaan ze hakken. Het spijt me wel maar ik vind dat geen manier van met mensen omgaan. Als ik eerst mijn hele cv op paardengebied erbij had gezet waren de reacties anders geweest, maar ik heb echt geen zin om me te moeten bewijzen tegenover een stelletje pubers of weet ik veel wat. En over iemand die zei dat het echt niet slim is om mijn doel te vergeten: zeg dan liever dat je het niet begrijpt of niet herkent van jezelf. Ik ben allesbehalve dom, ik zit gewoon kennelijk anders in elkaar dan jij. Ik ben me bewust van zoveel dingen tegelijk dat ik én aan het rechtrichten ben, én mijn houding, balans, sturen met mijn zit, én aanleuning, én takt, tempo etc. Dat heeft echt niks met IQ te maken, eerder met teveel nadenken.

Het visualiseren van tevoren (filmpje kijken) zal ik eens uitproberen! Vind ik wel een goed idee. Af en toe even pauze in je rijden had ik zelf nog bedacht. Dus bv na 15 minuten even stap lange teugel en even bezinnen op hoe het gaat.

karlijntju86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:19

pauze in je rijden vind ik erg goed
dan geef je je paard ook even de mogelijkheid om bij te komen
en heb je zelf mooi de tijd om na te denken over je punten
werkt een spiekbriefje ook? bijvoorbeeld op je hand of op een briefje?
goed dat je les neemt (ook al is het op een ander paard) trouwens

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:52

Hoi Kamille jezelf laten filmen is een heel goed idee. Het heeft soms een groter "effect" dan iemand die je 100 keren het zelfde zegd. Success. Ik vindt het ook soms moegelijk om aan alles te denken. Ik neem zelf weer lessen sinds een paar maanden. ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 07:20

kamille schreef:
En voor mensen die vinden dat ik lichtgeraakt ben: lees vooral even de eerste reactie zou ik zeggen. Ik baal ervan als mensen anderen zomaar af proberen te branden. Zelf rijden ze nog geen deuk in een pakje boter maar als ze ook maar het vermoeden hebben dat er iemand nog iets slechter rijdt dan zijzelf gaan ze hakken. Het spijt me wel maar ik vind dat geen manier van met mensen omgaan. Als ik eerst mijn hele cv op paardengebied erbij had gezet waren de reacties anders geweest, maar ik heb echt geen zin om me te moeten bewijzen tegenover een stelletje pubers of weet ik veel wat. En over iemand die zei dat het echt niet slim is om mijn doel te vergeten: zeg dan liever dat je het niet begrijpt of niet herkent van jezelf. Ik ben allesbehalve dom, ik zit gewoon kennelijk anders in elkaar dan jij. Ik ben me bewust van zoveel dingen tegelijk dat ik én aan het rechtrichten ben, én mijn houding, balans, sturen met mijn zit, én aanleuning, én takt, tempo etc. Dat heeft echt niks met IQ te maken, eerder met teveel nadenken.

Ach...... :(:)

Weetje, iedereen hier heeft het beste met je voor. Iedereen hier probeert je te helpen. Als je niet het achterste van je tong laat zien, kan je niet verwachten dat mensen ruiken hoe en wat er gaande is. Je geqoute post hierboven, maakt duidelijk dat je misschien helemaal niet op hulp zit te wachten, terwijl het stuk dat ik niet gequote heb, gewoon een goed en duidelijk stuk is. Cv maakt op mij en op meerderen hier totaal geen indruk hoor, cv is een stuk papier, en of je sup- of top rijdt, of internationaal of alleen achterin de wei dat maakt niks uit. Je bent hoe dan ook net als wij bezig om je paard zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. En als je niks met tips kan doen, kan je de mensen altijd nog wel even een bedankje geven dat ze de moeite hebben genomen om over je vraag na te denken en te reageren. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:03

Ik snap ook niet waarom je jezelf zo aangevallen voelt, iedereen geeft tips en sommige zijn daar duidelijker in dan andere.
Je bent met alles te gelijk bezig zeg je rechtrichten, houding , balans takt enz enz, misschien moet je een paar dingen even laten vallen en aan je eigen balans en dat van het paard werken dan krijg je al het andere vanzelf cadeau.
Laatst bijgewerkt door midgie op 03-02-10 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:09

hahaah aan gevoelen valt :+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:31

lailapri schreef:
hahaah aan gevoelen valt :+

Ik heb hem aangepast :D :D
Was nog niet goed wakker denk :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:32

Pauze in je rijden (goede tip!), maar ook: rijden in je pauze. Dat zal ik toelichten.

Je kunt als je pauze hebt, in de file staat, in de rij voor een kassa, of als je ergens even rustig zit even mediteren op je ruitergevoel. In die meditatie stel je je voor dat je te paard zit, je stelt je voor hoe het aanvoelt als je correct te paard zit. Haal het 'pareltje' naar boven. Het pareltje kennen we allemaal als 'dat ene moment' waarop je paard en jij een zijn en de oefening die je aan het rijden bent perfect gaat. Meestal een te kort moment... Maar we streven er allemaal naar.

Dus in je verloren momenten dat je niet te paard zit, ga je mentaal oefenen. Je stelt je bijvoorbeeld voor wat de beweging van het lichtrijden is op een paard wat hoog opgooit. Overdenk wat de beweging is die je zou moeten maken en stel je zo levendig mogelijk dat gevoel voor. Concentreer je op het zachtjes 'gaan zitten' en niet op het 'gaan staan'. Beweeg je bekken naar voren ipv omhoog om zo de opwaartse beweging op te vangen. Kijk (mentaal) naar plaatjes in je hoofd die je hebt van ruiters die erg mooi te paard zitten en probeer je voor te stellen hoe die bewegingen aanvoelen.

Ook zijgangen zijn bijvoorbeeld prima te mediteren of zelf lopend te oefenen om de gewichtsverplaatsing van de benen beter te begrijpen.

Met mentaal rijden train je je hersenen het goede te doen. In de praktijk lukt het dan niet direct maar je programmeert jezelf wel om het juiste te doen. Op het paard zul je dan steeds vaker merken dat je je ineens herinnert wat je wel moet doen. Enne, dit vergt ook training hoor. Mensen die niet gewend zijn om te mediteren of mentaal te trainen zal het nog niet meevallen om zich langer dan 3 minuten op het rijden te concentreren maar ook dat is een kwestie van oefenen. Mentaal rijden zal nooit het fysieke rijden kunnen vervangen, maar het is zeer zeker een waardevolle hulp.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:53

Het is gewoon het stukje bewust bezig zijn met je probleem zodat je niet terugvalt in het gewone maar het probleem ook daadwerkelijk aanpakt. Er is gewoon een constant moment nodig die je erop wijst zodat jij gaat denken 'oja', en je hierin weer verbetert.
Veel tips gehoord wbt. het jouw laten aanspreken door andere mensen. Mocht je zelf even lekker rijden heb ik misschien nog een goede tip voor je:
Zoek een bepaald punt in de bak op, dit kan een letter zijn maar ook een pion, jas of ander merkpunt. Dit punt het probleem waarmee je zit tijdens het rijden. Elke keer wanneer je langs dit punt komt focus je je even op het, in jouw geval, recht zitten.
Op een gegeven moment denk je er niet bij na en zul je automatisch je zit verbeteren als je langs dat punt rijd. Zo word het een gewenning en zal het snel verbeteren.

(Een vriendin van mij heeft dit meegekregen van haar instructrice. Haar hakken staken altijd naar buiten. De letter 'H' van Hakken werd haar punt. Binnen een week ging het prima!)